Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Råd för mångfald inom massmedierna, Dir. 1995:13
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1995-02-02
Dir. 1995:13
Beslut vid regeringssammanträde den 2 februari 1995
Sammanfattning av uppdraget
För att skydda yttrandefriheten tillkallas ett råd med uppgift att
överväga och föreslå åtgärder för att stärka mångfalden och motverka
skadlig ägar- och maktkoncentration inom massmedierna. Rådet skall följa
utvecklingen av förhållanden som har betydelse för mångfalden och utreda
behovet av lagstiftning och/eller andra åtgärder som kan begränsa
skadlig koncentration av ägandet av massmedierna.
Bakgrund
Demokrati, marknad och mångfald
Demokratin bygger på mångfald i nyhetsförmedling och opinionsbildning.
Massmedierna är i den nutida demokratin avgörande för att denna mångfald
skall bli verklighet. Om massmediernas mångfald hotas eller
tillintetgörs förlamas också demokratin, vilket den europeiska historien
gett åtskilliga exempel på under vårt sekel.
Mångfald i massmedier i modern mening uppstod i Europa och Nordamerika
på 1800- och 1900-talen. Inskränkningarna i rätten att starta enskilda
medieföretag, t.ex. förlag, tryckerier och tidningsföretag, togs bort
och därigenom skapades på producentsidan förutsättningen för mångfald.
Individer, intressegrupper och organisationer fick därmed också frihet
att yttra sig i medierna och driva medieverksamhet som en del av det
ideella eller politiska arbetet - även om man inte hade vinstintresset
som främsta drivkraft.
Radion och senare televisionen, kom att betraktas på ett annorlunda sätt
än pressen i flertalet stater som etablerat demokratiska styrelseskick.
I Europa tillämpades i allmänhet strikt etableringskontroll, oftast i
form av monopol under offentligt överinseende, för de nya massmedierna.
Radiofrekvenserna sågs som en gemensam samhällstillgång och knappheten
på frekvenser gjorde det naturligt att fördela dessa i det allmännas -
oftast statens - regi. Till detta anfördes också motiv förknippade med
de nya mediernas genomslagskraft.
Den tekniska utvecklingen framstår som den viktigaste enskilda faktorn
bakom de senaste årtiondenas förändringar inom massmedieområdet.
Tekniska landvinningar, framför allt inom elektronikens område, har
gjort att geografiska begränsningar har mist mycket av sin tidigare
betydelse. Med satelliternas hjälp kan ett stort antal TV-program
spridas utan hänsyn till territoriella gränser. Tidningar kan ges ut
samtidigt i olika delar av världen. Förbättrad teknologi gör att
nyheter, information och underhållning kan erbjudas allmänheten i nya
former, också sådana som kanske inte räknas till de traditionella
massmedierna, t.ex. databaser.
Den nya tekniken har betytt mycket för att öka valmöjligheterna och ge
människor tillgång till nya informationskanaler. Den tekniska
utvecklingen har gjort att marknadskrafterna fått ökat spelrum också
inom de delar av massmedieområdet som tidigare har varit skyddade från
konkurrens.
De senaste decenniernas utveckling kännetecknas av en allt starkare
internationalisering av medieföretagandet i press, radio och TV. Denna
faktor har förstärkts av en ökande integration av olika sorters
medieföretag i stora multimediekonglomerat, engagerade i flera medier,
t.ex. film, TV, radio, press och förlag, men också under senare år,
efter vissa avregleringar, i telekommunikationer. Stora internationellt
verksamma företag har kommit att spela en allt viktigare roll, både när
det gäller uppköp av befintliga företag och etableringar på nya
medieområden.
Handeln med rättigheter har under senare tid ökat i betydelse, framför
allt inom musik-, film- och TV-programområdena.
Kontrollen över distributionskanalerna inom televisionen: kabelnät och
satelliter, men även system för kryptering och abonnenthantering, har
blivit en annan ny betydelsefull faktor för inflytandet över medierna.
Under senare tid har distributionsmöjligheterna för satellit- och kabel-
TV tenderat att koncentreras till ett allt mindre antal allt större
företag.
Oron för mediekoncentration
Företagsnedläggelser och sammanslagningar av företag är naturliga inslag
i en marknadsekonomi. Oron för vad marknadsprocesserna medför på
mediernas område har dock varit stor i många länder och i olika
politiska läger. Koncentrationen av ägandet inom medierna till ett allt
mindre antal företag hotar möjligheterna för skilda grupper och
intressen att komma till tals genom medierna. Att starta nya företag kan
ha blivit svårare genom de redan verksamma ägarintressenas kontroll över
marknaden. En helt fritt verkande marknad kan därmed komma att ses som
ett hot mot yttrandefriheten.
Den nya tekniken, med alla sina möjligheter till ökad medverkan och
delaktighet för den som kan utnyttja den, kan också inrymma risker.
Klyftorna i samhället kan vidgas genom att redan resursstarka grupper
bättre kan utnyttja nya möjligheter till information och kommunikation
än flertalet konsumenter.
Ägandet av massmedier kan påtagligt förändra de politiska makt-
förhållandena. Det finns i Europa aktuella exempel på hur en dominerande
ägarposition inom medierna har spelat en avgörande roll för politiska
framgångar.
I många länder har internationaliseringen av ägandet av massmedier stått
i fokus för debatten. Det utländska inflytandet har setts som ett hot
mot inhemska gruppers möjlighet till deltagande i politisk debatt och
därmed som ett särskilt allvarligt hot mot yttrandefriheten.
Europarådet, EU, Nordiska ministerrådet och internationella forsk-
ningsinstitut har under senare år utfört studier och utredningar om
mediekoncentration. Europarådet har nyligen fastlagt riktlinjer om insyn
i medieägandet, något som är en förutsättning för andra åtgärder för att
stärka mångfalden inom medierna. EU överväger åtgärder för att samordna
lagstiftning mot mediekoncentration i medlemsländerna.
De flesta länder i Västeuropa och Nordamerika har i lagstiftningen
infört någon form av begränsning av rätten till företagsförvärv eller
marknadsdominans på massmedieområdet.
I många fall har affärstransaktionerna på området emellertid haft ett så
snabbt förlopp att myndigheterna inte kunnat hindra en oönskad
utveckling i riktning mot minskad konkurrens och dominans av ett fåtal
grupper. Efter hand har också på vissa områden en ökad koncentration av
ägandet godtagits av regeringar för att ge de nationella eller
europeiska företagsgrupperna ökad konkurrenskraft gentemot utländsk
dominans, speciellt av amerikanska företag inom filmområdet och TV-
underhållningsbranschen.
I Sverige har i flera sammanhang oron för koncentrationsprocessen lett
till åtgärder från statens sida. Det främsta uttrycket för detta är
presstödet, vilket under det tjugotal år som det funnits har medverkat
till att mångfalden inom tidningsområdet kunnat bibehållas i högre grad
i Sverige än i andra länder i västvärlden.
Statsmakterna har vidare genom avtal med programföretagen inom radio och
TV strävat efter att öka mångfalden på lokal nivå, t.ex. genom införande
av regionala radio- och TV-sändningar.
Farhågor för uppbyggnad av stora medieföretag med starkt inflytande i
flera branscher var bakgrund till att en utredning tillsattes år 1974
med uppdrag att pröva frågan om särskilda regler för kontroll av
företagskoncentrationen inom massmediebranschen. Utredningens förslag
lades fram år 1980 i betänkandet Massmediekoncentration (SOU 1980:28).
Remissopinionen var splittrad för att inte säga negativ, och förslagen
ledde inte till lagstiftning.
Den tidigare regeringen gav genom tilläggsdirektiv den 28 april 1994 i
uppdrag åt Pressutredningen -94 att överväga behovet av ytterligare
åtgärder från statens sida för att motverka en sådan ägarkoncentration
inom massmedierna som är skadlig från yttrandefrihets- eller
åsiktsbildningssynpunkt. Den nuvarande regeringen uppdrog den 10
november 1994 åt utredningen att till regeringen överlämna en rapport
med det underlag kommittén har tagit fram med anledning av det nämnda
tilläggsdirektivet. Uppdraget skulle därmed anses vara fullgjort.
Kommittén har därefter avgett rapporten (SOU 1994:145) Ägarkoncentration
i dagspress och radio/TV - fem promemorior och diskussionsinlägg.
Utgångspunkter för uppdraget
Mångfalden inom massmedierna är en förutsättning för yttrandefriheten.
En koncentration av makten över massmedierna kan vara ett hot mot denna
frihet, och därmed mot demokratin, om den leder till att möjligheterna
till opinionsbildning och debatt minskar eller t.o.m. helt monopoliseras
i hela eller delar av samhället.
Sett ur ett konsumentperspektiv kan maktkoncentration inom medierna,
exempelvis integration mellan programproduktion och olika led i
distributionskedjan inom televisionen, begränsa den enskilde medborga-
rens möjligheter att fritt välja mellan olika informationskällor.
Svårigheten att ingripa mot maktkoncentrationen i medierna har
uppmärksammats under lång tid både nationellt och internationellt.
Konkurrenslagstiftningen i enskilda länder eller internationell reg-
lering inom EU har inte visat sig tillräckligt användbar för att komma
tillrätta med problemen inom massmediesektorn. Konkurrens mellan olika
företag garanterar inte heller alltid mångfald i innehållet. Hänsynen
till grundlagsfästa rättigheter sätter vidare bestämda gränser för vilka
statliga åtgärder rörande ägande och inflytande inom massmedierna som
kan genomföras.
Tendenser i förändringarna av ägande och inflytande inom medieområdet
har emellertid under senare tid visat att frågan måste tas på allvar
också i en stabil demokrati som den svenska. Det finns en risk för att
de ekonomiska aktörernas handlande kommer att ställa de politiskt
ansvariga inför fullbordat faktum. Nya maktstrukturer inom
massmedieområdet kan hota mångfalden och demokratin.
I regeringsförklaringen aviserades en utredning för att belysa tendenser
till ägarkoncentration på massmedieområdet.
Uppdraget
Rådets uppgift är att skydda yttrandefriheten genom att främja mångfald
inom massmedierna. Det skall överväga och föreslå åtgärder för att
stärka mångfald och konkurrens samt motverka skadlig ägar- och
maktkoncentration. Däremot har rådet ingen myndighetsfunktion rörande
ägarförändringar eller etableringar inom massmedierna.
Rådet skall följa utvecklingen och kartlägga och analysera problem när
det gäller konkurrens och mångfald inom massmedierna, särskilt tendenser
till koncentration av ägande och andra former av inflytande över
medierna. Uppmärksamhet bör riktas mot tendenser till koncentration på
det internationella, nationella, regionala och lokala planet inom olika
mediesektorer och branscher och mot tendenser till ägande inom flera
mediesektorer samtidigt. Konsekvenser av ägarförändringar för innehållet
i massmedierna bör beskrivas och analyseras. Den tekniska utvecklingens
konsekvenser och möjligheter för massmedieutvecklingen skall särskilt
uppmärksammas. Rådet bör delta i den offentliga debatten om mångfald och
maktkoncentration inom massmedierna.
Rådet skall överväga och föreslå åtgärder för att stärka mångfald och
konkurrens och motverka skadlig ägar- och maktkoncentration inom
massmedierna. Rådet skall bl.a. undersöka behov av och möjligheter till
frivilliga överenskommelser på mediemarknaden i detta syfte. Vidare
skall rådet utreda behovet av lagstiftning och/eller andra åtgärder som
kan begränsa skadlig koncentration av ägandet av massmedierna. I detta
arbete skall rådet särskilt samråda med utredningen om nya medier och
grundlagarna (Ju 1994:13).
Rådet skall följa den internationella utvecklingen, särskilt inom EU och
Europarådet samt de nordiska länderna. Rådet skall vara svenskt
kontaktorgan till den expertkommitté rörande mediekoncentration och
mångfald, vilket Europarådet upprättat och som skall ha korrespondenter
i alla medlemsstaterna.
Redovisning av uppdraget
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kom-
mittéer och särskilda utredare angående redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) och om att beakta jämställdheten mellan könen (dir. 1994:124).
Förslag som lämnas av rådet skall belysas även ur ett samhällsekonomiskt
och statsfinansiellt perspektiv. Förslag som leder till ökade utgifter
eller minskade inkomster för staten skall åtföljas av förslag till
omprioriteringar eller andra finansieringsvägar.
Rådets arbete skall redovisas så att ställning till dess fortsatta
verksamhet kan tas senast i samband med 1998 års budgetproposition.
Rådet skall lägga fram förslag till åtgärder när rådet anser det
befogat. Rådet skall vidare återkommande redovisa sitt arbete genom
rapportering till regeringen om medieägande och mångfald inom medierna.
Regeringen avser att vid behov begära in underlag eller förslag rörande
olika delar av rådets ansvarsområde.