Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Nomineringsrätts- och valkretskommittén (Ju 1994:06), Dir. 1995:115
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1995-08-24
Dir. 1995:115
Beslut vid regeringssammanträde den 24 augusti 1995
Sammanfattning av uppdraget
Nomineringsrätts- och valkretskommittén (Ju 1994:06) får i särskilt
uppdrag att följa upp resultatet av den möjlighet att rösta på person
som kommer att finnas vid valet i Sverige av företrädare till
Europaparlamentet den 17 september 1995.
Kommitténs nuvarande uppdrag
Den 9 juni 1994 tillkallade regeringen en parlamentariskt sammansatt
kommitté som skall se över vissa frågor med anknytning till valsystemet
(dir. 1994:49).
Kommittén, som har antagit namnet Nomineringsrätts- och
valkretskommittén, skall i första hand se över och lämna förslag till
ytterligare åtgärder för att komma till rätta med missbruk av den fria
nomineringsrätten, överväga möjligheterna att införa symboler på
valsedlar och undersöka förutsättningarna för en eventuell delning av
vissa större riksdagsvalkretsar. Utredningens övergripande syfte är att
skapa ytterligare förutsättningar för goda kontakter mellan väljare och
valda. Det anges också i direktiven att det är angeläget att kommittén
söker nå sådana lösningar på de olika frågorna att de samlar en bred
majoritet. Utredningsarbetet skall enligt direktiven vara avslutat före
1995 års utgång.
Genom tilläggsdirektiv den 26 januari 1995 fick kommittén i särskilt
uppdrag att följa upp den försöksverksamhet som ägde rum i sju kommuner
vid 1994 års val till kommunfullmäktige, där väljarna har kunnat avge
särskild personröst (dir. 1995:7). Enligt direktiven var det särskilda
uppdraget inte mer omfattande än att det borde kunna slutföras inom den
ursprungliga tidsramen för kommitténs arbete.
Personval
Efter överläggningar kom riksdagspartierna under år 1993 överens om att
personröstning skall tillämpas första gången vid 1998 års val.
Personröstningen skall genomföras enligt den modifierade danska modell
med preferensröstning som Personvalskommittén presenterade i sitt
betänkande Ökat personval (SOU 1993:21). Partierna kom också överens om
att en sådan personvalsreform borde föregås av försök på så sätt att det
vid val till kommunfullmäktige i minst tre representativa kommuner år
1994 skulle vara möjligt för väljarna att personrösta.
Mot bakgrund av överenskommelserna beslutade riksdagen om
grundlagsändringar, varigenom det bl.a. infördes en ny bestämmelse i 3
kap. 1 § regeringsformen. Bestämmelsen innebär att vid val till
riksdagen sker röstning på parti med möjlighet för väljarna att avge
särskild personröst. Ändringen trädde i kraft den 1 januari 1995 (SFS
1994:1469).
I propositionen 1994/95:154 Val till Europaparlamentet m.m. anförde
regeringen följande. Ett svenskt system för val till Europaparlamentet
bör så långt det är möjligt utformas så att det ansluter till nu
gällande ordning för riksdagsval. Eftersom det står klart att det vid
1998 års allmänna nationella val och framöver kommer att finnas
möjlighet till personröstning, talar starka skäl för att valet till
Europaparlamentet även i detta avseende bör genomföras på ett sätt som
ansluter till det som gäller vid val till riksdagen. Därför borde
väljarna vid 1995 års val till Europaparlamentet ges möjlighet att avge
personröst enligt samma regler som förutses gälla för 1998 års
riksdagsval.
I frågan om hur många personröster en kandidat måste få för att partiets
rangordning på valsedeln skall sättas ur spel, dvs. vilken nivå som är
lämplig för en spärr, föreslog regeringen att spärren skulle sättas vid
den undre gräns som Personvalskommittén föreslagit, dvs. 5 procent.
Riksdagen godtog regeringens förslag (bet. 1994/95:KU40, rskr.
1994/95:273).
Det särskilda uppdraget
Nomineringsrätts- och valkretskommittén får i uppdrag att följa upp
resultatet av personröstningen vid valet av Sveriges företrädare till
Europaparlamentet den 17 september 1995.
Kommittén har nu, vid sidan av sitt ursprungliga uppdrag, fått två olika
uppdrag att följa upp personvalsverksamhet. Det sammanlagda arbetet kan
inte förväntas bli klart till utgången av år 1995. Kommittén skall
därför redovisa sina överväganden i två etapper. I en första etapp,
senast den 31 december 1995, skall kommittén fullfölja det uppdrag som
lämnats den i de ursprungliga direktiven.
I en andra etapp skall de två uppdragen om personvalsverksamheten
redovisas. Utredningsarbetet i denna etapp skall vara avslutat senast
den 1 mars 1996.