Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagen (1989:508) om försäkringsmäklare, Dir. 1995:116
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-08-24
Dir. 1995:116
Beslut vid regeringssammanträde den 24 augusti 1995.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av den år 1989 antagna lagen
om försäkringsmäklare. Mot bakgrund av erfarenheterna från tillämpningen
av lagen och utvecklingen på försäkringsområdet skall utredaren föreslå
de lagändringar som behövs för att
- trygga en sund utveckling av försäkringsmäklarverksamheten, och
- förstärka skyddet för de försäkringstagare som anlitar försäkringsmäklare.
Bakgrund
I Sverige sköttes försäkringsbolagens försäljning av försäkringar
tidigare enbart av anställda hos bolagen eller genom ombud för bolagen.
Från bl.a. dåvarande Näringsfrihetsombudsmannen framhölls att systemet
var konkurrensbegränsande. Försäkringsmäklarna ansågs kunna bidra till
en effektivare konkurrens mellan försäkringsbolagen. Mot denna bakgrund
uppdrogs åt Försäkringsverksamhetskommittén (E 1979:01) att utreda
frågan om en särskild lagstiftning om försäkringsmäklare. Huvudsyftet
var att göra klart att försäkringsavtal också skulle kunna ingås genom
förmedling av mäklare samtidigt som vissa från konsumentsynpunkt
viktigare krav på mäklarnas verksamhet skulle fastställas. Kommittén
redovisade sina förslag i betänkandet Försäkringsmäklare i Sverige (SOU
1986:55). Betänkandet ledde till lagen (1989:508) om försäkringsmäklare
(FML), som trädde i kraft den 1 januari 1990 (prop. 1988/89:136, bet.
1988/89:NU29, rskr. 1988/89:318).
Med försäkringsmäklare avses i FML en juridisk eller fysisk person som
yrkesmässigt till olika uppdragsgivare (försäkringskunder) förmedlar
direktförsäkringar från flera från varandra fristående
försäkringsgivare. En mäklares verksamhet är inte begränsad till
försäkringar som säljs av försäkringsbolag som är etablerade i Sverige
utan kan också avse försäkringar som tillhandahålls av utländska
försäkringsföretag som inte är etablerade i Sverige.
Registrering och tillsyn
Varje försäkringsmäklare skall registreras hos Finansinspektionen och
stå under tillsyn av denna. Registreringen skall avse förmedling av all
slags försäkring, enbart personförsäkring eller enbart skadeförsäkring.
Endast den som är registrerad enligt lagen får använda sig av
benämningen försäkringsmäklare.
I lagen uppställs ett antal krav för att en juridisk person eller en
fysisk person skall bli registrerad som försäkringsmäklare. En
grundläggande förutsättning för registrering är att en mäklare skall
vara fristående och arbeta oberoende av försäkringsgivarintressen. En
juridisk person får inte vara beroende av en försäkringsgivare genom
t.ex. ägarinflytande. En fysisk person får inte stå i ett
beroendeförhållande genom anställning eller uppdrag hos något
försäkringsföretag.
Vidare krävs för såväl en juridisk som en fysisk person att det finns en
ansvarsförsäkring som täcker den skadeståndsskyldighet som kan drabba
mäklaren, om han åsidosätter sina skyldigheter. En sådan försäkringsplikt
föreligger emellertid inte för mäklare som förmedlar försäkringar
uteslutande för en juridisk person som är registrerad som
försäkringsmäklare.
För en juridisk person gäller att även de fysiska personer som förmedlar
försäkringar för den juridiska personens räkning skall vara registrerade
som försäkringsmäklare och omfattas av ansvarsförsäkringen.
En fysisk person skall ha en tillfredsställande utbildning eller - om
han varit verksam utomlands - ha vunnit motsvarande kunskap (prop.
1994/95:184, bet. 1994/95:NU24, rskr. 1994/95:392. SFS 1995:787) samt i
övrigt vara lämplig som försäkringsmäklare.
Regeringen har i förordningen (1989:854) om försäkringsmäklare meddelat
närmare föreskrifter om vissa formella krav för en ansökan om registrering.
I förordningen har vidare utbildningskravet och utformningen av mäklarens
ansvarsförsäkring preciserats.
Regler för verksamhetens bedrivande
FML innehåller bestämmelser om hur mäklaren skall utföra sitt uppdrag
och vad som skall iakttas i mäklarverksamheten.
Pengar och andra tillgångar som mäklaren får hand om för någon annans
räkning - t.ex. försäkringspremier - skall hållas avskilda från andra
tillgångar och utan dröjsmål skickas vidare till mottagaren. En mäklare
får ofta ersättning från försäkringsgivaren för att mäklaren inför
försäkringsanskaffningen gör utredningar och analyser m.m. som annars
skulle ha utförts av försäkringsgivaren. Om en mäklare får sådan ersättning,
i form av provision eller arvode, är han skyldig att på begäran av
uppdragsgivaren (försäkringskunden) upplysa denne om ersättningens storlek.
I förarbetena (prop. 1988/89:136 s. 27) gjordes klart att något
förbud mot s.k. returprovision inte skulle finnas, vilket innebär att
uppdragsgivaren kan få del av den ersättning som mäklaren får från
försäkringsgivaren.
Mäklaren skall utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och med iakttagande av
god försäkringsmäklarsed. Han skall i den utsträckning som omständigheterna
kräver det klarlägga uppdragsgivarens behov av försäkring och
föreslå lämpliga lösningar. Om mäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet
åsidosätter dessa skyldigheter, blir hanskadeståndsskyldig.
Avtalsvillkor som avviker från dessa regler får inte åberopas om
uppdragsgivaren är en konsument och uppdraget avser försäkring
huvudsakligen för enskilt bruk. Mäklaren har också ett ansvar för att
uppdragsgivaren får den information som försäkringsgivaren enligt
konsumentförsäkringslagen är skyldig att ge i samband med tecknandet av
försäkring.
Sidoverksamhet
En mäklare är oförhindrad att driva även annan verksamhet än förmedling
av försäkringar under förutsättning att verksamheterna går att hålla
isär (prop. 1988/89:136 s. 20).
I samband med att bl.a. ett EG-direktiv om värdepappersrörelse -
direktiv 93/22/EEG om investeringstjänster inom värdepappersområdet -
hösten 1994 införlivades med den svenska lagstiftningen infördes i FML
särskilda regler om möjligheten att förmedla andelar i värdepappersfonder
(prop. 1994/95:50, bet. 1994/95:NU12, rskr. 1994/95:164. SFS
1994:2011). I lagen (1991:981) om värdepappersrörelse infördes samtidigt
en bestämmelse enligt vilken en registrerad försäkringsmäklare under
vissa förutsättningar undantas från den tillståndsplikt som enligt den
lagen gäller för förmedling av finansiella instrument eller annan
medverkan vid transaktioner av sådana instrument (1 kap. 3 b §).
Förmedlingsverksamheten får därvid endast vara en sidoverksamhet till
försäkringsmäklarrörelsen och får bara avse andelar i värdepappersfonder
eller motsvarande investeringar hos vissa typer av utländska
fondföretag. En ytterligare begränsning är att mäklaren får förmedla
kundernas order endast till sådana företag som nu nämnts. Mäklaren får
dock inte ta emot kunders medel eller fondandelar. I FML infördes
samtidigt krav på att även sådan förmedlingsverksamhet skall registreras
i mäklarregistret. Kravet på en tillfredsställande utbildning skall
gälla även sådan verksamhet. Det gjordes i lagen också klart att en
mäklare i sin verksamhet avseende förmedling av andelar i värdepappersfonder
skall uppfylla - förutom de allmänna krav som gäller för
förmedling av finansiella tjänster åt allmänheten - samma sundhetskrav i
fråga om rörelsen som gäller för den som driver tillståndspliktig
värdepappersrörelse. I fråga om ansvarsförsäkring skall också gälla
samma krav som gäller för värdepappersbolag. De beskrivna bestämmelserna
har trätt i kraft den 1 januari 1995.
Ingripande mot försäkringsmäklare
Finansinspektionen kan återkalla registreringen för en försäkringsmäklare
som inte längre uppfyller villkoren för registrering eller inte
lämnar de upplysningar om verksamheten som begärts av inspektionen eller
inte betalar föreskrivna avgifter för inspektionens verksamhet. Om det
är tillräckligt, får inspektionen i stället för att återkalla
registreringen meddela försäkringsmäklaren varning.
Om någon utan att vara registrerad driver verksamhet som omfattas av FML
eller använder sig av benämningen försäkringsmäklare kan inspektionen
vid vite förelägga honom att upphöra med detta. Detsamma gäller beträffande
en registrerad mäklare som förmedlar försäkringar som han inte
är registrerad för. Vitesföreläggande att upphöra med verksamheten kan
meddelas även i samband med återkallelse av registrering.
EG-regler
Med anledning av EES-avtalet och Sveriges anslutning till EU har
aktualiserats ändringar i den svenska lagstiftningen. Som en bakgrund till de
åtgärder som på området har vidtagits inom EU kan noteras att det inte
är alla medlemsstater som ställer upp villkor för igångsättande och
bedrivande av verksamhet som försäkringsmäklare eller av annan
förmedlingsverksamhet.
EG:s ministerråd antog den 13 december 1976 ett direktiv om åtgärder för
att underlätta det effektiva utövandet av etableringsfriheten och
friheten att tillhandahålla tjänster vid verksamhet som försäkringsagent
eller försäkringsmäklare (ur grupp 630 ISIC) och särskilt om övergångs-
bestämmelser för sådan verksamhet (77/92/ EEG). Direktivet syftar till
att underlätta för försäkringsmäklare och försäkringsombud att starta
verksamhet i annan medlemsstat. Det föreskrivs bl.a. att om ett land
ställer upp vissa kunskapskrav eller krav på färdighet, skall viss i
direktivet närmare angiven verksamhet i ett annat land anses uppfylla
dessa krav, om sådan verksamhet har bedrivits under tid som preciseras i
direktivet (artiklarna 4-8). Ett intyg om att de förutsättningar som
anges i direktivet är uppfyllda skall utfärdas av de myndigheter eller
organisationer som varje land har utsett (artikel 9). Med anledning av
EES-avtalet togs i FML in en ny bestämmelse, 7a §, om skyldighet för
Finansinspektionen att utfärda sådant intyg som avses i direktivet
(prop. 1992/93:257, bet. 1993/94:NU5, rskr. 1993/94:39. SFS 1993:1308).
Bestämmelserna i artiklarna 4-8 ansågs inte kräva någon lagstiftningsåtgärd.
Frågan har emellertid blivit föremål för förnyat ställningstagande
och nyligen föranlett en ändring i FML (prop. 1994/95:184, bet.
1994/95:NU24, rskr. 1994/95:392. SFS 1995:787). Ändringen innebär att
viss erfarenhet som en försäkringsmäklare har erhållit i ett annat land
skall godtas som alternativ till utbildning.
EG-Kommissionen antog den 18 december 1991 en rekommendation om
förmedlare av försäkringar (92/48/EEG). Rekommendationen avser dels
vissa kvalifikationer beträffande innehav av ansvarsförsäkring samt
lämplighet och vandel, dels registrering av försäkringsförmedlare. En
försäkringsförmedlare skall besitta allmänbildning, affärsinsikter,
fackkunskaper och yrkeskunnande men högre kompetens kan föreskrivas för
oberoende försäkringsförmedlare. Rekommendationen förutsätter inte att
en förmedlare skall vara oberoende från försäkringsgivarintressen. Det
anges emellertid att den som inte är oberoende är skyldig att till sina
kunder lämna upplysningar om sin anknytning till försäkringsföretag. I
fråga om registrering anges att endast den som uppfyller kraven skall
registreras och att den som inte är registrerad inte skall tillåtas
starta mäklarverksamhet. Om det upprättas ett centralt register, skall
skillnad göras mellan fristående och beroende försäkringsmäklare.
Slutligen innehåller rekommendationen uttalanden rörande
sanktionsbestämmelser.
Riksdagen beslutade våren 1994 att godkänna det s.k. tilläggsavtalet
till EES-avtalet, vilket bl.a. innebar att vissa ytterligare rättsakter
skulle införlivas med svensk lagstiftning. I tilläggsavtalet anges att
rekommendationen skall beaktas. Rekommendationen är dock inte bindande.
Det föreligger alltså ingen folkrättslig förpliktelse att genomföra
rekommendationens bestämmelser i den svenska lagstiftningen. I prop.
1993/94:203 s. 163 framhölls att den svenska FML uppfyllde stora delar
av vad som föreskrivs i kommissionens rekommendation (92/48/EEG) och att
övriga erforderliga anpassningsåtgärder skulle övervägas inom Finans-
departementet.
Marknadsförhållanden och tillsynsverksamhet
Antalet hos Finansinspektionen registrerade försäkringsmäklare har efter
hand ökat kraftigt. I början av år 1995 fanns 699 fysiska personer och
246 juridiska personer registrerade som mäklare. Av de juridiska personerna
var det stora flertalet organiserade som aktiebolag. Åtta bolag
utgjordes av handelsbolag och femton bolag hade formen av kommanditbolag. I
ca 150 bolag fanns endast en fysisk person registrerad som mäklare. I fyra
fall drevs mäklarverksamhet av en fysisk person under enskild firma.
Flertalet mäklare är medlemmar i branschorganisationen Svenska Försäkrings-
mäklares Förening.
Finansinspektionen utövar sin tillsyn - utöver den prövning som sker i
samband med ansökningar om registrering - dels genom föreskrifter och
allmänna råd, dels genom analyser av de uppgifter som tas in från
mäklarna, dels genom platsundersökningar. År 1989 meddelade dåvarande
Försäkringsinspektionen föreskrifter (BFFS 1989:23, F6) angående
försäkringsmäklarregister och ansökan om registrering av försäkringsmäklare.
I allmänna råd (BFFS 1989:24) behandlas tillämpningen av bl.a.
reglerna om kravet på oberoende av försäkringsgivarintressen, om
utbildningskrav, om medelshantering, om en mäklares upplysningsplikt rörande
provision samt om krav på hur en mäklare skall utföra sina uppdrag. I
Finansinspektionens föreskrifter från år 1994 (BFFS 1994:14), som riktar
sig till mäklare som är juridisk person, ställs krav på en mäklare att
till inspektionen insända årsredovisningar och vissa andra uppgifter om
förmedlingsverksamhet.
Behovet av en lagöversyn
Huvudmotivet för att en särskild lagstiftning om försäkringsmäklare infördes
i Sverige var att slå fast att försäkringsmäklare skall få verka
på den svenska försäkringsmarknaden. Samtidigt ansågs det angeläget att
av hänsyn till försäkringskunderna lägga fast vissa krav som skulle
gälla för den som yrkesmässigt driver verksamhet som försäkringsmäklare.
FML har nu tillämpats under mer än fem år. De erfarenheter som vunnits
under denna tid har allmänt sett bekräftat att det fanns ett behov av
att lägga fast regler om verksamheten och om tillsyn av den i syfte att
tillgodose försäkringskundernas berättigade skyddsintresse i olika avseenden.
Som kommer att framgå av det följande har emellertid erfarenheterna givit
vid handen att det nuvarande regelverket är ofullkomligt i vissa hänseenden.
Vad är försäkringsmäklarverksamhet?
De krav som ställs på försäkringsmäklare tar huvudsakligen sikte på dels
att försäkringskunderna får en kvalitativt god vägledning och medverkan
från mäklaren när det gäller att lösa försäkringsfrågorna på det för
kunden bästa sättet, dels att skydda försäkringskunderna mot ekonomisk
skada genom oaktsamt handlande av mäklaren. Finansinspektionens tillsyns-
verksamhet och den ansvarsförsäkring som mäklaren skall ha omfattar
inte en försäkringsmäklares andra sidoverksamheter än förmedling av
fondandelar.
Det har emellertid visat sig att det råder delade meningar i fråga om
vilka aktiviteter som ingår i mäklarverksamheten och vilka som faller
utanför. Det finns behov av att klargöra vilka verksamheter som bör
hänföras till mäklarverksamhet och vilka som inte bör göra det.
Det har på senare tid växt fram en andrahandsmarknad för livförsäkringar,
s.k. begagnade försäkringar. Ofta rör det sig om utländska försäkringar.
Det förekommer att försäkringsmäklare medverkar i handeln med
begagnade försäkringar. Sådan verksamhet faller emellertid utanför FML:s
tillämpningsområde. Detta förhållande upplevs som en brist i tillsyns-
hänseende. Det bör därför övervägas om inte FML bör göras tillämplig
även på denna verksamhet.
Mäklarverksamhet genom assistenter m.m.
Ett förhållande som delvis hänger samman med den tidigare frågan är att
annan personal än försäkringsmäklare på ett försäkringsmäklarföretag
ibland har en så självständig ställning att de kan anses bedriva
mäklarverksamhet. En sådan ordning var inte avsedd vid FML:s tillkomst.
Finansinspektionen har också i flera fall funnit att mäklarverksamhet
som bedrivs på det sättet inte är förenlig med FML och har ingripit mot
verksamheten.
Det förekommer också att försäkringsmäklare anlitar utomstående personer
på ett sätt som kan sättas i fråga med hänsyn till mäklaruppdragets
karaktär av förtroendeuppdrag.
Utredaren bör mot denna bakgrund undersöka om FML kan utformas så att
det tydligare framgår i vilken utsträckning en försäkringsmäklare kan
anlita andra personer i sin verksamhet.
Kravet på oberoende
Ett centralt krav på en mäklare - såväl en juridisk person som en
enskild mäklare - är att mäklaren är oberoende av försäkringsgivar-
intressen. I allmänna råd (BFFS 1989:24) har Finansinspektionen
försökt ange närmare vad som enligt inspektionens mening följer av detta
krav. Det är emellertid självklart att ett så allmänt hållet krav kan
leda till tolkningsproblem. Sådana tolkningsproblem har också uppstått i
den praktiska tilllämpningen. Det gäller bl.a. fall där personer genom
avtal med flera bolag uppträder som ombud för flera bolag.
I andra fall har mäklaren medverkat vid försäkringslösningar på
gruppsakförsäkringsområdet. Det har därvid förekommit att mäklare inte bara
genom ett s.k. paraplyavtal fömedlat ett företagarförbunds försäkringslösning
för sina medlemmar, en frivillig gruppsakförsäkring, utan även aktivt sökt
ansluta resp. medlem till det med visst försäkringsbolag träffade
paraplyavtalet.
Det är oklart i vilken utsträckning sådana och liknande aktiviteter är
förenliga med det nuvarande kravet på oberoende. Det är därför angeläget
att kravet på oberoende ses över och preciseras.
Provisioner
Även frågor avseende försäkringsbolagens provisioner till mäklarna bör
tas upp. Försäkringsmäklarens uppdragsgivare bekostar provisionen genom
försäkringspremien. Först på begäran av uppdragsgivaren är försäkrings-
mäklaren skyldig att upplysa om provisionens storlek. Oftast har
uppdragsgivaren varken kontroll av eller ens kännedom om den betalning
som utges som provision.
Mot denna bakgrund bör det undersökas om det är lämpligt att skärpa det
nuvarande kravet på information till försäkringskunden om provision som
försäkringsgivaren betalar till mäklaren.
Sidoverksamhet
Kravet på oberoende avser förhållandet till försäkringsgivarintressen.
För en mäklares oberoende ställning kan det också vara av betydelse om
denne skall kunna driva även annan verksamhet än förmedling av försäkringar
och med sådan nära förbunden verksamhet. Försäkringsverksamhetskommittén
menade att en sammanblandning av mäklarverksamhet och andra
typer av verksamhet kunde leda till att mäklaren vid sin förmedling av
försäkringar tog otillbörliga hänsyn eller hamnade i jävsliknande
situationer.
Tillsynen kunde enligt kommittén också komma att försvåras. I
propositionen förklarade emellertid föredragande statsrådet att han inte
var beredd att föreslå några begränsningar i nämnda avseende. Han förutsatte
att de olika verksamhetsgrenarna går att hålla isär (prop. 1988/89:136 s.
20).
På flera andra områden gäller begränsningar för drivandet av sidoverksamhet.
Inom t.ex. värdepappersområdet krävs i vissa fall att sidoverksamheten skall
drivas så att den underlättar själva rörelsen, se 3 kap. 4 § lagen (1991:981)
om värdepappersrörelse i fråga om mottagande av medel på konto och
kreditgivning.
På försäkringsmäklarområdet har utvecklingen lett till att ibland mycket
skiftande verksamheter kommit att drivas vid sidan om själva
försäkringsmäklarrörelsen. Det förekommer t.ex. hästhandel och
antikvitetshandel som sidoverksamheter. Det är därför angeläget att man
mot bakgrund av vad som gäller på bl.a. värdepappersområdet studerar den
utveckling som skett i fråga om sidoverksamheter på
försäkringsmäklarområdet och undersöker behovet av särskilda regler i
FML när det gäller möjligheten att driva verksamhet vid sidan av
mäklarverksamheten.
Specialisering och utbildning
Kravet på att en försäkringsmäklare skall ha en tillfredsställande
utbildning för den verksamhet som han skall ägna sig åt är av stor vikt.
Svenska Försäkringsmäklares Förening har i en skrivelse till Finansdeparte-
mentet den 3 januari 1995 tagit upp frågan om kravet på utbildning för
försäkringsmäklare. Föreningen anser att samhället genomgått så
stora förändringar sedan FML infördes att kraven för att verka som
försäkringsmäklare bör skärpas. Enligt föreningen bidrar Sveriges inträde i
EU till ökade kunskapskrav för mäklarna om utlandet och internationella
försäkringar. Föreningen anser därför att utbildningskraven snarast bör
skärpas och anpassas efter de koncessionsregler som gäller för försäkrings-
bolagen efter den 1 januari 1996.
Som framgått av det föregående kan en registrering avse all slags försäkring,
enbart personförsäkring eller enbart skadeförsäkring. Det nuvarande utbild-
ningskravet är kopplat till denna kategorisering. Uppdelningen överensstämmer
inte med försäkringsrörelsystematik. Denna grundas på EG:s regler om
indelning av skadeförsäkring resp. livförsäkring i olika försäkringsklasser.
Det bör övervägas om inte registreringskravet borde knytas an till
indelningen i försäkringsklasser enligt försäkringsrörelselagen. Med en
sådan ordning kan en registrering t.ex. begränsas till att avse de
försäkringsklasser inom skadeförsäkring som mäklaren i fråga har en
dokumenterad utbildning för. Det bör därvid också övervägas om redan
registrerade mäklare skall genomgå ett nytt registreringsförfarande.
Som Försäkringsmäklares Förening framhåller bör även kraven på mäklarnas
utbildning undersökas mot bakgrund av den internationella roll som en
försäkringsmäklare kan komma att spela i ett framtida EU. Vidare kan det
finnas behov av att klargöra utbildningskraven för den som är verksam på
området för handel med fondandelar.
Kravet på ansvarsförsäkring
När det gäller att skydda försäkringskunderna mot ekonomiska skador på
grund av oaktsamt förfarande har kravet på ansvarsförsäkring visat sig
ha stor betydelse. Detta har belysts inte minst vid inträffade
skadefall. Den närmare regleringen av försäkringskravet har tagits in i
förordningen om försäkringsmäklare. Redan från början visade det sig
emellertid vara förenat med stora svårigheter att utifrån en lämplig
avvägning lägga fast försäkringskrav som gav ett tillfredsställande
skydd åt kunderna samtidigt som det blev möjligt för mäklarna att på
rimliga villkor skaffa sig föreskrivet skydd. Föreskrifterna i förordningen
har ändrats vid två tillfällen, senast år 1992 med ikraftträdande den 1
januari 1993 (SFS 1992:1549). Enligt de nu gällande reglerna
skall för försäkring i allmänhet gälla att försäkringsskyddet gäller för
skada som har orsakats under den tid då försäkringen varit i kraft och
med ett högsta ersättningsbelopp motsvarande minst 200 gånger basbeloppet.
För ett mäklarföretag uppgår det sammanlagda ersättningsbeloppet
under ett år till lägst 2 000 gånger basbeloppet för varje påbörjat
tiotal mäklare, dock att ansvaret inte behöver avse större belopp än
motsvarande 6 000 gånger basbeloppet. För förmedling av
skadeförsäkringar till näringsidkare med fler än tio årsanställda har
Finansinspektionen föreskrivit högre ersättningsansvar samtidigt som
försäkringen kan avse enbart skador som anmäls under tid då försäkringen
är i kraft, dock med ett efterskydd under två år efter det att
försäkringen upphört att gälla.
Representanter för försäkringsmäklarna har framhållit att ansvarsförsäkringar
med föreskrivna villkor kan köpas endast hos ett fåtal svenska
försäkringsgivare och att de höga premierna medför en konkurrensnackdel
i förhållande till utländska mäklare.
Mot bakgrund av det anförda bör det undersökas om bestämmelserna om
försäkringsmäklares ansvarsförsäkring kan reformeras i linje med mäklarnas
önskemål samtidigt som en tillfredsställande konsumentskyddsstandard upprätt-
hålls.
Finansinspektionens tillsynsverksamhet
Även bestämmelserna som rör inspektionens tillsyn bör ses över. När det
gäller övervakningen av att fysiska personer som är registrerade som
mäklare uppfyller det allmänna kravet på lämplighet har
förutsättningarna i viss mån blivit olika för huvudverksamheten som
förmedlare av försäkringar och den numera medgivna verksamheten avseende
förmedling av andelar i värdepappersfonder. För den senare verksamheten
gäller sålunda genom en hänvisning till lagen om värdepappersrörelse
utökade krav, bl.a. ett allmänt krav på sundhet i rörelsen. Det finns
anledning att utforma de allmänna kraven på mäklarna på ett likartat
sätt för olika verksamheter.
Sanktionsbestämmelser
Förutsättningarna för att återkalla en registrering är bl.a. knutna till
de krav som ställs på mäklaren enligt 4-6 §§ FML. För att en fysisk
person skall bli registrerad som försäkringsmäklare krävs bl.a. att han
inte är i konkurs och i övrigt bedöms vara lämplig som försäkringsmäklare.
Lämplighetskravet innebär att mäklaren skall vara en redbar och seriös
yrkesutövare. Omständigheter som kan ha betydelse för bedömningen är att
sökanden själv eller olika företag som har drivits av honom har försatts
i konkurs eller har stora skatteskulder (prop. 1988/89:136 s. 35 f.).
För en juridisk person föreskrivs inte något krav på konkursfrihet och
allmän lämplighet. Finansinspektionen har därför inte samma möjligheter
till ingripande mot ett mäklarföretag som mot de enskilda mäklarna som
arbetar inom företaget. Detta har i den praktiska tillämpningen visat
sig vara en brist.
Av denna anledning och med beaktande av de ändringar som under senare år
har gjorts i annan lagstiftning på det finansiella området finns behov
av att undersöka om grunderna för avregistrering och för varning bör
ändras.
Informationsskyldighet vid konsumentförsäkring
Försäkringsmäklaren skall se till att uppdragsgivaren får den information
som försäkringsgivaren är skyldig att lämna i samband med att
en konsumentförsäkring tecknas (12 § FML). Han behöver emellertid inte
själv lämna informationen till uppdragsgivaren. I sådant fall är han
dock skyldig att förvissa sig om att försäkringsbolaget lämnar
informationen direkt till uppdragsgivaren (prop. 1988/89:136 s. 38).
Det är angeläget att man undersöker om försäkringsmäklarens
informationsskyldighet vid konsumentförsäkringar bör utvidgas.
EG-regler
Det är för närvarande osäkert om den nämnda rekommendationen om
försäkringsförmedlare kommer att omarbetas till ett bindande direktiv
inom EG.
Rekommendationen avser inte bara försäkringsmäklare utan även andra
typer av förmedlare. Det är tveksamt om det går att upprätthålla en
fungerande tillsyn över en så vid personkrets.
Mot denna bakgrund är det för närvarande inte aktuellt att genomföra
rekommendationen i den svenska lagstiftningen. Inget hindrar emellertid
att rekommendationen beaktas i de delar som kan anses ändamålsenliga i
samband med detta uppdrag.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att se över lagen om försäkrings-
mäklare.
Utredaren bör med utgångspunkt i det ovan redovisade behovet av en lagöversyn
föreslå de ändringar som behövs för att trygga en sund utveckling av mäklar-
verksamheten och förstärka skyddet för de försäkringstagare som anlitar för-
säkringsmäklare. Utredaren utländska förhållanden föranleder några särskilda
ställningstaganden.
Utredaren bör vara oförhindrad att ta upp även andra frågor rörande
försäkringsmäklarverksamhet, angränsande till de som särskilt har angetts i
det föregående.
Utredningsarbetet
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Utredaren bör samråda med Finansinspektionen, Sveriges Försäkringsförbund,
Svenska Försäkringsmäklares Förening och med Konsumentverket.
Utredarens uppdrag bör vara slutfört före utgången av år 1996.