Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kartläggning och analys av den offentliga sektorns upphandling av varor och
tjänster med miljöpåverkan
, Dir. 1995:114
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1995-08-24
Dir. 1995:114
Beslut vid regeringssammanträde den 24 augusti 1995.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att kartlägga sådana varu- och
tjänsteområden i offentlig upphandling som kan bedömas ha väsentlig
betydelse för miljön. Utredningen har till syfte att utgöra grunden för
bedömningar av vilka miljökrav som kan och bör ställas vid en offentlig
upphandling. Utredaren skall göra en strategisk analys för att
identifiera för vilka produktgrupper och tjänster möjligheterna och
nyttan av att ställa miljökrav vid en sådan upphandling är störst.
Miljöanpassad offentlig upphandling
Den offentliga sektorn svarar för en betydande del av ekonomin. Genom
val av en tydlig strategi för sin upphandling har det allmänna stora
möjligheter att påverka marknaden.
Upphandling av teletjänster och andra kommunikationer är klassiska
områden. Energisektorn är ett annat viktigt exempel. Genom sin ledande
ställning och sina stora upphandlingsvolymer kan den offentliga sektorn
bidra till att miljöhänsyn tas i produktion och konsumtion.
För att möjliggöra en sådan utveckling krävs en kartläggning av den
offentliga sektorns upphandling och en analys av vilka områden som skall
prioriteras. Genom att ange enhetliga miljökrav för upphandlingen kan
den offentliga sektorn bidra till en snabbare och mer vittgrenad
miljöteknisk utveckling.
Statens naturvårdsverk, Kemikalieinspektionen och Nämnden för offentlig
upphandling har under våren 1995 genomfört ett projekt om offentlig
upphandling och miljöaspekter. Projektets resultat kommer att redovisas
i en rapport under hösten 1995 som tar upp lagstiftningsaspekter,
begreppet offentlig upphandling och exempel på erfarenheter av svensk
miljöanpassad upphandling. Även internationella erfarenheter redovisas.
Fortfarande saknas tillfredsställande statistik om användningen av olika
produktgrupper och tjänster inom offentlig förvaltning. Uppgifter behövs
om hur stora mängder som upphandlas och hur stor andel av de totala
inköpen den offentliga upphandlingen står för. Kunskap krävs också om
produktgruppernas och tjänsternas miljöpåverkan för att kunna avgränsa
arbetet till de mest relevanta områdena.
I vissa produkt- och tjänstegrupper, där den offentliga sektorn har en
mindre marknadsandel, kan effekten öka av en miljöanpassad upphandling
genom t.ex. samarbete med inköpare i den privata sektorn. Därför bör
också företagens upphandling beaktas i vissa delar.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att redovisa en översiktlig bild av
den offentliga sektorns upphandling där den kan få konsekvenser för
miljön. Utredaren skall göra en rimlig avgränsning av den offentliga
sektorn. Uppdraget omfattar inte försvarets upphandling.
Utredaren skall samla in statistik om den offentliga sektorns
upphandling av produktgrupper och tjänster och föreslå en metod för en
årlig uppföljning. Statistiken bör redovisas i antal enheter eller
värdet av upphandlingen, beroende på vad som är möjligt och ter sig
relevant. Ett svenskt statistiksystem bör vara möjligt att integrera med
motsvarande inom EU. Om privat upphandling står för en stor del av
marknaden, är även en kartläggning av dessa produktgrupper och tjänster
av intresse.
Utredaren skall göra en strategisk analys i syfte att identifiera för
vilka produktgrupper och tjänster möjligheterna och nyttan av att ställa
miljökrav är störst. Analysen skall innehålla en bedömning av vilken
roll offentlig upphandling kan spela för att driva på hänsyn till
miljön. Analysen skall grundas på vilken miljöpåverkan produktgrupper
och tjänster har, där påverkan också under produktion och distribution i
vissa fall bör beaktas.
Utredaren bör samråda med Statistiska centralbyrån och andra berörda
myndigheter, samt ta del av utländska erfarenheter på området.
I sitt förslag om insamling av statistik bör utredaren sträva efter att
begränsa kraven på uppgiftslämnande från företagen. Statistiken bör
därför i princip baseras på uppgifter som redan i dag samlas in från
företagen.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50),
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 december 1995.