Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommuner och landsting i betalningssvårigheter, Dir. 1995:141
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-11-16
Dir. 1995:141
Beslut vid regeringssammanträde den 16 november 1995.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att utarbeta förslag om
särskild lagstiftning för att de problem skall kunna hanteras som uppstår
när kommuner och landsting inte kan betala sina skulder.
Utgångspunkter för uppdraget
Den svenska kommunallagstiftningen saknar bestämmelser om ett förfarande
när en kommun eller ett landsting inte kan betala sina skulder. Det
finns inte heller någon annan lagstiftning som innehåller regler för
denna situation.
Detta framkom inte minst när Haninge kommun ansökte om statligt stöd för
att lösa kommunens ekonomiska problem. Även om en sådan situation kan
antas inträffa endast undantagsvis behövs lagstiftning.
I de nordiska grannländerna Norge, Finland och Island finns det
lagstiftning som på olika sätt tar sikte på sådana förfaranden.
Regeringen aviserade i årets kompletteringsproposition (prop.
1994/95:150 bil. 7, s. 3 och 78) avsikten att utarbeta förslag om en
särskild lagstiftning för att kunna hantera problem som uppstår när
kommuner och landsting inte kan fullgöra sina betalningsförpliktelser.
Vid riksdagsbehandlingen beredde finansutskottet samtliga utskott
tillfälle att avge yttrande över kompletteringspropositionen i de delar
som berörde respektive utskotts beredningsområde. Konstitutionsutskottet
pekade i sitt yttrande (1994/95:KU6y) bl.a. på att frågan om statlig
förvaltning av en kommun i betalningssvårigheter måste ses från
utgångspunkten att kommuner enligt regeringsformen är tillförsäkrade
självstyrelse. Utskottet förutsatte därför att grundlagsenligheten av
det aviserade förslaget kommer att utredas ordentligt innan det läggs
fram. Finansutskottet angav i sitt betänkande (bet. 1994/95:FiU 19) att
det utgick från att de synpunkter som konstitutionsutskottet anlagt på
grundlagsfrågan övervägs av regeringen i samband med utredningsarbetet.
I 1 kap. 1 § andra stycket regeringsformen anges att den svenska folk-
styrelsen förverkligas bl.a. genom kommunal självstyrelse. Det finns
inte någon enhetlig definition på vad som avses med denna självstyrelse.
Synen på innebörden har också varierat genom tiderna.
Regeringen beslutade den 17 augusti 1995 att tillkalla en parlamentarisk
kommitté med uppgift att analysera innebörden av den kommunala
självstyrelsen och beskattningsrätten och dess förhållande till
grundlagsbestämmelserna (dir. 1995:111). Kommittén har enligt direktiven
att vid behov lämna förslag till förtydliganden av eller ändringar i
grundlagsbestämmelserna om den kommunala självstyrelsen. Kommittén skall
på Finansdepartementets initiativ yttra sig över sådana förslag med
anknytning till grundlagsbestämmelserna som man under det närmaste året
avser utarbeta inom departementet. Detta gäller bl.a. förslag till
bestämmelser om ett förfarande för när kommuner eller landsting inte kan
betala sina skulder.
Uppdraget till den särskilde utredaren skall ses som ett led i det
beredningsarbete som pågår inom regeringskansliet. Avsikten är därför
att den särskilde utredarens betänkande skall lämnas för yttrande till
den ovan nämnda parlamentariska kommittén.
Utredarens uppgift
Utgångspunkten för utredningsuppdraget är att en kommun eller ett
landsting alltid skall fullgöra sina betalningsförpliktelser och således
reglera sina skulder. Det kan dock inträffa att en kommun eller ett
landsting råkar in i en sådan situation att man inte själv klarar av
denna och får betalningssvårigheter.
Utredaren skall lämna ett förslag till lagstiftning som reglerar
förfarandet när en kommun eller ett landsting inte kan betala sina
skulder. Utredaren bör i sitt betänkande redovisa ett urval av andra
länders lagstiftning på området.
Utgångspunkten för förslaget till lagstiftning skall vara att det är
kommunen eller landstinget som initierar förfarandet. I den kommunala
självstyrelsen får anses ligga att en kommun själv eller ett landsting
självt tar ansvar för sin ekonomi. Därför skall kommunen eller
landstinget först ha prövat alla rimliga utvägar för att klara av sin
situation. Det är först sedan en kommun eller ett landsting konstaterat
att man inte på egen hand klarar av att lösa sina ekonomiska problem,
och därför anser sig behöva extra-ordinära insatser, som det särskilda
förfarandet avses komma i fråga.
Utredaren skall föreslå regler för hur en kommuns eller ett landstings
begäran om extraordinära insatser skall hanteras av regeringen.
Överväganden skall härvid göras t.ex. om en kommission skall tillsättas
med uppgift att dels utreda kommunens eller landstingets ekonomiska
situation och dels föreslå åtgärder för den fortsatta hanteringen.
När en kommun eller ett landsting inte kan betala sina skulder råder
inte en total brist på medel, utan det finns alltid ett tillflöde i form
av skattemedel, bidrag m.m. Utredaren skall överväga om förslaget till
lagstiftning bör innehålla bestämmelser om i vilken ordning olika
skulder skall betalas innan en kommuns eller ett landstings ekonomi
återigen tillåter betalning av samtliga förfallna skulder. En jämförelse
bör göras med konkurslagen (1987:672) och med förmånsrättslagen
(1970:976).
Utredaren skall överväga om det finns skäl för regeringen, eller någon
som regeringen utser, att under en övergångsperiod överta vissa av
kommunens eller landstingets beslutsbefogenheter för att främja och
säkerställa en ekonomisk rekonstruktion. Vidare skall utredaren överväga
om kommunen eller landstinget under en viss period bör åläggas en
underställningsplikt vad gäller beslut om investeringar, lån, borgen
eller andra liknande ekonomiska åtaganden.
Om det bedöms att statliga åtgärder behövs för att en kommun eller ett
landsting skall klara att betala sina skulder skall utredaren överväga
hur statens tillsyn över kommunen eller landstinget skall utformas.
Tillsynen kan avse såväl den tid som behövs för att utreda kommunens
eller landstingets ekonomiska situation som tiden efter det att
eventuellt statligt stöd har lämnats.
Utredaren skall också överväga en eventuell reglering av det fall när en
kommun eller ett landsting inte kan betala sina skuldermen ändå inte
vidtar de åtgärder eller tar de initiativ till förfarande som den tänkta
lagstiftningen syftar till.
Utredaren skall bedöma förslagets förhållande till regeringsformens
bestämmelse om den kommunala självstyrelsen. Om utredaren finner att det
behövs ändring i grundlagsbestämmelse om den kommunala självstyrelsen
skall förslag lämnas till sådan ändring.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 15 februari 1996.