Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om skärpt bekämpning av penningtvätt, Dir. 1995:132
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-11-16
Dir. 1995:132
Beslut vid regeringssammanträde den 16 november 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda vilka åtgärder som kan
och bör vidtas för att effektivisera bekämpningen av penningtvätt och
annan kvalificerad ekonomisk brottslighet.
Utredaren skall
- utvärdera hur reglerna om penningtvätt tillämpas samt med
utgångspunkt i vad som kommer fram vid denna utvärdering ange vilka
ytterligare verksamheter som bör omfattas av lagstiftningen samt ange
vilka andra förändringar av lagen (1993:768) om åtgärder mot
penningtvätt som kan behövas,
- överväga ändringar i strafflagstiftningen,
- överväga ändringar av de sekretessregler som gäller inom den
finansiella sektorn samt mellan denna sektor och de brottsutredande
myndigheterna,
- överväga behovet av regler som medger en förbättrad kontroll av
uppdrag, transaktioner och utbetalningar när penningtvätt kan misstänkas
samt om en möjlighet att "frysa tillgångar" i samband med utredning av
penningtvätt bör införas, och
- analysera behovet av en skärpt kontroll av transaktioner över
gränserna.
Utredarens arbete skall vara slutfört före utgången av mars månad 1997.
Bakgrund
Vad är penningtvätt ?
Penningtvätt innebär att pengar, som någon fått på olagligt sätt, genom
olika transaktioner förs in i den legala ekonomin så att de ser ut att
vara lagligen åtkomna. Genom transaktionerna avser den kriminelle att
försvåra eller omöjliggöra att pengarna spåras tillbaka till det
ursprungliga brottet. Det kan exempelvis handla om att flytta pengar
mellan olika företag eller bankkonton, ofta mellan olika länder. När
pengarna tvättats kan de användas på nytt i olika affärsverksamheter med
eller utan inslag av brottslighet.
Penningtvätt är en internationell företeelse och utgör ett stort problem
i det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet i de flesta stater
i världen.
Internationella överenskommelser
Inom det straffrättsliga området har två internationella konventioner
som berör penningtvätt antagits.
Förenta nationerna antog den 19 december 1988 en konvention mot olaglig
hantering av narkotika och psykotropa ämnen (Wienkonventionen).
Konventionen ställer krav på kriminalisering av penningtvätt i fråga om
inkomster från narkotikabrott och har undertecknats och ratificerats av
Sverige. Genom ändringar av bestämmelserna om häleri i 9 kap. 6 och 7 §§
brottsbalken har Sverige anpassat sin strafflagstiftning till
konventionens krav (prop. 1990/91:127, bet. 1990/91:JuU32, rskr.
1990/91:323).
Inom Europarådet upprättades den 8 november 1990 en konvention om
penningtvätt, efterforskning, beslag och förverkande av vinning av brott
(Strasbourgkonventionen). Denna konvention innehåller regler om ett
vidgat internationellt samarbete vid brottsutredningar och vid för
verkande av brottsligt förvärvade tillgångar och av brottsverktyg.
Konventionen ålägger parterna att straffbelägga gärningar som innefattar
penningtvätt. Syftet är att stärka det internatiomot allvarligare brott.
Sverige har undertecknat men ännu inte ratificerat konventionen. En
proposition med bl.a. förslag att Sverige skall ratificera konventionen
(prop. 1995/96:49) har nyligen överlämnats till riksdagen.
Även inom det finansiella tjänsteområdet har internationella överens-
kommelser träffats i syfte att förhindra att det finansiella systemet
utnyttjas för penningtvätt. Rekommendationer har bl.a. utfärdats av den
finansiella aktionsgruppen FATF (Financial Action Task Force on money
laundring), som bildades i juli 1989 av länderna i den s.k. G-7 gruppen.
FATF, till vilken 26 stater och 2 organisationer anslutit sig, har
utfärdat 40 rekommendationer om penningtvätt. Rekommendationerna, som
har beaktats av Sverige, kommer att ses över inom FATF:s fortsatta
arbete. Även en särskild Banking Supervisory Subcommittee inom EMI
handhar vissa frågor om penningtvätt och interna kontrollfrågor i detta
sammanhang.
EG:s ministerråd antog den 10 juni 1991 ett direktiv om åtgärder för att
förhindra att det finansiella systemet används för tvättning av pengar
(91/308/EEG). Syftet är att samordna insatserna för att förhindra att
friheten för kapitalrörelser och finansiella tjänster i ett integrerat
Europa används för penningtvätt. Direktivet är ett s.k. minimidirektiv,
vilket innebär att varje enskilt land kan fastställa strängare regler än
vad som anges i direktivet.
En kontaktkommitté har också i enlighet med EG:s direktiv bildats under
kommissionen. Den skall vidareutveckla direktivet och bl.a. undersöka om
reglerna skall utökas till andra yrkesgrupper och företagskategorier än
de kreditinstitut och andra finansiella institut som nu omfattas av
reglerna.
EG:s direktiv är införlivat i det svenska rättssystemet i och med
införandet av lagen (1993:768) om åtgärder mot penningtvätt
(penningtvättslagen), som trädde i kraft den 1 januari 1994 (prop.
1992/93:207, bet. 1992/93:JuU37, rskr.1992/93:375).
Lagen om åtgärder mot penningtvätt och dess tillämpning
Penningtvättslagen omfattar företag som står under Finansinspektionens
tillsyn och som bedriver bankrörelse, livförsäkringsrörelse,
värdepappersrörelse eller verksamhet enligt lagen om kreditmarknadsbolag.
De företag som omfattas av reglerna är skyldiga att utföra
identitetskontroller bl.a. när de misstänker att en transaktion avser
medel som kommer från brottslig verksamhet av allvarligare slag.
Uttrycket av allvarligare slag innebär att det gäller brott där det kan
följa fängelse i mer än sex månader.
Vid misstanke om penningtvätt skall anmälan göras till Rikspolisstyrelsen
(finanspolisen).
Lagstiftningen föreskriver ett absolut förbud för de företag som omfattas
av lagen att medverka vid transaktioner där penningtvätt kan misstänkas.
Däremot finns inga straffsanktioner mot den som bryter mot
lagens regler. Finansinspektionens sanktionsmöjligheter och sanktioner
enligt det arbetsrättsliga regelverket har ansetts tillräckliga.
Straffrättsliga sanktioner kan däremot på sedvanligt sätt drabba dem som
medverkar vid de brott som genererar den brottsliga vinsten; exempelvis
häleri, narkotikabrott och varu- smuggling eller ekonomisk brottslighet.
Behovet av en utredning
Trots att penningtvättslagen har tillämpats under en relativt begränsad
tid har bl.a. polisen och bankerna redan framfört att lagstiftningen om
penningtvätt borde kunna utvecklas i olika avseenden. Synpunkterna
gäller bl.a. lagens utformning och svårigheter att tillämpa den samt att
det i praktiken förekommer penningtvätt i stor omfattning med anknytning
till institutioner och branscher som faller utanför lagens
tillämpningsområde. Det har också sagts att lagen borde kunna
effektiviseras på olika sätt, bl.a. genom regler som gör det möjligt att
i vissa situationer hindra transaktioner och att följa penningströmmar
för att spåra adressater.
Effektiva åtgärder mot penningtvätt har stor betydelse i kampen mot den
ekonomiska brottsligheten. Genom att hindra penningtvätt försvårar man
för de kriminella att dra nytta av de brottsligt förvärvade pengarna.
Regeringen antog i april 1995 en strategi för samhällets åtgärder mot
den ekonomiska brottsligheten. Strategin har redovisats till riksdagen
(skr. 1994/95:217, bet. 1994/95:JuU25, rskr. 1994/95:412). Syftet med
strategin är att påtagligt minska den ekonomiska brottsligheten genom en
kraftig förstärkning av samhällets samlade insatser mot sådan kriminalitet.
Eftersom en stor del av både ekonomisk brottslighet och annan brottslighet
genererar stora vinster för de kriminella är det särskilt viktigt
att åtgärderna mot penningtvätt blir effektivare. Mot bakgrund av det
anförda är det angeläget att göra en översyn av lagstiftningen om
penningtvätt.
Arbetet bör utföras av en särskild utredare.
Uppdraget
Allmänna utgångspunkter
Utredaren skall göra en allsidig översyn av åtgärder mot penningtvätt. I
detta ligger att utvärdera penningtvättslagens tillämpning och pröva hur
lagstiftningen kan effektiviseras i olika avseenden. Målet för översynen
skall vara att utveckla samhällets åtgärder mot penningtvätt och att
därvid åstadkomma ett så effektivt system som möjligt. Häri ligger bl.a.
att ett utökat informationsflöde, som kan uppstå p.g.a. en utvidgad
lagstiftning, kan tas om hand på ett tillfredsställande sätt.
Som bakgrund skall utredaren ta reda på vilka regler om penningtvätt som
finns i ett antal andra länder och vilka erfarenheter som finns av
tillämpningen där. I första hand skall denna kartläggning koncentreras
till EU:s medlemsländer. Utredaren skall därvid beakta de
sammanställningar som gjorts inom EU och FATF.
I det följande anges ett antal områden som utredaren skall ägna särskild
uppmärksamhet. Utredaren skall vara fri att ta upp även andra frågor som
föranleds av vad som kommer fram om de nuvarande reglernas tillämpning
eller som annars aktualiseras under utredningsarbetet inom de ramar för
utredningsuppdraget som anges nedan.
Utvidgning av den krets av företag som skall omfattas av
penningtvättslagen
Frågan om att utvidga penningtvättslagens tillämpning till andra
institutioner eller branscher har redan aktualiserats i några sammanhang.
I Betaltjänstutredningens delbetänkande Finansiella tjänster i förändring
(SOU 1994:66) föreslås att valutaväxling skall omfattas av penningtvätts-
bestämmelserna. Beredning av förslaget pågår inom regeringskansliet.
Pantbanksutredningen (SOU 1994:61) föreslog att även pantbanker skulle
omfattas av penningtvättslagen. I förarbetena till en ny pantbankslag
(prop. 1994/95:178) har regeringen framhållit att penningtvättslagen
kommer att ses över inom ramen för regeringens åtgärder mot ekonomisk
brottslighet och att frågan om huruvida pantbankerna skall föras in
under lagen kommer att övervägas i det sammanhanget. Något förslag lades
därför inte fram i propositionen.
Utredaren skall överväga om det finns skäl att utvidga lagens tillämpnings
område med hänsyn till vad som är känt om förekomsten av penningtvätt.
Inom EG:s kontaktkommitté i penningtvättsfrågor har diskussioner förekommit
om en utvidgning av EG:s direktiv verksamheter även utanför det finansiella
området. Utredarens bedömning bör göras mot bakgrund av de diskussioner som
har förts där och i andra internationella fora.
Från några håll har anförts att bl.a. advokater och revisorer borde
föras in under lagens tillämpningsområde. När det gäller dessa
yrkeskategorier skall utredaren noga analysera om en sådan utvidgning
behövs och om den är möjlig eller lämplig med hänsyn till revisorers
och, särskilt, advokaters speciella förtroendeställning. När det gäller
revisorer bör utredaren beakta det förslag som lagts fram av
Aktiebolagskommittén (SOU 1995:44) om att ålägga revisorer i aktiebolag
en skyldighet att anmäla misstänkt brottslighet i vissa fall.
Det kan också finnas skäl att undersöka om vissa myndigheter som
Riksbanken, Riksgäldskontoret och Generaltullstyrelsen bör omfattas av
lagen.
Sanktioner mot penningtvätt
Penningtvättslagen innehåller, som tidigare nämnts, inga straff-
bestämmelser. I förarbetena motiverades detta med att det mest lämpliga
tillvägagångssättet inom finansiell lagstiftning är att
bestämmelserna upprätthålls med stöd av de regler som finns på
arbetsrättens område och genom de sanktioner som Finansinspektionen
förfogar över i sin tillsynsverksamhet (prop. 1992/93:207 s. 11).
Såsom anges i 3 § första stycket penningtvättslagen kan
emellertid penningtvätt vara straffbart som häleri eller häleriförseelse
enligt 9 kap. 6 och 7 §§ brottsbalken. Förfarandet kan i vissa fall vara
straffbart också enligt andra bestämmelser. Pengar som undandragits
beskattning, tull eller någon annan avgiftsskyldighet kan i regel inte
vara föremål för häleri eftersom det inte avser medel som i sig härrör
från brottsligt förvärv.
Utredaren skall överväga om de nuvarande möjligheterna till straffrättsliga
sanktioner är tillräckliga eller om dessa bör utvidgas. Skulle en
sådan utvidgning behövas skall utredaren i första hand överväga om
ändringar i häleribestämmelserna är tillräckligt. Om utredaren finner
att den vägen inte är framkomlig, står det utredaren fritt att föreslå
någon annan lösning. I detta arbete skall utredaren ta hänsyn till att
kriminalisering som en metod för att söka hindra överträdelser av olika
normer i samhället bör användas med försiktighet (se prop. 1994/95:23).
Utredaren bör vidare överväga om det är motiverat att i penningtvättslagen
införa sanktioner - rättsliga eller administrativa - mot den som
bryter mot den lagens bestämmelser om uppgiftsskyldighet m.m. I så fall
bör sanktionerna utformas så att de går att tilllämpa såväl mot fysiska
som mot juridiska personer. I denna del skall utredaren beakta det
arbete som sker i utredningen om företagsbot (Ju 1995:06).
Sekretessfrågor
Enligt 1 kap. 10 § bankrörelselagen (1987:617) får enskildas förhållanden
till bank inte obehörigen röjas. Motsvarande regel finns 1 kap. 5 §
lagen (1992:1610) om kreditmarknadsbolag (jfr 1 kap. 8 § lagen
(1991:981) om värdepappersrörelse).
Banksekretessen inskränks genom uttryckliga lagbestämmelser, som innebär
en skyldighet för en bank att på begäran lämna myndigheter vissa
uppgifter, t.ex. enligt lagen (1990:325) om självdeklaration och
kontrolluppgift samt enligt utsökningsbalken. Vidare får banksekretessen
genombrytas av polis- och åklagarmyndigheter när förundersökning om
brott har inletts. Bankpersonal har även rätt att lämna uppgifter i
syfte att förhindra och avslöja sådana illegala transaktioner som faller
under penningtvättslagen.
I det allmännas verksamhet tillämpas inte banksekretessen utan i stället
gäller reglerna i sekretesslagen. De som för det allmännas räkning
utövar tillsyn över bankerna omfattas följaktligen av sekretesslagen.
Om en bank rapporterar ett misstänkt penningtvättsfall till polisen,
medför de nuvarande sekretessreglerna att utredningsmöjligheterna begränsas
med hänsyn till att sekretessen genombryts först då förundersökning inletts.
Under ett inledande skede kan det då vara svårt för polis
och åklagare att få fram uppgifter för ett ställningstagande i fråga om
huruvida förundersökning skall inledas. Bankernas egna möjligheter att
bilda sig en uppfattning om huruvida det finns misstanke om penningtvätt
i ett särskilt fall begränsas på samma sätt av sekretessreglerna.
Sekretessreglerna och bestämmelserna i penningtvättslagen innebär att
rapporterande bank kan bryta banksekretessen och att Rikspolisstyrelsen
(finanspolisen) kan begära ytterligare upplysningar av rapporterande
bank. Det kan emellertid vara väsentligt att finanspolisen i ett
utredningsärende kan begära uppgifter från annan bank än den som varit
rapporterande. Även finanspolisens egna sekretessbestämmelser enligt
sekretesslagen kan behöva justeras.
I kampen mot penningtvätt och annan ekonomisk brottslighet utgör
informationsutbyte i många fall ett nödvändigt inslag. Utredaren skall
kartlägga och analysera de sekretessregler som gäller inom och mellan
olika institut och mellan institut och myndigheter. Mot den bakgrunden
skall utredaren överväga regeländringar som förbättrar informationsutbytet.
Möjlighet att "frysa tillgångar" m.m.
Transaktioner i det finansiella systemet sker i regel under stor tidspress.
Inte sällan kan det gälla transaktioner med internationella inslag i någon
del.
Enligt 3 § penningtvättslagen är det förbjudet för företag att medvetet
medverka vid penningtvättstransaktioner. Detta innebär att företaget
inte får utföra sådana transaktioner. Utförs inte en beställd transaktion
kan företaget å andra sidan riskera att bli skadeståndsskyldigt.
Därtill kommer reglerna om straffansvar för den som medverkar vid eller
deltar i brottsliga transaktioner enligt bl.a. bestämmelserna i 9 kap.
brottsbalken och narkotikastrafflagen (1968:64).
Denna situation, med straffansvar å ena sidan och skadeståndsskyldighet
å andra sidan, kan medföra besvärande situationer för företagens
personal. Det bör därför undersökas om företagen kan ta emot pengarna,
trots att det finns skäl att anta att transaktionen avser medel som kan
misstänkas komma från ett brottsligt förvärv av allvarligare slag, och
därefter underrätta polisen om transaktionen.
Det skall vidare undersökas om reglerna om förverkande, kvarstad och
beslag är tillräckliga i penningtvättsärenden eller om det i Sverige
skall införas en möjlighet att "frysa tillgångar" hos ett institut eller
i annan verksamhet som omfattas av penningtvätts-lagen. Frysning kan
definieras som en möjlighet att stoppa eller senarelägga en transaktion.
Om möjligheten till frysning införs skulle ett institut kunna ta emot
pengar trots att det finns skäl att anta att transaktionen avser medel
som kommer från ett brottsligt förvärv av allvarligare slag och därefter
frysa tillgångarna. Frysning skulle även kunna innebära att institutet
stoppar en transaktion av pengar som redan finns hos institutet. En
möjlighet att frysa tillgångar skulle ge polis och åklagare rådrum att
besluta i frågan om förundersökning skall inledas eller inte. Utredaren
skall överväga i vad mån en sådan ordning påverkar de utredande myndig-
heternas beslutsunderlag och den enskildes rättssäkerhet.
I uppdraget ligger att överväga såväl förutsättningarna för frysning av
tillgångar som formerna för en sådan åtgärd, exempelvis vilket organ som
bör anförtros beslutsbefogenheten. Också konsekvenserna av felaktiga
beslut skall beaktas.
Utredaren bör beakta de förslag som framlagts i Polisrättsutredningens
slutbetänkande Tvångsmedel enligt 27 och 28 kap. RB samt polislagen (SOU
1995:47) och den fortsatta beredningen av dessa förslag. Därvid bör
särskilt analyseras hur frysning systematiskt skulle förhålla sig till
nuvarande tvångsmedel.
Bevakad överföring av pengar
I olika sammanhang har framförts att förutsättningarna för de
brottsutredande myndigheterna att uppdaga brottslighet skulle förbättras
avsevärt om de hade en möjlighet att - utan att ingripa -följa överföringar
av pengar som kan antas komma från brottslig verksamhet. En sådan ordning
rymmer emellertid ett antal frågor av såväl rättslig som praktisk natur.
Som exempel på sådana frågor kan nämnas polisens skyldighet att ingripa
mot misstänkt brottslighet och frågan om intrång i den personliga
integriteten.
Utredaren skall analysera de frågor som är förknippade med en sådan
ordning som den beskrivna och överväga om en särskild reglering eller
andra åtgärder kan behövas. Därvid skall utredaren särskilt väga eventuella
effektivitetsvinster i det brottsutredande arbetet mot skyddet av
den personliga integriteten. Utredaren måste givetvis också beakta de
olika regler som styr det internationella finansiella arbetet.
Rapporterings- och registerfrågor
Redan i dag är den som för en fysisk person eller ett dödsbo har förmedlat
betalning till eller från utlandet skyldig att lämna kontrolluppgift
om transaktionen överstiger 75 000 kronor. Detta följer av 3 kap. 50 §
lagen (1990:325) om självdeklaration och kontrolluppgift.
När det gäller penningtvätt ligger det i sakens natur att tillgångar,
även i kontant form, ofta förs mellan olika länder. Utredaren skall
därför överväga vilka kontrollmöjligheter som bör finnas vid gräns-
överskridande transaktioner. Om en utökad rapporteringsskyldighet anses
nödvändig, skall den utformas i enlighet med internationella åtaganden.
Utredaren bör även beakta den översyn av lagen om självdeklaration och
kontrolluppgifter m.m. som pågår inom finansdepartementet (dir.
1995:12).
Det ställs i dag åtskilliga krav på de företag som omfattas av uppgifts-
skyldighet enligt penningtvättslagen. Det ställs krav bl.a. på att
företag skall ha ett internt rapporteringssystem med kundinformation
lätt tillgänglig för föreskrivna kontroller. Ett sådant krav kan strida
mot vad som hittills ansetts vara möjligt om hur information får
hanteras och registreras. Med hänsyn till de krav som bör ställas på
informationshanteringen i de företag som åläggs en rapporteringsskyldighet
skall utredaren överväga hur formerna för och hanteringen av den
efterfrågade informationen bör utformas i framtiden. Utgångspunkten
skall vara att modern informationsteknik skall användas under säkra och
rättstrygga former.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med Riksåklagaren, Rikspolisstyrelsen och
Finansinspektionen och med andra myndigheter som kan vara berörda av olika
sakfrågor.
En utvärdering av Finanspolisen har skett inom Rikspolisstyrelsen.
Utredaren skall ta del av utvärderingen och beakta resultatet vid
arbetet. Utredaren skall också beakta den översyn av myndighetsstrukturen
för bekämpning av ekonomisk brottslighet som för närvarande görs av
ekobrottsutredningen.
Om utredaren finner att reglerna om penningtvätt bör ändras skall
förslag till lagändringar utarbetas.
Vid de överväganden som utredaren skall göra gäller regeringens generella
direktiv om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) samt om att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast före utgången
av mars 1997. Om utredaren finner det lämpligt kan delar av arbetet
redovisas tidigare.