Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Regler för organiserad handel med el, m.m., Dir. 1995:112
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1995-08-17
Dir. 1995:112
Beslut vid regeringssammanträde den 17 augusti 1995
Sammanfattning av uppdraget
En utredare skall
- föreslå ett regelverk för en organiserad börshandel med el, där
möjligheterna att bedriva börshandel i samarbete med våra nordiska
grannländer beaktas,
- lämna förslag till den reglering av utrikeshandeln med el som kan bli
nödvändig för att säkerställa försörjningstryggheten.
Bakgrund
Riksdagen beslutade våren 1994 om en reformering av elmarknaden (bet.
1993/94:NU22, rskr. 1993/94:358) i enlighet med de förslag regeringen
lagt fram i propositionen Handel med el i konkurrens (1993/94:162).
Sommaren 1994 tillkallade regeringen en kommission, Energikommissionen
(N 1994:04), med parlamentarisk sammansättning. Energikommissionen skall
enligt sina direktiv (dir. 1994:67) granska de pågående energipolitiska
programmen för omställning och utveckling av energisystemet och
analysera behovet av förändringar och ytterligare åtgärder. Enligt
direktiven skulle kommissionen särskilt behandla utlandshandeln med el
och de regionalpolitiska frågorna.
Riksdagen beslutade i december 1994 att skjuta upp elmarknadsreformens
ikraftträdande för att skapa möjligheter för Energikommissionen att
genomföra en bredare konsekvensanalys av de nya reglerna för elmarknaden
innan reformen träder i kraft (prop. 1994/95:84, bet. 1994/95:NU10,
rskr. 1994/95:141). Kommissionen fick i uppdrag att med förtur behandla
bl.a. frågan om utrikeshandeln med el. Energikommissionen överlämnade i
februari 1995 delbetänkandet Ny elmarknad (SOU 1995:15) med förslag
till kompletteringar av regelverket för elmarknadsreformen. Regeringen
har nyligen överlämnat propositionen Ny ellagstiftning (1994/95:222)
där det föreslås ändringar och kompletteringar i den vilande
ellagstiftningen och att denna skall träda i kraft den 1 januari 1996.
Ellagstiftningsutredningen (N 1992:04) har i uppdrag att utarbeta
förslag till ny lagstiftning på elområdet. Utredningen har nyligen
överlämnat betänkandet Elförsörjning i ofred (SOU 1995:51). Utredningen
skall slutföra sitt arbete senast den 1 november 1995.
Organiserad handel med el
De nya regler som föreslås i propositionen kommer att leda till en
förändrad rollfördelning på elmarknaden, där kundens behov står i
centrum. Genom att det står varje kund fritt att välja leverantör kommer
den nuvarande regionala avgränsningen av elförsörjningen att luckras
upp. Det är också sannolikt att kontrakt med skiftande varaktighet och
varierande villkor i övrigt kommer att utvecklas för att bättre än i dag
tillgodose kundernas specifika behov.
Huvuddelen av handeln med el förväntas liksom hittills ske genom
tidsbundna kontrakt mellan kraftproducenter och distributörer eller
slutförbrukare. En effektiv marknad förutsätter emellertid också att det
finns en väl fungerande kortsiktig handel med el med öppen prisbildning.
Ett tiotal företag svarar i dag för merparten av elproduktionen i
Sverige. Ett kostnadseffektivt utnyttjande av produktionsanläggningarna,
dvs. att anläggningar med de lägsta rörliga produktionskostnaderna
används i första hand, förutsätter att kraftproducenterna har möjlighet
att köpa s.k. tillfällig kraft av varandra. Också återdistributörer och
större förbrukare av el har ett intresse av att kunna täcka en del av
sina behov genom kortsiktig handel med el.
För närvarande sker en samordning av den svenska elproduktionen genom
den s.k. produktionsoptimeringen, som är ett produktionssamarbete mellan
de större kraftföretagen. Konkurrensverket har dock i beslut den 24
november 1994 funnit att produktionsoptimeringen i sin nuvarande form
inte är förenlig med konkurrenslagen (1993:20). Verket har därför
avslagit kraftproducenternas ansökan om s.k. icke-ingripandebesked.
Verket har dock medgett undantag för samarbetet fram t.o.m. den 31
december 1995. Beslutet att inte bevilja icke-ingripandebesked har av
kraftproducenterna överklagats till Stockholms tingsrätt.
Regeringen gör i propositionen 1994/95:222 Ny ellagstiftning bedömningen
att en organiserad handelsplats för el (en elbörs) ytterligare kan
förbättra handeln samt förbättra prisinformationen och beslutsunderlaget
för producenter, leverantörer och förbrukare av el. Det anges också att
en elbörs för handel med tillfällig kraft som avser faktiska leveranser
har betydelse både för elsystemets effektiva drift och för Svenska
kraftnäts möjligheter att handha systemansvaret. Börsen skall därför ses
som en del av elsystemets infrastruktur.
Regeringen konstaterar att Svenska kraftnät som systemansvarig myndighet
har en central roll i elsystemet, och att affärsverket med sin kompetens
och sina resurser bör medverka till att en elbörs etableras för den
svenska marknaden. Med hänsyn bl.a. till att det i dag saknas regler som
uppfyller samhällets krav på en elbörs bör huvudmannaskapet för en börs
tills vidare ligga hos Svenska kraftnät.
I Norge, där en reformering av elmarknaden genomfördes år 1991, har en
central börsfunktion inrättats som ett led i arbetet med att säkerställa
den öppna elmarknadens funktion. Börsen är statligt ägd och drivs av
Statnett SF, som har systemansvaret i landet. Statnett har organiserat
verksamheten i ett dotterbolag, Statnett Marked A/S.
Svenska kraftnät fick i augusti 1992 i uppdrag av regeringen att utreda
förutsättningarna för en svensk börs för handel med el och, om det fanns
sådana förutsättningar, lämna förslag till organisation av en sådan
elbörs. Svenska Kraftnät överlämnade i mars 1993 rapporten Handelsplats
för el. I rapporten konstateras att det finns tekniska förutsättningar
för att etablera en börs för handel med el i Sverige.
I en bilaga till rapporten görs en genomgång av lagstiftningen vad avser
börsverksamhet och värdepappershandel. Lagen (1992:543) om börs- och
clearingverksamhet innehåller regler om börsverksamhet, anordnande och
hållande av andra marknadsplatser samt clearingverksamhet. Reglerna
gäller för sådan verksamhet som rör handel med finansiella instrument.
Lagen reglerar en rad förhållanden, såsom sundhetskrav, fritt tillträde,
neutralitet, genomlysning, sekretess, övervakning av handeln,
information m.m.
Därutöver finns andra lagar som reglerar eller har betydelse för handeln
med finansiella instrument. Dit hör lagen (1936:819) om skuldebrev,
lagen (1991:880) om handel med finansiella instrument, lagen (1991:981)
om värdepappersrörelse och insiderlagen (1990:1342). Enligt rapporten är
nämnda regelverk dock inte direkt tillämpliga på handel med el.
Energikommissionen framhåller i sitt delbetänkande att det finns,
framför allt för elkunder och små producenter, ett behov av den öppna
prisinformation som tryggas genom en organiserad handel. En elbörs på
nordisk basis skulle också kunna fylla en viktig funktion för hela det
nordiska elsystemet. Även kommissionen konstaterar dock att det i dag
saknas svensk lagstiftning som är tillämplig på detta område.
Kommissionen rekommenderar därför regeringen att låta utarbeta förslag
till en lagstiftning som reglerar organiserad handel med el.
Svenska kraftnät och dess norska motsvarighet Statnett har nyligen
redovisat en utredning om en gemensam svensk-norsk elbörs, med
inriktning på handel med tillfällig kraft. I rapporten konstateras att
det finns tekniska förutsättningar för att skapa en svensk-norsk elbörs.
Det finns emellertid behov av ett standardiserat regelverk för börsens
verksamhet. Också samarbetsorganisationen Nordel har nyligen publicerat
en rapport om förutsättningarna för en nordisk elbörs. I rapporterna
identifieras ett antal krav som bör ställas på en sådan elbörs, bl.a.
att den är förtroendeskapande, opartisk, finansiellt stabil och öppen
för aktörernas synpunkter och behov.
Inom ramen för det nordiska samarbetet uppdrog de nordiska
energiministrarna i februari i år åt ämbetsmannakommittén för energi-
och näringspolitik att utreda och redovisa förslag till ändamålsenliga
former för kraftutbyte och elhandel som omfattar alla nordiska länder.
En redovisning skedde vid de nordiska energiministrarnas möte i juni i
år. Vid mötet gjorde energiministrarna ett gemensamt uttalande där man
slog fast att det, bl.a. mot bakgrund av de förändringar som skett på
elmarknaderna, är viktigt att utveckla det nordiska elsamarbetet.
Vidare konstaterades att det finns behov av att etablera en organiserad
handelsplats, där priset för kortsiktigt elutbyte kan fastställas, och
att Sverige och Norge avser att inrätta en organiserad marknadsplats för
el (en s.k. elbörs) med utgångspunkt i samarbetet mellan Statnett och
Svenska kraftnät.
Kontroll av utrikeshandeln med el
Sverige har under en lång följd av år haft ett omfattande utbyte av
kraft med de nordiska grannländerna. Det har främst rört sig om utbyte
av s.k. tillfällig kraft för att utjämna tillfälliga eller
säsongsmässiga variationer i utbud och efterfrågan.
Nuvarande ellag (1902:71 s.1) innehåller inte några särskilda regler som
avser utrikeshandel med el. Under senare år har emellertid viktiga
förändringar skett i förutsättningarna för utrikeshandel med el. Bland
annat har ny teknik för s.k. undervattenskablar utvecklats. Det är
numera möjligt att överföra el långa sträckor med god ekonomi. Ett
uppmärksammat projekt där denna teknik används är den s.k. Baltic Cable
mellan Sverige och Tyskland. Vidare pågår sedan några år en förändring
av regelverken för elområdet i många länder, med sikte på att
introducera ett större mått av konkurrens.
Vid riksdagens behandling av regeringens proposition om en elmarknad med
konkurrens (prop. 1991/92:133) betonade näringsutskottet det önskvärda i
att ta hänsyn till behovet av internationell ömsesidighet för att
konkurrenssnedvridningar skall undvikas (bet. 1991/92:NU 30).
I samband med riksdagsbehandlingen av propositionen (prop. 1993/94:162)
om handel med el i konkurrens konstaterade näringsutskottet att det
sker en utveckling på elmarknaderna i Europa, men att arbetet med att
skapa en inre marknad på den europeiska kontinenten går långsammare än i
Norge och Finland. Mot denna bakgrund ansåg utskottet att det fanns skäl
att ytterligare analysera utlandshandelns konsekvenser för den svenska
elförsörjningen.
I tilläggsdirektiv till Energikommisionen i november 1994 (dir.
1994:120) angavs beträffande utlandshandeln med el att utvecklingen inom
EU mot en avreglering av elmarknaderna går långsammare än vad som
tidigare hade förutsatts. Kommissionen fick därför i uppdrag att
analysera det arbete som pågår inom EU och bedöma hur detta bör påverka
utformningen av elmarknadsreformen i Sverige.
I sitt delbetänkande framhåller Energikommissionen beträffande
utrikeshandeln med el att det i dag inte finns anledning att vänta någon
omfattande svensk elexport med prishöjande effekter. På längre sikt ökar
dock osäkerheten om utvecklingen i omvärlden. Kommissionen konstaterar
att den vilande ellagstiftningen ger staten möjligheter att utöva en
viss kontroll över utrikeshandeln med el. Vid prövningen av ansökan om
nätkoncession för utlandsförbindelse bör ett antal bedömningskriterier
tillämpas, exempelvis förbindelsens betydelse för den allmänna
tillgången på överföringskapacitet till utlandet, driftsäkerheten i det
svenska elsystemet och den långsiktiga leveranssäkerheten. Kommissionen
föreslår att dessa bedömningskriterier införs i själva lagtexten.
Kommissionen föreslår vidare att det skall införas en särskild
koncession för export och import av el. För att få en sådan koncession
bör den sökande kunna styrka att det finns ett ingånget avtal om export
och/eller import av el som gäller under förutsättning att sökt
koncession beviljas. Koncessionen skulle beviljas av regeringen.
Huvudregeln bör vara att koncession beviljas, men regeringen skall ha
möjlighet att kunna avslå en sådan begäran om allmän hänsyn till landets
försörjningstrygghet talar emot ett beviljande av en sådan koncession.
I regeringens proposition 1994/95:222 Ny ellagstiftning föreslås, mot
angiven bakgrund, att ellagen kompletteras med en bestämmelse som
innebär att nätkoncession för utlandsförbindelse inte får meddelas om
förbindelsen allvarligt skulle försämra möjligheterna att långsiktigt
upprätthålla elförsörjningen i landet. Det framhålls också att en
strävan bör vara att tillkommande utlandsförbindelser ägs och förvaltas
av staten, för att tillgodose intresset av långsiktig
försörjningstrygghet. Vidare föreslås en utvidgning av den
anmälningsplikt, avseende längre kontrakt, som finns i den vilande
ellagstiftningen.
När det gäller frågan om en eventuell reglering av utrikeshandeln med
el framhåller regeringen att ytterligare utredning är nödvändig.
Utlandshandel är allmänt sett till fördel för den svenska
elförsörjningen. I ett kortare tidsperspektiv finns det inte något
behov av ökad styrning och kontroll av utrikeshandeln med el. Det bör
dock införas en möjlighet att lägga vissa restriktioner på
utrikeshandeln med el om denna i framtiden bedöms hota
försörjningstryggheten. En särskild koncession för export och import av
el bör därför övervägas. En eventuell reglering av utrikeshandeln måste
dock utformas på ett sådant sätt att handelns positiva effekter inte
äventyras.
EG:s regelverk är i flera avseenden tillämpligt på elområdet. Det gäller
bl.a. Romfördragets regler om fria varurörelser samt konkurrensreglerna.
Vidare har direktiv antagits om öppenhet i prissättningen för gas och el
(nr 90/377/EEG) och om transitering av högspänd el (nr 90/547/EEG).
Sedan några år tillbaka pågår också inom EU ett arbete som syftar till
att skapa förutsättningar för en inre elmarknad. Det råder i dag
osäkerhet om vilket resultat som kommer att nås och vid vilken tidpunkt.
Vid ministerrådets (energiministrarna) möte den 29 november 1994
konstaterades bl.a. att fullbordandet av den inre marknaden för el
kräver flexibla lösningar, som måste tillämpas i en anda av ömsesidighet
mellan medlemsländerna och leda till en likvärdig och icke-diskriminerande
öppning av marknaderna. Dessa slutsatser bekräftades vid rådsmötet
den 1 juni 1995. Samtidigt konstaterades emellertid att ett antal frågor
måste diskuteras vidare, innan en gemensam ståndpunkt kan antas.
Utredningsuppdraget
Allmänt
Den av regeringen föreslagna reformeringen av elmarknaden syftar till
att skapa förutsättningar för ökad valfrihet för elkonsumenterna och att
åstadkomma en ökad pris- och kostnadspress inom elförsörjningen. Det är
viktigt att handeln med el bedrivs på ett effektivt sätt, samtidigt som
försörjningstryggheten inte får äventyras. Utredaren skall mot denna
bakgrund dels lämna förslag till regler för en organiserad börshandel
med el, dels närmare utreda behovet av och möjligheterna till en utökad
reglering av utrikeshandeln med el och föreslå lämpliga former för en
sådan reglering.
Börshandel med el
En organiserad börshandel med el kan spela en viktig roll både för den
fysiska handeln med el och för att åstadkomma en effektiv riskhantering.
En elbörs på nordisk basis skulle på motsvarande sätt fylla en viktig
funktion för hela det nordiska elsystemet.
En organiserad handelsplats för el måste för att fylla sitt syfte
åtnjuta ett stort förtroende hos alla som utnyttjar den. Det innebär
bl.a. att den måste vara neutral och att den inte får diskriminera vissa
aktörer samt att den har så stor omsättning och likviditet att enskilda
aktörer inte ges möjlighet att påverka prisbildningen. Verksamheten
måste vidare följa vissa givna regler och bör även vara föremål för
tillsyn och kontroll.
Energikommissionen framhåller i sitt delbetänkande att det i dag saknas
svensk lagstiftning som kan anses vara direkt tillämplig på en
organiserad handelsplats för el. Kommissionen föreslår därför att regler
tas fram som tillgodoser kravet på neutralitet, fritt tillträde,
information, sekretess och tillsyn.
Utredaren skall lämna förslag till det regelverk som krävs för en
organiserad handelsplats för el. Utöver nyss nämnda krav skall reglerna
också tillgodose krav på offentlighet och möjlighet till insyn i
prisbildningen. Utredaren bör i sitt arbete inledningsvis närmare
analysera vilka existerande regler som är tillämpliga på börshandel med
el och ange i vilken utsträckning dessa regler behöver ändras eller
kompletteras för att tillgodose de angivna kraven på en organiserad
börshandel med el. Utgångspunkten för förslagen skall vara att skapa en
ramlagstiftning för den kortsiktiga handeln med el. Utredaren är dock
oförhindrad att uppmärksamma ett eventuellt behov av kompletterande
regler för handel med finansiella kontrakt på elområdet.
En handelsplats för el skulle, på samma sätt som andra delar av
infrastrukturen, utgöra en vital samhällsfunktion. För att den skall
åtnjuta allmänt förtroende är det angeläget att samhället ges ett
tillräckligt inflytande över och erforderlig insyn i börsfunktionen.
Flera av de uppgifter som en börs fyller har också ett nära samband med
den löpande driften av elsystemet. En förutsättning för att börsen skall
svara mot dessa krav är att den är knuten till systemansvaret för det
nationella elsystemet. Utredarens förslag skall utformas med hänsyn
tagen till dessa förhållanden. Utredaren skall också lämna förslag till
hur tillsynen skall bedrivas.
Utredaren bör i sitt arbete ta del av de erfarenheter som vunnits i
Norge i samband med introduktionen av en börs för handel med el.
Reglerna får inte utformas så att de hindrar eller försvårar ett
utvidgat samarbete mellan de nordiska länderna på elområdet.
Utredaren bör i sitt arbete utgå från att en börsfunktion inrättas i
samband med att den nya ellagstiftningen träder i kraft. Arbetet bör
därför bedrivas skyndsamt.
Regler för utrikeshandeln med el
Som Energikommissionen angivit finns det på kort sikt ingen anledning
att vänta sig en mer omfattande utrikeshandel med el, bl.a. därför att
utrikesförbindelsernas kapacitet är begränsad. Genom de nyss nämnda
kompletteringarna av den vilande ellagen, beträffande kriterierna för
prövning av utlandskoncession och den utökade anmälningsplikten för
långsiktiga kontrakt med el, skapas goda förutsättningar för en
samhällskontroll av utrikeshandeln med el.
Det sker emellertid för närvarande en snabb förändring av reglerna för
elmarknaderna i flera europeiska länder, i riktning mot en större
öppenhet i handeln. Under en övergångsperiod kommer därför skilda
förutsättningar att råda för möjligheterna att bedriva handel med el
mellan länderna, och mellan företagen i dessa länder. Som
energiministrarna i ministerrådet har uttalat är det angeläget att
liberaliseringen av de europeiska elmarknaderna sker på ett sätt som
medger ömsesidighet vad avser förutsättningarna för handel och
tillträdet till de andra ländernas marknader. Det kan inte heller
uteslutas att utlandshandeln med el under vissa förutsättningar kan
utvecklas på ett sätt som äventyrar den svenska försörjningstryggheten.
Utredaren skall mot denna bakgrund analysera under vilka omständigheter
det kan finnas behov av särskilda regler om begränsning av
utrikeshandeln och i så fall lämna förslag till sådana regler.
Utgångspunkten för analysen skall vara att utrikeshandel normalt är
till fördel för Sverige och dess handelspartner. Syftet med en eventuell
reglering skall därför vara att skapa möjligheter till begränsning av
sådan utrikeshandel med el som medför negativa effekter för
försörjningstryggheten. Det bör vidare beaktas om det under ett
övergångsskede, då en varierande grad av öppenhet tillämpas på de
europeiska ländernas elmarknader, kan finnas skäl att upprätthålla någon
särskild form av kontroll, för att säkerställa att det råder
ömsesidighet i handeln med el och i fråga om tillträdet till de
nationella marknaderna.
En möjlig form för reglering är en särskild koncession för export och
import av el. En sådan reglering har införts i Norge. Utredaren är dock
oförhindrad att föreslå andra former av reglering om det visar sig vara
mer ändamålsenligt.
I sitt arbete skall utredaren också behandla frågan om prövningen av
tillkommande utlandsförbindelser. I prop. 1994/95:222 anförs att en
strävan bör vara att utlandsförbindelserna ägs och förvaltas av staten,
för att tillgodose samhällets intresse av långsiktig
försörjningstrygghet. Utredaren bör pröva behovet av och möjligheten att
genom en lagreglering tillgodose denna strävan.
De regler som föreslås skall utformas så att de inte skapar hinder
för en kortsiktig handel med el vare sig inom Sverige eller med våra
nordiska grannländer. Vidare skall utredaren analysera vilka regler som
skall gälla för redan ingångna kontrakt, om det skall finnas möjligheter
att ställa upp särskilda villkor på kontrakt om utlandshandel - t.ex. i
form av koncessionsvillkor - och vad som krävs för kontroll av att
sådana villkor följs.
Tidsplan, arbetsformer m.m.
Utredarens överväganden och förslag avseende börshandel med el skall
redovisas med förtur och senast den 30 december 1995. Uppdraget i sin
helhet skall slutredovisas senast den 31 mars 1996.
Utredaren skall samråda med Ellagstiftningsutredningen (N 1992:04).
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att
pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23).