Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förvaltning av donationskapital vid universitet och högskolor, Dir. 1995:122
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1995-08-31
Dir. 1995:122
Beslut vid regeringssammanträde den 31 augusti 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågan om för-
valtning av donationskapital vid universitet och högskolor.
Det krävs en prövning av hur statliga regler skall kunna
tillämpas för att syftet med fond- och egendomsförvaltningen
skall kunna uppnås utan att principerna för den statliga styr-
ningen och ekonomiadministrationen åsidosätts. Förslag om
eventuellt behövliga kompletteringar av regelsystemen skall
läggas fram.
Utredaren skall lägga fram förslag till de åtgärder som fordras
för de fall där donationsvillkor m.m. är sådana att tillgångarna
inte ingår i den statliga förmögenheten utan i stiftelser.
Bakgrund
Under senare år har betydande förbättringar genomförts inom
ekonomiadministrationen i staten. Bokföringen och redovis-
ningen har utvecklats och effektiviserats. Revisionen har också
förbättrats. Mot denna bakgrund aktualiseras efter hand olika
frågeställningar där klarhet behöver skapas.
Riksrevisionsverket (RRV) har under de senaste budgetåren i
revisionsberättelser framfört anmärkningar mot åtgärder som
vissa av universiteten vidtagit som ett led i förvaltningen av de
tillgångar som tillkommit genom donationer och gåvor, den s.k.
fond- och egendomsförvaltningen. Dessa tillgångar är i vissa
fall av mycket betydande omfattning. I den balansräkning som
Uppsala universitet lämnade för sin fond- och egendomsför-
valtning avseende budgetåret 1993/94 uppgick omslutningen till
ca 1 296 miljoner kronor. Omslutningen för Uppsala universitet
i övrigt var för samma period ca 2 342 miljoner kronor.
Balansräkningen för fond- och egendomsförvaltningen var inte
konsoliderad i den balansräkning som lämnades för universite-
tet.
RRV har sålunda bl.a. anmärkt på att Uppsala universitet
tecknat checkräkningskredit i bank, vilket inte är tillåtet för
statliga myndigheter. Av universitetets yttrande framgår att
krediten tecknades för att erhålla kapital för renovering av en
fastighet, som inköpts med fondmedel. Praxis för förvaltning
och redovisning av donationskapital har enligt universitetet
utvecklats under en mångårig tradition. Uppsala universitet fick
även anmärkning för att en fastighet anskaffats genom förvärv
av ett kommanditbolag. Av universitetets yttrande framgår att
man handlat utifrån praxis att universitetet har rätt att göra
placeringar av donationskapital utan regeringens tillstånd i varje
enskilt fall. Lunds universitet har vidare fått anmärkning på
grund av förvärv av aktier i bolag utan regeringens tillstånd.
Enligt universitetet finansierades förvärvet helt med medel från
avkastningen från akademihemman.
Uppsala universitet har inkommit med en skrivelse daterad
1994-06-28 (Dnr 3881/94) till Utbildningsdepartementet där
universitetet hemställer om att bli undantaget från generella
statliga bestämmelser såvitt gäller fond- och egendomsför-
valtningens verksamhet. Skrivelsen har remitterats till RRV som
inte bedömer att Uppsala universitet bör medges några undan-
tag från de generella statliga bestämmelserna för fond- och
egendomsförvaltningen. Frågan om universitetets möjlighet att
placera gåvo- och donationsmedel i aktier och andra värdepap-
per ansåg RRV borde utredas ytterligare. Dessutom ansåg RRV
att en prövning borde göras av om inte vissa fonder och
donationer borde klassificeras som en eller flera stiftelser.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall med utgångspunkt i gällande regelsystem för
statlig styrning och förvaltning lämna förslag till en lämplig
ordning för hur ägande och förvaltning av fond- och donations-
kapital inom universitets- och högskoleområdet skall utformas
med hänsyn till de förutsättningar som gäller till följd av
donationsvillkor m.m.
Utredaren skall lämna förslag på hur kapitalförsörjningsför-
ordningen och andra statliga regler skall tillämpas i samband
med att donationsmedel används för investeringar. Utredaren
skall pröva vilka möjligheter som bör finnas att placera gåvo-
och donationsmedel i aktier och andra värdepapper, bilda
stiftelser eller bolag, förvärva bolag eller anläggningstillgångar,
fastigheter, mark m.m. För placering i fastigheter inkluderas
även frågor om uppförande, försäkring, köp och försäljning. I
samband med utredningen om hur donationsmedel får placeras
bör en genomgång göras av vilka risknivåer som kan accepteras
för olika placeringsformer och hur säkerheter bör ställas för lån.
Utredaren skall lägga fram förslag om de eventuella komplette-
ringar av regelsystemen som fordras för att statliga regler skall
kunna användas för en effektiv och säker kapitalförvaltning.
Regleringen av den statliga fond- och egendomsförvaltningen
är i dagsläget inte heltäckande. Utredaren skall lägga fram
förslag till allmän reglering av området, i de delar som ingår i
detta uppdrag, och till vilka särskilda ekonomiadministrativa
krav som bör ställas på universitet och högskolor med fondför-
valtning.
Utredaren skall klarlägga om donationsvillkor m.m. i före-
kommande fall är sådana att tillgångarna inte ingår i den
statliga förmögenheten utan i stiftelser. Förslag skall läggas
fram om vilka åtgärder som behöver vidtas i sådana fall och
hur staten skall kunna tillgodose sitt behov av insyn i stiftelser-
na.
Utredaren bör i sitt arbete beakta att även andra myndigheter än
universitet- och högskolor har fondtillgångar m.m. En eventuell
reglering av området bör så långt möjligt kunna vara tillämplig
även för övriga myndigheter som berörs. Utredaren bör i dessa
fall bedriva arbetet i kontakt med berörda myndigheter.
Utredaren skall i sitt arbete ha kontakt med Utredningen av
ansvaret för förvaltningen av statliga fastigheter inom universi-
tets- och högskoleområdet m.m. (dir. 1994:105).
Universitet och högskolor skall bistå utredaren med det material
och den hjälp som utredaren kan behöva för att fullgöra
uppdraget.
Utredaren skall iaktta direktiven till samtliga utredare och kom-
mittéer om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och om
redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall så långt möjligt redovisa sitt uppdrag efterhand.
Slutligt förslag skall lämnas senast den 15 april 1996.