Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av statliga företagsstöd, Dir. 1995:124
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1995-09-28
Dir. 1995:124
Beslut vid regeringssammanträde 1995-09-28
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté skall se över vissa former av statliga företagsstöd m.m.
inom närings-, arbetsmarknads- och regionalpolitiken som riktar sig till
främst små och medelstora företag. Översynen skall leda till
- ökad kunskap om stödens effekter,
- förslag till sådana förändringar av nuvarande stöd som behövs för att
statens åtgärder bättre skall bidra till ökad hållbar tillväxt i
näringslivet,
- förslag till möjliga alternativ till finansiella stöd,
- förslag till effektivare handläggning och en förenkling för de företag
som berörs av stöden,
- förslag till förbättrad samordning och samverkan mellan de organ som
handlägger frågor om stöd.
Bakgrund
Näringspolitiken skall bidra till att ge företagen godaförutsättningar
att expandera och utvecklas genom att bl.a. undanröja hinder och bereda
vägen för långsiktiga satsningar på teknologi och kompetens m.m. På så
sätt skapas uthållig tillväxt i den svenska ekonomin, vilket även kan
bidra till bestående arbetstillfällen. Av särskild vikt är att
underlätta nyetableringar och främja tillväxt i små och medelstora
företag.
Företags- och branschspecifika stödinsatser främst inom näringspolitiken
har under senare år avvecklats till förmån för s.k. horisontella stöd,
som är mer generellt inriktade och kan sökas av olika typer av företag.
Även arbetsmarknadspolitiken är en integrerad del av den ekonomiska
politiken. Den har till uppgift att bl.a. förmedla platser och främja
anpassning mellan utbud och efterfrågan på arbetskraft. Den skall utformas
så att den främjar sysselsättningen på i första hand den reguljära arbets-
marknaden, bl.a. genom effektiv förmedling och höjd kompetens i
arbetslivet. Den kan också i samverkan med andra politikområden medverka
till att utjämna konjunkturerna. Flera arbetsmarknadspolitiska åtgärder
har betydelse för t.ex. ny- och småföretagandet.
Kommittén om arbetsmarknadspolitikens roll, omfattning, inriktning och
avgränsning (A 1994:01) har i uppgift bl.a. att analysera hur man aktivt
kan stödja och underlätta ett omfattande ny- och småföretagande samt hur
arbetsmarknadspolitiken kan samverka med närings- och regionalpolitiska
organ på central och regional nivå (dir. 1995:33). Kommittén skall
föreslå hur en samordning bör göras. Den skall slutföra sitt uppdrag
före utgången av år 1995.
Regionalpolitikens viktigaste uppgift är att bidra till sammanhållningen
mellan olika delar av Sverige och till att alla regioner kan medverka i
landets utveckling. De övergripande målen är uthållig ekonomisk
tillväxt, rättvisa och valfrihet så att likvärdiga levnadsvillkor skapas
för medborgarna i hela landet. Medel för att uppnå dessa mål är bl.a.
företagsutvecklande åtgärder.
Ett gott näringslivsklimat behövs för att nå en god ekonomisk tillväxt,
som dessutom är ekologiskt hållbar. Viktiga förutsättningar för att
starta och driva företag är bl.a. en god infrastruktur, överskådliga
skatteregler, god kompetens- och kapitalförsörjning samt långsiktiga,
lättbegripliga och stabila spelregler för företagarna och företagen.
Vidare underlättas företagandet av en låg ränta och en låg inflation.
Näringslivet i olika regioner kan dock i vissa situationer utvecklas
bättre med hjälp av statliga insatser, t.ex. i form av bidrag, lån m.m.
som kompletterar den privata kapitalmarknaden. Det är då viktigt
- att det statliga finansieringssystemet fungerar effektivt och så långt
möjligt är fritt från överlappningar,
- att företagen är väl informerade om de möjligheter som står till buds,
- att de som hanterar statens stöd samverkar med varandra,
- att antalet stödformer begränsas samt
- att stöden inte snedvrider konkurrensen eller hindrar en önskvärd
strukturomvandling.
De åtgärder på finansieringsområdet som vidtas inom de skilda
politikområdena kan på olika sätt bidra till utveckling av företagen och
till etablering av nya företag. Betydande belopp anslås för utvecklings-
insatser riktade till små och medelstora företag. Inom
arbetsmarknads- och regionalpolitiken består insatserna till stor del av
olika former av bidrag. En betydande del av åtgärderna inom främst det
näringspolitiska området har formen av lån på marknadsmässiga villkor,
som skall betalas tillbaka till staten.
Såväl på riksplanet som ute i länen finns ett flertal olika myndigheter
och andra organ som arbetar med att ge stöd till små och nya företag.
Några av de viktigaste är Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK),
Industrifonden, Norrlandsfonden,Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS),läns-
styrelserna, länsarbetsnämnderna och ALMI Företagspartner AB med sina 23
regionala dotterbolag. Dessa organ samarbetar i dag i varierande grad.
Små och medelstora företag kan söka ett flertal olika typer av lån,
bidrag eller annan finansiering från dessa statliga organ. NUTEK tar
löpande fram uppgifter om villkoren för olika finansieringsformer och om
nettokostnaderna för statligt stöd till industrin. NUTEK svarar också
för uppföljning av det statliga stödet till näringslivet inom ramen för
Romfördraget och World Trade Organisation, WTO.
Enligt NUTEK uppgick nettokostnaderna för stödet till industrin under
budgetåret 1993/94 till ca 1 miljard kronor inom regionalpolitiken och
till ca 2,3 miljarder kronor inom arbetsmarknadspolitiken. För samma
period uppgick nettokostnaden för småföretagsstödet till ca 0,4
miljarder kronor och för stödet till industrins forskning och utveckling
till ca 0,6 miljarder kronor.
Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) har nyligen låtit
göra en studie av kostnaderna för stödet till företagen. I rapporten
hävdas att effekterna av nuvarande former av företagsstöd är begränsade
samt att flera stöd är av defensiv och konserverande natur och inte
främjar förnyelse. Huvuddelen av stöden som behandlas i rapporten ligger
dock utanför närings-, arbetsmarknads- och regionalpolitiken. Stora
belopp har lämnats i form av bankstöd, jordbruksstöd och stöd till
bostadsbyggande.
En rad förslag till nya eller förändrade stödformer har förts fram i
debatten under senare år, till exempel Centerpartiets förslag om
företagsgarantier och förslag från Industriförbundet, Svenska
arbetsgivareföreningen m.fl. om bl.a. tillfälliga lånegarantisystem.
I de förslag till utnyttjande av EG:s strukturfonder som regeringen
överlämnat till Europeiska kommissionen redovisas olika åtgärder som
riktar sig till bl.a. små och medelstora företag.
NUTEK, Konkurrensverket och Kommerskollegium har inlett ett arbete för
att gemensamt bl.a. ta fram underlag som belyser statliga åtgärder av
betydelse för näringslivet, exempelvis statliga stöd, regelverk och
arbetsrätt.
Utredningsbehov
Statsmakterna har senast våren 1995 pekat på behovet av att se över
företagsstöden för att bl.a. åstadkomma effektivisering, samordning och
förenkling av stödgivningen. En försöksverksamhet med ökad samverkan
mellan olika regionala stödorgan har också aviserats (se prop.
1994/95:161 Regionalpolitik och prop. 1994/95:150 bil. 12).
Riksdagen har nyligen uttalat sitt stöd för en bred översyn av de
regionalpolitiska företagsstöden och framhållit att översynen bör
omfatta frågan om effektiva former för att åstadkomma ekonomisk tillväxt
och regional balans. Det bör bl.a. övervägas om det behövs förändringar
i det grundläggande synsättet. Det gäller enligt Arbetsmarknadsutskottet
(bet. 1994/95:AU13) bl.a. relationen mellan regionalpolitiska insatser
som bekostas från anslag på Arbetsmarknadsdepartementets huvudtitel (den
s.k. lilla regionalpolitiken) och andra insatser av regionalpolitisk
betydelse (den s.k. stora regionalpolitiken). Utskottet anser bl.a. att
företagstöd bör avvägas mot investeringar i infrastruktur, kommunikationer,
utbildning, riskkapital etc.
En annan aspekt som är direkt förknippad med de regionalpolitiska
företagsstöden och som enligt riksdagen närmare bör utredas är
mångfalden av stödområden, vilka bl.a. genom tillkomsten av EG:s
strukturfonders olika målområden blivit svåröverskådliga.
Sammantaget motiverar det anförda att en kommitté tillkallas för att
göra en översyn av vissa former av statliga företagsstöd m.m. inom
närings-, arbetsmarknads- och regionalpolitiken.
Uppdraget
Huvudinriktningen för kommitténs arbete skall vara att belysa statliga
företagsstöds effekter på näringslivets tillväxt, nödvändig förnyelse
och omstrukturering samt att ge förslag till förändringar av befintliga
stöd. Statlig finansiering skall också vägas mot andra åtgärder som kan
främja företagens utveckling. Översynen bör bl.a. kunna leda till bättre
förutsättningar för att målen för respektive politikområde uppnås på ett
effektivt sätt.
Stöden bör vara så utformade att de inte påverkar konkurrensen på ett
skadligt sätt, vilket kan hämma tillväxten och leda till en samhälls-
ekonomiskt olämplig fördelning av resurserna samt dessutom strida mot
EU:s statsstödsregler. Dessa regler förbjuder i princip allt offentligt
stöd som kan snedvrida konkurrensen och påverka handeln mellan medlems-
länderna. Stöden bör heller inte ge negativa miljöeffekter.
Överlappningar mellan olika stödformer bör så långt som möjligt
undvikas. Utredningen skall koncentreras på de finansieringsformer inom
närings-, arbetsmarknads- och regionalpolitiken som riktar sig främst
till små och medelstora företag.
Dessutom skall kommittén se över möjligheterna till samordning och
förenkling av de statliga stöden och till samverkan mellan de organ som
handhar stöden. En begränsning av antalet stödorgan bör eftersträvas.
Syftet bör vara att skapa ökad effektivitet och underlätta för enskilda
företag.
Beträffande de arbetsmarknadspolitiska stöden skall kommittén beakta de
förslag som kommer att lämnas av den arbetsmarknadspolitiska kommittén
(A 1994:01).
Kartläggning
Som grund för analys och förslag skall kommittén kartlägga företagsstödet
och därvid
- redovisa en beräkning av kostnaderna för de sammanlagda företagsinriktade
finansieringsinsatserna i form av lån och bidrag m.m inom de tre
politikområdena,
- bedöma i vad mån olika stödformer m.m. är ändamålsenligt utformade för
att uppfylla målen om tillväxt och övrigamål inom respektive
politikområde,
- belysa hur finansieringssystemet som helhet fungerar och uppfattas av
de företag som skall kunna utnyttja det samt bedöma i vilken utsträckning
information om olika stöd m.m. når ut till enskilda företag.
I samband med kartläggningen skall kommittén göra en översiktlig
genomgång av liknande stödformer i ett eller flera andra länder i Europa
och redovisa en jämförelse med det svenska systemet, bl.a. med avseende
på subventionsgrad.
Analys och förslag
När det gäller analys och förslag skall kommittén inledningsvis separat
behandla de speciella frågeställningar som är förknippade med de
regionalpolitiska företagsstöden. De skall belysas i enlighet med
följande riktlinjer.
Inte minst de regionalpolitiska företagsstöden måste utformas med hänsyn
till den omvandling av näringslivet som medför att sysselsättningen
minskar inom de varuproducerande näringsgrenarna medan olika tjänste-
näringar expanderar. Viktig är också t.ex. den tekniska utvecklingen,
bl.a. den nya informationstekniken som påverkar alla sektorer i
samhället. Kommittén skall överväga behovet av förändringar av
företagsstöden mot bakgrund av informationsteknikens betydelse.
En annan avgörande förändring är Sveriges medlemskap i Europeiska
unionen. Återflödet av medel från EG:s strukturfondsprogram innebär en
betydande finansiell förstärkning av närings-, arbetsmarknads- och
regionalpolitiken. En stor del av dessa medel kommer att användas för
olika företagsinriktade åtgärder. En annan ny finansieringskälla är
Europeiska investeringsbanken, som har både regional- och närings
politiska målsättningar. Medlemskapet innebär också förändrade
förutsättningar genom att de svenska företagstöden måste anpassas
till statsstödsreglerna inom EG:s konkurrenspolitik. Det är i
ännu inte helt klart vilka förändringar som detta kommer att medföra.
Till den 1 januari 1997 skall de regionalpolitiska företagsstöden vara
helt anpassade till statsstödsreglerna. Hänsyn skall tas även till det
internationella WTO-avtalet om bl.a. subventioner till företag.
Kommittén skall överväga i vilka former företagsinriktade åtgärder skall
sättas in i framtiden för att de på ett effektivt sätt skall bidra till
ekonomisk tillväxt och regional balans. Fördelningen mellan olika former
av företagsstöd skall avvägas, såväl mellan tillväxtinriktade stöd och
annat löpande stöd som mellan finansiella stöd och andra företagsfrämjande
åtgärder.
En fråga som är starkt förknippad med det regionalpolitiska
företagsstödet är de nationella stödområdenas omfattning. Det övergripande
målet i detta sammanhang är att stödet skall koncentreras till
de mest utsatta regionerna. Genom de svenska programmen inom ramen för
EG:s strukturfonder och deras olika geografiska målområden har stödområdes-
indelningen blivit svåröverskådlig. Systemet med tillfälliga
stödområden bör ses över med hänsyn till de regler som Europeiska-
kommissionen tillämpar i detta avseende. Kommittén skall lämna förslag till
förändringar i stödområdenas omfattning och deras varaktighet som leder
till en förenkling av indelningen.
Vad avser de näringspolitiska finansieringsformerna skall kommittén
bl.a. redovisa avvägningar mellan finansiella stödinsatser i enskilda
företag och mer generella åtgärder. Vidare skall avvägningar göras
mellan stöd för olika syften, t.ex. produkt- eller marknadsutveckling,
och mellan olika former av finansiering, såsom lån, garantier m.m.
Med utgångspunkt i bl.a. den arbetsmarknadspolitiska kommitténs förslag,
den nämnda översynen av det regionalpolitiska företagsstödet, översynen
av de näringspolitiska finansieringsformerna och sin övriga kartläggning
och översyn skall kommittén göra en samlad analys av företagsstödet och
dess effekter på det svenska näringslivet. Även miljöaspekter på stöden
bör beaktas.
Med den samlade analysen som grund skall kommittén överväga lämpliga
förändringar när det gäller de finansieringsformer som tillämpas inom
närings-, arbetsmarknads- och regionalpolitiken och belysa alternativ
till finansiella stöd, såsom kompetensutvecklande insatser, skattelättnader
m.m. Arbetet skall koncentreras på sådana statliga insatser
som gynnar tillväxt inom näringslivet i olika delar av landet.
Även om kommittén bedriver sitt arbete så att kartläggningar och
överväganden görs på de tre politikområdena var för sig - med beaktande av
givna mål inom de olika områdena - är det väsentligt att slutsatserna
och förslagen bygger på en sammanvägd analys och att de speglar en
helhetssyn på företagsstödet och företagens situation. Det är viktigt att
beakta behovet av förenklingar för att undvika att systemet blir onödigt
komplicerat för företagen. Det gäller inte minst stöd som riktar sig
till nystartade företag.
Om kommittén finner att någon stödform inte fyller sina syften, skall
förslag lämnas till förändringar, t.ex. så att stödformen slopas. Även
kompletteringar av befintliga stödsystem kan övervägas, inom ramen för
nuvarande kostnader på statsbudgeten.
Kommittén skall också ge förslag om vilka krav som bör ställas på
företag i samband med att stöd beviljas.
Kommittén skall även överväga behovet av särskilt stöd till företag som
drivs av kvinnor och invandrare.
Kommittén skall ta till vara möjligheterna att samordna stödhantering
och undanröja dubbelarbete och överlappning mellan olika stödsystem.
Vidare skall kommittén lämna förslag till hur de operativa organen på
främst länsplanet kan samverka mer effektivt.
Kommittén skall lämna förslag till en försöksverksamhet med samordnad
hantering av olika statliga företagsstöd för mindre företag inom ett
eller flera län. Bl.a. har olika myndigheter i Östergötlands och
Jämtlands län anmält intresse för att delta i en sådan försöksverksamhet.
Kommittén skall också belysa hur privata organ - exempelvis banker,
nyföretagarcentra och lokala kooperativa utvecklingscentra -kan medverka
som rådgivare inför beslut om lån och annan finansiering.
Slutligen skall kommittén överväga om de direkta stödinsatserna kan
begränsas och statens resurser i stället omfördelas till andra ändamål
som främjar företagens investeringar och näringslivets långsiktiga
utveckling. Det kan gälla t.ex. utbildning för utveckling av företagens
och arbetskraftens kompetens, ökad teknikspridning eller sänkta skatter
och avgifter. I detta sammanhang måste beaktas eventuella förslags
påverkan på Sveriges möjligheter att uppfylla de s.k. additionalitets-
villkoren för de områden som omfattas av EG:s strukturfonder, dvs.
att de svenska insatserna inom vissa program måste uppgå till lägst
samma belopp som de medel som tillförs från EU.
Uppläggningen av arbetet
Kommittén skall i sitt arbete samråda med de närmast berörda organen,
främst AMS, NUTEK och ALMI Företagspartner AB, samt uppmärksamma de
förslag till förändringar i stödsystemet som har lämnats av olika
myndigheter, organisationer och enskilda. Kommittén skall i möjligaste
mån utnyttja det underlagsmaterial rörande statliga stöd m.m.som tas
fram av NUTEK och andra myndigheter. Dessa myndigheter förutsätts
skyndsamt ta fram relevant underlag och förslag på området som kan utnyttjas
av kommittén. I möjligaste mån skall kommittén också utnyttja material
som har tagits fram i samband med den tidigare nämnda rapporten från
ESO.
Kommittén skall redovisa sin analys och sina förslag senast den 30
april 1996. Kommittén får, om den finner det lämpligt, redovisa förslag
i ett delbetänkande.
För kommitténs arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående redovisning av regional-
politiska konsekvenser (dir. 1992:50), prövning av offentliga åtaganden
(dir. 1994:23) samt om jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124). I arbetet med konsekvensanalyser av skilda stödsystem skall
kommittén beakta regeringens beslut den 1 september 1994 om en ordning
för en systematisk genomgång av företagsregler.