Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Parlamentarisk kommitté med uppgift att följa upp och utveckla det nya
utjämningssystemet för kommuner och landsting
, Dir. 1995:118
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-08-17
Dir. 1995:118
Beslut vid regeringssammanträde den 17 augusti
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas, med uppdrag att följa
upp och utvärdera samt lämna förslag i syfte att utveckla det system för
statsbidrag och utjämning för kommuner respektive landsting som avses
träda i kraft den 1 januari 1996.
Bakgrund
År 1993 infördes ett nytt statligt utjämningsbidrag för kommuner.
Bidraget ersatte skatteutjämningsbidraget och ett antal specialdestinerade
statsbidrag. Samtidigt avskaffades den allmänna och den
särskilda skatteutjämningsavgiften för kommuner samt avräkningsskatten.
För landstingen bibehölls det tidigare skatteutjämningsbidraget och
ersättningarna till sjukvårdshuvudmän m.m., men även för landstingen
slopades vissa specialdestinerade statsbidrag och avräkningsskatten.
Skatteutjämningsavgiften för landsting avskaffades fr.o.m. år 1994.
Det statliga utjämningsbidraget till kommuner infördes efter förslag
från Kommunalekonomiska kommittén (SOU 1991:98). Vid remissbehandlingen
framfördes kritik mot förslaget. Kritiken gällde framför allt den del i
bidragssystemet som avsåg utjämning av strukturellt betingade
kostnadsskillnader. Vissa smärre justeringar av förslaget gjordes i
avvaktan på ytterligare utredningsarbete. För att mildra genomslaget av
framför allt kostnadsutjämningen infördes också vissa övergångsregler
för åren 1993 och 1994. Ett annat problem med det nya bidragssystemet
var att det inte omfattade alla kommuner och därmed inte heller innebar
en långsiktigt hållbar utjämning av skatteinkomsterna.
Mot denna bakgrund startades ett antal utredningsarbeten.
En särskild utredare tillkallades, med uppgift att föreslå en modell för
utjämning av strukturellt betingade kostnadsskillnader för kommuner.
Utredaren presenterade sina förslag i juni 1993 i betänkandet
Kostnadsutjämning mellan kommunerna (SOU 1993:53). Betänkandet
remissbehandlades under hösten 1993. Samtliga kommuner och landsting
ingick bland remissinstanserna.
En arbetsgrupp inom Finansdepartementet fick i uppdrag att belysa olika
modeller för inkomstutjämning. Arbetet redovisades i oktober 1993 i
rapporten Kommunal inkomstutjämning - alternativa modeller (Ds 1993:68).
Rapporten remissbehandlades. Ett urval kommuner och landsting ingick
bland remissinstanserna.
En särskild utredare tillkallades, med uppgift att se över
utjämningssystemet för landsting och landstingsfria kommuner. Förslagen
presenterades i maj 1994 i betänkandet Inomkommunal utjämning (SOU
1994:70). Betänkandet remissbehandlades under sommaren 1994. Samtliga
landsting och landstingsfria kommuner ingick bland remissinstanserna,
liksom samtliga länsförbund inom Svenska Kommunförbundet.
I december 1993 tillsattes en parlamentariskt sammansatt beredning med
uppgift att föreslå hur statens bidrag till kommuner och landsting och
utjämningen av de ekonomiska förutsättningarna mellan dem skulle
utformas från och med den 1 januari 1996. Beredningen skulle därvid väga
samman det underlag och de förslag som tagits fram i de ovan nämnda
utredningarna samt de synpunkter som framförts vid remissbehandlingarna
och ta fram ett samlat förslag med bred politisk förankring. Beredningen,
som antog namnet Beredningen för statsbidrag och utjämning i
kommunsektorn, presenterade sina förslag i november 1994 i betänkandet
Utjämning av kostnader och intäkter i kommuner och landsting (SOU
1994:144). Betänkandet remissbehandlades fram till den 31 januari 1995.
Samtliga kommuner och landsting ingick bland remissinstanserna.
Utjämningen av strukturellt betingade kostnadsskillnader
Den del av utjämningssystemet som har varit föremål för de största
utredningsinsatserna och också för den mest omfattande kritiken är
metoden för utjämning av strukturellt betingade kostnadsskillnader.
Strukturkostnadsutredningen
Det förslag som presenterades i det tidigare nämnda betänkandet
Kostnadsutjämning mellan kommunerna innebar i huvudsak följande.
- Kostnadsutjämningen bör utformas enligt den s.k. standardkostnads-
metoden, som främst innebär att varje verksamhet behandlas
för sig när det gäller att utröna vilka faktorer som påverkar
kostnaderna. Den modell som används för att beräkna kostnadsskillnader
väljs utifrån förutsättningar och tillgängliga data inom respektive
verksamhet.
- Kostnadsutjämningen baseras så långt möjligt på objektiva och
opåverkbara faktorer.
- Kostnadsutjämningen bör endast avse obligatoriska verksamheter.
Förslaget fick vid remissbehandlingen i huvudsak ett positivt bemötande
när det gäller angreppssättet och metoderna. Många remissinstanser
framhöll att utredningen hade tagit ett stort steg framåt när det gäller
att analysera kostnadsskillnader i olika verksamheter och att implicera
resultaten i en samlad modell. Förslaget kritiserades dock från olika
utgångspunkter, framför allt för att valet av beräkningsmodeller och
faktorer för olika verksamheter delvis blir subjektivt och kan
ifrågasättas eftersom det kommer att kunna gynna eller missgynna vissa
kommuner. En annan fråga där det fanns mycket skilda uppfattningar
gäller huruvida s.k. frivilliga verksamheter skall ingå i kostnadsut-
jämningen eller ej. Detta har relativt stor betydelse eftersom det
finns regionala skillnader i fråga om hur stor andel av kostnaderna som
de frivilliga verksamheterna utgör.
De delar av kostnadsutjämningen som blev föremål för mest kritik är
barnomsorg, äldreomsorg och individ- och familjeomsorg samt avsaknaden
av kostnadsutjämning för frivilliga verksamheter. När det gäller
barnomsorg och individ- och familjeomsorg ifrågasattes framför allt
vissa av de använda faktorerna som skall förklara kostnadsskillnader.
Landstingsekonomiska utredningen
En modell för kostnadsutjämning för landsting presenterades av
Landstingsekonomiska utredningen i betänkandet Inomkommunal utjämning.
Förslaget innebar att kostnadsutjämningen för landsting bör utformas på
samma sätt som den nyss beskrivna kostnadsutjämningen för kommuner, dvs.
bygga på standardkostnadsmetoden och baseras på objektiva och
opåverkbara faktorer.
Kritiken från remissinstanserna kom främst att riktas mot de delar av
förslaget som avser kostnadsutjämning inom hälso- och sjukvården, inte
minst att modellen baseras på ett alltför begränsat kostnadsunderlag.
Även den del som avsåg kollektivtrafiken kritiserades.
Beredningen för statsbidrag och utjämning i kommunsektorn
Det samlade förslag till nytt bidrags- och utjämningssystem som presen-
terades av Beredningen för statsbidrag och utjämning i kommunsektorn
bygger i stor utsträckning på de nu redovisade utredningsförslagen.
Vissa förändringar av kostnadsutjämningen gjordes emellertid utifrån den
kritik som hade framförts av remissinstanserna, främst en modifiering av
kostnadsutjämningen för äldreomsorg och gymnasieskola samt en utvidgning
av kostnadsutjämningen till att också avse sådana icke
verksamhetsanknutna kostnader som är förenade med arbetslöshet,
befolkningsminskning och ett svagt befolkningsunderlag.
Ett nytt bidrags- och utjämningssystem för kommuner och
landsting fr.o.m. år 1996
I 1995 års kompletteringsproposition (prop. 1994/95:150, bil.7) har
regeringen presenterat ett förslag till nytt bidrags- och
utjämningssystem för kommuner och landsting som i stor utsträckning
bygger på förslagen från Beredningen för statsbidrag och utjämning i
kommunsektorn.
Utgångspunkten för utjämningssystemet är att alla kommuner respektive
landsting, genom utjämningen, skall tillförsäkras likvärdiga ekonomiska
förutsättningar att bedriva sin verksamhet, oberoende av vilken nivå på
skattesats, service, effektivitet och avgifter som den enskilda kommunen
eller det enskilda landstinget väljer. En kommun eller ett landsting som
t.ex. väljer en servicenivå som är högre än den genomsnittliga, måste i
princip finansiera denna med en i förhållande till genomsnittet högre
skattesats, högre avgiftsnivå eller högre effektivitet.
Vid beredningen av förslaget inför kompletteringspropositionen har
ytterligare modifieringar gjorts av Statsbidragsberedningens förslag
till kostnadsutjämning. Delar i kostnadsutjämningen har givits en större
tyngd och ett särskilt tillägg till små landsting har tillkommit.
Regeringens förslag innehåller följande huvuddelar.
- En långtgående, inomkommunalt finansierad inkomstutjämning för både
kommuner och landsting. Efter utjämning skall alla kommuner och
landsting ha en skattekraft som motsvarar genomsnittet för landet.
- En inomkommunalt finansierad utjämning av strukturellt betingade
kostnadsskillnader mellan kommuner respektive landsting för obligatoriska
och vissa frivilliga verksamheter och vissa icke verksamhetsanknutna
kostnader. Utjämningen baseras på opåverkbara faktorer som skall
uttrycka skillnader i behov och struktur inom respektive verksamhet.
- Generella, invånarbaserade statsbidrag för kommuner respektive
landsting.
- Det nya systemet införs successivt under en period om åtta år. Den
högsta tillåtna, årliga bidragsminskningen föreslås uppgå till 250
kronor per invånare för kommuner (500 kronor per invånare för vissa
kommuner) och 150 kronor per invånare för landsting. Den högsta sammanlagda
bidragsminskningen för hela införandeperioden föreslås uppgå till 2 000
kronor per invånare för kommuner (4 000 kronor per invånare för vissa
kommuner) och 1 200 kronor per invånare för landsting.
Det nya utjämningssystemet skall enligt regeringens förslag bli föremål
för en löpande uppföljning, utvärdering och utveckling. En parlamentarisk
beredning skall tillsättas. Förändringar i systemet skall kunna
göras efter två år.
Riksdagen har ställt sig bakom de av regeringen föreslagna grundläggande
principerna för bidrags- och utjämningssystemet när det gäller syfte,
inriktning, omfattning och ikraftträdande (bet. 1994/95:FiU19, rskr.
1994/95:416 resp. 417). Den föreslagna lagregleringen av systemet har
dock avslagits med hänvisning till att grundlagsenligheten bör ses över
ytterligare. Regeringen skall därför återkomma till riksdagen med ett
nytt lagförslag i sådan tid att det kan träda i kraft den 1 januari
1996. Förslaget bör åstadkomma samma utjämningseffekter som det
föreliggande förslaget.
Införandet av det nya utjämningssystemet
Utfallet av det nya bidrags- och utjämningssystemet innebär för många
kommuner och landsting stora avvikelser i bidragstilldelning jämfört med
nuläget.
Beredningen för statsbidrag och utjämning i kommunsektorn föreslog att
systemet skulle införas under en period om fyra år, och att såväl
bidragsökningar som -minskningar skulle begränsas under denna period. I
kompletteringspropositionen föreslås en mildare övergång till det nya
systemet för att undvika omedelbara och drastiska förändringar av
bidragen. Särskilda införanderegler föreslås således gälla under en
period om åtta år från införandet år 1996. Enligt regeringens förslag
skall den merkostnad som därmed uppstår, för år 1996 finansieras med
sådana medel som kommunsektorn annars skulle erhållit som kompensation
för de höjda arbetsgivaravgifterna i samband med EU-inträdet.
Regeringens förslag har i princip antagits av riksdagen.
Införandereglerna bygger dels på att "förlorande" kommuner och landsting
får särskilda tillägg till bidraget under införandeperioden, och att
"vinnande" kommuner får avdrag från bidraget under de tre första åren.
Tilläggen och avdragen beräknas i 1995 års nivå. Eftersom summan av
tilläggen är större än summan av avdragen måste återstoden finansieras,
vilket som nämnts i första hand sker genom att alla kommuner och
landsting får avstå den utlovade kompensationen för de höjda
arbetsgivaravgifterna vid EU-inträdet.
Om modellen för kostnadsutjämning blir föremål för förändringar efter
två år, kommer detta att påverka bidragsfördelningen. I så fall kan
också införandereglernas effekter behöva ses över.
Med utgångspunkt i att statsbidragsnivån är given måste införandereglernas
konstruktion och merkostnadernas finansiering bli en avvägning
mellan å ena sidan hur snabbt en förändrad modell skall få slå igenom
och å andra sidan vem som skall betala till dem som får minskade bidrag
till följd av förändringarna, och hur mycket.
Uppdraget
Kostnadsutjämningen för kommuner respektive landsting baseras på ett
omfattande underlag och modeller som skall fånga komplexa samband. Många
synpunkter har framkommit vid remissbehandlingen av de olika förslagen,
vilket bl.a. speglar svårigheterna att utforma modeller som kan
betraktas som helt rättvisa.
Regeringen uttalar i kompletteringspropositionen att det nya utjämnings-
systemet innebär mer likvärdiga förutsättningar för kommuner och
landsting att bedriva sin verksamhet. Systemet för kostnadsutjämning
måste emellertid bli föremål för en löpande uppföljning och utvärdering.
Systemet måste också utvecklas, särskilt i de delar där det redan vid
införandet står klart att modellen eller faktorerna behöver förbättras.
Mot denna bakgrund bör en parlamentarisk kommitté tillsättas, med
uppgift att dels se över ett antal faktorer i kostnadsutjämningen, dels
beakta helheten samt utvärdera reformen.
Kommittén skall i första hand följa upp och utvärdera det system för
kostnadsutjämning som träder i kraft år 1996 och lämna förslag till
förändringar för att förbättra systemets förmåga att skapa likvärdiga
ekonomiska förutsättningar för kommuner respektive landsting. De
verksamhetsområden som bör prioriteras är barnomsorg, hälso- och
sjukvård, kollektivtrafik samt individ- och familjeomsorg. Utfallet av
kostnadsutjämningen bör utifrån bredast möjliga underlag följas upp och
stämmas av mot den verkliga utvecklingen i respektive verksamhet.
Kostnadsutjämningens hållbarhet över tiden bör också uppmärksammas.
Kommittén bör i sitt arbete i tillämpliga delar överväga vad som
framförts vid remissbehandlingen av i första hand förslagen från
Beredningen för statsbidrag och utjämning i kommunsektorn.
Kommittén är oförhindrad att föreslå sådana förändringar i de gällande
införandereglerna som anses påkallade med anledning av förslag till
förändringar i kostnadsutjämningen.
Redovisning av uppdraget
Kommittén bör bedriva sitt arbete så att förslag till förändringar kan
läggas fram för riksdagen i sådan tid att de kan träda i kraft år 2000.
Förslag om förändringar som kommittén finner bör träda i kraft redan år
1998 bör presenteras senast den 15 oktober 1996.
Kommittén får avge delbetänkanden under arbetets gång.
Kommittén skall beakta vad som sägs i regeringens direktiv till samtliga
kommittér och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), att redovisa regionalpolitiska effekter (dir. 1992:50) samt
att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).