Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om statlig upplåning, Dir. 1995:145
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-11-16
Dir. 1995:145
Beslut vid regeringssammanträde den 9 november 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda vissa frågor
avseende statens upplåning och förvaltningen av statsskulden. Frågorna
kan delas in i tre huvudområden, nämligen statsskuldens sammansättning
och struktur, valutaupplåningen samt utvärderingen av Riksgäldskontorets
utvärderingsmodeller för sin förvaltnings- och upplåningsverksamhet.
Utredarens huvuduppgifter är att
- kartlägga vilka faktorer som bör vara styrande för statsskuldens
räntebindningstid, löptid och struktur,
- överväga om det bör åligga regeringen att fatta beslut om räntebindnings-
tiden, löptiden och/eller skuldstrukturen,
- analysera för- och nackdelar med valutaupplåning ur ett risk- och
kostnadsperspektiv samt kartlägga vilka faktorer som bör styra valuta-
upplåningens omfattning och sammansättning,
- överväga lämpliga former för regeringens beslut om upplåning i
utländsk valuta,
- analysera nuvarande utvärderingsmodeller för kronskulden och för
skulden i utländsk valuta samt överväga alternativa modeller för
utvärdering.
Bakgrund
Under senare delen av 1980-talet låg statsskulden på en i stort sett
oförändrad nivå. Budgetåren 1988/89 och 1989/90 visade statsfinanserna
ett visst överskott. Därefter har statsfinanserna försämrats till ett
budgetunderskott på 177 miljarder kronor budgetåret 1993/94, vilket
motsvarade drygt 12 % av BNP. Under perioden 1990 t.o.m. 1994 har
statsskulden således ökat kraftigt.
Ökningstakten avtar för närvarande. Trots detta kommer statsskulden att
fortsätta att öka i nominella termer under ett antal år. De stora under-
skotten under 1990-talets början har medfört att statsskulden har stigit
som andel av BNP från ca 45 % år 1990 till ca 85 % vid utgången av år
1994. Vid årsskiftet 1994/95 uppgick statsskulden till 1 286 miljarder
kronor. Den höga skuldsättningen innebär en stor belastning på stats-
budgeten. Räntekostnaderna uppgick under 1994 till ca 15 % av statens
utgifter och utgjorde det tredje största utgiftsanslaget på
statsbudgeten.
Den statsfinansiella utvecklingen har lett till att statsskuldspolitiken
fått ökad betydelse. En stor statsskuld minskar flexibiliteten i
finansieringen av tillkommande underskott och i förvaltningen av
statsskulden. Det är därför angeläget att de riktlinjer och strategier
som ligger till grund för upplåningen är väldefinierade och i linje med
den övriga ekonomiska politiken.
Enligt 1995 års budgetproposition (prop. 1994/95:100, bil. 8) är det
övergripande målet för statsskuldsförvaltningen att minimera kostnaderna
för statsskulden inom ramen för penningpolitikens krav.
Riksgäldskontoret har fått långtgående befogenheter vad gäller det
praktiska genomförandet av statsskuldsförvaltningen men är ålagt att
samråda med Riksbanken i frågor av större betydelse för
penningpolitiken. Härigenom tillgodoses kravet på statsskuldspolitikens
förenlighet med penningpolitiken.
Riksgäldskontorets upplåning sker i huvudsak på två olika marknader:
dels på den inhemska penning- och obligationsmarknaden, dels på de
internationella kapitalmarknaderna. Inför varje år beslutar regeringen
om valutaupplåningens storlek. Övriga beslut i anslutning till
statsskuldsförvaltningen fattas av Riksgäldskontoret.
Under de senaste åren har förutsättningarna för statsskuldspolitiken
förändrats på en väsentlig punkt. Valutalånenormen, som innebar att
staten inte fick täcka sina utgifter genom upplåning i utländsk valuta,
avskaffades i december 1992. Riksbanken riskerade att tömma valutareserven
vid försvaret av den fasta växelkursen i samband med spekulationerna
mot kronan under 1992. Spekulationerna bidrog dessutom, i kombination
med rådande finanskris, till att det svenska banksystemets möjligheter
att låna utländsk valuta minskade. För att förstärka valutareserven
genomförde Riksbanken, genom Riksgäldskontoret, en omfattande
valutaupplåning på totalt 225 miljarder kronor. Riksdagens beslut att
avskaffa valutalånenormen innebar att de upplånade beloppen kunde
användas till finansiering av statens utgifter. Vid två tillfällen,
januari 1993 och juni 1993, överfördes sammanlagt 215 miljarder kronor
till kontorets konto i Riksbanken.
År 1993 beslutade regeringen att utöka valutaupplåningen med ytterligare
50 miljarder kronor. Tillsammans med valutaupplåningen från 1992 innebar
detta att valutalånen ökade från 59 miljarder kronor i början av 1992
till 363 miljarder kronor i slutet av 1993, motsvarande 32 % av den
totala statsskulden. Denna andel minskade något under förra året men
utgör fortfarande ca 30 %. En stor del av dagens valutaupplåning är
därmed ett resultat av den upplåning som beslutades 1992 och som främst
var avsedd för försvaret av den fasta växelkursen.
I gällande riktlinjer för valutaupplåningen, som beslutades av riksdagen
den 9 juni 1993, anges att:
- huvudparten av statens skuld även fortsättningsvis bör avse svenska
kronor,
- den statliga valutaupplåningen skall bedrivas så att förutsägbarhet
främjas på kort sikt men flexibilitet upprätthålls på medellång sikt,
- regeringen får, under beaktande av de övergripande riktlinjerna för
valutaupplåningen, och efter samråd med Riksbanken, meddela Riksgälds-
kontoret beslut om i vilken utsträckning valutaupplåning skall ske.
För 1995 har regeringen beslutat att valutaupplåningen skall uppgå till
minst 30 miljarder kronor netto med en möjlighet för Riksgäldskontoret
att låna mer om goda villkor kan uppnås.
När beloppet från 1992 års valutaupplåning gjordes tillgängligt för
budgetfinansiering minskade Riksgäldskontorets emissionsbehov drastiskt.
Långsiktig överlikviditet är inte förenlig med Riksgäldskontorets
upplåningsbemyndigande, som ytterst är reglerat i lagen (1988:1387) om
statens upplåning. Överlikviditeten användes därför under budgetåret
1993/94 till att minska emissionerna i främst statsskuldsväxlar och i
viss utsträckning även obligationsemissionerna. Den samlade effekten av
de minskade emissionerna var att den genomsnittliga löptiden för skulden
förlängdes. Denna förlängning ansågs önskvärd ur ett
statsskuldspolitiskt perspektiv eftersom refinansieringsbehovet på detta
sätt minskade.
Ränteutvecklingen har en mycket stor betydelse för statens lånekostnad.
Något förenklat kan man säga att sjunker ränteläget kan det i efterhand
konstateras att en kort räntebindningstid hade varit att föredra framför
en längre. Riksgäldskontorets beslutssituation är emellertid att fatta
beslut om räntebindningstid under osäkerhet om de framtida
ränteförhållanden. Riksgäldskontoret har under senare år strävat efter
att minska refinansieringsrisken genom att förlänga löptiden. Samtidigt
har räntebindningstiden och därmed ränterisken ökat. För att få en
uppfattning om hur amorteringar och räntor förfaller till betalning över
tiden använder Riksgäldskontoret ett durationsmått. Riksgäldskontorets
styrelse styr skuldsammansättningen genom att besluta om inom vilket
intervall skuldens duration skall ligga. Därmed görs en avvägning mellan
å ena sidan refinansieringsrisken och å andra sidan den nominella
ränterisken.
Problemet med ovanstående resonemang är att det endast beaktar de
nominella räntekostnaderna som är förknippade med statsskulden. En lång
räntebindningstid ger förvisso en liten variabilitet i de nominella
räntekostnaderna, men variabiliteten i de reala räntekostnaderna kan bli
högre än om en kortare räntebindningstid väljs. är inflationsosäkerheten
stor kan den reala risken vara högre i jämförelse med en kortare
räntebindningstid. Problemen med ett nominellt baserat synsätt har
accenturerats genom Riksgäldskontorets emissioner av realränteobligationer.
Om staten vill minimera de reala kostnaderna av en ränteförändring
behöver statsskuldens kostnader analyseras ur ett realt perspektiv.
Riksgäldskontorets verksamhet utvärderas och redovisas för riksdagen i
samband med den årliga budgetprocessen. För att kunna beräkna och
utvärdera resultatet av verksamheten jämför Riksgäldskontoret den
verkliga upplåningskostnaden med den beräknade upplåningskostnaden för
två s.k. riktmärkesportföljer, en för kronskulden och en annan för
valutaskulden. Riktmärkesportföljerna är konstruerade så att de
avspeglar standardiserade upplåningsstrategier med avseende på
instrument, löptider och valutor. Utvärderingen bygger på en
marknadsvärdering av statsskulden, respektive riktmärkesportföljen,
vilket innebär att räntan på utvärderingsdagen får ett relativt stort
genomslag i resultatet.
Marknadsvärderingen har många fördelar. Det är ett rättvisande mått på
hur stor den egentliga statsskulden är med hänsyn tagen till aktuella
marknadsräntor och växelkurser. Vidare syns ränteförändringarnas
påverkan på skuldens värde med hjälp av marknadsvärdering. Om
statsskulden värderades till sitt nominella värde så skulle det t.ex.
vara möjligt att minska skuldens storlek genom att utelöpande
obligationer löses in och ersätts med obligationer med en högre
kupongränta.
En marknadsvärdering av skulden kan dock medföra problem som måste
uppmärksammas. Ett problem är att information om marknadsvärdet kan
tyckas vara av begränsat värde så vida inte staten står i begrepp att
lösa in skulden före förfallodagen.
Fokuseringen på marknadsvärderingen kan vidare leda till att s.k.
marknadsvårdande åtgärder, som syftar till att få ned räntenivån för
statsskulden, inte ger utslag i resultatutvärderingen då
jämförelsenormen också förändras. När avkastningskravet på
statsobligationerna sjunker på grund av en marknadsvårdande åtgärd sänks
också kalkylräntan för riktmärkesportföljen vilket leder till att
åtgärden inte får någon synbar effekt i resultatutvärderingen.
Det finns också en risk att en utvärdering på basis av ett marknadsvärde
kan leda till att vissa instrument framstår som fördelaktigare, även om
räntekostnaden inte skiljer sig åt över tiden, beroende på att
marknadsvärderingen kan skilja under instrumentens löptid. Denna
situation kan ibland uppstå då olika instrument med samma kassaflöde
prissätts olika på andrahandsmarknaden beroende på skillnader i
likviditet osv.
Utredningsuppdraget
Inledning
Strävan efter att uppnå en effektiv skuldförvaltning är mycket mer
betydelsefull när statsskulden är hög. Den tilltagande skuldsättningen
under de senaste åren har ökat statsfinansernas känslighet för ränte-
och valutaförändringar. Riksgäldskontoret har inom ramen för sin
verksamhet möjlighet att påverka statsskuldens marknadsvärde och
räntekostnader genom val av låneinstrument, ränta, löptid och
valutasammansättning i utlandsskulden. Härutöver har kontoret möjlighet
att påverka likviditeten i handeln med obligationerna, och därigenom
räntan, genom marknadsvårdande åtgärder. Dessa består i regel av att
emissionstekniker och instrument utformas efter placerarnas önskemål för
att minska avkastningskravet, men även graden av öppenhet och
förutsägbarhet i information har betydelse.
Riksdag och regering har givit Riksgäldskontoret stor flexibilitet i
förvaltningen av statsskulden inom ramen för penningpolitikens krav.
Genom valet av de variabler som nämnts ovan kan Riksgäldskontoret
emittera obligationer med mycket lång löptid och med såväl nominell som
real ränta och därmed binda staten för mycket stora utgifter under en
lång period. På detta sätt är kostnaden för en given period inte längre
bara en funktion av statsskuldens storlek och det allmänna ränteläget
utan också i hög grad beroende av den valda sammansättningen av skulden.
En kort löptid på skulden ökar risken för att räntekostnaden varierar
över tiden. Förlängs löptiden ökar förutsägbarheten om den framtida
nominella räntekostnaden. På motsvarande sätt skiljer sig
kostnadsutvecklingen åt, i reala termer, mellan å ena sidan realräntelån
och å andra sidan vanlig nominell upplåning. Med realräntelån binder
kontoret upp staten för en fast räntekostnad i reala termer. Den reala
kostnaden för upplåning i nominella obligationer beror på hur
inflationen utvecklas. Ett liknande resonemang kan föras med avseende på
valutaskulden. På lite längre sikt så är det rimligt att anta att
växelkursutvecklingen i huvudsak avspeglar skillnader i inflationstakt
mellan två länder. Genom att låna i ett lands valuta som har lägre
variabilitet i inflationstakten är det i princip möjligt att minska
variabiliteten i den reala kostnaden för statsskulden.
Statsskuldens räntebindningstid
Riksgäldskontoret har i sin fördjupade anslagsframställning hemställt om
att regeringen bör ta ställning till den övergripande strukturen för
statsskulden genom att fastställa ett durationsintervall för skulden.
Regeringen har redan tidigare uttalat önskemål om att skuldens löptid
inte får bli alltför kort eftersom variationerna i statens
räntekostnader därvid skulle kunna öka (prop. 1990/1991:100, bilaga 9,
sid.44). Mer explicita riktlinjer har dock inte utfärdats.
Utredaren bör analysera vilka faktorer och överväganden som bör styra
beslut om kronskuldens sammansättning med avseende på löptid,
räntebindningstid och bruk av indexobligationer. Det är av vikt att inte
bara det nominella, utan även det reala perspektivet används vid studien
av denna fråga. Utredaren bör vidare överväga för- och nackdelar med att
sådana beslut fattas av regeringen respektive Riksgäldskontoret, samt
lägga fram förslag på lämplig utformning av besluten, främst med
avseende på beslutsintervall och precisering. Som utgångspunkt för
utredarens överväganden bör gälla att olika ekonomiska förhållanden kan
kräva olika lösningar. Sålunda utgör t.ex. variationer i ränteutgifterna
ett större problem vid en hög statsskuld än vid en statsskuld av mer
begränsad omfattning. En nivå på statsskulden som utredaren här bör
fästa speciellt avseende vid är det långsiktiga mål som Maastricht-
avtalets konvergenskriterier anger, nämligen att den offentliga sektorns
konsoliderade skuld högst bör uppgå till 60 procent av BNP.
Utredaren bör vidare överväga möjligheterna och de eventuella fördelarna
med att analysera statens räntekänslighet i ett större sammanhang, med
hänsyn även till statens intäkter och tillgångssida. I dagsläget fattar
Riksgäldskontorets styrelse ett isolerat beslut om räntebindningstiden
vad avser statens skulder. Utfallet av statsbudgetens övriga
delkomponenter, förutom räntebetalningarna, beror dock i viss grad på
hur realräntan och inflationen utvecklas. Det kan tänkas att det är
fördelaktigare att beakta även dessa effekter. Bedömningen om vilken
instans, Riksgäldskontoret eller regeringen, som bör fatta beslut om
räntebindningstiden, kan påverkas av om räntekänsligheten fastställs i
ett större sammanhang eller inte.
Valutaupplåningen
Riksgäldskontoret saknar behörighet att fatta beslut om valutaupplåningens
omfattning. Denna beslutskompetens tillkommer regeringen vilket
innebär att Riksgäldskontorets flexibilitet att utnyttja förändringar i
marknadsförutsättningarna är begränsad. De senare årens beslut om
valutaupplåningens omfattning har inneburit att regeringen årligen
fastställer ett relativt precist upplåningsbeting. Beslutet om 1995 års
upplåning skiljer sig mot de föregående årens beslut då det lämnat en
större flexibilitet för Riksgäldskontoret att avgöra omfattningen av
valutaupplåningen.
Utredaren bör analysera vilka faktorer som bör ligga till grund för
beslut om valutalånens storlek, samt de återverkningar besluten antas få
på övriga politikområden. Utredaren bör vidare överväga om den nuvarande
beslutsordningen bör behållas, med avseende på graden av flexibilitet
och tidsintervall mellan regeringens beslut, och i annat fall föreslå en
alternativ form för beslutsfattandet. Utredaren bör dessutom kortfattat
redogöra för internationella erfarenheter av statsskuldsfinansiering i
utländsk valuta.
Utredaren har dock som förutsättning att utgå ifrån att regeringen även
fortsättningsvis fattar beslut om valutalånens omfattning.
Utvärderingen av Riksgäldskontorets verksamhet
För att verksamhetens resultat skall kunna jämföras med den uppställda
målsättningen bör någon form av resultatutvärdering ske. Det är av vikt
att utvärderingsmodellen skapar incitament att utforma upplåningen på
ett ändamålsenligt sätt. Utvärderingsmodellen måste dessutom beakta de
speciella förhållanden som gäller för Riksgäldskontorets upplåning i
svenska kronor, i första hand den dominerande ställning kontoret har som
låntagare på den inhemska marknaden.
Utredaren skall analysera nuvarande utvärderingsmodeller och överväga om
de finns alternativa modeller som är att föredra framför de nuvarande. I
detta sammanhang bör utredaren diskutera för- och nackdelar av en
marknadsvärdering av statsskulden. Det är av vikt att även upplåningen
med hjälp av realräntelån kan utvärderas. Utredarens analys bör även
innehålla synpunkter på för- och nackdelar med att överföra behörigheten
att besluta om utformningen av utvärderingsmodellen från Riksgäldskontoret
till regeringen. Utredarens överväganden vad gäller utvärdering
skall naturligtvis vara konsistenta med utredarens överväganden vad
gäller kompetensfördelning mellan regeringen och Riksgäldskontoret vid
beslut om statsskuldens sammansättning.
Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp angränsande frågor som kommer
fram i utredningsarbetet.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt arbete före utgången av 1996. Om utredaren
bedömer det lämpligt kan delar av utredningen redovisas med förtur.