Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa frågor om psykiatrisk tvångsvård m.m., Dir. 1995:140
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1995-11-09
Dir. 1995:140
Beslut vid regeringssammanträde den 9 november 1995.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas för att utvärdera lagen
(1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT) och lagen (1991:1129) om
rättspsykiatrisk vård (LRV). Kommittén skall i första hand:
- behandla frågan om det grundläggande syftet med lagstiftningen har
uppnåtts, dvs. om användningen av tvångsvård, tvångsåtgärder samt
konvertering har minskat i avsedd utsträckning och om patientens
rättssäkerhet har stärkts.
Vidare skall kommittén:
- analysera och utvärdera nuvarande regler och tillämpningen av dessa
med avseende på samhällsskyddet, däribland reglerna i LRV vid utskrivning,
permission och s.k. frigång,
- uppmärksamma eventuella problem med tillämpningen av lagstiftningen i
vid mening och föreslå lämpliga åtgärder,
- utreda hur informationslämnandet från förtroendenämnder och hälso- och
sjukvården i övrigt till stödpersonerna skulle kunna förbättras för att
underlätta kontakterna för dessa,
- genomföra en redaktionell översyn av lagstiftningen för att öka
tydligheten och därmed underlätta tillämpningen av lagstiftningen.
Kommittén skall vidare som ett deluppdrag:
- beskriva och analysera principer och regler för patientens betalningsansvar
vid rättspsykiatrisk vård samt kostnadsansvaret för rättspsykiatrisk vård
till asylsökande.
Denna del av uppdraget skall redovisas senast den 1 oktober 1996.
Kommittén skall slutredovisa sitt uppdrag senast den 30 december 1997.
Den 1 januari 1992 började en ny lagstiftning om psykiatrisk tvångsvård
att gälla. Lagen (1966:293) om beredande av sluten psykiatrisk vård i
vissa fall (LSPV) ersattes av två lagar, lagen (1991:1128) om
psykiatrisk tvångsvård (LPT) och lagen (1991:1129) om rättspsykiatrisk
vård (LRV).
I propositionen (1990/91:58) om psykiatrisk tvångsvård m.m., som låg
till grund för den nya lagstiftningen, angavs att syftet med de regler
som föreslogs var att anpassa lagstiftningen på området till den
utveckling mot en starkt begränsad användning av tvångsvård som ägt rum
inom psykiatrin. Ändamålet med tvångsvård skulle enligt propositionen
vara att se till att den som har ett oundgängligt behov av psykiatrisk
vård, som ges efter intagning på en sjukvårdsinrättning, blir i stånd
att medverka till fortsatta stöd- och behandlingsinsatser i frivilliga
former. I propositionen framhölls också att skyddet för andra personer
särskilt skall beaktas i fråga om psykiskt störda som t.ex. har begått
allvarliga våldsbrott.
Ett viktigt inslag i den nya lagstiftningen är en ökad rättslig kontroll
över tvångsvården genom domstolsprövning i förening med ett system med
begränsade vårdtider. Reglerna om användning av tvång under vården har
preciserats. Möjligheten till s.k. konvertering från frivillig vård till
tvångsvård har behållits men begränsats till fall då en patient kan
befaras allvarligt skada sig själv eller någon annan.
Den nya lagstiftningen siktar således till att minska användningen av
tvångsvård och tvångsåtgärder. Konvertering från frivillig vård till
tvångsvård skall användas restriktivt. Bestämmelserna i LRV syftar också
till att stärka skyddet för andra personer, det s.k. samhällsskyddet.
Regeringen gav i april 1992 Socialstyrelsen i uppdrag att utvärdera
tillämpningen av lagstiftningen om psykiatrisk tvångsvård m.m.
Socialstyrelsen överlämnade den 15 december 1993 till regeringen rapporten
Psykiatrisk tvångsvård - effekter av ny lagstiftning.
Av rapporten framgår bl.a. att syftet med lagstiftningen i stor
utsträckning har uppnåtts. Detta gäller dock inte tillämpningen av
konverteringsbestämmelserna eller tvångsåtgärder vid tvångsvård.
Socialstyrelsen framhåller emellertid att den tid som stått till buds
för utvärderingen inte har gett underlag för att kunna bedöma
lagstiftningens effekter fullt ut.
Mot bakgrund av bl.a. Socialstyrelsens utvärdering lade regeringen den
23 mars 1995 fram en proposition (1994/95:194) om vissa frågor om
psykiatrisk tvångsvård. I propositionen föreslogs bl.a. en ändring i
lagen (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning och vissa nya
bestämmelser i lagen (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård. Vidare
konstaterade
regeringen att det krävdes ytterligare utredningsinsatser för att kunna
bedöma om LPT och LRV ger de effekter som statsmakterna har avsett.
Regeringen menade därför att en parlamentarisk kommitté borde tillkallas
för att se över lagstiftningen om psykiatrisk tvångsvård m.m.
Vid socialutskottets behandling av propositionen tillstyrkte utskottet i
sitt betänkande (1994/95:SoU23) regeringens förslag. Med en hänvisning
till att utskottet utgick ifrån att frågorna i motion 1994/95:So40
yrkande 1-4 kunde behandlas av den i propositionen aviserade
utredningen, avstyrkte utskottet yrkandena i nämnda motion. Dessa
yrkanden gällde behandlingsplanering, tillsättande av stödpersoner,
frågan om slopad möjlighet att överföra en patient från frivillig vård
till tvångsvård samt psykiatrisk kompetens hos länsrätten. Vidare
förutsatte utskottet att erfarenheterna av den nya lagstiftningen
beaktas i utredningsarbetet i de hänseenden som togs upp i motionerna
(1994/95:So39, So40 yrkandena 6 och 7 samt 1994/95:Ju509 yrkande 1)
skulle beaktas i utredningsarbetet.
Straffansvarsutredningen
Efter regeringens bemyndigande tillkallade chefen för
Justitiedepartementet den 11 maj 1994 en särskild utredare
(Straffansvarsutredningen) för att utreda vissa frågor inom den allmänna
straffrätten (dir. 1994:39). Utredaren skall överväga bl.a. om
regelsystemet är ändamålsenligt utformat vad avser bedömningen av
gärningar som någon begått under självförvållat rus eller under påverkan
av allvarlig psykisk störning eller under tillfällig sinnesförvirring
som någon råkat i utan egen skuld. Utredaren skall också pröva om den
nuvarande nedre gränsen för uppsåt bör konstrueras på något annat sätt
och i så fall föreslå en lämplig ordning.
I direktiven anges att verkningarna av 1991 års reform när det gäller
psykiskt störda lagöverträdare måste beaktas. Utredaren skall därvid
belysa det nuvarande regelsystemets effekter för att bedöma
uppsåtsfrågan vid brott som någon begått under påverkan av psykisk
störning. När det gäller brott som begåtts av personer som varit
tillfälligt sinnesförvirrade utan egen skuld eller drabbade av en
allvarlig psykisk störning, skall utredaren överväga vilka åtgärder som
kan komma i fråga för att skapa en ordning som tillgodoser de krav på
lagstöd som legalitetsprincipen ställer upp samtidigt som den leder till
ett logiskt och ändamålsenligt resultat i olika situationer.
Utgångspunkten skall vara att tillfälliga och permanenta
förvirringstillstånd principiellt bör behandlas på samma sätt i
ansvarshänseende. Utredningen skall också ta upp den straffrättsliga
problematiken kring självförvållad berusning. Uppdraget skall redovisas
senast den 1 juli 1996.
Avgränsningar
I den offentliga debatten har tillämpningen av nuvarande lagstiftning om
psykiatrisk tvångsvård och angränsande regler vid rättspsykiatriska
undersökningar diskuterats. Det har framförts synpunkter på att gällande
lagstiftning innehåller svagheter som kan leda till att personer som
begått grova våldsbrott under tillfällig sinnesförvirring kan dömas till
straff som framstår som alltför lindriga i förhållande till brottets
straffvärde. Denna fråga och andra frågor som till övervägande del är
att hänföra till det straffrättsliga området, såsom t.ex. frågor om
brottspåföljden överlämnande till rättspsykiatrisk vård, behandlas i
Straffansvarsutredningen. De bör inte ligga inom denna kommittés
uppdrag.
Uppdraget
Utvärdering av lagarna
En parlamentarisk kommitté tillkallas för att utvärdera lagen
(1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård (LPT) och lagen (1991:1129) om
rättspsykiatrisk vård (LRV). Kommittén skall i första hand behandla
frågan om det grundläggande syftet med lagstiftningen har uppnåtts, dvs.
om användningen av tvångsvård, tvångsåtgärder samt konvertering har
minskat i avsedd utsträckning och om patienters rättssäkerhet har
stärkts. Hit hör också att analysera och utvärdera nuvarande regler och
tillämpningen av dessa med avseende på samhällsskyddet, däribland
reglerna i LRV vid utskrivning, permission och s.k. frigång. Kommittén
skall överväga om bestämmelserna om att överföra en patient från
frivillig vård till tvångsvård helt kan tas bort eller om konvertering
kan ske under ökad kontroll eller med högre psykiatrisk kompetens.
Om så bedöms möjligt bör kommittén även göra en första bedömning av
effekterna av de ändringar i LRV som trädde i kraft den 1 juli 1995.
I proposition 1994/95:194 redovisas att det i vissa fall kan finnas
behov av att stödpersoner ges ökade möjligheter att få information från
hälso- och sjukvården om förhållanden som rör patienten. Kommittén skall
därför utreda hur förtroendenämnder och hälso- och sjukvården i övrigt
skall kunna informera stödpersonerna på ett bättre sätt som underlättar
för stödpersonerna i deras kontakter med patienten. I analysen skall
gällande sekretessregler beaktas. Vidare skall kommittén överväga om det
i lagstiftning kan markeras att patienter skall erbjudas en stödperson
snarast efter det att tvångsvården inletts samt om denna möjlighet kan
föras in, förutom i tvångsvårdslagstiftningen (LRV och LPT), även i
lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga i de fall den
unge lider av en psykisk störning.
Kommittén skall överväga hur behandlingsplaneringen kan göras tydligare
och stärkas i lag samt vilka krav som bör ställas på behandlingsplaneringen
för att syftet med tvångsvården skall uppnås.
Frågan om att tillföra länsrätten psykiatrisk kompetens för att
möjliggöra adekvata bedömningar av de läkarintyg, som besluten om
tvångsvård delvis vilar på, ingår också i kommitténs uppdrag. I detta
sammanhang skall kommittén beskriva och analysera länsrätternas
tillämpning av bestämmelserna om sakkunnig i psykiatrimål. Kommittén
skall också överväga krav på sakkunnigmedverkan i vissa mål, exempelvis
i mål som gäller konverteringar och anmälningar om upphörande av
rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Kommittén skall studera den konflikt som kan uppstå när åklagarens bedömning
av samhällsskyddet och chefsöverläkarens bedömning av vårdbehovet gör att
patienter som bedöms vara medicinskt färdigbehandlade inte
kan skrivas ut och vilka konsekvenser detta får för patienten. Vidare
skall kommittén behandla problematiken kring verkställighet av
utvisningsbeslut för de personer som skall utvisas men som vårdas med
stöd av LRV med särskild utskrivningsprövning. Kommittén skall också
analysera partsställningen i psykiatrimål.
Andra tvångsåtgärder
Behovet av andra tvångsåtgärder än dem som regleras i LPT och LRV skall
utredas och analyseras. Det gäller frågan om att kunna använda andra
åtgärder än medicinering, fastspänning och isolering av mycket
aggressiva patienter.
I detta sammanhang skall kommittén analysera de svårigheter som tillgången
till telefon kan ge upphov till när det gäller maniska patienter.
Enligt nuvarande regler saknas i princip stöd för att förbjuda patienter
att använda telefon.
Redaktionell översyn
Socialstyrelsen har i sin utvärdering konstaterat att lagstiftningen i
vissa avseenden är svåröverskådlig vilket leder till vissa
tillämpningssvårigheter. Kommittén skall därför göra en redaktionell
översyn av lagstiftningen för att öka tydligheten och därmed underlätta
tillämpningen av lagstiftningen.
Detta gäller frågeställningar av i huvudsak processuell karaktär.
Exempel på sådana frågeställningar är bl.a. vid vilken tidpunkt
farligheten skall föreligga i en konverteringssituation, den närmare
innebörden av länsrättens delegation av permissionsrätten till
chefsöverläkaren och behovet av att reglera förfarandet när sådan
delegation återtas. Den s.k. åttadagarsregeln skall också analyseras (35
§ LPT).
Vårdavgift
Regeringen har uppmärksammats på vissa frågeställningar som gäller
vårdavgift för rättspsykiatrisk vård. I kommitténs uppdrag ingår att
beskriva och analysera de principer och regler som gäller patientens
skyldighet att betala patientavgift vid rättspsykiatrisk vård. Kommittén
skall bedöma om nuvarande regler kan anses vara skäliga. Patienternas
ekonomiska förutsättningar i allmänhet och det förhållande att
rättspsykiatrisk vård är en brottspåföljd skall då särskilt beaktas.
Kommittén skall även behandla frågan om kostnadsansvar för
rättspsykiatrisk vård till asylsökande. Denna del av uppdraget skall
redovisas senast den 1 oktober 1996.
Samråd m.m.
Socialstyrelsen får i samband med sin uppföljnings- och
tillsynsverksamhet viktiga erfarenheter av frivillig psykiatrisk vård
och psykiatrisk tvångsvård. Regeringen gav den 9 februari 1995
Socialstyrelsen ett särskilt uppdrag att genomföra en nationell översyn
av innehåll och kvalitet i den psykiatriska vården. I detta uppdrag
ingår även att analysera innehållet i den rättspsykiatriska vården. Mot
bakgrund därav skall kommittén under utredningsarbetet samråda med
Socialstyrelsen. Samråd skall även ske med Kriminalvårdsstyrelsen,
Riksåklagaren, Domstolsverket, Rättsmedicinalverket,
Landstingsförbundet, Svenska kommunförbundet, Riksförbundet för social
och mental hälsa samt Riks-IFS.
Kommittén skall lägga fram de förslag till författningsregleringar som
föranleds av dess ställningstaganden.
För kommittén gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50). Förslaget skall
också innehålla en redovisning av de jämställdhetspolitiska konsekvenserna
(dir. 1994:124).
Utredningen skall slutredovisa sitt uppdrag senast den 30 december 1997.