Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Delegation för samverkan mellan offentlig och privat hälso- och sjukvård, Dir. 1995:117
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1995-07-13
Dir. 1995:117
Beslut vid regeringssammanträde den 13 juli 1995
Sammanfattning av uppdraget
En delegation tillsätts för att bedöma vårdutbudet vad gäller
specialistläkare och sjukgymnaster i öppenvård i förhållande till
resurser och vårdbehov. Genom sin verksamhet skall delegationen söka
underlätta samverkan mellan vård i olika driftformer.
Delegationen skall
- kartlägga det samlade vårdutbudet inom respektive landstingsområde i
relation till uppskattat vårdbehov hos befolkningen,
- följa utvecklingen av primärvårdens verksamhetsinriktning, driftformer
och kostnader,
- följa de lokala samverkansorganens utveckling och utvärdera deras
funktion,
- söka former för att underlätta samverkan mellan privat och offentligt
bedriven vård och söka undanröja eventuella hinder för en sådan samverkan,
- följa och bedöma utformningen av samverkans- och vårdavtal mellan
sjukvårdshuvudmännen och de privata vårdgivarna,
- följa och redovisa omfattningen och utvecklingen av alternativ till
den offentligt bedrivna vården.
I delegationens uppdrag ingår att redovisa utvecklingen vad gäller
privatpraktiserande läkare inom primärvården (husläkare) i samband med
att lagen (1993:588) om husläkare upphör att gälla vid utgången av år
1995 (SFS 1995:836).
Delegationen skall i form av delrapporter fortlöpande informera regeringen
om utvecklingen i nämnda avseenden. Delegationen skall även lämna
förslag till åtgärder om de obalanser i vårdutbudet, som redovisas av
vissa sjukvårdshuvudmän, inte kan utjämnas med stöd av de ändringar i
lagen (1993:1651) om läkarvårdsersättning och lagen (1993:1652) om
ersättning för sjukgymnastik som gäller sedan den 1 januari 1995 (SFS
1994:750 och SFS 1994:751) och de ändringar i samma lagar som kommer att
träda i kraft den 1 januari 1996 resp. den 1 januari 1997
(SFS 1995:837 och SFS 1995:838).
Den öppna vården
Den öppenvård, som i dag bedrivs, sker till största delen i offentlig
regi vid vårdcentraler men i viss utsträckning även vid de öppna
mottagningarna vid vissa sjukhuskliniker. Den privata öppenvården
bedrivs även den huvudsakligen med offentlig finansiering antingen med
stöd av lagen om läkarvårdsersättning eller med stöd av lagen om
ersättning för sjukgymnastik eller genom att vårdgivaren har träffat
vårdavtal med sjukvårdshuvudmannen.
Under de senaste tjugo åren har det rått stor politisk enighet i Sverige
om att primärvården skall utgöra basen i hälso- och sjukvårdssystemet.
Som en del av den öppna vården svarar primärvården - utan avgränsning
vad gäller sjukdomar, ålder eller patientgrupper - för befolkningens
behov av sådan grundläggande medicinsk behandling, omvårdnad,
förebyggande arbete och rehabilitering som inte kräver sjukhusens
medicinska och tekniska resurser eller annan särskild kompetens. I
jämförelse med andra västeuropeiska länder har vi dock i vårt land en
relativt stor andel av de samlade resurserna inom hälso- och sjukvården
knuten till den sjukhusbaserade verksamheten. Primärvården behöver
utvecklas ytterligare dels för att alla människor skall få
lättillgänglig medicinsk service, dels för att de begränsade medel som
står till hälso- och sjukvårdssektorns förfogande skall användas på ett
mer kostnadseffektivt sätt.
Förutsättningar för privata vårdgivares verksamhet under år 1994
För att vidareutveckla den öppna vården såväl i offentlig som privat
regi föreslog den dåvarande regeringen bl.a. att de
etableringsbegränsningar för anslutning till det offentligt finansierade
ersättningssystemet som fanns för läkare och sjukgymnaster före den 1
januari 1994 skulle avskaffas (prop. 1993/94:75). Riksdagen biföll
förslaget (bet. 1993/94:SoU14, rskr. 1993/94:118). En effekt av detta
blev bl.a. att de läkare och sjukgymnaster, som uppfyllde angivna
behörighets- och kompetenskrav och som var beredda att vara verksamma i
enlighet med lagen om läkarvårdsersättning och lagen om ersättning för
sjukgymnastik, kunde etablera sig som privatpraktiker med offentlig
finansiering utan att sjukvårdshuvudmannen behövde lämna sitt medgivande
till detta. Sjukvårdshuvudmännen kunde därmed inte påverka vare sig
inriktning eller lokalisering av de nyetablerade privata vårdgivarnas
verksamhet.
Under 1980-talet hade antalet heltidsverksamma privatpraktiserande
läkare stagnerat och uppgick år 1985 till knappt 600. Därefter ökade
antalet för att vid årsskiftet 1993/94 uppgå till cirka 800
heltidsverksamma av sammanlagt närmare 2 000 privatpraktiserande läkare
berättigade till offentlig finansiering enligt lagen om
läkarvårdsersättning. Under år 1994 tillkom ytterligare 381 samtidigt
som 293 specialister i allmänmedicin övergick till husläkarverksamhet.
Antalet privatpraktiserande sjukgymnaster ökade under år 1994 med 621
till sammanlagt 2 350, dvs. en 36-procentig ökning under detta år. Inom
den öppna vården finns det därmed fler privatpraktiserande sjukgymnaster
än offentligt anställda. Totalt sett är dock fler bland de
yrkesverksamma sjukgymnasterna offentligt anställda än
privatpraktiserande.
Våren 1993 beslutade riksdagen att ett husläkarsystem, enligt vissa
nationella grundprinciper, successivt skulle införas i landet fr.o.m. den
1 januari 1994 för att vara fullt utbyggt vid utgången av år 1995. Detta
innebar radikalt ändrade förutsättningar för privatpraktiserande
specialistläkare i allmänmedicin. Husläkarna skulle verka på samma
villkor och med samma verksamhetsinnehåll inom ett givet geografiskt
område oberoende av om de var anställda av landstinget eller om de var
privatpraktiker.
I slutet av år 1994 fanns det 668 privatpraktiserande husläkare. Detta
motsvarade 16 procent av samtliga husläkare. Det var dock stora lokala
skillnader vad gällde privatpraktiker. I Västmanlands läns landsting var
cirka 40 procent privatpraktiserande, medan det i andra landsting inte
fanns någon som drev privat husläkarmottagning.
Ändrade förutsättningar sedan årsskiftet 1994/95
I enlighet med regeringens förslag (prop. 1994/95:109) beslutade riksdagen
(bet. 1994/95:SoU10, rskr. 1994/95:133) att den s.k. fria etableringen skulle
upphöra att gälla fr.o.m. den 1 januari 1995. Den som vill
etablera sig som privatpraktiserande vårdgivare med stöd av lagen om
läkarvårdsersättning eller lagen om ersättning för sjukgymnast måste
numera träffa ett samverkansavtal eller vårdavtal med sjukvårdshuvudmannen
för att få tillgång till offentlig finansiering.
På motsvarande sätt ändrades även etableringsbestämmelserna i husläkarlagen.
Den som under år 1995 vill etablera sig som privatpraktiserande
husläkare kan bara göra det om ett samverkansavtal med landstinget upprättas.
Genom förändringarna har landstingen dels möjligheter att påverka
lokaliseringen av de privatpraktiserande läkarnas och sjukgymnasternas
mottagningar till de områden inom landstinget där behoven är störst,
dels ökade möjligheter att kontrollera kostnaderna. Därigenom förbättras
också deras möjligheter att uppfylla målet i hälso- och sjukvårdslagen
(1982:763) om en god vård på lika villkor för hela befolkningen.
I propositionen 1994/95:195 om primärvård, privata vårdgivare m.m. föreslog
regeringen ytterligare förändringar i lagen om läkarvårdsersättning och
lagen om ersättning för sjukgymnastik bl.a i syfte att stärka
sjukvårdshuvudmännens förutsättningar att uppfylla målen i hälso- och
sjukvårdslagen med bibehållen kostnadskontroll.
Landstingen är såväl hälso- och sjukvårdens finansiärer som de helt
dominerande producenterna av hälso- och sjukvårdstjänster. Ett sådant
s.k. integrerat system har, som regeringen framhåller i nämnda
proposition, många fördelar och är en förutsättning för att vård av god
kvalitet skall finnas tillgänglig i hela landet till rimliga kostnader.
Men regeringen betonar också att det är en fördel om det i varje
landstingsområde finns alternativ till den offentligt producerade hälso-
och sjukvården. Verksamhetens inriktning, tillgänglighet, kvalitet och
kostnadseffektivitet bör sättas i förgrunden vid val av driftform.
Dessutom bidrar skilda driftformer till att öka enskilda människors
valmöjligheter.
I propositionen föreslår regeringen att vissa krav skall vara
uppfyllda och vissa förutsättningar föreligga för att de privata
vårdgivarna skall få rätt till offentlig ersättning i de fall inte
vårdavtal tecknats mellan parterna. För att få ersättning med stöd av
lagen om läkarvårdsersättning och lagen om ersättning för sjukgymnastik
får privatpraktiserande specialistläkare och sjukgymnaster inte
samtidigt vara anställda av något landsting. Om remiss krävs för
behandling hos offentligt anställd sjukgymnast skall motsvarande
förfaringssätt tillämpas för sjukgymnastisk behandling som ges av
privatpraktiserande sjukgymnast. Motsvarande bestämmelser om
remissförfarande skall gälla läkare.
Vidare föreslås att en åldersgräns motsvarande allmän pensionsålder
skall införas för rätt till ersättning om inte annan överenskommelse
träffas med landstinget. Dessutom skall för de privatpraktiserande
läkare och sjukgymnaster, som inte bedriver verksamhet på heltid, en
reducerad årsersättning och ett reducerat ersättningstak införas. De
åtgärder som berättigar till särskilt arvode och som för närvarande inte
är inordnade under de årsersättningstak som finns angivna, föreslås
dessutom att fr.o.m. den 1 januari 1997 rymmas inom dessa tak.
Vad gäller privatpraktiserande husläkare menar regeringen att de som
redan är verksamma inom primärvården kommer att behövas inom denna
vårdnivå även i framtiden. Deras verksamhet och den ersättning som
lämnas skall enligt regeringens förslag regleras i vårdavtal mellan
parterna. Om överenskommelse om vårdavtal inte uppnås skall de
privatpraktiserande läkare, som nu är verksamma som husläkare, ha rätt
till ersättning enligt den av regeringen fastställda nationella
läkarvårdstaxan.
Vid sin behandling av propositionen biföll riksdagen i nämnda delar
regeringens förslag och överväganden (bet. 1994/95: SoU24, rskr.
Överenskommelse om att inrätta lokala samverkansorgan
Förhållandet mellan offenliga och privata vårdgivare är på de flesta
håll i landet gott. Men det kan och bör förbättras bl.a. för att
tillgängliga resurser inom hälso- och sjukvården skall kunna utnyttjas
på ett så bra och effektivt sätt som möjligt i strävandena efter att ge
befolkningen en god och varierad hälso- och sjukvårdsservice.
Produktionsförutsättningarna för skilda driftformer bör också ses över
och omotiverade skillnader utjämnas. Regeringen menar att de privata
vårdgivarnas arbete måste integreras i landstingens planerings- och
finansieringsansvar. I propositionen 1994/95:195 föreslogs också vissa
lagändringar för att stimulera och underlätta en sådan utveckling.
Staten och Landstingsförbundet har träffat en överenskommelse om att det
senast den 1 januari 1996 skall inrättas samverkansorgan inom varje
landstingsområde med representanter för landstinget och företrädare för
de privata vårdgivarna. Syftet är att så långt möjligt stimulera en
samverkan och ett varierat vårdutbud inom landstingen och överbrygga de
motsättningar som kan finnas mellan offentligt och privat driven hälso-
och sjukvård. Samverkansorganet skall bl.a. analysera landstingets behov
av olika specialister och sjukgymnaster i öppenvård och bereda
ansökningar om vård- eller samverkansavtal inför landstingets beslut.
Uppdraget
En delegation tillsätts för att följa vårdutbudet vad gäller
specialistläkare och sjukgymnaster i öppenvård i förhållande till
resurser och vårdbehov. Delegationen skall bedöma vårdutbudet vad gäller
privatpraktiserande specialistläkare och sjukgymnaster i öppenvård i
förhållande till resp. sjukvårdshuvudmans resurser och befolkningens
vårdbehov. Delegationen skall uppmärksamma möjligheterna för landstingen
att uppnå balans i vårdutbudet.
Delegationen skall också följa de lokala samverkansorganens utveckling
och utvärdera deras funktion, söka former för att underlätta samverkan
mellan privat och offentligt bedriven hälso- och sjukvård och, om så
behövs, föreslå åtgärder för att undanröja eventuella hinder för en sådan
samverkan.
Delegationen skall även följa utvecklingen av primärvårdens verksamhets-
inriktning, driftformer och kostnader.
I delegationens uppdrag ingår att följa och bedöma utformningen av
samverkans- och vårdavtal mellan sjukvårdshuvudmännen och de privata
vårdgivarna. Delegationen skall därvid särskilt beakta frågan om
producentneutralitet.
För att få underlag för sitt arbete skall delegationen kartlägga det
samlade vårdutbudet inom resp. landstingsområde i relation till
uppskattat vårdbehov hos befolkningen. Omfattningen av och kostnaden i
olika driftformer för den offentligt finansierade öppenvården, inkl.
primärvården, skall därvid redovisas. Delegationen skall också
fortlöpande följa utvecklingen av olika driftformer. I delegationens
uppdrag ingår således att även redovisa utvecklingen vad gäller
privatpraktiserande läkare inom primärvården (husläkare) i samband med
att lagen om husläkare upphör att gälla vid utgången av år 1995.
Delegationen skall i form av delrapporter fortlöpande informera regeringen
om utvecklingen i nämnda avseenden. Om inte de obalanser i
vårdutbudet, som uppstod som följd av etableringar under i huvudsak år
1994 med stöd av då gällande etableringsbestämmelser, utjämnas genom
dels de åtgärder som hittills vidtagits, dels de som enligt riksdagens
beslut kommer att ske vid ingången till år 1996 resp. 1997 skall
delegationen föreslå ytterligare åtgärder.
Delegationen skall vidare följa och bedöma
- utvecklingen av antalet privata vårdgivare, såväl läkare som sjukgymnaster,
med offentlig finansiering genom vårdavtal resp. samverkansavtal,
- tillämpningen av remissförfarandet och dess effekter för berörda
privata vårdgivare,
- utvecklingen av privatpraktiserande vårdgivares verksamhet med offentlig
finansiering när vårdgivare uppnått allmän pensionsålder,
- utvecklingen av kostnaderna för olika tjänster inom specialistläkar-
och sjukgymnastikvården i offentlig regi resp. ersättningarna för
motsvarande tjänster hos de privatpraktiserande vårdgivarna med
offentlig finansiering,
- de praktiska och ekonomiska förutsättningarna för privatpraktiserande
läkare utan offentlig finansiering att remittera patienter till
laboratorie- och röntgenundersökning.
Delegationen skall i övrigt kunna ta upp andra frågor som kan aktualiseras
till följd av förändringarna i lagen om läkarvårdsersättning och
lagen om ersättning för sjukgymnastik m.m. Delegationen bör därvid ha i
åtanke att regeringen eftersträvar en minskad statlig reglering av
kommunal verksamhet i syfte att underlätta besparingar.
För delegationens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50) och jämställdhetspolitiska konsekvenser av
förslagen (dir. 1994:124).
Delegationens arbete skall slutredovisas senast vid utgången av år 1997.