Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fritidsbåtstrafikens kostnadsansvar m.m., Dir. 1995:131
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1995-10-26
Dir. 1995:131
Beslut vid regeringssammanträde den 26 oktober 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall närmare belysa vilka kostnader
fritidsbåtstrafiken orsakar samhället samt överväga hur dessa kostnader
skall betalas.
Utredaren skall vidare överväga om de fördelar som ett
fritidsbåtsregister innebär från sjösäkerhets- och ordningssynpunkt
motiverar att ett statligt fritidsbåtsregister återinförs. Utredaren bör
bl.a. utgå från det tillkännagivande som riksdagen har gjort om ett
statligt fritidsbåtsregister (bet. 1994/95:TU12, rskr. 1994/95:232).
I sammanhanget bör utredaren även beakta det tillkännagivande som
riksdagen har gjort om båtskatt. Vidare bör utredaren i sina samlade
överväganden även behandla de fördelar som ett statligt
fritidsbåtsregister har ur miljösynpunkt samt belysa frågan om en
obligatorisk ansvarsförsäkring för ägare av fritidsbåtar.
Bakgrund
I juni 1987 antog riksdagen en lag om fritidsbåtsregister som trädde i
kraft den 1 januari 1988 (prop. 1986/87:121, bet. 1986/87:KrU22, rskr.
1986/87:347). Lagen innebar en registreringsplikt för båtar med en längd
över 5 meter eller med viss minsta motorstyrka. Ändamålet med registret
var enligt lagens 2 § att ge underlag för kontroll av ordning och säker
het till sjöss och planering av trafiken med fritidsbåtar. Registret var
också avsett att användas som underlag för planering avseende turism,
friluftsliv och naturvård samt för utredningar rörande skatter, tullar
och indrivning. Registeravgiften, som skulle täcka kostnaden för att
föra registret, var 30 kronor per år.
I december 1992 upphävde riksdagen lagen om fritidsbåtsregister (prop.
1992/93:102, bet. 1992/93:TU10, rskr. 1992/93:108). I betänkandet
framhöll trafikutskottet att det inte såg något oavvisligt behov att
ordna en obligatorisk registrering av fritidsbåtar i offentlig regi. I
sammanhanget erinrades om att båtorganisationerna hade framhållit att en
sådan registrering kunde åstadkommas på frivillig väg. Det var också
tänkbart, framhölls det i betänkandet, att något organ med anknytning
till försäkringsbranschen kunde svara för ett register.
Sedan det statliga fritidsbåtsregistret avvecklades har Svenska
Stöldskyddsföreningen, i samarbete med försäkringsbolagen, tagit
initiativ till att driva ett frivilligt fritidsbåtsregister. Registret
omfattar i dag ca 160 000 båtar, vilket kan jämföras med det statliga
fritidsbåtsregistret som innefattade ca 280 000 fritidsbåtar när det
avvecklades. Registreringen är kostnadsfri för båtägare med försäkring
och för övriga kostar den 30 kronor per år.
Riksdagen har uttalat att ett fritidsbåtsregister innebär stora fördelar
främst från sjösäkerhets- och ordningssynpunkt (bet. 1994/95:TU12, rskr.
1994/95:232). I trafikutskottets betänkande 1994/95:TU12 anfördes bl.a.
följande.
"Trafikutskottet anser - från de synpunkter det har att företräda - att
ett fritidsbåtsregister innebär stora fördelar främst från sjösäkerhets-
och ordningssynpunkt. Dessa fördelar kan tillvaratas inom ramen för ett
frivilligt register - under förutsättning att ett sådant register når
samma anslutning som ett statligt, enligt lagregler därom. För
närvarande synes alltför många av de båtar som var införda i det
statliga registret stå utanför det privata. Utskottet kan vidare
konstatera att fritidsbåtstrafiken är förenad med kostnader, främst för
sjöräddning, till vars bestridande riksdagen årligen anvisar medel.
Mot den angivna bakgrunden anser utskottet att regeringen bör överväga
om de fördelar som ett fritidsbåtsregister innebär från sjösäkerhets-
och ordningssynpunkt motiverar att det statliga fritidsbåtsregistret
återinförs. I det sammanhanget bör regeringen även överväga hur
samhällets kostnader för fritidsbåtstrafiken skall betalas. Självfallet
bör regeringen vid sina överväganden beakta riksdagens beslut med
anledning av motionsyrkanden om en båtskatt och om en obligatorisk
ansvarsförsäkring för bl.a. ägare av fritidsbåtar."
Enligt riksdagens mening bör regeringen i samband med de överväganden
som skall göras beträffande ett fritidsbåtsregister också pröva frågan
om en båtskatt (bet. 1994/95:SkU28, rskr. 1994/95: ).
Frågan om en obligatorisk ansvarsförsäkring har behandlats i riksdagen
vid ett flertal tillfällen. Därvid har det framhållits att det är i hög
grad angeläget att den som skadas vid en sjöolycka kan få en fullgod
ersättning och att tillfredsställande ersättningsmöjligheter kan
garanteras med någorlunda säkerhet endast om en ansvarsförsäkring är
obligatorisk (se t.ex. bet. 1986/87:LU6y, jfr. även bet. 1985/86:LU26,
bet. 1986/87:KrU22, bet. 1987/88:LU23, bet. 1988/89:LU21, bet.
1989/90:LU15 och bet. 1992/93:LU39).
Det svenska fritidsbåtslivet är omfattande och sommartid svarar
fritidsbåtar för relativt stora utsläpp av främst kolväten och
kolmonoxid både till luft och vatten. För närvarande finns inte några
regler i Sverige för avgaser och buller från fritidsbåtar. Ett arbete
pågår sedan en tid för att minska fritidsbåtssektorns negativa
miljöpåverkan. Ett gemensamt förslag vad beträffar avgas- och bullerkrav
för nya motorer för mindre båtar har nyligen presenterats av
Kommunikationsdepartementet och Miljödepartementet. Förslaget är för
närvarande på remiss.
Uppdraget
En särskild utredare skall närmare belysa vilka kostnader
fritidsbåtstrafiken orsakar samhället samt överväga hur dessa kostnader
skall betalas.
Utredaren skall vidare överväga om de fördelar som ett
fritidsbåtsregister innebär från sjösäkerhets- och ordningssynpunkt
motiverar att det statliga fritidsbåtsregistret återinförs. Utredaren
bör bl.a. utgå från det tillkännagivande som riksdagen har gjort om ett
statligt fritidsbåtsregister (bet. 1994/95:TU12, rskr. 1994/95:232).
I sammanhanget bör utredaren även beakta det tillkännagivande som
riksdagen har gjort om båtskatt. Vidare bör utredaren i sina samlade
överväganden även behandla de fördelar som ett statligt
fritidsbåtsregister har ur miljösynpunkt exempelvis vid införande och
uppföljning av miljökrav på fritidsbåtsmotorer eller fritidsbåtar.
Utredaren skall också belysa frågan om en obligatorisk ansvarsförsäkring
för ägare av fritidsbåtar. Utredaren bör klarlägga om förhållandena är
sådana att en obligatorisk ansvarsförsäkring för ägare av fritidsbåtar
behövs för att garantera att den skadelidande får en fullgod ersättning.
Om utredaren finner att så är fallet, bör utredaren föreslå nödvändiga
åtgärder.
Såväl företags- som samhällsekonomiska aspekter av lämnade förslag skall
redovisas. Detta gäller såväl de samhällsekonomiska effekterna i stort
som effekterna för myndigheter samt fritidsbåtssektorn.
Övrigt
Uppdraget skall redovisas senast den 15 oktober 1996. För arbetet gäller
regeringens direktiv till kommittéer och särskilda utredare om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50) samt om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124).