Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Behov av en nationell teleadresskatalog, Dir. 1995:125
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1995-09-28
Dir. 1995:125
Beslut vid regeringssammanträde den 21 september 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall analysera förutsättningarna för samt lämna
förslag till en nationell katalog som innefattar alla teleadresser som
de enskilda abonnenterna vill hålla tillgängliga. Med teleadresser avses
i detta sammanhang adresser avseende bl.a. olika typer av telefoni och
elektronisk post (t.ex. Internet och X.400). Huvudsyftet med en sådan
katalog är att underlätta användarnas teleadressökning.
Utredaren skall
- undersöka efterfrågan av en nationell katalog med teleadresser,
- studera lämpliga katalogstrukturer: hur informationen bör lagras, hur
sökningar skall kunna ske (elektroniskt, i tryckt form eller på annat
sätt) samt hur informationen skall uppdateras,
- föreslå huvudman och organisation för katalogen samt lämna förslag
till hur katalogen skall skötas löpande,
- analysera operatörernas möjligheter till och intresse för att samverka
kring en gemensam katalog, varvid bland annat konkurrensaspekter skall
belysas,
- kartlägga eventuella tekniska och praktiska hinder för att få en
fungerande katalog,
- analysera rättsliga problem samt vid behov föreslå författningsändringar
bl.a. vad avser frågan huruvida operatörerna skall vara skyldiga att
tillhandahålla adressuppgifter som abonnenterna vill hålla tillgängliga,
- studera riskerna i hanteringen av hemliga nummer samt analysera
konsekvenserna i förhållande till datalagen vid upprättandet av en
katalog i elektronisk form, samt
- överväga lämpliga former av finansiering med utgångspunkten att
katalogen skall finansieras av operatörerna.
Bakgrund
Utvecklingen inom telekommunikationsområdet under de senaste 5-7 åren
har inneburit en radikal förändring av teleadress-infrastrukturen. Dels
har en rad nya telekommunikationstjänster utvecklats vid sidan av den
vanliga telefonin (mobiltelefoni, telefax, personsökning, elektronisk
post m.m.), dels har ett stort antal nya operatörer etablerat sig på
marknaden.
Den ökade användningen av nya teletjänster har aktualiserat frågan om
hur man skall få reda på abonnenters teleadresser utan att först behöva
utväxla adresser. I flera länder, bl.a. i Norge och Danmark, har
initiativ tagits för att skapa "telefonkataloger" för e-postadresser. I
Sverige har vissa mindre projekt startats med avsikten att skapa
kataloger för Internet- och andra teleadresser (Polhemsprojektet,
Svenska AU-system, Företagsfakta i Malmö AB).
Diskussionen har varit inriktad på adresser för elektronisk post.
Problemen med nummertillgängligheten inom telefoniområdet skall dock
inte underskattas, bl.a därför att detta område, i antal abonnenter
räknat, är mycket större än datorkommunikationsområdet.
Syften med en heltäckande nationell teleadresskatalog
Huvudsyftet med en nationell katalog är att underlätta för alla
abonnenter inom telefoni- och datorkommunikationsnäten att enkelt nå
varandra, vilket är nödvändigt om man skall åstadkomma verkligt
effektiva telekommunikationer. En nationell katalog skulle sannolikt
också leda till ett närmare samarbete och underlätta teletrafiken mellan
operatörerna, vilket är angeläget för att skapa en enhetlig och
sammanhållen tele-infrastruktur. Därutöver måste katalogen givetvis
underlätta för enskilda att även i fortsättningen nå viktiga
samhällsfunktioner som försvar, räddningstjänst, sjukvård m.m.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall analysera förutsättningarna för en nationell
teleadresskatalog samt lämna förslag till en sådan, innefattande
samtliga teleadresser som abonnenterna vill göra tillgängliga. Samtliga
teleadresstyper skall ingå: fast och mobil telefoni, personsökning,
telefax, adresser för elektronisk post enligt X.400 och Internet samt
adresser för ISDN och X.25.
Utredaren bör även studera förutsättningarna för att ta med annan
information i katalogen, t.ex. postadresser och certifikat för publika
nycklar som används i samband med kryptering av meddelanden. Ett motiv
för att ta med även annan information är att kunna identifiera
adressater.
Följande aspekter på en katalogfunktion skall belysas: ekonomiska,
organisatoriska, tekniska, juridiska och finansiella.
Ekonomi
Utredaren skall analysera efterfrågan av en katalog, varvid olika
användarkategorier (företag, organisationer, enskilda) och efterfrågade
tjänster skall klargöras, liksom efterfrågans känslighet för kostnader i
nyttjandet och för tekniska brister. Även de eventuella
samhällsekonomiska vinsterna av en ökad tillgänglighet i
informationssystemet skall analyseras.
Organisation
Utredaren skall analysera olika tekniska uppläggningar av katalogen.
Detta gäller såväl på vilket sätt informationen skall finnas lagrad
(centralt eller hos de olika operatörerna) som hur informationen skall
kunna nås av användarna ( elektroniskt, i tryckt form eller på annat
sätt). Vidare skall utredaren analysera vilka uppgifter som kan eller
bör finnas lagrade i katalogen, om de skall hanteras på samma sätt
oavsett typ (telefonnummer, e-postadress, EDI-adress m.m.) samt hur
uppgifterna skall uppdateras. Möjligheterna att från utlandet söka i
katalogen och relationen med utländska kataloger bör utredas.
Utredaren skall föreslå huvudman och organisation för katalogen samt
lämna förslag till hur förvaltning och drift av katalogen skall skötas
löpande. Utredaren skall klargöra operatörernas kapacitet att samverka
kring en fungerande katalogorganisation. Konkurrensaspekter bör studeras
särskilt, eftersom det finns risk att en katalog byggs upp och drivs på
de dominerande operatörernas villkor.
Internetadresser bör ges särskild uppmärksamhet, och relationen mellan
olika aktörers inflytande på Internetadresseringen måste beaktas. Varken
Post- och telestyrelsen eller något annat offentligt organ har i dag
något inflytande över adresseringen, som ligger helt inom Internet
Society och dess egen världsomspännande organisation.
Operatörers och berörda myndigheters roller vid såväl uppbyggnad som
drift av katalogen skall övervägas.
Tekniska frågor
En kartläggning skall göras av eventuella skillnader i adresseringsprinciper
och teknisk utformning, i form av varierande standarder, gränssnitt m.m.,
som måste lösas för att få en enhetlig och smidigt fungerande katalog.
Rättsliga frågor
Utredaren skall analysera vilka rättsliga problem som uppstår till följd
av förslagen samt föreslå eventuella författningsändringar. Utredaren
bör särskilt uppmärksamma frågan om vem av abonnenten och operatören som
har rätten till adressuppgiften, samt i vilken utsträckning operatörerna
skall vara skyldiga att tillhandahålla adressuppgifter som abonnenterna
vill hålla tillgängliga.
Om katalogen inrättas med stöd av ADB uppstår ett personregister enligt
datalagen (1973:289). Utredaren skall analysera konsekvenserna av detta,
särskilt vad gäller det behov av skydd för den personliga integriteten
som uppkommer då en stor mängd personuppgifter samlas in samt då olika
register samkörs. Även frågor som rör hantering av hemliga nummer skall
övervägas. Utredaren skall hålla sig informerad om det arbete som
bedrivs med anledning av regeringens (dir. 1995:91) Ny datalag m.m.
Finansiering
Utgångspunkten skall vara att katalogen finansieras av operatörerna.
Utifrån analysen av efterfrågan skall tänkbara finansieringsformer
diskuteras.
Uppdragets bedrivande
Utredaren skall samråda med en expertgrupp med företrädare för
telemarknaden samt med representanter från berörda myndigheter och
organ. För behovsstudien är det viktigt att presumtiva användare från
flera samhällssektorer kontaktas.
För arbetet gäller regeringens direktiv till kommittéer och särskilda
utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juni 1996.