Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fastighetsdatasystemets författningsreglering, Dir. 1995:120
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1995-09-14
Dir. 1995:120
Beslut vid regeringssammanträde den 14 september 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över fastighetsdatasystemets
författningsreglering och lämna förslag till de författningsändringar
som behövs. Utredaren skall ta ställning till bl.a.
- om fastighetsdatasystemet skall behandlas som ett eller flera
register,
- vilken fastighetsanknuten information som överhuvudtaget skall kopplas
till systemet samt
- om bestämmelserna om den elektroniska registreringen skall samlas i en
särskild författning eller inarbetas i de befintliga författningarna på
området.
Nuvarande författningsreglering, m.m.
Fastighetsdatasystemet
Genom den snart avslutade fastighetsdatareformen har ett fastighetsdata-
system införts, grundat på automatisk databehandling (ADB).
Riksdagen beslutade om reformen år 1968 och 1970 (prop. 1968:1 bil. 4,
bet. 1968:SU2, bet. 1968:3LU5, rskr. 1968:80 och prop. 1970:1 bil. 4,
bet. 1970:SU2, bet. 1970:3LU8, rskr. 1970:96). Fastighetsdatareformen
innebär att informationen i de manuellt förda jord- och stadsregistren
samt fastighets- och tomträttsböckerna förs över till centrala ADB-
baseradefastighets- respektive inskrivningsregister. Efter omfattande
förberedelser och försöksverksamhet började fastighetsdatasystemet att
införas med rättsverkan i vissa delar av landet år 1976. Upp till 330
000 fastigheter har därefter årligen förts över till fastighetsdatasystemet.
Det nya systemet kommer att vara i bruk vid samtliga landets
fastighetsregister- och inskrivningsmyndigheter i slutet av september
1995.
Centralnämnden för fastighetsdata (CFD) har haft det sammanhållande
ansvaret för att genomföra reformen och att bygga upp och underhålla
systemet. När det gäller driften kan CFD sägas ha fungerat som en
servicebyrå för fastighetsregister- och inskrivningsmyndigheterna. CFD fick
sin nuvarande organisationsform med stöd av riksdagens beslut år 1971
(prop. 1971:1 bil. 4, bet. 1971:LU5, rskr. 1971:49). Den 1 juni 1994
beslutade riksdagen om en ny organisation för lantmäteri- och fastighets-
dataverksamheten m.m. (prop. 1993/94:214, bet. 1993/94:BoU19, rskr.
1993/94:375). Riksdagsbeslutet innebär att CFD och Statens
Lantmäteriverk (LMV) förs samman till en myndighet. Den nya
organisationen skall börja sin verksamhet den 1 januari 1996.
Fastighetsdatasystemet i sin nuvarande form bygger på en centraliserad
datorstruktur. År 1991 fick FDS-utredningen i uppdrag att undersöka om
datorstrukturen bör förändras, men kom till slutsatsen att så inte bör
ske (Fastighetsdatasystemets datorstruktur, SOU 1992:34).
Fastighetsdatasystemet regleras i flera olika författningar. Den
centrala författningen är fastighetsdatakungörelsen (1974:1058). Av
denna framgår att "fastighetsregistermyndigheternas och
inskrivningsmyndigheternas informationssystem" (fastighetsdatasystemet)
skall innehålla inskrivningsregister, fastighetsregister samt vissa
uppgifter som fastställs vid fastighetstaxeringen.
Även sådana uppgifter som förs in i informationssystemet och som är
avsedda att ingå i detbasregister över byggnader som är under uppbyggnad
ingår i fastighetsdatasystemet (4 a §). Kompletteringen av
fastighetsdatasystemet med byggnadsidentiteter godkändes av riksdagen år
1993 (prop. 1992/93:100 bil. 15, bet. 1992/93:BoU14, rskr. 1992/93:217).
Vissa ändringar i fastighetsdatakungörelsen har därför gjorts (SFS
1993:968 och 1995:980). Arbetet med att föra in uppgifter i det nya
registret utförs av CFD i samverkan med kommunerna. Basregistret över
byggnader beräknas vara fullt utbyggt i nära anslutning till fastighets-
datasystemets införande i den sista domsagan, Gotland, i slutet av
september 1995.
Produktion av kartor och annan landskapsinformation sker numera i stor
utsträckning med hjälp av digital teknik. Bestämmelser om
fastighetsregisterkarta finns i fastighetsregisterkungörelsen
(1974:1059). Registerkartan hör, enligt 3 §, till fastighetsregistret.
Den digitala tekniken har ansetts väl lämpad för att föra registerkarta.
Bestämmelserna i fastighetsregisterkungörelsen var ursprungligen
utformade med sikte på kartor av traditionellt slag. För att inte hindra
utvecklingen när det gäller införandet av den digitala tekniken har
regeringen, genom ändringar i fastighetsregisterkungörelsen, medgivit
att registerkartan får föras med hjälp av ADB (SFS 1993:1205). Vidare
har regeringen i juni 1995 beslutat en ändring i fastighetsregister-
kungörelsen som innebär attden digitala registerkartan utgör en
integrerad del av fastighetsregistret (SFS 1995:981). Ändringen träder i
kraft den 1 oktober 1995.
Enligt 2 § fastighetsdatakungörelsen ansvarar CFD för driften av fastig-
hetsdatasystemet och för att uppgifter om registrering förs in. Däremot
saknar fastighetsdatakungörelsen bestämmelser bl.a. om vad registren
skall innehålla och om förutsättningarna för registrering. Bestämmelser
som innehåller sådana uppgifter finns i stället i bl.a. 19 kap. fastighets-
bildningslagen (1970:988), fastighetsregisterkungörelsen
(1974:1059), lagen (1973:98) om inskrivningsregister och inskrivnings-
registerkungörelsen (1974:1061). Lagen om inskrivningsregister hänvisar i
sin tur till 19-24 kap. jordabalken.
Ett annat delregister i fastighetsdatasystemet är adressregistret.
Adressregister förs på frivillig basis av vissa kommuner. I maj 1995
hade 174 av landets 288 kommuner adressregister och och i ytterligare 72
kommuner pågick arbete med att lägga upp sådana register.
Adressregistret bidrar till att det på ett enkelt sätt går att få
information ur fastighetsdatasystemets övriga delregister och andra
register som är knutna till fastighetsdatasystemet. En adressregister-
uppgift är kopplad till en fastighet och, i förekommande fall, till
en byggnad.
Register som inte ingår i fastighetsdatasystemet
Det förekommer ytterligare ADB-baserade register som byggts upp i
anslutning till fastighetsdatasystemet. Det gäller bl.a. det ADB-
baserade samfällighetsföreningsregistret som förs av de statliga
fastighetsregistermyndigheterna. Sedan den 1 januari 1994 pågår en
successiv övergång från ett manuellt till ett ADB-baseratregister.
Särskilda bestämmelser om detta finns i förordningen (1993:1270) om
användning av automatisk databehandling vid förande av samfällighets-
föreningsregister m.m.
Utanför fastighetsdatasystemet faller också pantbrevsregistret. Detta
register har inrättats för att användas för bl.a. registrering av
inteckningar för vilka något skriftligt pantbrev inte utfärdats, s.k.
datapantbrev (prop. 1993/94:197, bet. 1993/94:LU33, rskr. 1993/94:349).
CFD har hand om registret. Föreskrifter som reglerar pantbrevsregistret
finns i lagen (1994:448) om pantbrevsregister och i förordningen
(1994:598) om pantbrevsregister. Registrering av datapantbrev bygger
bl.a. på inhämtande av uppgifter från inskrivningsregistret.
Nya användningsområden
I anslutning till fastighetsdatasystemet har nya system byggts upp. Bl.a.
har CFD inom ramen för sin avgiftsfinansierade
verksamhet på uppdrag av Statens bostadskreditnämnd (BKN) utvecklat det
s.k. BKN-systemet. Genom detta system får banker och andra
kreditinstitut, i samband med låneutbetalningar, kreditgarantier från
BKN enligt förordningen (1991:1924) om statlig kreditgaranti för bostäder.
Systemet bygger bl.a. på att uppgifter om ägarförhållanden m.m.
kontrolleras mot inskrivningsregistret. BKN är registeransvarig för
BKN-systemet. CFD sköter teknisk drift och förvaltning.
I samhället pågår en utveckling från traditionella kartor till databaser
med geografiska data. Dessa är ofta strukturerade så att de kan användas
i geografiska informationssystem (GIS). I fastighetsdatasystemet är både
fastigheter och byggnader lägesbestämda genom koordinater. Det innebär
att systemet utgör ett viktigt underlag för sådana databaser och
informationssystem.
CFD och LMV har gemensamt utvecklat en fastighetsprisdatabas. I databasen
lagras bl.a. uppgifter om alla fastighetsköp i Sverige. Med hjälp av
fastighetsprissystemet görs sedan urval och beräkningar som används
bl.a. vid fastighetstaxering, fastighetsvärdering och prisanalyser.
Fastighets-prissystemet är inte reglerat i någon författning.
Planer finns också på att inrätta ett lägenhetsregister genom en
utbyggnad av byggnadsregistret, se betänkandet Lägenhetsdata (SOU
1995:74). Enligt betänkandet skall lägenhetsregistret bli en integrerad
del av fastighetsdatasystemet genom att uppgifterna i adressregistret
kopplas till särskilda lägenhetsidentiteter.
Vidare har Riksantikvarieämbetet planer på att utnyttja byggnadsregistret
för att upprätta ett register över kulturhistoriskt värdefulla
byggnader.
Offentlighet och skydd av den personliga integriteten
De register som ingår i fastighetsdatasystemet innehåller, tillsammans
med de register som byggts upp i anslutning till systemet, många
uppgifter om enskilda personers fastighetsinnehav.
Utomstående kan få CFD:s tillstånd till terminalåtkomst och därigenom
möjlighet att på egen hand ta del av innehållet i systemet. Antalet
terminaler med möjlighet att göra detta uppgår till cirka 20 000.
Registren har ursprungligen kommit till i syfte att göra information om
ägande- och inteckningsförhållanden beträffande fast egendom tillgänglig
för alla. Mot den bakgrunden är det naturligt att bestämmelserna om
sekretess är få.
Mot intresset av offentlighet står den enskildes rätt till skydd för den
personliga integriteten. Bestämmelser till skydd för denna rätt finns i
datalagen (1973:289). Eftersom uppgifterna i de nu aktuella registren
kan hänföras till enskilda personer, antingen direkt eller med hjälp av
fastighetsbeteckningen, är de att anse som personregister i datalagens
mening. Enligt 2 § första stycket datalagen får personregister inrättas
och föras endast av den som efter anmälan fått licens av Datainspektionen.
För vissa register, som generellt sett innehåller uppgifter som kan
innebära särskilda risker för otillbörligt intrång i enskilds personliga
integritet, krävs enligt 2 § andra stycket tillstånd av Datainspektionen.
Tillståndskravet gäller bl.a. vid sambearbetning av
personuppgifter från olika register, om inte medgivande från de
registrerade föreligger eller om sambearbetning sker med stöd av
författning.
Enligt 2 § andra stycket 4 datalagen behövs aldrig tillstånd av
Datainspektionen för personregister som inrättats genom beslut av
riksdagen eller regeringen (s.k. statsmaktsregister).
De olika delregistren inom fastighetsdatasystemet utgör separata
personregister i datalagens mening som, med stöd av
fastighetsdatakungörelsen, kan sambearbetas. Sambearbetning av
fastighetsdatasystemets register med andra personregister förutsätter
däremot tillstånd av Datainspektionen, medgivande från de registrerade
eller särskilt författningsstöd.
Registeransvar
För personregister skall det enligt 1 § datalagen finnas en
registeransvarig. Registeransvaret vilar på den för vars verksamhet
personregistret förs, om han förfogar över registret. För att någon
skall anses "förfoga" över registret fordras att han har möjlighet att
påverka innehållet i registret genom att tillföra eller ändra uppgifter.
Det åligger den registeransvarige att bl.a. se till att registret inrättas
och förs så att det inte uppkommer otillbörligt intrång i den
registrerades personliga integritet (7 § datalagen).
Fastighetsdatasystemets uppbyggnad - med ett stort antal aktörer som för
in och ajourhåller information - leder till ganska komplicerade
förhållanden när det gäller registeransvaret. Förhållandet mellan de
författningar som reglerar fastighetsdatasystemet och datalagen är i
detta avseende oklart.
Fastighetsregistret förs i dag av särskilda fastighetsregistermyndigheter,
som kan vara statliga eller kommunala. Riksdagens beslut om
en ny organisation för lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten, som
nämnts i det föregående, innebär bl.a. att de särskilda
fastighetsregistermyndigheterna avvecklas. Registreringen skall utföras
"vid källan", dvs. av den myndighet som handlägger fastighetsbildningen
eller i övrigt fattar beslut.
Inskrivningsregistret förs av inskrivningsmyndigheterna, som är knutna
till de allmänna domstolarna. Det förutsätts att denna funktion i
framtiden inte kommer att ligga kvar hos tingsrätterna (se prop.
1993/94:214 s. 22, bet. 1993/94:BoU19 s. 7). Frågan kommer att utredas
särskilt (jfr dir. 1995:102).
Skadeståndsansvar
För statlig verksamhet i allmänhet gäller reglerna i skadeståndslagen
(1972:207). Stat och kommun är enligt 3 kap. 2 § skyldiga att ersätta
sak-, person- eller ren förmögenhetsskada som har vållats genom fel
eller försummelse vid myndighetsutövning.
Enligt 23 § datalagen är den registeransvarige ersättningsskyldig för
skada som tillfogas någon genom att personregister innehåller oriktig
eller missvisande uppgift om honom. Skadeståndsansvaret enligt denna
bestämmelse är strikt.
Vissa särbestämmelser finns i de författningar som reglerar
fastighetsdatasystemets delregister. Staten är enligt 19 kap. 19 §
jordabalken och 9 § lagen (1973:98) om inskrivningsregister
skadeståndsskyldig när det gäller bl.a. fel i registret som orsakar
ekonomisk skada. Enligt 19 kap. 5 § fastighetsbildningslagen är staten
strikt ansvarig för skador orsakade av tekniska fel i
fastighetsregistret.
I 21 § lagen om pantbrevsregister finns bestämmelser som reglerar
statens ersättningsskyldighet för bl.a. skador som tillfogats någon
genom oriktig eller missvisande uppgift i registret.
Behov av en översyn
Fastighetsdatasystemet har byggts ut under lång tid och genomgått
successiva förändringar. Den grundläggande författningen, fastighets-
datakungörelsen, är en av de äldsta regleringarna av ett ADB-system.
Den är inte anpassad till dagens datalagstiftning. Detta har
påpekats av bl.a. Datainspektionen vid flera tillfällen. Bl.a. framhöll
inspektionen vid remissbehandlingen av förslagetom att påbörja uppbyggnaden
av ett byggnadsregister att den författningsmässiga regleringen av
fastighetsdatasystemet är bristfällig och att en utvidgning av
fastighetsdatasystemet med ytterligare delregister inte borde komma i
fråga innan en ny registerlag trätt i kraft. Datainspektionen anförde
bl.a. att den bristfälliga regleringen medför svårigheter att bedöma hur
systemet förhåller sig till datalagens regler (se prop. 1992/93:100,
bil. 15 s. 105).
Kompletteringar av systemet har visat sig svåra att passa in i regelverket.
Detta har gällt överföringen av fastighetsregis-trets andra huvuddel -
fastighetsregisterkartan - till ADB-form samt kompletteringen
av fastighetsdatasystemet med byggnadsidentiteter. På grund av
Datainspektionens tveksamhet har dessa register inrättats med stöd av
författningsreglering som har avsetts vara av temporär karaktär.
Nya användningsområden för fastighetsinformation har tillkommit efterhand.
Fastighetsdatasystemet kan sägas betjäna två - delvis överlappande
- huvudområden. Till det första området hör sådant som har samband med
exploatering, fastighetsbildning, överlåtelser, kreditgivning,
planbeslut, bygglov, taxering m.m. Till det andra området kan hänföras
allt från övergripande samhällsplanering och olika former av
samhällsservice till marknadsbearbetning i olika former. Inom båda dessa
områden kommer en effektiv informationsförsörjning att bli allt
viktigare. Frågan om i vilken omfattning individanknutna uppgifter får
lämnas är av stor betydelse. Får uppgifter som har lämnats för ett visst
ändamål, t.ex. bygglov, användas för andra ändamål? Lättheten att knyta
ihop informationen i fastighetsdatasystemet med annan information
stärker behovet av en översyn av integritetsskyddet. Det kan i
sammanhanget tilläggas att ny teknik, som t.ex. gör det enkelt att lagra
information i form av bilder, gör att informationen om en fastighet och
dess ägare kan fördjupas på ett sätt som aktualiserar mer sammansatta
frågeställningar än de som var aktuella vid tillkomsten skyddsbestämmelserna
i början av 1970-talet.
Hösten 1992 inleddes inom Justitiedepartementet ett arbete med en
översyn av fastighetsdatasystemets författningsreglering.Fortskridandet
av detta arbete har i viss mån varit beroende av resultatet av Datalags-
utredningens (Ju 1989:02) arbete. Datalagsutredningen avlämnade sitt
slutbetänkande En ny datalag (SOU 1993:10) i början av år 1993. I
grundlagspropositionen Normgivningsfrågor på dataskyddsområdet, m.m.
(prop. 1993/94:116) uttalade sig regeringen emellertid för att
införandet av en ny datalag bör anstå till dess ett slutgiltigt
ställningstagande av EG föreligger till det förslag till direktiv som
EG-kommissionen presenterat. I avvaktan på detta föreslog regeringen vissa
ändringar i datalagen som innebär bl.a. att Datainspektionen får
möjlighet att utfärda generella föreskrifter inom bestämda verksamheter.
Dessa lagändringar trädde i kraft den 1 januari 1995 (prop. 1993/94:217,
bet. 1994/95:KU10, rskr. 1994/95:35). Den 24 juli 1995 antog EU:s
ministerråd det s.k. dataskyddsdirektivet. Medlemsländerna har tre år på
sig att genomföra det i sin nationella lagstiftning.
Under våren 1994 påbörjades i Miljödepartementet ett arbete med att
utforma förslag till en särskild lag om fastighetsdatasystemet.
En arbetsgrupp tillsattes med företrädare för Justitiedepartementet,
Miljödepartemenetet, CFD, LMV och Domstolsverket. Arbetsgruppen fann
emellertid, efter samråd med Datainspektionen, att la
sådan omfattning att den bör anförtros en särskild utredare.
Mot denna bakgrund står det klart att det finns ett starkt behov av att
man, utan att invänta en ny datalag, gör en översyn av de författningar
som reglerar fastighetsdatasystemet och andra författningar som har
anknytning till systemet. En särskild utredare skall därför få till
uppgift att undersöka i vilka avseenden regelsystemet behöver ändras
eller kompletteras samt lämna förslag till ny författningsreglering.
Uppdraget
Ett av syftena med fastighetsdatasystemet är att enkelt och effektivt ge
offentlighet åt rättsförhållandena på fastighetsområdet. En given
utgångspunkt för utredaren skall därför vara att sådan information som
ingår i fastighetsdatasystemet även fortsättningsvis skall vara
offentlig och öppen och att andra lösningar - beträffande exempelvis
datapantbrev - måste kunna motiveras med starka skäl.
I dag består fastighetsdatasystemet av flera register som skiljer sig åt
i fråga om innehåll. Utredaren skall ta ställning till om den uppdelningen
bör behållas eller om det är bättre att behandla systemet som ett
enda register. Utredaren skall också ta ställning till vilken fastighets-
anknuten information som överhuvudtaget bör ingå i fastighetsdatasystemet.
Skall de nya samfällighetsförenings- och pantbrevsregistren
ingå i fastighetsdatasystemet? Det kan finnas funktionella skäl som
talar för att man samlar så mycket information som möjligt i systemet.
Det finns emellertid även skäl som talar mot en sådan ordning. Om alla
uppgifter samlas i ett register, kan dessa uppgifter bearbetas på ett
sätt som kanske inte är önskvärt med hänsyn till den personliga inte-
griteten. Utredaren skall göra en avvägning mellan de nu angivna
motstående intressena. Konsekvenserna av principen om registrering "vid
källan" skall, bl.a. vad gäller registeransvaret, analyseras.
Vid datalagens tillkomst förutsattes för vissa register en ordning med
särskilda registerlagar eller registerförordningar. Det finns i dag ett
tjugotal registerförfattningar. Exempel på nyare sådana författningar är
lagen (1994:459) om arbetsförmedlingsregister och förordningen
(1994:460) om arbetsförmedlingsregister samt lagen (1994:1517) om
socialförsäkringsregister.
I propositionen 1993/94:217 En reformerad datalag framhåller regeringen
att utvecklingen går mot särskilda registerförfattningar för integritets-
känsliga personregister och hänvisar till propositionen 1990/91:60
om offentlighet, integritet och ADB. I den sistnämnda propositionen
uttalas att en målsättning bör vara att register med ett stort antal
registrerade och ett särskilt känsligt innehåll regleras i lag.
Registren inom fastighetsdatasystemet innehåller uppgifter om ett stort
antal personer. Även om flertalet uppgifter i sig inte kan anses
speciellt integritetskänsliga kan den information som sammantaget finns
inom systemet uppfattas som känslig från integritetssynpunkt. Detta
talar för att regleringen i huvudsak bör ske genom lag. Samtidigt måste
utredaren även ta hänsyn till att en fullständig reglering i lag av
registeranvändningen sannolikt skulle bli alltför detaljerad och föremål
för ständiga förändringar. Utredaren skall därför närmare analysera
vilka frågor som bör regleras ilag och vilka frågor som bör regleras på
annat sätt samt lämna förslag till ny författningsreglering. Utredaren
skall därvid överväga om de nya bestämmelserna bör tas in i en särskild
lag eller om de bör inarbetas i de befintliga författningarna på
området.
Utredaren skall också behandla sådana frågor som t.ex. försäljning av
uppgifter som ingår i fastighetsdatasystemet och utlämnande av uppgifter
till utlandet.
Det skall stå utredaren fritt att ta upp även andra frågor som har
anknytning till dem som berörts i det föregående.
Arbetets genomförande, tidsplan m.m.
Utredaren skall hålla sig informerad om det arbete som kommer att
bedrivas av den parlamentariskt sammansatta kommitté, som regeringen i
juni 1995 beslutat tillsätta (dir. 1995:91), med uppgift att bl.a.
analysera på vilket sätt EG-direktivet om skydd för personuppgifter
skall införlivas i svensk lagstiftning. Utredaren skall också hålla sig
informerad om arbetet med den författningsöversyn som inletts inom
Justitiedepartementet med anledning av att fastighetsdatareformen
slutförs.
Utredaren skall vidare hålla sig underrättad om vad som kan komma att
föreslås med anledning av Justitiedepartementets promemoria Avförande av
innehavsanteckningar från inskrivningsregistret (dnr Ju94/1270), av
Utredningen om organisation av lantmäteri- och fastighetsdataverksamhetens
(OLoF) rapporter och av betänkandena Fastighetbildning - en gemensam uppgift
för stat och kommun (SOU 1995:54), Lägenhetsdata (SOU
1995:74) samt Det allmännas skadeståndsansvar (SOU 1993:55). Utredaren
skall i övrigt hålla sig underrättad om vad som kan komma att föreslås
av utredningar som pågår inom aktuella och angränsande områden, t.ex.
Utredningen om förenkling och rationalisering av fastighetstaxeringen
m.m. (Fi 1993:13) och IT-utredningen (Ju 1994:05).
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om
offentliga åtaganden (dir. 1994:23) samt om jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124). Utredaren skall vidare göra en
uppskattning av de samhällsekonomiska konsekvenserna av de förändringar
som kan komma att föreslås.
Utredningsarbetet skall vara avslutat före utgången av september 1996.