Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nyttiggörande av forskningsresultat, samverkan näringsliv - högskola, Dir. 1995:139
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1995-11-09
Dir. 1995:139
Beslut vid regeringssammanträde den 9 november 1995
Sammanfattning av uppdraget
Sedan tillkomsten av de första kontaktsekretariaten vid univer-
sitet och högskolor har flera nya samverkansformer skapats mellan å ena
sidan lärosäten och å andra sidan näringslivet och samhället i övrigt i
syfte att vidareutveckla och kommersialisera forskningsresultat. En
utredare skall undersöka om dessa samverkansformer är ändamålsenliga och
tillräckliga för ett ökat nyttiggörande av forskningsresultaten vid
universitet och högskolor. Uppdraget innefattar en översyn av
lagstiftningen rörande rätten till uppfinningar som gjorts i tjänsten av
personal vid läroanstalter.
Bakgrund
Behovet av samarbete näringsliv - högskola
Sverige har länge tillhört de nationer som gör förhållandevis stora
insatser på forskning och utveckling sett i relation till BNP. De
statliga forskningssatsningarna görs främst inom högskolesystemet. Det
är angeläget att resultat från forskningen inom högskolan kan föras ut
till industri och övrigt näringsliv för att stärka konkurrenskraften och
ge landets företag möjlighet att uppnå och vidmakthålla tekniska och
miljömässiga försprång. Det är samtidigt viktigt att detta sker utan att
högskolesystemets "kärnverksamhet" - utbildning och forskning - blir
lidande.
Olika samverkansformer
Internationellt sett är antalet patentsökta uppfinningar som kommer fram
ur det svenska forskningssystemet mycket lågt. En orsak är att det
saknas incitament för universitet och högskolor att delta i och främja
exploateringen av lärares uppfinningar. Därför har flera statligt
finansierade organisationer och system inrättats vid högskolorna för att
förbättra kontakterna med näringslivet och underlätta vidareutveckling
och nyttiggörande av forskningsresultat:
- Kontaktsekretariat inrättades vid högskolorna under 1970-talet.
- Teknikparker bildades i början av 1980-talet vid flera hög-
skolor.
- Teknikbrostiftelser inrättades år 1994 på sju högskoleorter.
Stiftelserna arbetar bl.a. med patent- och licensieringsfrågor.
- Under år 1995 har holdingbolag bildats för att bedriva tjänste-
produktion samt kommersialisera forskningsprojekt inom hög-
skolans ram.
Dessutom delfinansierar staten ca 25 industriforskningsinstitut som
arbetar med tekniköverföring till företag inom intressent-
kretsen. Staten satsar också medel för tekniköverföring för små och
medelstora företag via instituten i ett särskilt program.
En för Sverige helt ny samverkansform mellan högskola och näringsliv
introducerades under år 1995. Den kallas kompetens-
centra. Det förekommer även andra modeller för liknande syften.
Rätten till uppfinningar
Enligt lagen (1949:345) om rätten till arbetstagares uppfinningar är
lärare i vid bemärkelse undantagna från de regler som ger arbetsgivaren
rätt till en arbetstagares uppfinning för eventuell exploatering inom
arbetsgivarens verksamhetsområde. Detta kallas ofta lärarundantaget och
motiverades vid införandet år 1949 bl.a. med att forskningens frihet
skulle säkras. Den enskilde har emellertid många gånger inte ekonomiska
resurser att skydda sina uppfinningar immaterialrättsligt genom patent
nationellt och internationellt. Ibland saknas också intresse eller
förmåga att ta de steg som fordras för en kommersiell exploa-
tering. Därför publiceras de ofta och på ett sådant sätt att de är fria
att utnyttja för var och en utan att nyttjaren behöver betala någon
ersättning.
Forskarutbildningsutredningen (SOU 1977:63) och utredningen om frågor
rörande rätten till arbetstagares uppfinningar (SOU 1980:42) prövade
frågan huruvida lärarundantaget borde upphävas men fann båda att det
skulle behållas. Som skäl angavs bl.a. att lärarnas rätt till sina
uppfinningar var en betydelsefull faktor vid rekryteringen av forskare
till högskolan och att ett upphävande av denna rätt skulle kunna leda
till att skickliga forskare sökte sig från högskolan eller till att
bisyssleverksamheten bland forskare ökade.
Utgångspunkt för uppdraget
Utvecklingen under senare år med en ständigt och kraftigt hårdnande
konkurrens inom olika sektorer av näringslivet har medfört att
finansiärer av sektorsforskning, såväl privata som statliga, i ökad
utsträckning kräver rätt att tillgodogöra sig resultaten av den
forskning de finansierar.
I anslutning till utvecklingen av nya samverkansformer mellan forskare
och forskningsfinansiärer ingås numera regelmässigt avtal som ger
arbetsgivaren/forskningsfinansiären en förstahandsrätt att förvärva
patenterbara uppfinningar. Så sker också utomlands. EU:s
forskningsprogram har särskilda regler som ger deltagande
universitet/högskolor och företag förstahandsrätten. Om de inte
utnyttjar sin rätt går den i stället till Kommissionen.
För närvarande tillämpas således ett flertal olika villkor för rätten
att tillgodogöra sig patenterbara forskningsresultat beroende på vem som
finansierat forskningen och vilka avtal som ingåtts. En forskare måste
därför kunna skilja på vilken forskning som finansierats av vem samt
kunna hänföra sina kunskaper till olika finansieringskällor och därmed
olika avtalsförhållanden. Kunskap och resultat från forskning finan-
sierad med fakultetsanslag måste följaktligen kunna skiljas från kunskap
och resultat från uppdragsforskning.
Dessa förhållanden skapar förvirring och osäkerhet hos parterna. Oklara
spelregler bidrar sannolikt till att minska antalet
forskningsuppfinningar som kan nyttiggöras industriellt eller i
näringslivet i övrigt. Det bör övervägas om lärarundan-
taget i lagen om rätten till arbetstagares uppfinningar bör ersättas med
klarare och mer entydiga regler för parterna som ansluter till
internationell avtalspraxis. Ett sådant system får dock inte medföra att
rekryteringen av forskare till högskolan försvåras eller att forskare
söker sig bort därifrån.
Systemet får inte heller medföra att bisyssleverksamheten bland
forskarna ökar. Tvärtom bör man överväga om nuvarande generösa regler om
rätt för lärare att ha bisysslor som avser forsknings- eller
utvecklingsarbete inom anställningens ämnesområde är förenliga med det
nya systemet.
Samverkan mellan näringsliv och högskola kan försvåras av att företag
kräver sekretess för vissa uppgifter som företaget avser att lämna under
samverkan med högskolan. För högskolans del gäller ju
tryckfrihetsförordningens offentlighetsprincip, om inte sekretess kan
stödjas på en bestämmelse i sekretesslagen. Däremot gäller sekretess för
området uppdragsforskning, om det måste antas att uppdraget har lämnats
under förutsättning att uppgiften inte röjs. Samverkan som inte
innefattar uppdrag omfattas i regel inte av sekretessbestämmelser.
Kraven på sekretess kan emellertid vara välmotiverade även vid en sådan
samverkan. Det bör övervägas om en kompletterande regel behöver införas
och - om så är fallet - hur den bör vara utformad.
Uppdraget
Effektiviteten i de olika systemen för teknik-, kunskaps- och
kompetensutbyte mellan å ena sidan högskolan och å andra sidan
näringslivet och samhället i övrigt behöver ökas. Detta får dock inte
medföra att högskolans kärnverksamhet - utbildning och forskning - blir
lidande.
En särskild utredare bör tillkallas för att kartlägga de insatser som
görs för att öka nyttiggörandet av forskningsresultat. En viktig fråga
är därvid hur det patenträttsliga skyddet för resultat av forskning i
högskolesystemet hanteras. Effekterna av de insatser som nu görs skall
redovisas och synpunkter inhämtas från berörda organ såsom högskolan och
industrin.
Utredaren skall överväga om de system och resurser som skapats för
samverkan näringsliv - högskola kan behöva förändras i någon riktning.
Utredaren skall därför dels överväga om systemen överlappar varandra,
vilket i så fall kan resultera i förslag om att något system bör
avskaffas, dels överväga om något nytt system bör inrättas.
Utredaren skall översiktligt kartlägga de rättssystem för
forskares/lärares rätt till uppfinningar som gäller i de större
europeiska länderna och i USA. Särskild vikt skall läggas vid
kartläggningen av incitamenten till att nyttiggöra patenterbara
uppfinningar för såväl forskare som finansiär.
Utredaren bör se över det undantag som i dag gäller för lärare enligt
1949 års lag om rätten till arbetstagares uppfinningar och lämna förslag
till eventuella ändringar. Särskilt viktigt är att öka incitamenten för
såväl lärare/forskare som högskola till att tillvarata
forskningsuppfinningar och andra resultat som kan öka näringslivets
konkurrenskraft. Om ändringar föreslås, skall även reglerna om rätt att
inneha bisysslor övervägas.
Utredaren skall överväga behovet av nya sekretessregler eller ändringar
i de nu gällande med anledning av utredningsresultatet. Särskilt bör
uppmärksammas det fallet när ett företag och en högskola har
forskningssamarbete utan att det rör sig om uppdragsforskning.
Utredaren skall samråda med kommittén för översyn av strukturen för
forskningsfinansieringen.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 april 1996.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att
pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23).