Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1992 års företagsskatteutredning, Dir. 1995:130
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-10-31
Dir. 1995:130
Beslut vid regeringssammanträde den 31 oktober 1995
Sammanfattning av uppdraget
Genom tilläggsdirektiv uppdras åt 1992 års företagsskatteutredning (Fi
1992:11) att utreda en lättnad i den ekonomiska dubbelbeskattningen av
aktiebolagens vinster. Uppdraget gäller i första hand ett generellt
system med en lättnad på företagsnivå. Ett företag skulle i ett sådant
system från bolagsskatten helt eller delvis avräkna den skatt som
betalas i Sverige på utdelning från företaget och på reavinster på
aktier eller andelar i företaget.
Finner utredningen att ett sådant generellt avräkningssystem inte bör
införas, skall utredningen i stället lämna förslag till en selektiv
lättnad för mindre företag.
Arbetet skall bedrivas med inriktning på att utredningens förslag skall
kunna genomföras med verkan fr.o.m. inkomståret 1998.
Bakgrund
Beskattningen av aktiebolagen och dess ägare har diskuterats intensivt
under senare år. Särskilt gäller detta frågan om ekonomisk
dubbelbeskattning, dvs. att avkastningen på det egna kapitalet i
aktiebolag beskattas såväl i bolaget (bolagsnivå) som hos ägarna
(ägarnivå). Samma gäller i fråga om ekonomiska föreningar och deras
medlemmar. Den ekonomiska dubbelbeskattningen av avkastningen på eget
kapital ställs ofta mot att avkastningen på inlånat kapital enbart
beskattas hos långivarna. Huruvida dubbelbeskattningen är ett ekonomiskt
problem kan dock inte avgöras genom en enkel uppräkning av i hur många
led olika slag av inkomster beskattas. I stället fordras en analys av de
ekonomiska verkningarna av de olika skatterna, bolagsskatten och skatten
på utdelningar, reavinster och räntor.
Diskussionen om dubbelbeskattningen brukar i första hand handla om
beskattningen av utdelade vinster. I ekonomiskt avseende är dock
skattebehandlingen av kvarhållna vinster av lika stort eller t.o.m.
större intresse. Det handlar här om på vilket sätt och på vilka villkor
företagen finansierar sina nyinvesteringar; med nyemitterat kapital, med
kvarhållna vinstmedel eller med lån.
Under senare år har reglerna för beskattningen av såväl företagen som
deras ägare förändrats vid flera tillfällen.
Med ursprung i en förordning från 1960 fanns tidigare det s.k.
Annell-avdraget. Avdraget innebar en rätt för aktiebolag att göra
avdrag för utdelningar på nyemitterat kapital. För avdragsrätten
gällde olika kvantitativa begränsningar. Genom olika regler sökte man
också åstadkomma, om än schablonmässigt, att avdrag skulle ges enbart i de
fall, där utdelningsmottagaren var skattskyldig för utdelningsinkomster.
Som ett komplement till Annell-avdraget infördes ett särskilt avdrag för
utdelningar på icke börsnoterade aktier i början av 1980-talet. År 1984
infördes en lättnad i dubbelbeskattningen även för kooperativa
ekonomiska föreningar i form av avdragsrätt för föreningen för utdelning
på medlemsinsatserna (insatsutdelning). Liksom för Annell-avdraget
gällde i bägge fallen vissa kvantitativa begränsningar.
Såväl Annell-avdraget som det särskilda avdraget för icke börsnoterade
aktier samt avdraget för insatsutdelning infördes och fungerade i en
miljö med smalt skatteunderlag (skattebas) och höga skattesatser.
Utredningen om reformerad företagsbeskattning föreslog att Annell-avdraget,
det särskilda avdraget för utdelningar på icke börsnoterade aktier och
avdraget för insatsutdelning skulle avskaffas (SOU 1989:34).
Samtidigt föreslogs en ny reserv, skatteutjämningsreserven (surv), som
genom sin koppling till det egna kapitalet i företagen innebar en
lättnad vid beskattningen av såväl nyemitterat kapital som kvarhållen
vinst. I det fortsatta lagstiftningsarbetet under skattereformen
omprövades Annell-avdraget och avdraget för insatsutdelning och
riksdagsbeslutet i juni 1990 innebar att dessa avdrag behölls.
Frågan om dubbelbeskattning prövades på nytt av 1992 års
företagsskatteutredning (dir. 1992:61 och dir. 1992:94). Ett betänkande
presenterades sommaren 1993 (SOU 1993:29) med ett förslag till lättnad
på ägarnivå som innebar att endast halva beloppet för såväl utdelningar
som reavinster skulle tas upp till beskattning. Avdraget för
insatsutdelning i kooperativa ekonomiska föreningar skulle behållas
enligt förslaget.
I den lagstiftning som följde hösten 1993 avveks dock från förslaget
genom att utdelningsinkomster med tillämpning för inkomståret 1994 blev
helt skattefria. Samtidigt avskaffades Annell-avdraget och avdraget för
insatsutdelning. Vidare gjordes flera andra justeringar i bolagsskatten
som innebar en något bredare skattebas, där surven ersattes med
periodiseringsfonder, och en något sänkt skattesats. Sammantaget
medförde 1993 års beslut sänkt skatt för företagens ägare som delvis
finansierades med ett höjt skatteuttag på företagen.
Genom lagstiftning hösten 1994 återtogs 1993 års beslut med tillämpning
från och med inkomståret 1995. Såväl utdelningar som reavinster på
aktier och andelar blev i sin helhet skattepliktiga. Reglerna på
företagsnivå förändrades dock inte. Detta innebar dels att varken
Annell-avdraget eller avdraget för insatsutdelning återinfördes, dels
att uttaget av bolagsskatt kom att ligga på en högre nivå än vad som
följde av 1991 års regler, bl.a. som en följd av begränsningarna av
reserveringsmöjligheterna. I den aktuella propositionen (prop.
1994/95:25) aviserades dock en framtida sänkning av skatteuttaget på
företagsnivå med två miljarder kronor (fr.o.m. år 1997). Regeringen har
senare återkommit till denna fråga, senast i 1995 års reviderade
finansplan, där frågan om att rikta lättnaden mot små och medelstora
företag aktualiserades. I en remiss som nyligen överlämnats till
Lagrådet har regeringen lämnat dels ett förslag om tidsbegränsad
skattereduktion för privatpersoners investeringar i onoterade
aktiebolag, dels förslag om återinförande av utdelningsavdraget för
insatsutdelning.
Utgångspunkter för uppdraget
De senaste årens utveckling på företags- och kapitalskatteområdet har
varit mycket turbulent. Detta är olyckligt. Det finns ett starkt behov
av stabila villkor för sparande och investeringar, där besluten,
särskilt vad gäller investeringar, i sig präglas av en ofrånkomlig
osäkerhet. Instabila skatteregler innebär en tillkommande osäkerhet med
de negativa realekonomiska konsekvenser detta medför. Det finns därför
anledning att göra nya ansträngningar att finna stabila regler. En
förutsättning för stabila regler är att positiva effekter på företagens
investeringar och tillväxt förenas med ett godtagbart
fördelningspolitiskt utfall. Detta aktualiserar en rad bedömningar och
överväganden.
En första utgångspunkt är att den svenska kapitalmarknaden är starkt
integrerad med de internationella kapitalmarknaderna. Detta innebär att
avkastningskravet på investeringar i Sverige i hög grad är bestämt av
priserna, dvs. räntor och aktiekurser, på dessa kapitalmarknader. Detta
gäller i första hand marknaden för lånekapital men också marknaden för
riskkapital i och med att aktier i svenska företag i växande omfattning
är föremål för internationell handel.
Av den svenska kapitalmarknadens öppenhet mot utlandet följer en
avgörande skattepolitisk distinktion: I en öppen ekonomi som den svenska
är det i första hand beskattningen av företagen som påverkar
investeringarna. Däremot påverkar beskattningen av företagens ägare och
långivare genom skatten på aktier, bankmedel och obligationer främst
sparandets sammansättning medan effekterna på investeringarna är mer
begränsade. Detta förhållande har också betydelse för valet av lättnad i
den ekonomiska dubbelbeskattningen. I ett tillväxtperspektiv, där
intresset fokuseras på att främja investeringar i Sverige, finns skäl
att föredra lättnader genom ett sänkt skatteuttag på bolagsnivån framför
lättnader i ägarbeskattningen.
Förordet för lättnader på bolagsnivå gäller i första hand för en ekonomi
med stor öppenhet mot omvärlden. I en mer sluten ekonomi råder ett
starkare samband mellan sparande och investeringar. Om så är fallet blir
lättnader på bolags- och ägarnivå mer likvärdiga vad gäller de
ekonomiska verkningarna.
I ovanstående beskrivning av de grundläggande mekanismerna betonas
starkt den svenska kapitalmarknadens öppenhet. Detta är i första hand
relevant för större företag med tillgång till de internationella
kapitalmarknaderna.
Det kan hävdas att små och medelstora företag inte har samma tillgång
till den internationella kapitalmarknaden som större, börsnoterade
företag. I vissa situationer kan dessa företag anses utsatta för
ransonering på kapitalmarknaden, ett förhållande som kan föras tillbaka
till olika slag av brister i externa aktieägares information om dessa
företag. Sådana informationsbrister kan innebära att dessa företag i
vissa situationer ställs inför högre avkastningskrav än större företag.
Tendenserna till en uppdelning av den svenska kapitalmarknaden innebär
emellertid inte att små och medelstora företags kapitalförsörjning och
de avkastningskrav dessa möter är oberoende av avkastningskraven på den
"internationaliserade" delen av den svenska kapitalmarknaden. Ur en
kapitalplacerares synvinkel är sparande i mindre företag ofta ett
alternativ till sparande i börsaktier, om än typiskt sett mer riskfyllt.
Särskilt gäller detta för externa ägare, medan huvudägare och
entreprenörer kan göra en annan värdering, där sparande i börsaktier är
mindre aktuellt.
En placerares värdering av sparande i börsaktier jämfört med sparande i
mindre företag blir central vid bedömningen av vilka effekter olika
former av lättnader får på investeringarna i dessa företag.
Först kan konstateras att en lättnad på företagsnivå får entydigt
positiva effekter på benägenheten att investera i såväl stora som små
företag. Vad gäller lättnader på ägarnivå är det nödvändigt att skilja
mellan generella lättnader och sådana lättnader som begränsas till ägare
av mindre företag.
I den proposition som föregick 1994 års regler (prop. 1993/94:50)
konstaterades att en lättnad på ägarnivå som omfattar börsaktier får
begränsade effekter på investeringar i börsnoterade företag. Efter en
temporär höjning av börskursen sker en återgång till den ursprungliga
nivån. Under och genom denna anpassning ökar andelen svenskägda aktier.
Detta är den huvudsakliga effekten medan investeringarna lämnas
opåverkade.
För mindre företag medför den reducerade skatten på utdelningar och
reavinster, isolerat sett, att avkastningskraven på investeringar i
dessa företag sjunker. Denna effekt motverkas dock till betydande del om
potentiella placerare i dessa företag uppfattar placeringar i börsaktier
som ett alternativ.
En lättnad på ägarnivå som omfattar placeringar i börsaktier leder till
en högre avkastning efter skatt på börsaktier. Om placeringar i
börsaktier är ett fullgott alternativ till placeringar i mindre företag
medför detta ett höjt avkastningskrav på placeringar i de senare
företagen. Detta höjda avkastningskrav förtar effekten av
skattelättnaden på utdelningar och reavinster på aktier i de mindre
bolagen. I likhet med vad som konstaterades gälla för de stora bolagen
kommer avkastningskraven på realinvesteringar i mindre företag inte att
sjunka.
1993 års beslut att införa en generell lättnad på ägarnivå kan
kritiseras mot ovanstående bakgrund. Mot högst osäkra positiva effekter
på investeringar i såväl stora som små företag kan ställas den entydiga
skattelättnaden för ägarna av särskilt börsaktier.
Genom 1993 års beslut reducerades skatten på reavinster. En modell där
lättnaden på utdelad vinst skulle läggas på företagsnivå medan lättnaden
på kvarhållen vinst skulle åstadkommas genom en reducerad skatt på
reavinster hos ägarna har i huvudsak samma verkningar som 1994 års
regler. Detta följer av att kvarhållen vinst storleksmässigt överstiger
utdelad vinst. En sådan blandad modell är därför inte aktuell.
För en selektiv lättnad på ägarnivå, dvs. med begränsning till ägare av
mindre företag, är situationen delvis annorlunda jämfört med en generell
lättnad på ägarnivå. En selektiv lättnad påverkar varken börsföretagen
eller deras ägare. Detta gäller såväl företagens realinvesteringar som
avkastningen efter ägarskatter på börsaktier.
Det förhållandet att avkastningen efter skatt på börsaktier inte
påverkas av en lättnad på ägarnivån för mindre företag innebär att
avkastningskravet på investeringar i mindre företag kommer att sjunka
genom den reducerade skatten på utdelningar och reavinster. En selektiv
ägarlättnad kan följaktligen i högre grad ge positiva realekonomiska
effekter än en generell lättnad på ägarnivån. Liknande effekter kan
också uppnås genom en selektiv lättnad på bolagsnivån.
Om positiva investeringseffekter skall förenas med de
fördelningspolitiska önskemålen kvarstår således tre alternativ: en
generell lättnad på bolagsnivå och en selektiv lättnad som kan läggas
antingen på företags- eller ägarnivå. Inför valet mellan dessa
alternativ krävs ytterligare överväganden.
En första fråga gäller den önskvärda omfattningen av en framtida reform.
För de stora företagen gäller att investeringsvillkoren vid en
internationell jämförelse är goda, trots den skärpning av
företagsbeskattningen som skedde genom 1993 års beslut. Behovet av
förbättringar är större vad gäller de små företagen av de skäl som
tidigare anförts, nämligen att dessa företag i vissa situtioner är
utsatta för ransonering på kapitalmarknaden.
Samtidigt är det av olika skäl önskvärt att skattereglerna så långt
möjligt är gemensamma för olika slag av företag. Därigenom undviks de
gränsdragningsproblem, tröskeleffekter och snedvridningar som är
förenade med selektiva lättnader. Förekomsten av gränsdragningsproblem
och tröskeleffekter, vars omfattning är svår att bedöma på förhand,
innebär en risk för att fastlagda regler inte blir stabila. Det är en
situation som det är högst angeläget att undvika.
En andra fråga gäller de budgetmässiga förutsättningarna för en reform.
Reserven om två miljarder kronor får bedömas som helt otillräcklig som
finansiering av en generell lättnad. Kraven på sanering av de offentliga
finanserna utesluter ofinansierade skattesänkningar. En generell lättnad
måste därför kombineras med balanserande inkomstförstärkningar. Denna
tillkommande finansiering bör ske inom ramen för företagsbeskattningen.
Detta medför att alternativet med en generell lättnad förutsätter en
omprövning av andra inslag i företagsbeskattningen. En sådan omprövning
aktualiseras även av andra skäl (se beskrivningen av uppdraget).
En tredje fråga gäller huruvida de olika formerna av lättnader är
förenliga med våra internationella åtaganden och hur de olika modellerna
kommer att fungera i en ekonomi med avreglerade kapitalmarknader. Det
handlar här bl.a. om förenligheten med ingångna dubbelbeskattningsavtal
samt om möjligheten att undvika att förlora skatteunderlag till
utlandet.
Övervägande skäl, särskilt önskemålet om generella och stabila regler,
talar för att den fortsatta prövningen i första hand skall inriktas mot
alternativet med en generell lättnad på företagsnivå. Om man finner att
detta inte är en framkomlig väg aktualiseras alternativet med en
selektiv lättnad, riktad mot de mindre företagen.
Uppdraget
Mot bakgrund av det anförda uppdras åt 1992 års företagsskatteutredning
att pröva möjligheten och lämpligheten av att införa en generell lättnad
i dubbelbeskattningen på företagsnivå.
Traditionellt har lättnader på företagsnivå i likhet med det svenska
Annell-avdraget tagit form av avdrag för utdelad vinst. En avdragsmodell
har emellertid vissa nackdelar i förhållande till utlandet och innebär
bl.a. risker för förlust till utlandet av skatteunderlag utan
balanserande positiva effekter på investeringar i Sverige. Det är därför
inte aktuellt att införa ett generellt avdragssystem.
I den allmänna debatten har på senare tid presenterats en modell för en
generell lättnad på företagsnivå som innebär en möjlighet att undvika
avdragsmodellens nackdelar. Modellen innebär att företagen vid
betalningen av bolagsskatt får tillgodoräkna sig de skatter som
obegränsat eller begränsat skattskyldiga betalat i Sverige på
utdelningar och reavinster.
Uppdraget bör ta sin utgångspunkt i den modellen. Uppdraget gäller
alltså en lättnad i form av en rätt för företaget att från bolagsskatten
helt eller delvis avräkna den skatt som betalats i Sverige på utdelning
från företaget och på reavinster på aktier eller andelar i företaget.
En sådan modell aktualiserar en lång rad komplicerade överväganden av
såväl ekonomiskt som tekniskt slag. En fråga är t.ex. om det är lämpligt
att låta ett företags skattebelastning vara beroende av ägarkretsen.
Modellen måste även, som redan framhållits, prövas ingående i ett
internationellt perspektiv.
Ett avräkningssystem på företagsnivå ger anledning att ompröva vissa
inslag på företagsskatteområdet av såväl systematiska som budgetmässiga
skäl. Detta gäller t.ex. systemet med periodiseringsfonder, som ju bl.a.
innebär en lättnad i beskattningen av vinst som hålls kvar i företaget.
En minskning eller ett slopande av periodiseringsfonderna aktualiserar
liksom andra minskningar av reserveringsmöjligheter i sin tur behov att
överväga förlustutjämning bakåt i tiden.
Ett annat betydelsefullt område som kan påverkas är de regler som skall
förhindra kedjebeskattning inom företagssektorn. Ytterligare ett exempel
på områden som påverkas på ett avgörande sätt är skatteregler vid
omstruktureringar av företag. Hithörande frågor omfattas redan av
Företagsskatteutredningens uppdrag (dir. 1993:54).
Skulle utredningen finna avgörande hinder mot att införa en generell
modell med avräkning på företagsnivå eller att ett sådant system, med
hänsyn till t.ex. komplexiteten, inte lämpligen bör införas skall
utredningen i stället utreda och lämna förslag till en selektiv lättnad
med inriktning på de mindre företagen. En lättnad på företagsnivå bör
därvid prioriteras men en lättnad på ägarnivå kan i ett selektivt system
- till skillnad från i ett generellt system - vara ett alternativ.
Redovisning av uppdraget m.m.
Utredningen bör samråda med Skattekontrollutredningen (Fi 1995:05).
Utredningen skall bedriva sitt arbete med inriktning på att förslag om
en lättnad i dubbelbeskattningen kan leda till lagstiftning hösten 1997
med tillämpning fr.o.m. inkomståret 1998. Tiden för att redovisa
utredningens arbete med skatteregler vid omstruktureringar förlängs till
utgången av år 1997.