Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till kommittén om nya medier och grundlagarna m.m.
(Ju 1994:13)
, Dir. 1995:14
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1995-02-02
Dir. 1995:14
Beslut vid regeringssammanträde den 2 februari 1995
Sammanfattning av uppdraget
Kommittén om nya medier och grundlagarna m.m. (Ju 1994:13) skall inte
längre ha till uppgift att överväga någon ändring i yttrandefrihets-
grundlagen (YGL) som avser frågor kring etableringsrätten för trådlösa
radio- och TV-sändningar.
Kommitténs nuvarande uppdrag
Den 8 september 1994 beslutade regeringen direktiv till en utredning om
nya medier och grundlagarna m.m. (dir. 1994:104). Kommittén håller nu på
att tillsättas.
Kommittén har bl.a. i uppgift att analysera hur tryckfrihetsförordningen
(TF) och YGL skall tillämpas på nya medier som används vid förmedling av
yttranden och annan information till allmänheten. Mot bakgrund av den
analysen skall kommittén undersöka frågan om ett grundlagsskydd för
moderna medier som nu inte har ett sådant skydd.
Kommittén skall också överväga en ändring i YGL som, enligt formuleringen
i direktiven, bättre än den nuvarande lydelsen av 3 kap. 2 §
YGL ger uttryck för den i praktiken allt friare etableringsrätten för
trådlösa radio- och TV-sändningar.
Etableringsfriheten
Etableringsfriheten är grundlagsfäst, eftersom YGL tillförsäkrar varje
svensk medborgare och svensk juridisk person rätt att sända radioprogram
genom tråd.
Däremot ger YGL utrymme för lagstiftning om krav på tillstånd och
villkor i fråga om användningen av radiofrekvenser för trådlösa
sändningar av radioprogram. Skälet tillkravet är behovet av att fördela
de tillgängliga radiofrekvenserna så att störningar undviks och
radiofrekvensspektrum kan nyttjas fullt ut. 3 kap. 2 § andra stycket YGL
innehåller dock en bestämmelse som anger att det allmänna skall
eftersträva att radiofrekvenserna tas i anspråk på ett sätt som leder
till vidaste möjliga yttrandefrihet och informationsfrihet.
I den juridiska litteraturen har detta kommenterats med att "det torde
kunna sägas att den rättspraxis som utvecklats av domstolen för de
mänskliga rättigheterna i Strasbourg vid tillämpningen av den europeiska
konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de
grundläggande friheterna här har fått en viss återspegling på
konstitutionell nivå i Sverige..." (Wennberg m.fl.,
Yttrandefrihetsgrundlagen, 1995, s. 43).
Som beskrivits i kommitténs direktiv har Radiolagsutredningen i sitt
slutbetänkande Ny lagstiftning om radio och TV (SOU 1994:105) i fråga om
utformningen av 3 kap. 2 § YGL funnit att denna bestämmelse inte behöver
ändras och att inte heller grunderna för den prövning som regeringen gör
i ärenden om tillstånd till att sända radio- eller TV-program behöver
anges i lag (betänkandet s. 264 f.). Den nuvarande ordningen bör enligt
den särskilde utredaren bestå oförändrad, i varje fall till dess att en
förändrad rättslig, teknisk eller massmediepolitisk verklighet tydligt
kan skönjas. Betänkandet har nyligen varit ute på remiss och ingen
remissinstans har motsatt sig förslaget om att inte ändra 3 kap. 2 §
YGL.
Förändringen av uppdraget
Kommittén skall inte längre ha till uppgift att överväga en ändring i
YGL i syfte att förändra reglerna för etableringsfriheten för
etermedier.
Frågan om förändringar av reglerna om etableringsfrihet i YGL har helt
nyligen analyserats av Radiolagsutredningen, varvid den särskilde
utredaren fann att någon förändring i detta avseende inte borde ske.
Regeringens uppfattning är att det inte finns något behov av att nu
ytterligare låta denna fråga utredas.
Kommitténs uppdrag i övrigt skall vara oförändrat.