Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagen (1990:325) om självdeklaration och kontrolluppgifter m.m., Dir. 1995:12
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-01-26
Dir. 1995:12
Beslut vid regeringssammanträde den 26 januari 1995
Sammanfattning av uppdraget
Beskattningssystemet bygger på kontrolluppgifter och uppgifter lämnade i
självdeklarationerna. Uppgiftsskyldigheten och kontrollen av att uppgifts-
skyldigheten fullgörs är basen för en effektiv och likformig beskattning.
Ändamålsenliga regler om uppgiftsskyldighet och en effektiv
skattekontroll leder bl.a. till inkomstökningar för det allmänna, bättre
skattemoral och större lojalitet till systemet.
En särskild utredare tillkallas med uppgift att göra en översyn av lagen
(1990:325) om självdeklaration och kontrolluppgifter. Utredarens
huvuduppgifter är att
- göra en systematisk översyn av reglerna om uppgiftsskyldighet och
utarbeta så enkla och enhetliga regler som möjligt,
- utforma en obligatorisk kontrolluppgiftsskyldighet om reavinster och
reaförluster vid försäljning av aktier och andra finansiella instrument,
- utvärdera de regler om förbindelse att lämna kontrolluppgift om ränta
på inlåningskonto i utlandet och utdelning på utländskt fondpapper som
förvaras i depå eller kontoförs i utlandet, som infördes i samband med
upphävandet av lagen (1990:750) om betalningar till och från utlandet,
och föreslå de förbättringar som är motiverade,
- se över bestämmelserna om skattetillägg vid skönstaxering och
skönsbeskattning på grund av utebliven deklaration,
- analysera hur den enskildes uppgiftsskyldighet i skatteutredningar
förhåller sig till artikel 6 i Europakonventionen och till den enskildes
rätt att förhålla sig passiv i brottsutredningar samt utforma de förslag
som kan motiveras av analysen.
Reglerna om uppgiftsskyldighet
Bestämmelser om uppgiftsskyldighet till ledning för taxeringen finns i
lagen (1990:325) om självdeklaration och kontrolluppgifter (LSK) och i
kungörelsen (1955:671) om skyldighet i vissa fall att lämna kontroll-
uppgifter för inkomsttaxeringen. Regler om uppgiftsskyldighet till ledning
för indirekt beskattning finns i bl.a. mervärdesskattelagen (1994:200)
och lagen (1984:151) om punktskatter och prisregleringsavgifter.
Uppgifter till ledning för egen taxering lämnas i form av förenklad
eller särskild självdeklaration. Uppgifter till ledning för taxering av
andra än uppgiftslämnaren själv och för registrering av preliminär skatt
som har innehållits genom skatteavdrag, lämnas i form av
kontrolluppgift.
Det finns, förutom deklarations- och kontrolluppgiftsskyldighet,
ytterligare former av uppgiftsskyldighet.
En stiftelse eller förening, som är helt eller delvis frikallad från
skattskyldighet, skall i vissa fall lämna uppgift om inkomst och
förmögenhet som inte skall tas upp till beskattning (2 kap. 26 § LSK).
Handelsbolag och rederi för registreringspliktigt fartyg skall lämna
uppgifter till ledning för delägarnas taxering (2 kap. 25 § LSK). Har
den skattskyldige fått avräkning av utländsk skatt från sin inkomstskatt
eller förmögenhetsskatt skall han anmäla om den utländska skatten
därefter sätts ned (2 kap. 27 § LSK). Särskild uppgift om utdelning
eller ränta skall lämnas bl.a. av den som fått utdelning på aktier i
svenskt aktiebolag som inte är avstämningsbolag (3 kap. 28 § LSK).
I lagen finns också några bestämmelser om särskild upplysningsskyldighet,
som inte skall fullgöras till skattemyndigheten, utan till annan
skattskyldig. Så skall t.ex. fåmansföretag lämna företagsledaren och
delägare i företaget samt dem närstående personer alla uppgifter som
behövs för att de skall kunna beräkna sin skattepliktiga inkomst från
företaget. Detsamma gäller handelsbolag i fråga om delägare i bolaget (3
kap. 52 och 53 §§ LSK).
Inkomst- och förmögenhetsbeskattningen bygger sedan gammalt på de under
sanningsplikt avlämnade självdeklarationerna. Efter hand har dock
deklarationsskyldigheten för ett stort antal skattskyldiga, främst
sådana med enkla inkomst- och förmögenhetsförhållanden, förändrats i
väsentliga avseenden.
Vid 1987 års taxering infördes den förenklade självdeklarationen. En
skattskyldig som enbart uppburit tjänste- och kapitalinkomster som han
fått kontrolluppgift på och inte haft avdragsgilla kostnader, behöver
enbart med ett kryss bekräfta att de inkomster han uppburit överensstämmer
med kontrolluppgifterna och underteckna deklarationen.
Fr.o.m. 1995 års taxering kommer deklarationsblanketterna att förtryckas
med uppgifter från kontrolluppgifterna. Förtryckning kommer att ske inte
bara av tjänste- och kapitalinkomster utan också av bl.a. utgiftsräntor
och avgifter för pensionsförsäkringar. Kontrolluppgifterna har således
kommit att få en central betydelse vid taxeringen av löntagare, eftersom
de, om den skattskyldige inte lämnar tilläggsuppgifter, ligger till
grund för taxeringen. En grupp skattskyldiga taxeras enbart på grundval
av kontrolluppgifter, nämligen de som endast har inkomst av kapital på
vilken det dras preliminär A-skatt.
Även för näringsidkare har uppgiftsskyldigheten till ledning för egen
taxering ändrats under senare år. Genom lagstiftning år 1990 infördes
regler om standardiserade räkenskapsutdrag, s.k. SRU. Med lagstiftningen
avsågs att få ett mer enhetligt uppgiftslämnande från företagen, att
anpassa uppgiftslämnandet till företagens bokföring och att möjliggöra
ett mer rationellt urval av kontrollobjekt.
Av naturliga skäl kan man inte med hänsyn till den stora mängd
transaktioner av skatterättslig betydelse som förekommer hos ett företag
ha obligatorisk kontrolluppgiftsskyldighet i fråga om alla
transaktioner. Taxeringsarbetet avseende inkomst av näringsverksamhet
måste därför bygga på företagets självdeklaration. De standardiserade
räkenskapsutdragen utgör här ett instrument för att få ett effektivt
urval av de deklarationer som skall bli föremål för en mer ingående
granskning.
Bestämmelserna om deklarations- och uppgiftsskyldighet överfördes i
samband med taxeringsreformen i sak oförändrade från den gamla
taxeringslagen (1956:623) till lagen om självdeklaration och
kontrolluppgifter. Reglerna har vuxit fram under lång tid. De har ofta
tillkommit i samband med ändringar i den materiella
skattelagstiftningen. Något samlat grepp har inte tagits om principerna
för uppgiftsskyldigheten eller bestämmelsernas utformning. Detta har
lett till en svåröverskådlig lagstiftning. Det är av grundläggande
betydelse för en effektiv beskattning att reglerna om uppgiftsskyldighet
är utformade på ett ändamålsenligt sätt och ger den kontrollinformation
som behövs. Samtidigt bör regelsystemet vara så enkelt och enhetligt som
möjligt. En särskild utredare tillkallas därför för att göra en genom-
gripande översyn av lagstiftningen om uppgiftsskyldighet.
Utredningsuppdraget
En systematisk översyn
Kontrolluppgiftsskyldigheten är inte uppbyggd efter några enhetliga
principer, utan de enskilda reglerna har, såsom redan nämnts, tillkommit
efterhand som det materiella regelverket ändrats. En del bestämmelser
har kommit att delvis överlappa varandra. Det kan dessutom ifrågasättas
om vissa av bestämmelserna numera fyller någon funktion. Å andra sidan
finns också svårmotiverade luckor i uppgiftsskyldigheten.
Den särskilde utredaren skall systematiskt gå igenom bestämmelserna om
kontrolluppgiftsskyldighet och försöka utforma ett regelsystem som är så
enkelt och enhetligt som möjligt. Vid denna genomgång bör de mindre och
medelstora företagens behov av förenklingar särskilt uppmärksammas.
Även bestämmelserna om deklarationsskyldighet och övriga regler om
uppgiftsskyldighet skall omfattas av översynen. Här skall särskilt
bestämmelserna om standardiserade räkenskapsutdrag i 2 kap. 19 § LSK
uppmärksammas. Utredaren skall undersöka om reglerna är utformade på ett
ändamålsenligt sätt och ger den kontrollinformation som behövs eller om
det finns anledning att justera dem i något avseende.
Det har uppmärksammats att det funnits betydande brister i de
standardiserade räkenskapsutdrag som lämnats av näringsidkare med liten
omsättning. Den särskilde utredaren bör undersöka om uppgiftsskyldigheten
för denna grupp skattskyldiga kan fullgöras på ett enklare sätt
utan att syftet med uppgiftslämnandet går förlorat.
Lagstiftningen om standardiserade räkenskapsutdrag är intimt förknippad
med företagens interna redovisning. Redovisningslagstiftningen är
föremål för utredning av Redovisningskommittén (Ju 1991:07). Kommittén
har lämnat ett delbetänkande i två delar (SOU 1994:17 del I och II).
Betänkandet bereds för närvarande inom regeringskansliet. Den särskilde
utredaren skall hålla sig underrättad om det pågående arbetet och lämna
förslag om de förändringar i bestämmelserna om standardiserade
räkenskapsutdrag som kan föranledas av ändringar i
redovisningslagstiftningen.
Utredaren bör beakta behovet av att i efterhand kunna rekonstruera
händelseförlopp, exempelvis i samband med skatte- och brottsutredningar.
Kontrolluppgiftsskyldighet om reavinst och reaförlust på aktier och
andra finansiella instrument
Antalet personer i Sverige som äger aktier och liknande värdepapper har
ökat kraftigt och uppgår för närvarande till ca 3 miljoner. Framför allt
har det indirekta, kollektiva sparandet i olika slag av
värdepappersfonder ökat. Antalet deklarationer som innehåller uppgift om
reavinst eller reaförlust vid värdepappersförsäljningar kan grovt
beräknas till ca 300 000.
Det finns ett betydande kontrollbehov från skattemyndigheternas sida vid
försäljning av värdepapper. Detta understryks inte minst av utfallet av
de riktade kontroller som Riksskatteverket utfört under år 1994
beträffande försäljningar av aktier i några börsnoterade bolag. Även de
skattskyldiga har - med hänsyn till de ofta komplicerade
vinstberäkningsreglerna - behov av att få uppgift om reavinster och
reaförluster.
Det är således betydelsefullt att det införs en skyldighet att lämna
kontrolluppgifter beträffande försäljningar av aktier och andra
finansiella instrument som avses i 27 § 1 mom. lagen (1947:576) om
statlig inkomstskatt, såväl från kontrollsynpunkt som för att underlätta
för deklaranterna. En kontrolluppgiftsskyldighet innebär också i övrigt
administrativa fördelar för skattemyndigheterna.
I samband med lagstiftningen om förtryckning av de förenklade deklarations-
formulären infördes kontrolluppgiftsskyldighet om reavinst och
reaförlust vid avyttring av andel i allemansfond. Vad gäller andra
värdepapper än andel i allemansfond ansågs den tekniska utformningen av
en uppgiftsskyldighet böra utredas vidare (prop. 1992/93:86 s. 45).
De materiella reglerna för beräkning av reavinst och reaförlust vid
försäljning av finansiella instrument är komplicerade. Huvudregeln, den
s.k. genomsnittsmetoden, innebär att vinsten beräknas till nettoförsäljnings-
likviden efter avdrag för den genomsnittliga anskaffningskostnaden
för värdepapper av samma slag och sort som det avyttrade.
En alternativ regel, den s.k. schablonmetoden, får användas för
marknadsnoterade aktier och aktieliknande instrument utom optioner och
terminer. Den innebär att 20 procent av nettoförsäljningsintäkten får
dras av vid vinstberäkningen. Den skattepliktiga vinsten uppgår därmed
till 80 % av nettoförsäljningsintäkten. Om detta nettobelopp är känt kan
det således utnyttjas för ett kontrolluppgiftslämnande som baseras på
schablonmetoden.
Det kan antas att en tillämpning av genomsnittsmetoden vid ett uppgifts-
lämnande som omfattar reavinster och reaförluster innebär komplikationer.
Genomsnittsmetoden kräver nämligen att den skattskyldiges
samtliga tidigare förvärv och försäljningar för varje slag och sort av
aktie beaktas. Särskilt uppbyggnaden av ett sådant system torde ställa
stora krav på uppgiftslämnarna eftersom dokumentationen beträffande
bl.a. innehav och tidigare överlåtelser inte är fullständig. Har den
grundläggande informationen väl inhämtats kan dock uppgiftslämnarna för
framtiden inskränka sitt ADB-lagrade underlag för uppgiftslämnandet till
att avse endast det genomsnittliga anskaffningsvärde enligt genomsnitts-
metoden som gäller efter det sista transaktionstillfället och
antal aktier av det aktuella slaget.
Uppgifter om innehav av finansiella instrument finns i betydande
utsträckning registrerade i datoriserade system. I dessa system
registreras också ändringar av innehav.
De svenska börsbolagen är s.k. avstämningsbolag, vilket innebär att
aktier och vissa aktierelaterade instrument som bolagen gett ut är
registrerade i ett "papperslöst" aktiekontosystem, VP-systemet. Detta
system administreras av Värdepapperscentralen VPC Aktiebolag (VPC). En
aktieägare kan välja mellan att ha ett eget aktiekonto hos VPC eller en
förvaltarregistrering. I det senare fallet är det förvaltande institutet
registrerat som aktieinnehavare i VP-systemet. För aktieägare som har
egna konton i VP-systemet handhas registreringen av försäljningar m.m.
av ett kontoförande institut. Som sådana institut fungerar främst banker
och andra värdepappersinstitut. På begäran av en emittent, t.ex.
börsbolag eller utgivare av obligationer, registreras även innehav av
räntebärande instrument hos VPC. VPC eller, i förekommande fall,
förvaltaren lämnar kontrolluppgifter om innehav vid årets utgång och om
utdelning.
Handeln med standardiserade optioner och terminer genom OM Stockholm
Aktiebolag sker till största delen i ett datoriserat system.
Vid köp, försäljningar eller byten av finansiella instrument skall en
avräkningsnota upprättas enligt 3 kap. 9 § lagen (1991:981) om
värdepappersrörelse. Notorna upprättas i betydande utsträckning genom
automatisk databehandling.
Regeringen avser att under våren 1995 överlämna en proposition till
riksdagen om en obligatorisk kontrolluppgiftsskyldighet om reavinster
och reaförluster vid försäljning av andel i annan värdepappersfond än
allemansfond och - vad gäller andra finansiella instrument än värde-
pappersfonder - en kontrolluppgiftsskyldighet om den sammanlagda
försäljningslikviden för under året avyttrade finansiella instrument.
Den särskilde utredaren skall undersöka om det går att ta ytterligare
steg i fråga om kontrolluppgiftsskyldighet om försäljningar av
finansiella instrument. Utredaren skall i första hand utreda
möjligheterna att få till stånd en uppgiftsskyldighet om försäljningar
som bygger på genomsnittsmetoden. För det fall detta inte skulle visa
sig vara en framkomlig väg bör utredaren utforma en
kontrolluppgiftsskyldighet som tar sikte på schablonmetoden eller en
kombination av metoderna. Vissa ändringar av vinstberäkningsreglerna kan
härvid visa sig nödvändiga. Utredaren skall i sådant fall lämna förslag
om lämpliga regeländringar.
Möjligheterna att utnyttja befintliga datasystem för ett
uppgiftslämnande skall självfallet undersökas i detta sammanhang.
Det finns också anledning att undersöka hur systemet för kontrolluppgifter
beträffande avkastning på obligationer fungerar i praktiken.
Svårigheter föreligger bl.a. avseende gränsdragningen mellan ränta och
reavinst. Detta kan påverka kontrolluppgiftsskyldigheten. Även denna
fråga skall belysas av utredningen.
Utvärdering
I samband med att lagen (1990:750) om betalningar till och från utlandet
(betalningslagen) upphävdes infördes i 3 kap. 22 a och 27 a §§ LSK
bestämmelser för att ersätta betalningslagens regler om förbud mot
inlåningskonton i utlandet och krav på att utländska fondpapper skall
läggas i depå hos svensk valutahandlare eller godkänt värdepappersinstitut.
Fysiska personer och dödsbon som öppnar konto hos ett utländskt institut
skall enligt 3 kap. 22 a § LSK lämna medgivande till insyn på kontot och
dessutom en förbindelse från det utländska institutet att automatiskt
lämna kontrolluppgifter till Riksskatteverket beträffande avkastningen.
Fysiska personer och dödsbon som innehar utländska fondpapper eller
rättighet eller skyldighet som anknyter till sådant fondpapper är enligt
3 kap. 27 a § LSK skyldiga att förvara dem i depå hos valutahandlare,
värdepappersinstitut eller motsvarande utländskt institut om det inte är
fråga om fondpapper i ett kontobaserat system. Deponeras eller kontoförs
fondpappren hos ett utländskt institut skall den skattskyldige lämna ett
medgivande till insyn i depån eller på kontot samt ge in en skriftlig
förbindelse från det utländska institutet att automatiskt lämna
kontrolluppgift till Riksskatteverket om avkastningen. Vissa undantag
från bestämmelserna ställs upp. Riksskatteverket får också medge
undantag från skyldigheten att ge in förbindelse från det utländska
institutet att lämna kontrolluppgift om det finns särskilda skäl.
Bestämmelserna har nu varit i kraft i två år. Redan när bestämmelserna
infördes ifrågasattes om reglerna, som så gott som uteslutande bygger på
den enskildes egna uppgifter, har någon väsentlig fördel i kontrollhänseende
jämfört med skyldigheten att i självdeklarationen redovisa
skattepliktig inkomst. Den särskilde utredaren skall utvärdera reglerna
och föreslå de förbättringar som är motiverade.
Skattetillägg vid skönstaxering och skönsbeskattning i avsaknad av
deklaration
Administrativa sanktioner vid brister i uppgiftslämnandet finns i form
av skattetillägg, avgiftstillägg och förseningsavgift.
En skattskyldig som skönstaxeras på grund av utebliven självdeklaration
påförs skattetillägg om självdeklaration inte kommit in trots att
föreläggande sänts ut till den skattskyldige. Skattetillägget uppgår till 40
% av den skatt som till följd av skönstaxeringen påförs den
skattskyldige utöver den skatt som skulle ha påförts enligt de
skriftliga uppgifter som den skattskyldige kan ha lämnat till ledning
för taxeringen. Skattetillägget i dessa skönstaxeringsfall syftar till
att, i likhet med ett vitesföreläggande, utöva sådan påtryckning på den
skattskyldige att han lämnar självdeklaration. Skattetillägget skall
därför undanröjas om en självdeklaration har kommit in före utgången av
året efter det då beslutet fattades. Om den skattskyldige gör sannolikt
att han inte inom två månader före utgången av året efter det då
beslutet fattades fått kännedom om beslutet, skall skattetillägget
undanröjas om en självdeklaration har kommit in inom två månader från
den dag han fick sådan kännedom.
Reglerna om undanröjande av skattetillägg fick sin nuvarande utformning
i samband med införandet av den nya taxeringslagen. Utformningen
motiverades av att beslut om skattetillägg normalt skickas i lösbrev
utan krav på delgivningserkännande från den skattskyldige.
Skattetillägg som påförs på grund av utebliven deklaration enligt
mervärdesskattelagen (1994:200) undanröjs om den skattskyldige kommer in
med deklaration inom två månader från det att han fått del av beslutet
om skattetillägg. Normalt delges dock inte den skattskyldige beslutet.
Utformningen är densamma i lagen (1984:151) om punktskatter och
prisregleringsavgifter. Där delges dock skattetilläggsbesluten. En
liknande konstruktion har reglerna om avgiftstillägg i lagen (1984:668)
om uppbörd av socialavgifter från arbetsgivare.
Reglerna i taxeringslagen har kritiserats för att de ger den
skattskyldige utrymme att spekulera i att försumma
deklarationsskyldigheten och avvakta ett skönstaxeringsbeslut innan en
deklaration lämnas in.
Konsekvensen av de nuvarande reglerna och administrativa rutinerna är
även på mervärdesskatteområdet att skattetillägget är ett overksamt
vapen mot deklarationsförsumlighet. Skattetillägget undanröjs om den
skattskyldige lämnar in en deklaration och påstår att han inte har fått
del av skattetilläggsbeslutet eller att han fått del av beslutet i sådan
tid att tillägget skall undanröjas.
Att deklarationsskyldigheten fullgörs på rätt sätt och i rätt tid är
grundläggande för en effektiv beskattning. Bestämmelser som fordrar
delgivning av beslut är krävande från administrativ synpunkt.
Utredningsmannen skall föreslå de justeringar av bestämmelserna om
skattetillägg vid skönstaxering och skönsbeskattning i avsaknad av
deklaration som behövs för att de skall fylla funktionen som instrument
att få in rättidiga deklarationer.
Uppgiftsskyldighet vid skatteutredningar
Den europeiska konventionen den 4 november 1950 angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (Europakonventionen)
har från och med år 1995 inkorporerats i svensk rätt (prop.
1993/94:117, bet. 1993/94:KU24, rskr. 1993/94:246, SFS 1994:1219).
I artikel 6 i Europakonventionen finns regler om rätt till domstolsprövning
och om rättssäkerhet. Europadomstolen har i några avgöranden under
senare tid utvecklat innebörden av artikel 6, bl.a. vad gäller den
enskildes rätt att i samband med undersökningar, som företer likheter
med brottsutredningar, förhålla sig passiv och inte behöva lämna
upplysningar som är belastande för honom själv.
Skyldigheten att lämna uppgifter i skatteutredningen kompliceras ibland
av att skatteutredningen kan komma att ligga till grund för en
brottsutredning. Skattemyndigheten skall nämligen i regel anmäla till
åklagare så snart det finns anledning att anta att brott enligt
skattebrottslagen (1971:69) begåtts. I anmälan skall anges de
omständigheter som utgjort grund för brottsmisstanken. Utredningarna kan
också komma att drivas parallellt. Gränsdragningen mellan utredningarna
kompliceras ytterligare av att skatterevisorn ofta anlitas som sakkunnig
i polisutredningen. Uppgifter som lämnas i skatteutredningen kan
härigenom komma att användas mot den enskilde i brottsutredningen.
I skatteutredningar lämnas uppgifter i regel under straffansvar.
Skattemyndigheten kan under hot om vite framtvinga uppgifter för kontroll av
att den som är skyldig att lämna uppgifter fullgjort
uppgiftsskyldigheten på ett riktigt sätt. Vid brister i
uppgiftslämnandet finns, som tidigare nämnts, administrativa sanktioner
i form av skattetillägg, avgiftstillägg och förseningsavgift. I
brottsutredningar gäller att den som är skäligen misstänkt för brott har
rätt att tiga och inte behöver bidra till utredningen. Den misstänkte
underrättas om brottsmisstanken först när han hörs i brottsutredningen,
om utredningen då kommit så långt att han är skäligen misstänkt för
brott. Konflikter mellan den enskildes skyldighet att medverka i
skatteutredningen och hans rättighet att förhålla sig passiv i
brottsutredningen kan därför uppstå.
Utredaren skall analysera hur den enskildes uppgiftsskyldighet i
skatteutredningar förhåller sig till artikel 6 i Europakonventionen och
den enskildes rätt att förhålla sig passiv i brottsutredningar.
Utredaren skall också utforma de förslag som kan motiveras av analysen.
Därvid skall utredaren givetvis beakta det stora samhällsintresset av en
effektiv myndighetssamverkan för att förebygga och beivra ekonomisk
brottslighet.
Redovisning av uppdraget m.m.
Det kan givetvis finnas också andra aspekter på uppgiftsskyldigheten och
regler med anknytning till uppgiftsskyldighetens fullgörande än de som
nu tagits upp som kan behöva belysas. Utredaren är oförhindrad att ta
upp sådana frågor och lägga fram de förslag han anser påkallade.
I sitt arbete bör utredaren följa arbetet i Skattelagskommittén (Fi
1991:03). Vidare skall utredaren beakta vad som sägs i direktiven till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23) och tilläggsdirektiven till vissa kommittéer
och särskilda utredare om företagens uppgiftslämnande (dir. 1994:73).
Utredaren skall redovisa sitt arbete före utgången av år 1996. Utredaren
bör, om han inte bedömer det olämpligt, redovisa frågan om
kontrolluppgiftsskyldighet vid försäljning av finansiella instrument med
förtur.