Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppföljning av konkurrenslagen, Dir. 1995:136
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1995-11-09
Dir. 1995:136
Beslut vid regeringssammanträde den 9 november 1995.
Sammanfattning av uppdraget
Konkurrenslagen (1993:20) trädde i kraft den 1 juli 1993. Lagen innebar
stora förändringar av det konkurrensrättsliga regelsystemet, framför
allt genom att uttryckliga förbud mot konkurrensbegränsande förfaranden
och kraftiga sanktioner infördes med EG:s konkurrensregler som förebild.
Det finns nu ett behov av att närmare granska lagens utformning och
tillämpning mot bakgrund av erfarenheterna under inledningsskedet. En
särskild utredare skall därför tillkallas för att kartlägga och
sammanställa erfarenheterna av lagen. Utredaren skall vid behov lämna
förslag till förändringar av regelsystemet.
Utgångspunkter för uppdraget
En effektiv konkurrens och väl fungerande marknader är en förutsättning
för att samhällets resurser skall utnyttjas på bästa sätt. Konkurrensen
pressar kostnader och priser i produktion, distribution och handel och
detta är ytterst till nytta för konsumenterna. Frihandel och sunda
konkurrensförhållanden är grundläggande för en effektiv internationell
konkurrens. En hård konkurrens på hemmamarknaden är avgörande för att
lokala marknader skall fungera väl och för att internationellt
konkurrenskraftiga företag skall kunna växa fram. Den svenska
hemmamarknaden karaktäriseras av att flera branscher domineras av ett
fåtal företag. Det gäller inte minst på livsmedelsområdet där en svag
konkurrens och svårigheter för nya företag att etablera sig kan leda
till högre kostnader som vältras över på konsumenterna i form av högre
priser för maten. På den svenska marknaden behövs därför åtgärder för
ökad konkurrens som tillsammans med en kraftfull konkurrenslagstiftning
och en effektiv tillämpning av konkurrensreglerna främjar väl fungerande
marknader och nytta för konsumenterna.
Regeringen har beslutat tillsätta två utredningar för att granska
konkurrensförutsättningarna på livsmedelsområdet dels i
livsmedelsindustrin, dels i detaljhandeln. Vidare utreds de
samarbetsformer som förekommer inom kedjeföretagen i detaljhandeln inom
Näringsdepartementet. En utvärdering i fråga om undantag för sådana
grupper av avtal som avses i 17 § konkurrenslagen pågår för närvarande
inom Näringsdepartementet. Inom den bostadspolitiska kommittén (dir.
1995:20) berörs konkurrensförhållandena inom boende- och byggområdet
genom studier av byggkostnadsutvecklingen.
Den nya svenska konkurrenslagen med uttryckliga förbud mot
konkurrensbegränsande samarbete mellan företag och missbruk av en
dominerande ställning till vilka kopplats kraftiga sanktioner innebar en
väsentlig skärpning av svensk konkurrensrätt och en kraftfull
lagstiftning sett i ett internationellt perspektiv. Den gjorde det
omedelbart nödvändigt för berörda företag att gå igenom avtal och rensa
ut förfaranden som kunde komma i konflikt med de nya förbuden.
För att ge företagen tid för förändringar gällde under det första
halvåret efter konkurrenslagens ikraftträdande övergångsregler för
löpande avtal och för förfaranden som inletts redan före lagens
ikraftträdande. För sådana avtal och förfaranden har dessutom gällt en
särskild övergångsperiod på sex månader räknat från det beslut fattats
hos Konkurrensverket.
Strax före övergångstidens slut, vid utgången av år 1993, inkom närmare
900 ärenden till Konkurrensverket med begäran om förklaring att visst
avtal eller förfarande inte omfattas av förbudet mot
konkurrensbegränsande samarbete mellan företag, s.k. icke-ingripandebesked,
och/eller med begäran om undantag från förbudet.
Flertalet av dessa ärenden är nu avgjorda och utgör en erfarenhetsbas i
fråga om lagens tillämpning hos Konkurrensverket. Endast ett fåtal
överklagaden har avgjorts av högre instans. Detta innebär att svensk
domstolspraxis ännu är begränsad. Det stora antalet ansökningar som
kommit in till Konkurrensverket har vidare medfört att utrymmet för egna
initiativ från verkets sida hittills varit begränsat.
Den grundläggande förändring som nu har genomförts samt det nya
regelverkets konstruktion gör att det krävs en stabilitet i regelverket
över viss tid och utrymme för utveckling av praxis i enskilda frågor.
Ändringar i företagens agerande påverkar dessutom
konkurrensförhållandena på marknaden först på sikt. Det är därför för
tidigt att göra en fullständig utvärdering av lagen och dess effekter på
marknaden. I uppdraget ingår därför inte att pröva lagens grundläggande
konstruktion eller dess långsiktiga effekter på marknaden.
En särskild utredare kommer inom kort att i ett betänkande presentera en
kartläggning av konkurrensreglernas tillämpning på jordbruksområdet i
ett EU-perspektiv (dir. 1994:59 och tilläggsdir. 1994:142). Vidare har
en särskild utredare i uppdrag att överväga frågor om den kooperativa
företagsformens ställning i förhållande till andra företagsformer (dir.
1994:149). Uppdraget omfattar även förhållandet till konkurrensrätten.
Dessa frågor bereds i särskild ordning och skall inte behandlas av den
särskilde utredaren för uppföljning av konkurrenslagen.
Uppdraget
Uppdraget skall inriktas på att kartlägga och sammanställa de allmänna
erfarenheterna av lagen och det administrativa förfarandet. Om utredaren
med anledning av denna granskning finner att det finns behov av
regeländringar skall förslag till sådana ändringar lämnas. Utredaren
skall i sin allmänna kartläggning och överväganden om
konkurrenslagstiftningen beakta det utredningsarbete inom olika områden
som beskrivits ovan. Utredaren skall vidare inhämta länsstyrelsernas
erfarenheter av konkurrenslagen.
I samband med lagstiftningsarbetet ifrågasattes om det var effektivt och
lämpligt att överföra EG:s konkurrensregler till en nationell marknad
och tillämpa dessa på svenska förhållanden. Vidare ifrågasattes om en
lagkonstruktion med heltäckande förbud med möjligheter till undantag i
enskilda fall gav tillräcklig förutsägbarhet för marknadens aktörer. Det
framfördes vidare farhågor för att rättsutvecklingen genom
undantagsprövningen i alltför stor utsträckning i praktiken skulle komma
att styras av Konkurrensverket. Utredaren skall lämna en redovisning av
de synpunkter och erfarenheter som nu finns i dessa frågor.
Utredaren skall kartlägga vilka olika typer av avtal och förfaranden som
har prövats av Konkurrensverket i fråga om de grundläggande förbuden mot
konkurrensbegränsande samarbete mellan företag och missbruk av en
dominerande ställning samt vilka branscher och företagstyper dessa
ärenden gällt. Utifrån denna kartläggning skall det belysas i vilken
utsträckning lagen och tillämpningen av den har lett till väsentliga
förändringar för företag och konsumenter.
Utredaren skall kartlägga hur reglerna om prövning av företagsförvärv
har fungerat. Enligt konkurrenslagen skall förvärv anmälas till
Konkurrensverket om de berörda företagens sammanlagda omsättning
överstiger fyra miljarder kronor. Utredaren skall särskilt överväga om
denna gräns för anmälan är väl avvägd och lämpligt utformad. Utredaren
skall också överväga förvärvsreglernas tillämpning på den typ av
samriskföretag som brukar benämnas kooperativa och koncentrativa joint-
ventures. Med utgångspunkt från erfarenheterna av förvärvsreglerna skall
utredaren vidare bedöma om det kan vara motiverat att ha en särskild
bestämmelse i konkurrenslagen som ger möjlighet att bryta upp starka
företagskoncentrationer när detta framstår som den enda framkomliga
vägen för att få en effektiv konkurrens.
En viktig fråga är vilket genomslag lagen och tillämpningen av den har
fått. Utredaren skall redovisa intressenternas kunskap om och
inställning till lagen och till Konkurrensverkets och domstolarnas
tillämpning av den.
I utredningen skall särskilt uppmärksammas hur den s.k. bagatellregeln
avseende förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete mellan företag i 6
§ konkurrenslagen hittills har tillämpats. Det gäller särskilt
möjligheten att etablera nya företag och möjligheten för små och
medelstora företag att växa genom samverkan. I denna granskning skall
ingå en kartläggning av hur stor betydelse kvantitativa kriterier haft i
prövningen.
I förarbetena till konkurrenslagen förutsågs att lagen i vissa fall
skulle få ge vika för annan lagstiftning som medför konkurrenshämmande
verkningar. En genomgång skall göras av i vilken utsträckning lagen
kolliderar med andra lagar och regler och om detta lett till särskilda
problem från konkurrenssynpunkt. Lagkollisioner kan förekomma t.ex. vad
gäller arbets-, hyres-, konkurs- och föreningsrätt, regleringar på
miljö- och försäkringsområdet samt i frågor om statsstöd och
upphandling.
Utredaren skall vidare belysa i vilken utsträckning konkurrensbegränsande
förfaranden faller utanför konkurrenslagen och om detta har medfört
särskilda problem.
Utredaren skall också redovisa hur lagen fungerat administrativt. Så
skall det t.ex. undersökas
- i vilken utsträckning förhandlingslösningar använts,
- för- och nackdelar med denna typ av underhandslösningar,
- hur långa handläggningstiderna blivit,
- hur man hanterat regeln att undantag skall anses beviljat om
Konkurrensverket inte gjort invändning inom tre månader samt
- hur sanktioner och tvångsmedel tillämpats.
Företagens bevis- och uppgiftslämnarbörda skall belysas.
Utredaren skall redovisa de hittillsvarande erfarenheterna från
tillämpningen av lagen i domstol. Hit hör t.ex. frågor om
handläggningstider, förhållanden som kan påverka parts benägenhet att
överklaga Konkurrensverkets beslut och i vilken utsträckning ogiltighet
och skadestånd har hävdats i civilmål.
Utredaren skall slutligen överväga hur process- och instansordningen
enligt konkurrenslagen har fungerat och om erfarenheterna ger anledning
att överväga några ändringar i lagen i denna del. En sådan fråga är att
det finns en skillnad mellan instansordningarna i skadeståndsmål enligt
konkurrenslagen och marknadsföringslagen (jfr 1994/95:LU16 s. 32).
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23)
samt att redovisa jämställdhetspolitiska aspekter (dir. 1994:124).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 december 1996.
Uppdraget får redovisas i etapper.