Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Kommunala förnyelsekommittén (Fi 1995:02), Dir. 1995:113
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-08-17
Dir. 1995:113
Beslut vid regeringssammanträde den 17 augusti 1995.
Sammanfattning av uppdraget
Kommittén skall föreslå åtgärder som kan leda till att de förtroendevaldas
arbetsförutsättningar förbättras samt överväga om det behövs
ytterligare åtgärder för att stärka de skiftarbetandes möjligheter att
åta sig kommunala förtroendeuppdrag. Vidare skall kommittén göra en
översyn av kommunalförbundslagen (1985:894). Denna översyn skall även
innefatta förslag till andraformer för kommunal samverkan.
Uppdrag
Förtroendevaldas arbetsförutsättningar
En vital demokrati förutsätter att det finns människor från olika
befolkningsgrupper som är beredda att ta på sig kommunala uppdrag. Det
har blivit allt svårare att rekrytera nya, speciellt yngre personer,
till politiskt arbete. Det är därför viktigt att det finns goda
arbetsförutsättningar för de förtroendevalda så att de kommunala
förtroendeuppdragen upplevs som stimulerande och utvecklande.
Kommittén har enligt ursprungsdirektiven i uppdrag att göra en samlad
utvärdering av de reformer och omfattande förändringar som har skett i
kommunernas och landstingens organisation och verksamhetsformer samt
föreslå åtgärder som utvecklar och stärker medborgarnas inflytande över
det fortsatta förnyelsearbetet. Enligt direktiven skall kommittén bl.a.
göra en uppföljning av hur de förtroendevaldas möjligheter att styra och
följa upp verksamheten har påverkats av förändringar i
organisationsformer och styrsystem samt hur balansen mellan
förtroendevalda och anställda påverkats.
Förutom en sådan utvärdering av hur förnyelsearbetet har påverkat de
förtroendevalda bör kommittén också göra en bredare analys av de
förtroendevaldas arbetsförutsättningar i kommuner och landsting.
Kommittén skall i det sammanhanget redovisa hur de förtroendevaldas
antal och representativitet har förändrats efter valet 1994 samt
analysera varför förtroendevalda ofta lämnar sina kommunala uppdrag
efter en relativt kort tid. Kommittén skall vidare undersöka hur de
förtroendevalda ser på sin roll och sina arbetsförutsättningar samt hur
dialogen med medborgarna fungerar. Det är av särskild betydelse att
kommittén tar del av den diskussionen som förs i vissa kommuner eller
landsting om förändringar i de förtroendevaldas arbetsvillkor och att
kommittén tar fram underlag för regeringens prövning av olika typer av
försöksverksamheter. Om dessa analyser visar att behov finns att
förbättra de förtroendevaldas villkor skall kommittén föreslå sådana
åtgärder.
Skiftarbetandes rätt till ledighet
Enligt 4 kap. 11 § kommunallagen har förtroendevalda rätt till den
ledighet från sina anställningar som behövs för uppdragen. Bestämmelsen
innebär inte någon förändring i sak av de bestämmelser som infördes i
1977 års kommunallag om ledighet för kommunala förtroendeuppdrag. I
förarbetena till 1977 års kommunallag (prop. 1975/76:187) framhöll
föredraganden, som var av den uppfattningen att trygghet för de
förtroendevalda borde kunna åstadkommas utan detaljerade lagregler,
bl.a. att den bestämmelse om rätt till ledighet som föreslogs inte
anvisar lösningar på diverse praktiska problem som kan uppkomma.
Föredraganden ansåg att frågan om ersättare på arbetsplatsen bör ordnas
av arbetsgivaren och förutsatte att den förtroendevaldes situation inte
skall försämras på grund av förtroendeuppdraget. Föredragandens mening
var att frågor som rör den förtroendevaldes anställningsvillkor,
arbetsförhållanden, ersättare m.m. bör regleras avtalsvägen efter behov.
Föredraganden betonade i sammanhanget även betydelsen av att kommunerna
och landstingen har en sammanträdesplanering som ger arbetsgivarna och
arbetstagarna tillfälle att planera behovet av ledighet och vikarier.
Konstitutionsutskottet har tidigare avstyrkt flera motioner angående
frågan om de förtroendevaldas rätt till ledighet vid skifttjänstgöring.
I motion 1992/93:K805 anförde motionären bl.a. att det inte finns något
direkt stöd i kommunallagen eller dess förarbeten för att en
förtroendevald med skifttjänstgöring har rätt till ledighet från
påföljande nattskift. Motionären menade vidare att ledighetsreglernas
utformning för kommunala förtroendeuppdrag innebär att den stora grupp
på arbetsmarknaden som har skiftarbete är utlämnad till sin
arbetsgivares godtycke när det gäller möjlighet att åta sig kommunala
förtroendeuppdrag på människovärdiga villkor.
Konstitutionsutskottet fann vid sin behandling av motionen (bet.
1993/94:KU9) att problemet med rätt till ledighet kvarstår olöst.
Utskottet konstaterade att det inte vare sig av förarbetena till 1977
års kommunallag eller 1991 års kommunallag framgår hur problemet kan
lösas. Utskottet ansåg mot denna bakgrund att regeringen på lämpligt
sätt bör se över reglerna om de förtroendevaldas rätt till ledighet från
sina anställningar som behövs för uppdragen. Utskottet biföll motionen i
den del som berör ledighetsreglerna och hemställde att riksdagen som sin
mening ger regeringen till känna vad utskottet anfört. Riksdagen biföll
utskottets hemställan.
Kommittén skall mot denna bakgrund överväga eventuella åtgärder för att
stärka de skiftarbetandes möjligheter att åta sig kommunala uppdrag.
Kommunalförbundslagen
Institutet kommunalförbund som en form för interkommunal samverkan
infördes genom en lag 1919. Den ersattes 1957 av en ny
kommunalförbundslag som omarbetades 1977. Den nuvarande
kommunalförbundslagen tillkom 1985. De viktigaste förändringarna avsåg
att tillgodose demokratiska krav och innebaranpassningar till
kommunallagen. Dessa förändringar medförde även rätt för kommuner och
landsting att utan inblandning av någon statlig myndighet bestämma om
bildandet respektive utträdet ur ett förbund. I anslutning till
införandet av 1991 års kommunallag genomfördes en del förändringar i
kommunalförbundslagen. Dessa innebar en viss anpassning till de nya
reglerna i kommunallagen men innebar dock inte en anpassning fullt ut.
Antalet kommunalförbund har under årens lopp skiftat. Före
kommunsammanläggningarna 1952 fanns 935 kommunalförbund. Efter
kommunsammanläggningarna i början av 1970-talet hade antalet förbund
reducerats till ett tjugotal. Sedan slutet av 1980-talet och under
1990-talet har kommunalförbunden åter ökat i antal. För närvarande finns 36
förbund. Sedan 1993 har 7 kommunalförbund bildats och flera är under
bildande. Totalt är 137 kommuner och 3 landsting medlemmar i ett eller
flera förbund. De flesta kommunalförbunden har enbart ett
verksamhetsområde. Storleken på kommunalförbunden varierar dock
kraftigt. Uppgifter som kommunalförbund sköter kan vara räddningstjänst,
planering, vatten och avlopp, utbildning, vård och behandling m.m.
För ett kommunalförbund kan två organisationsformer väljas, den ena med
förbundsfullmäktige, styrelse och eventuella ytterligare nämnder och den
andra med enbart en förbundsdirektion.
Direktionsmodellen var tänkt för ett fåtal medlemmars samarbete i mindre
skala t.ex.tekniskt och ekonomiskt samarbete som inte inbjuder till
politiska meningsskiljaktigheter om verksamhetens drift. Trots detta
väljer kommuner i allt större utsträckning direktionsmodellen för sitt
samarbete även för uppgifter som är mer omfattande såsom
gymnasieutbildning och räddningstjänst. Lagregleringen för denna form av
kommunalförbund är bl.a. med hänsyn till medlemmarnas inflytande inte
anpassad till så omfattande uppgifter. En översyn av
kommunalförbundslagen behöver därför ske i syfte att anpassa
direktionsmodellen till de aktuella behoven.
Samarbete har aktualiserats genom kommunalförbund om andra uppgifter än
ren förvaltning eller drift av en verksamhet, såsom upphandling,
kanslifunktion och annan administrativ service. Det går inte att utläsa
av kommunalförbundslagen om sådant samarbete är möjligt. För sådana
uppgifter finns det ett uttalat behov av lösningar där kommunerna ges
möjlighet att välja en offentligrättslig samarbetsform i stället för att
de skall vara hänvisade till privaträttsliga subjekt eller
samarbetsavtal.
Förbundsmedlemmarnas styrmöjligheter är enligt lagen svag. Styrningen
sker mestadels på informell väg. Medlemmarnas styrmöjligheter bör
stärkas och lagregleras. Förbundsmedlemmarna bör därför ges möjlighet
att gemensamt fastställa mål och riktlinjer för förbundets verksamhet,
ange de ekonomiska ramarna samt i övrigt ges möjlighet att lämna
bindande föreskrifter för verksamheten.
För förbundsmedlemmarna är det väsentligt att få information om hur ett
förbund planerar sin ekonomi, både på kort och på längre sikt. En
utgångspunkt bör vara att bestämmelserna om budgetdokumentering och
ekonomiskt redovisning skall vara i princip lika för kommuner, landsting
och kommunalförbund. Bestämmelser om årsredovisning och om årsbokslut
bör därför övervägas även för kommunalförbund med direktion. Vid
översynen skall kommittén beakta de eventuella förändringar som i årets
kompletteringsproposition aviserats beträffande kommunallagens 8 kap. om
ekonomisk förvaltning.
Kommunalförbundslagen är en lag som i likhet med kommunallagen skall
tillämpas av förtroendevalda. Den nu gällande kommunalförbundslagen
innehåller en rad hänvisningar till kommunallagen t.ex. när det gäller
revision och de kommunalrättsliga principerna. Kommunalförbundslagen är
av denna anledning svår att tillämpa och innebörden är ibland oklar. En
översyn bör leda till att lagen skall kunna läsas och förstås fristående
från annan lagstiftning.
Andra modeller för samverkan än kommunalförbundslagen
Den enda formen för samverkan inom ett offentligrättsligt organ är för
närvarande kommunalförbund. Den tillgodoser inte alltid den form av
offentligrättsligt reglerat samarbete som efterfrågas. Det finns i dag
t.ex. i Finland andra modeller för samverkan såsom samkommuner och
gemensam nämnd. I tidigare utredningar till kommunalförbundslagen och om
kommunalt samarbete (Ds 1983:15 och 1985:4) diskuterades frågan om
samarbetsnämnder. Inom Finansdepartementet har promemoriorna Kommunal
uppdragsverksamhet och kommunal samverkan om myndighetsutövning (Ds
1995:13) och Sjukvårdssamverkan mellan landsting (Ds 1995:26)
utarbetats. I dessa har förslag lagts fram om olika modeller för
samverkan. Kommuner och landsting har behov av enkla och smidiga
samarbetsformer för olika typer av samverkan. Kommittén bör överväga
behovet av alternativa offentligrättsliga former för samverkan. En
utgångspunkt bör därvid vara att kommuner och landsting ges stor frihet
att välja enkla och ändamålsenliga lösningar som dock fyller de krav som
ställs ur offentligrättslig synvinkel.
Redovisning av uppdraget
Med ändring av vad som tidigare angetts (Dir. 1994:151) skall kommitténs
uppdrag vara avslutat senast den 31 december 1996. Det står kommittén
fritt att lämna ett eller flera delbetänkanden.