Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommitté med uppdrag att utreda konsekvenserna av en eventuell svensk an-
slutning till den tredje etappen i den ekonomiska och monetära unionen (EMU)
, Dir. 1995:128
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-10-19
Dir. 1995:128
Beslut vid regeringssammanträde den 19 oktober 1995
Sammanfattning av uppdraget
Den tredje etappen i EU:s ekonomiska och monetära union (EMU) kommer
enligt nuvarande planer i EU att inledas den 1 januari 1999. För svenskt
vidkommande skall riksdagen fatta det slutgiltiga beslutet om deltagande
i EMU:s tredje etapp. Det kommer att vara ett av de viktigaste besluten
på det ekonomisk-politiska området de närmaste åren och måste förberedas
väl.
En kommitté ges uppdraget att analysera konsekvenserna av en eventuell
svensk anslutning till den tredje etappen i EMU. Kommittén bör framför
allt analysera följande frågeställningar:
1. de allmänna konsekvenserna av en monetär union,
2. effekterna av ett svenskt deltagande i den tredje etappen av EMU
jämfört med att inte delta,
3. vilka åtgärder skulle kunna vidtas för att uppnå en god ekonomisk
utveckling om Sverige väljer att delta i den monetära unionen respektive
att inte delta,
4. vilken typ av växelkursarrangemang vore lämpligt mellan de länder som
deltar i unionen och de som inte deltar.
Bakgrund
EG-kommissionen presenterade 1990 rapporten One Market, One Money, som
beskrev kostnader och intäkter av en monetär union inom EG. Rapporten
presenterade en valutaunion som ett naturligt, för att inte säga
nödvändigt, steg mot en ökad ekonomisk integration. Rapporten menade att
kombinationen fri marknad för kapital och varor, fasta växelkurser (inom
växelkursmekanismen, ERM) samt autonom penningpolitik i enskilda länder
är ohållbar.
EMU formaliserades i Maastrichtfördraget som fastslog att vissa villkor
skall vara uppfyllda för att ett land skall få delta. Maastrichtfördraget
öppnade därigenom för första gången i Europeiska unionens
historia en möjlighet för ett fördjupat samarbete med endast några av
länderna som deltagare.
För närvarande pågår förberedelser inom EU för att skapa förutsättningar
för EMU:s tredje och sista etapp. En rad mekanismer tillämpas för att
skapa en större ekonomisk och monetär konvergens, t.ex. inom ramen för
den multilaterala övervakningen och genom vissa ändringar i lagstiftningen
som rör centralbankernas verksamhet.
Den tredje etappen av EMU kommer enligt nuvarande planer i EU att
inledas den 1 januari 1999. I Maastrichtfördraget fastlades en tidsplan
för införandet av en ekonomisk och monetär union i Europa. Tidpunkten
för när den tredje etappen kan inledas skall enligt fördraget
fastställas genom att rådet, sammansatt av stats- eller regeringschefer,
fattar ett beslut med kvalificerad majoritet baserat bl.a. på rapporter
från EG-kommissionen och det europeiska monetära institutet (EMI).
Enligt fördraget skall rådet före utgången av 1996 bedöma vilka länder
som uppfyller de nödvändiga villkoren och om de utgör en majoritet.
Beslutar rådet att en majoritet uppfyller villkoren och att det är
ändamålsenligt att övergå till den tredje etappen skall ett datum för
övergången fastställas. Om inte ett datum för övergången till den tredje
etappen har fastställts före utgången av 1997 skall rådet, sammansatt av
stats- eller regeringschefer, göra en ny bedömning av vilka länder som
uppfyller villkoren före den 1 juli 1998. Oavsett antalet länder som
bedöms uppfylla villkoren kommer enligt fördraget den tredje etappen att
inledas den 1 januari 1999. Rådet har under 1995 gjort klart att det är
först vid detta senare datum som det tredje steget kan inledas. Rådets
beslut om övergången till tredje etappen torde, såvitt nu kan bedömas,
komma att fattas i början av 1998.
Det råder en genuin osäkerhet om hur många och vilka länder som kommer
att uppfylla de nödvändiga villkoren för ett deltagande i det tredje
steget 1999. EU:s 15 länder har olika möjligheter att uppfylla
konvergenskriterierna. Utvecklingen under 1990-talet har förändrat
förutsättningarna för övergången till EMU:s tredje etapp. Det är inte
osannolikt att en mindre valutaunion kommer att bildas inledningsvis.
Denna kommer sannolikt att utgöra en mer homogen grupp av länder med
liknande finansiella och ekonomiska förutsättningar. Hur många länder
som skulle komma att delta inledningsvis är idag oklart.
Vid medlemskapsförhandlingarna deklarerade Sverige att ett slutligt
svenskt ställningstagande avseende övergången från den andra till den
tredje etappen av EMU kommer att göras i ljuset av den fortsatta
utvecklingen och i enlighet med bestämmelserna i fördraget. Såvitt nu
kan bedömas kan ett sådant beslut komma att behöva fattas under våren
1997. Sverige medverkar i dagsläget i EU-ländernas arbete för att skapa
en ekonomisk och monetär union för att ha möjligheten att delta i EMU:s
tredje etapp, men vi medverkar på ett sätt som inte binder oss för att
delta. De konvergenskrav som utgör villkor för ett deltagande i den
tredje etappen är naturliga för den ekonomiska politiken i alla EU-
länder inklusive Sverige. Sunda statsfinanser, prisstabilitet, en stabil
växelkurs och låga räntor utgör en naturlig del av en god ekonomisk
utveckling som också inbegriper en uthållig tillväxt och låg
arbetslöshet.
En europeisk valutaunions för- och nackdelar har diskuterats i flera
officiella publikationer. Förutom kommissionens ovan nämnda rapport har
Finansdepartementet i promemorian "Ekonomisk och monetär union" (Ds
1992:116) studerat effekterna för Sverige. Denna promemoria behandlar de
viktigaste aspekterna av genomförandet av en ekonomisk och monetär union
i Europa, både med och utan Sverige som medlem. Ett kort resonemang förs
vidare om konsekvenserna av ett svenskt deltagande i en mindre
valutaunion. I övrigt har studier av mer akademisk karaktär gjorts i
bilagorna 2 och 4 till EG-konsekvensutredningen (SOU 1994:6) vilka
slutfördes runt årsskiftet 1993/1994.
Sedan dessa studier genomfördes har den ekonomiska och politiska
utvecklingen lett till att delvis nya förhållanden föreligger.
Tidpunkten för inledningen av den tredje etappen av EMU har klarnat. Den
svaga ekonomiska utvecklingen har skapat osäkerhet kring en rad länders
möjligheter att klara konvergenskraven. Den svenska ekonomins
möjligheter att klara konvergenskraven har förbättrats. Inom EU kommer
succesivt allt mer material fram om vad den monetära unionen skulle
innebära i detalj och om processen fram till starten av den tredje
etappen. Mot denna bakgrund är det önskvärt att en ny analys av berörda
frågor genomförs.
Utredningsuppdraget
Kommittén bör med utgångspunkt i aktuella forskningsresultat inom
nationalekonomin ge en allmän beskrivning av aktuella frågeställningar.
Utredarna bör också utifrån ett statsvetenskapligt perspektiv belysa hur
Sveriges relation till EU skulle påverkas om vi valde att delta i
respektive att inte delta i det djupare ekonomisk-politiska samarbetet
mellan medlemsländerna. Utredarna bör analysera följande
frågeställningar.
De allmänna konsekvenserna av en monetär union
En monetär union bedöms medföra lägre transaktionskostnader, effektivare
prisjämförelser och lägre riskpremier. En monetär union innebär
samtidigt att man inte kan använda penning- och valutapolitiken i den
ekonomiska politiken i enskilda länder. Däremot kommer penning- och
valutapolitik att även fortsättningsvis bedrivas för den monetära
unionen som helhet. Det är omdiskuterat hur effektivadessa intrument
egentligen är när de tillämpas i enskilda länder och därmed vilka
konsekvenserna är av att ge upp dem.
Kommittén bör belysa de allmänna konsekvenserna av en monetär union och
speciellt vilken betydelse det har hur stor den monetära unionen blir,
dvs. om den skulle omfatta ett mindre eller större antal länder. Utredarna
bör också belysa vilken roll EMU kan tänkas spela för det europeiska
samarbetet i stort.
Effekterna av ett svenskt deltagande i den tredje etappen av EMU jämfört
med att inte delta
Konsekvenserna av att delta i en ekonomisk och monetär union kommer
sannolikt att påverkas av hur många och vilka länder som deltar i
valutaunionen. Också konsekvenserna av att inte delta kan bero på vilka
som deltar i valutaunionen. Kommittén bör studera de generella för- och
nackdelarna för svensk del med ett deltagande i en mindre, respektive
större union.
På motsvarande sätt bör kommittén studera konsekvenserna av att inte
delta i den monetära unionen. Utgångspunkten är att bildandet av en
monetär union kommer att ändra förutsättningarna för den ekonomiska
politiken jämfört med vad som gäller idag. Effekterna är troligtvis
beroende på hur många och vilka länder som deltar. Stannar flera
medlemsländer utanför blir Sveriges situation mindre påverkad än om
Sverige är ett av ett fåtal länder som står utanför. Sannolikt beror
effekterna också på varför Sverige skulle stå utanför. Kommittén bör
studera hur konsekvenserna kan förväntas skilja sig åt beroende på om
huruvida Sverige inte kvalificerar sig för medlemskap eller om vi
självmant väljer att inte delta.
Vilka åtgärder skulle kunna vidtas för att uppnå en god ekonomisk
utveckling om Sverige väljer att delta i den monetära unionen respektive
att inte delta?
Vid ett deltagande i den monetära unionen försvinner penning- och
valutapolitiken som instrument i det enskilda landets ekonomiska
politik. Det kan ställa än högre krav på andra anpassningsmekanismer
såsom pris- och löneflexibilitet samt arbetskraftens rörlighet.
Valutaunionen i sig hävdas å andra sidan medföra att flera källor till
störningar avskaffas. Exempelvis anses sannolikheten minska för kraftiga
räntehöjningar till följd av spekulationer om valutakursförändringar.
Om Sverige väljer att inte delta i en valutaunion kan det tänkas att de
finansiella riskerna bedöms som större av marknadsaktörer. Det kan
tolkas som om vi inte bara vill ha kvar växelkursen som en anpassnings-
mekanism, utan också har för avsikt att bedriva en ekonomisk politik som
inte stämmer överens med den i EMU angivna. Om marknaden bedömer en
sådan ekonomisk politik mer riskfylld kan vi drabbas av spekulationer. I
ett sådant läge är det möjligt att åtgärder måste vidtas för att kompensera
förväntningar av detta slag.
Kommittén bör överväga vad Sverige kan göra för att uppnå en så bra
utveckling som möjligt om vi skulle delta i den monetära unionen. Det
kan exempelvis gälla åtgärder som stärker ekonomins anpassningsförmåga.
Kommittén bör också överväga vad Sverige kan göra för att uppnå en så
bra utveckling som möjligt om vi väljer att inte delta i den monetära
unionen. Det kan exempelvis gälla åtgärder som stärker förtroendet för
valuta- och prisstabilitet.
Vilken typ av växelkursarrangemang vore lämpligt mellan de länder som
deltar i unionen och de som inte deltar?
På det här stadiet är det högst oklart vilka länder som kommer att delta
respektive inte delta i den tredje etappen. Det synes rimligt att anta
att en del länder inte kommer att klara konvergenskraven. Vidare kan
länder som Danmark och Storbritannien komma att stanna utanför även om
de klarar konvergenskraven. Detta pekar på behovet att ett växelkurs-
arrangemang mellan de länder som omfattas av den gemensamma valutan
och de som behåller sin nationella valuta. Kommittén bör analysera hur
dylika växelkursarrangemang skulle kunna utformas.
* * *
Kommitténs arbete skall inriktas på att ge en bred och allsidig
belysning av de redovisade frågeställningarna. Internationella studier
och erfarenheter skall tillvaratas.
Kommittén skall vidare beakta regeringens direktiv om att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1993:50).
Kommittén bör redovisa resultatet av sitt arbete i sin helhet före
utgången av oktober 1996.