Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Möjlighet för Konsumentombudsmannen att föra en enskild konsuments talan, Dir. 1995:126
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1995-10-12
Dir. 1995:126
Beslut vid regeringssammanträde den 12 oktober 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda förutsättningarna för att ge
Konsumentombudsmannen (KO) möjlighet att företräda en enskild konsument
i ärenden eller mål av principiellt eller allmänt intresse, främst på
området för finansiella tjänster.
Utredaren skall
- lägga fram förslag till en försöksverksamhet med rätt för KO att under
vissa förutsättningar företräda enskilda konsumenter i tvister med
näringsidkare,
- redovisa vilken rättslig reglering som är nödvändig för att ge KO
möjlighet att företräda enskilda konsumenter i rättstvister inför
allmänna domstolar och i Allmänna reklamationsnämnden samt ange hur
frågan om ansvar för rättegångskostnader bör lösas,
- ange hur försöksverksamheten kan knytas an till den pågående
försöksverksamheten med s.k. grupptalan vid Allmänna
reklamationsnämnden,
- ange vilka kriterier som bör användas för urvalet av de fall där KO
skall kunna företräda en enskild konsument,
- redovisa överväganden rörande möjligheterna att snabbt få fram
vägledande domstolsavgöranden.
Utredaren skall slutligen föreslå den rättsliga reglering som kan bli
nödvändig för att genomföra en försöksverksamhet.
Utgångspunkter
I regeringens proposition 1995/96:82 Ökat ansvar för
Konsumentombudsmannen och Konsumentverket på området finansiella
tjänster redovisas den snabba utveckling som de senaste åren har skett
på området finansiella tjänster och de konsumentproblem som har
uppstått. I propositionen föreslås att Konsumentverket tillförs
ytterligare resurser för att kunna möta de nya uppgifter verket har fått
och kommer att få på området. I propositionen nämns att möjligheterna
för Konsumentombudsmannen att i ökad utsträckning företräda
konsumenterna snabbt bör utredas.
Det är viktigt att konsumenterna har tillgång till enkla, billiga och
snabba förfaranden för att lösa tvister som har uppstått med en
näringsidkare. En sådan möjlighet erbjuds konsumenterna genom den
verksamhet som bedrivs vid Allmänna reklamationsnämnden (ARN), vars
olika avdelningar täcker de flesta av de varu- och tjänsteområden där
det visat sig finnas ett behov av smidig tvistlösning mellan konsumenter
och näringsidkare. Det finns vidare vissa branschnämnder med
ungefärligen samma verksamhet inom sina respektive områden som ARN.
Till konsumenternas hjälp finns också andra organ som kan bistå med råd
och vägledning. Med hjälp av dessa blir det ofta möjligt att träffa
uppgörelser med näringsidkaren utan något förfarande vid ARN eller
allmän domstol. Genom kommunernas konsumentvägledning hanteras t.ex. ca
64.000 reklamationer per år. Dessutom handläggs där omkring 50.000
konsumenträttsliga förfrågningar varje år. Vid Konsumenternas
försäkringsbyrå förekommer ca 5.300 skadeärenden per år och vid
Konsumenternas bankbyrå mellan 5.000 och 6.000 rådgivningsärenden per
år.
Verksamheten vid ARN har, jämfört med domstolsprocessen, stora fördelar
från konsumentsynpunkt genom det enkla, billiga och snabba förfarandet.
Men systemet har också vissa brister. Genom att ARN:s verksamhet inte
medger prövning av muntlig bevisning utesluts ett stort antal ärenden
från nämndens prövning. Handläggning utan muntligt förfarande innebär
ibland svårigheter för nämnden att på ett fullödigt sätt utreda frågor
om händelseförlopp som kan vara helt avgörande för ärendets utgång. I
stället blir den enskilde konsumenten i många fall hänvisad till en
ordinär domstolsprocess. Men bl.a. av kostnadsskäl kan det vara förenat
med ett visst motstånd från konsumenternas sida att föra sin sak vidare
i domstol. Risken finns därmed att många frågor av mer principiell vikt
för hela konsumentkollektivet inte får någon riktig rättslig prövning.
Det innebär att det kan uppstå en brist på vägledande avgöranden.
År 1990 inleddes en försöksverksamhet med grupptalan vid ARN. Den har
visat att detta kan vara en bra processform vid vissa konsumenttvister.
Ett förslag till en lag om grupprättegång bereds också för närvarande i
Justitiedepartementet. Förslaget innebär bl.a. att KO ges rätt att föra
grupptalan till förmån för ett större antal konsumenter (Grupprättegång,
SOU 1994:151). Oavsett om reformen genomförs innebär de speciella krav
som måste ställas vid grupptalan att långt ifrån alla tvister lämpar sig
för denna form.
Behovet av att kunna driva pilotfall m.m. som ett komplement till
institutet grupptalan är därför uppenbart. Pilotärenden torde även i
vissa fall kunna utgöra en värdefull grund för en grupptalanprocess vid
ARN eller inför domstol om en sådan möjlighet införs.
Nordisk jämförelse
Det finns flera exempel när det gäller konsumentombudsmannens
möjligheter att medverka i enskilda konsumenters processer från de
övriga nordiska länderna. I Danmark kan en konsument begära hos
Forbrugerombudsmanden att denne på konsumentens vägnar väcker talan vid
domstol om näringsidkaren inte följer reklamationsnämndens beslut inom
30 dagar. Ombudsmannens roll inskränker sig till att sätta upp och lämna
in en stämningsansökan. Om konsumentens ekonomiska förhållanden
uppfyller förutsättningarna får konsumenten fri rättegång.
På det finansiella området finns det en särskild nämnd för prövning av
tvister mellan de finansiella instituten och konsumenterna. Det finns en
formell möjlighet till muntligt förfarande inför nämnden, dock inte i
form av förhör under sanningsplikt såsom inför en domstol.
I Finland kan Konsumentombudsmannen bistå konsumenten i ett enskilt
ärende om det är av vikt för rättstillämpningen och konsumenternas
allmänna intresse. Konsumentombudsmannen skall också kunna bistå
konsumenten om inte näringsidkaren följer nämndens rekommendation.
Konsumentombudsmannen saknar dock egen talerätt. När
Konsumentombudsmannen biträder en enskild konsument vid allmän domstol
sker det enligt de vanliga reglerna för rättegångsombud. Vanliga
bestämmelser om rättegångskostnader gäller.
Behovet av en utredning
Det är viktigt att rättsbildningen på konsumenträttens område tillmäts
ett högt värde, ytterst för att konsumenternas rättsliga ställning skall
kunna tas till vara. Särskilt viktigt är det att insatser kan göras i
ärenden som är av allmänt konsumentintresse. KO:s roll som företrädare
för de enskilda konsumenterna bör därvid uppmärksammas särskilt. Om KO
skulle få en möjlighet att föra enskilda konsumenters talan i både ARN
och domstol kan man förutse att skapandet av vägledande avgöranden på
konsumentområdet skulle gå snabbare och ges en bättre offentlig
bevakning än som sker nu. Detta skulle underlätta mycket av det
vägledande och rådgivande arbetet i förhållande till konsumenterna.
Arbetet skulle därmed få en annan säkerhet än vad som nu är fallet. Den
preventiva effekten kan antas bli betydande.
Det skulle alltså ligga ett stort värde i att KO i ökad utsträckning kan
medverka i konsumenttvister för att ge konsumenterna ett starkare stöd
för att ta till vara sina rättigheter och för att stärka rättsbildningen
på området. Men KO skulle också kunna ges en mer aktiv roll i frågor som
allmänt är av stor vikt för konsumenterna.
En särskild utredare behöver tillkallas för att belysa bl.a. vilken form
för KO:s medverkan som bör väljas och därmed sammanhängande frågor.
Uppdraget
Utredaren skall föreslå på vilket eller vilka sätt KO kan ges möjlighet
att föra talan för en enskild konsument i mål eller ärenden av
principiellt eller annars allmänt konsumentintresse. Förslaget bör i
första hand gälla konsumenttvister som har sin grund i finansiella
tjänster.
Utredaren skall kartlägga och analysera de förhållanden som nu råder på
framför allt marknaden för finansiella tjänster. Med utgångspunkt i
detta skall utredaren beskriva hur en försöksverksamhet med rätt för KO
att föra en enskild konsuments talan bör läggas upp. Syftet med en sådan
försöksverksamhet skulle vara att få underlag för att bedöma behovet och
värdet av en varaktig verksamhet. Förslag skall vidare lämnas om hur
länge försöksverksamheten skall pågå och hur den skall följas upp.
Utredaren skall redovisa om och hur en eventuell försöksverksamhet kan
knytas an till den vid ARN pågående försöksverksamheten med rätt för KO
att föra s.k. grupptalan. Övervägandena skall omfatta en möjlighet för
KO att föra en enskild konsuments talan i ARN, att föra vidare ärenden
som avgjorts i ARN till allmän domstol och att väcka talan direkt vid
allmän domstol.
Utredaren skall särskilt uppmärksamma frågan om på vilken rättsgrund
KO:s uppdrag att företräda konsumenten skall vila och därvid ange om och
i vilka fall en ny roll för KO innebär att ändringar bör göras i
processrättsliga regler. Utredaren skall vidare ange vad som bör gälla i
fråga om rättegångskostnader. Utredaren skall ange de kriterier som bör
gälla för urvalet av de fall där KO bör kunna föra talan för enskilda
konsumenter. I sammanhanget skall utredaren göra jämförelser med andra
områden där en ombudsman fått befogenhet att under vissa förutsättningar
biträda privatpersoner vid domstol (se t.ex. jämställdhetslagen
[1991:433]).
Utredaren skall överväga och redovisa vilka olika möjligheter som står
till buds för att få snabba och vägledande domstolsavgöranden. Det kan
t.ex. gälla möjligheten att söka överenskommelse med en motpart om val
av domstol och om att i vissa fall inte överklaga tingsrättens avgörande
samt att, om en sådan överenskommelse träffas, begära att tingsrätten
hänskjuter prejudikatfrågor direkt till Högsta domstolen för avgörande.
De ekonomiska konsekvenserna av förslagen skall bedömas. Finansieringen
förutsätts vara ordnad genom det förslag om omdisponering av medel som
lagts fram för riksdagen i prop. 1995/96:82 Ökat ansvar för
Konsumentombudsmannen och Konsumentverket på området finansiella
tjänster.
Arbetets bedrivande
Utredarens förslag när det gäller KO:s rätt att föra enskilda
konsumenters talan i domstol och ARN skall ses som komplement till
förslaget om grupprättegång. Det förslaget bör därför beaktas i
utredningsarbetet.
Under utredningsarbetet skall utredaren inhämta synpunkter från och
samråda med berörda myndigheter.
Utredaren bör även ta del av de övriga nordiska ländernas erfarenheter
när det gäller KO:s möjligheter att föra enskilda konsumenters talan.
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23)
samt att redovisa jämställdhetspolitiska aspekter (dir. 1994:124).
Utredaren skall redovisa sina slutliga förslag till regeringen senast
den 1 juni 1996.