Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Miljövårdsberedningen (Jo 1968:A), En hållbar ut-
veckling i landets skärgårdsområden
, Dir. 1995:127
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1995-10-12
Dir. 1995:127
Beslut vid regeringssammanträde den 12 oktober 1995
Sammanfattning av uppdraget
Miljövårdsberedningen (Jo 1968:A) skall
- analysera miljösituationen i landets skärgårdsområden, och
- föreslå en strategi och åtgärder för en bättre miljö i områdena.
Syftet med arbetet är att skapa förutsättningar för en långsiktigt
hållbar utveckling i skärgårdarna. Arbetet skall bedrivas med
utgångspunkt i behovet av en levande skärgård samt olika verksamheters
och aktiviteters inverkan på miljön. Tyngdpunkten i arbetet skall läggas
på de skärgårdsområden som bedöms som mest utsatta.
Bakgrund
Skärgårdarnas naturgivna förutsättningar är basen för lokalbefolkningens
traditionella näringar såsom fiske, småskaligt jord- och skogsbruk, jakt
samt service till fritidsboende och turister. Möjligheten till fast
bosättning och arbete är en nödvändig grund för en levande skärgård. Den
hävdade marken är också ett viktigt inslag i skärgårdsmiljön. Vidare bör
framhållas att försvaret bedriver viktig verksamhet även i skärgårdarna.
Skärgårdarna har samtidigt stora nationella värden för rekreation och
friluftsliv i olika former. Skärgårdarna har därigenom stor betydelse
inte minst för människorna i närliggande tätorter. Skärgårdarna har
också stora natur- och kulturmiljövärden. Stora delar av skärgårdarna
omfattas därför av de särskilda hushållningsbestämmelserna i 3 kap.
lagen (1987:12) om hushållning med naturresurser m.m. (naturresurslagen).
Särskilt i ytterskärgårdarna finns dessutom skydd enligt
naturvårdslagen (1964:822), t.ex. i form av naturreservat samt säl- och
fågelskyddsområden.
Frågan om skärgårdsområdenas utveckling har utretts i flera olika
sammanhang. Den senaste mer övergripande utredningen redovisas i
betänkandet Levande skärgårdar (SOU 1994:93). Skärgårdsförhållandena
berörs också mer eller mindre direkt i flera andra utredningar och
regeringsinitiativ m.m. Det gäller bl.a. miljöpolitikens inriktning,
strategi för biologisk mångfald, uppföljning av säkerställande av
riksintressen enligt naturresurslagen, färjetrafik, buller- och
avgasfrågor när det gäller fritidsbåtar och fartyg, trafik med
vattenskotrar samt grundvattenfrågor. Vidare bedriver länsstyrelserna
arbete med regionala miljöprogram och inom de s.k. regionala åtgärds-
grupperna. Skärgårdsfrågorna har även uppmärksammats i internationella
sammanhang. Stora delar av skärgården är också föremål för stöd från EU
genom strukturfonderna.
Skärgårdsmiljöns känslighet medför att vissa verksamheter eller
aktiviteter kan ha negativ inverkan på såväl skärgårdsområdenas
rekreations-, natur- och kulturmiljövärden som för möjligheterna till
varaktig bosättning, sysselsättning och försörjning. Det gäller framför
allt inverkan från fritidsbebyggelse, färje- och motorbåtstrafik och
verksamheter som i ett långsiktigt perspektiv medför övergödning av
vattnen. Det ökade och förändrade nyttjandet av skärgårdarna har medfört
bl.a. ökade störningar i form av buller, skador, förslitning,
övergödning, vatten- och luftföroreningar samt försvårad tillgänglighet
till stränder och försämrade möjligheter att hålla marken i hävd. Detta
har lett till att konflikterna mellan olika intressen har skärpts.
I arbetsrapporten Områden av riksintresse enligt 3 kap. NRL - en
redovisning av utvecklingen m.m. (remissupplaga augusti 1995) har
Boverket bl.a. studerat kommunernas planering och länsstyrelsernas
planeringsunderlag för de områden som omfattas av bestämmelserna i
3 kap. naturresurslagen. Boverket anser att tillräckliga insatser inte
har gjorts för att skydda bevarande- och rekreationsvärdena i dessa
områden. I rapporten framhålls att behovet av ett bättre skydd i vissa
fall är akut. Rekreationsvärdena för det rörliga friluftslivet kommer
enligt verket att minska och stora natur- och kulturvärden kommer att
skadas påtagligt om bebyggelsen i kustområdena inte utvecklas på ett
sätt som är mer anpassat till områdenas värden och i vissa fall kraftigt
begränsas. Bl.a. försvåras tillgängligheten till stränderna och orörda
delar av kustlandskapet. Rapporten remissbehandlas för närvarande.
Den kraftigt ökade användningen av motordrivna fritidsbåtar i
skärgårdarna har medfört ökade störningar, bl.a. genom buller och
avgaser. Den omfattande färjetrafiken med allt större fartyg har också
inneburit ökad inverkan på miljön. Problemen är främst koncentrerade
till storstädernas skärgårdsområden.
Övergödningen av sjöar och hav är ett stort miljöproblem, inte minst i
skärgårdsområden. Under den senaste tjugoårsperioden har halterna av
fosfor och kväve i haven fördubblats. Från den norska kusten i väst till
Ålands hav i öst är flera områden kraftigt övergödda. Det som mest
bidrar till övergödningen är läckage från jordbruk, utsläpp av
avloppsvatten och nedfall av luftburet kväve, främst från trafiken.
Vatten- och avloppsfrågorna, som är av avgörande betydelse för
skärgårdarnas utveckling, är i många fall svårlösta. Problemen gäller
såväl bristande tillgång på grundvatten som saltvatteninträngning och
föroreningar.
Uppdraget
Miljövårdsberedningen skall analysera miljösituationen i landets
skärgårdsområden samt föreslå en strategi och åtgärder för en bättre
miljö i områdena. Syftet med arbetet är att skapa förutsättningar för en
långsiktigt hållbar utveckling i skärgårdarna. Arbetet skall bedrivas
med utgångspunkt i behovet av en levande skärgård samt olika
verksamheters och aktiviteters inverkan på miljön. Tyngdpunkten i
arbetet skall läggas på de skärgårdsområden som bedöms som mest utsatta.
Miljövårdsberedningen skall i arbetet utgå från det omfattande
utredningsmaterial som kortfattat har redovisats i det föregående.
Därtill kommer underlag som finns hos centrala och regionala
myndigheter. Även pågående utrednings- och utvecklingsarbete skall
beaktas.
Miljövårdsberedningen skall i ett första steg översiktligt kartlägga de
anspråk från verksamheter och aktiviteter som ställs på att nyttja
skärgårdarna och som kan ha negativ inverkan på skärgårdarnas natur- och
kulturmiljövärden eller särskilda värden för det rörliga friluftslivet.
Det gäller t.ex. exploatering för bebyggelse och infrastruktur,
farleder, båttrafik, turism, fiskodlingar och försvaret. Härvid bör
bl.a. behandlas frågor såsom olika typer av störningar, skador,
förslitning, övergödning, vatten- och luftföroreningar samt
nedskräpning. Påverkan bör relateras till de naturgivna
förutsättningarna i respektive skärgårdsområde.
I ett andra steg skall Miljövårdsberedningen med utgångspunkt i den
samlade miljöanalysen koncentrera det mer ingående utredningsarbetet
till de skärgårdsområden där inverkan är störst eller till sådana
skärgårdsområden som beredningen finner särskilda skäl att utreda
vidare. Skärgårdarna i Stockholms, Uppsala och Södermanlands län,
inklusive Mälaren, samt i Göteborgs- och Bohus län, där trycket från
stora befolkningskoncentrationer är särskilt starkt, kan hänföras till
förstnämnda kategori.
Miljövårdsberedningen skall studera hur de riksintressen som avses i 3
kap. naturresurslagen har säkerställts i berörda skärgårdsområden.
Beredningen skall överväga om det behövs ytterligare åtgärder, i första
hand i de områden där problemen är mest akuta. Beredningen skall i detta
sammanhang särskilt studera bebyggelseutvecklingen i berörda
skärgårdsområden.
Miljövårdsberedningen skall redovisa förutsättningarna för att upprätta
och genomföra miljöprogram för respektive skärgårdsområde samt överväga
organisatoriska former för ett sådant arbete. Miljöprogrammen bör
omfatta bl.a. miljökvalitetsmål som avser påverkan genom utsläpp av
föroreningar till luft och vatten, säkerställande av mark för naturvård,
kulturmiljövård och rekreation samt återställningsåtgärder. Vidare bör
programmen innehålla riktlinjer för planering baserade på
miljökvalitetsmålen för respektive område. I arbetet bör beaktas
pågående uppbyggnad av regional miljöövervakning och utveckling av
kulturmiljöövervakning. Beredningen bör ta del av det arbete som pågår
med att upprätta ett regionalt miljöprogram för Öresundsregionen.
Miljövårdsberedningen skall också överväga vilka åtgärder som, med stöd
av t.ex. naturvårdslagen (1964:822) eller fiskelagen (1993:787), bör
vidtas för att skydda betydelsefulla marina områden.
Miljövårdsberedningen skall vidare överväga åtgärdsprogram för en mer
miljöanpassad sjötrafik i berörda skärgårdsområden. Beredningen skall
därvid, vad gäller färjetrafiken, utgå från befintligt
utredningsmaterial och den gällande sjöfarts- och hamnpolitiken.
Miljövårdsberedningens förslag skall samordnas med insatser inom EU:s
olika kommissionsinitiativ som berör den svenska skärgården, såsom PESCA
(program för fiskerinäringen) och INTERREG II (regionalt samarbete över
nationsgränser), strukturfondsprogrammet för skärgården (mål 5 b) och de
insatser som görs för miljöåtgärder i det svenska jordbruket.
Tidsplan och arbetsformer m.m.
Miljövårdsberedningen skall i sitt arbete samråda med centrala och
regionala myndigheter samt med berörda kommuner och
intresseorganisationer.
Om Miljövårdsberedningen lägger förslag med kostnadseffekter skall
förslag till finansiering lämnas.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Miljövårdsberedningen skall senast den 1 oktober 1996 redovisa
resultatet av sitt arbete.