Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Den kommunala självstyrelsens grundlagsskydd, Dir. 1995:111
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-08-17
Dir. 1995:111
Beslut vid regeringssammanträde den 17 augusti 1995
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall tillkallas med uppgift att analysera
innebörden av den kommunala självstyrelsen och beskattningsrätten och
dess förhållande till grundlagsbestämmelserna. Om kommittén finner att
det behövs förtydliganden av eller ändringar i grundlagsbestämmelserna
om den kommunala självstyrelsen och beskattningsrätten, skall kommittén
lämna förslag till sådana ändringar.
Den kommunala självstyrelsen och beskattningsrätten
Den kommunala självstyrelsen har en central ställning i Sverige och
utgör en viktig del av vårt demokratiska system. Kommuner och landsting
utgör sedan lång tid tillbaka grundläggande inslag i den svenska
folkstyrelsen. Ideologin bakom våra dagars kommunala självstyrelse växte
fram under första delen av 1800-talet och befästes genom 1862 års
kommunalförordningar.
I 1974 års regeringsform sägs att det i riket finns primärkommuner och
landstingskommuner, att beslutanderätten i kommunerna utövas av valda
församlingar (1 kap. 7 §) och att det för den offentliga förvaltningen
finns både statliga och kommunala förvaltningsmyndigheter (1 kap. 8 §).
På grund av den betydelse som de kommunala förvaltningsmyndigheterna
har, har i regeringsformens kapitel om rättskipning och förvaltning
också direkt angetts att förvaltningsuppgift kan anförtros åt kommun (11
kap. 6 §).
Vid tillkomsten av 1974 års regeringsform underströks att den kommunala
självstyrelsen utgör en av grundstenarna för den svenska demokratin
(bet. 1973:KU26 s. 39). Uttrycket för detta är regeringsformens
portalparagraf där det sägs att den svenska folkstyrelsen förverkligas
genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom
kommunal självstyrelse (1 kap. 1 §).
Det finns ingen rättsligt bindande definition av vad som egentligen
avses med kommunal självstyrelse. Synen på dess innebörd har också
varierat över tiden, vilket också kom till uttryck i förarbetena till
regeringsformen (prop. 1973:90). Där uttalas att det vare sig är
lämpligt eller möjligt att en gång för alla dra orubbliga och
preciserade gränser i grundlag kring en kommunal självstyrelsesektor och
att arbets- och befogenhetsfördelningen mellan stat och kommun i ganska
vid omfattning i stället måste kunna ändras i takt med
samhällsutvecklingen.
I förarbetena till regeringsformen uttalas vidare att det är av
grundläggande betydelse för kommunernas kompetens att de utöver sina
särskilda åligganden har en fri sektor inom vilken de kan ombesörja egna
angelägenheter och att det inom detta område finns utrymme för en
kommunal initiativrätt. Departementschefen anförde därvid att denna
initiativrätt kan sägas bilda en kärna inom den kommunala själv-
bestämmanderätten som bör komma till klart uttryck i regeringsformen.
Beskattningsrätten är en förutsättning för den kommunala självstyrelsen
och en väsentlig grund för kommunernas ekonomiska oberoende. De svenska
kommunernas beskattningsrätt har ett principiellt grundlagsskydd. Genom
regeringsformen (1 kap. 7 §) slås fast att kommunerna får ta ut skatt
för skötseln av sina uppgifter. Bestämmelsen är ett principstadgande och
kan enligt förarbetena till regeringsformen (prop. 1973:90 s. 231) inte
läsas så att den kommunala beskattningsrätten måste vara fri ens i den
meningen att varje kommun helt obunden kan bestämma skatteuttagets
storlek. Att den kommunala beskattningsrätten är underkastad
lagstiftning framgår av 8 kap. 5 § regeringsformen, där det anges att
grunderna för den kommunala beskattningen och föreskrifter om
kommunernas befogenheter och åligganden skall bestämmas i lag.
Departementschefen anförde i propositionen att regeringsformen bör
anvisa på vilket sätt kommunernas utgiftsområde skall avgränsas samt att
det genom kravet på riksdagens medverkan skapas en garanti för att
frågorna om de kommunala arbetsuppgifterna blir föremål för den allmänna
debatt och därav följande genomlysning som deras vikt fordrar.
Konstitutionsutskottet behandlade år 1981 innebörden av grundlagsreglerna
om den kommunala självstyrelsen och beskattningsrätten (bet.
1980/81:KU22) i samband med föreslagen lagstiftning om kommunalt skattetak.
Enligt utskottet kunde riksdagen inte fritt fatta beslut om normer
för den kommunala självstyrelsen. Grundlagens bestämmelser om kommunerna
och den kommunala självstyrelsen måste nämligen enligt utskottets mening
tillmätas stor betydelse som generella direktiv för lagstiftningens
innehåll. Varje lagbeslut som gällde kommunerna skulle fattas inom den
av grundlagen uppdragna ramen. Beslutet fick aldrig innebära att den
kommunala självstyrelsen upphävdes eller att någon av de grundlagsfästa
principerna för självstyrelsen åsidosattes. Självstyrelseintresset
skulle alltid tillmätas stor betydelse vid den lämplighetsbedömning och
intresseavvägning som är aktuell i det konkreta lagstiftningsärendet.
Utskottet pekade på att det normalt måste bedömas i ett större
sammanhang när man avgör om en viss inskränkning i den kommunala
självstyrelsen är godtagbar med hänsyn till regeringsformens
bestämmelser. Vidare angav utskottet, att mot bakgrund av
regeringsformens regler i ett konkret fall avgöra vad som är en
godtagbar inskränkning i den kommunala självstyrelsen och vad som inte
är det, kunde vara komplicerat samt att det i ett lagärende i sista hand
ankom på riksdagen att göra en sådan bedömning.
Utskottet framhöll vidare i fråga om kommunernas beskattningsrätt att
ett ingrepp i kommunernas hittillsvarande rätt att fritt bestämma
utdebiteringens storlek uppenbarligen skulle innebära att den kommunala
friheten beskärdes hårt. Utskottet angav att en lagreglering av den
kommunala beskattningsrätten fick givetvis aldrig innebära att denna
helt upphävdes och att beskattningsrätten aldrig fick göras enbart
formell utan den skulle alltid ha ett reellt innehåll.
Konstitutionsutskottet behandlade år 1990 i ett yttrande till
Finansutskottet (1989/90:KU9y) frågan om en begränsning av kommunernas
rätt att ta ut skatt genom ett tvåårigt kommunalt skattestopp. Utskottet
framhöll därvid att det konstitutionella utrymmet för ett kommunalt
skattetak var begränsat men godtog vid en samlad konstitutionell
bedömning av syftena med förslaget en tillfällig begränsning av
kommunernas rätt att bestämma sina skattesatser.
I kommunallagen (1991:900) uttrycks principen om kommunal självstyrelse
genom 1 kap. 1 § där det anges att kommuner och landsting på den
kommunala självstyrelsens grund sköter de angelägenheter som anges i
lagen eller i särskilda föreskrifter. I förarbetena till kommunallagen
(prop. 1990/91:117 s. 23) framhålls att det i grunden handlar om en
princip för relationen mellan staten och den kommunala nivån. Den
kommunala självstyrelsen kan dock enligt propositionen aldrig vara
total. Regeringsformen ger sålunda stöd för att riksdagen genom lag
bestämmer grunderna för kommunernas och landstingens organisation och
verksamhetsformer och för den kommunala beskattningen. Graden av
självstyrelse avgörs alltså ytterst av formerna för samverkan mellan staten
och den kommunala sektorn.
Den i 2 kap. 1 § kommunallagen angivna lokaliseringsprincipen innebär
att den verksamhet som en kommun eller ett landsting bedriver skall ha
anknytning till det egna geografiska området eller till de egna
medlemmarna. Principen ger således uttryck åt att en kommunal åtgärd för
att vara kompetensenlig skall ta till vara ett allmänt intresse som är
knutet till kommunen. Lokaliseringsprincipen är emellertid försedd med
viktiga modifikationer. Efter regeringsformens ikraftträdande har ett
flertal befogenhetsutvidgande lagar antagits som utsträcker den
kommunala kompetensen längre än vad lokaliseringsprincipen innebär.
Exempel på detta är den rätt att tillhandahålla kommunala tjänster för
export som ges kommunerna i lagen (1986:753) om kommunal tjänsteexport
samt kommunernas utvidgade rätt att ge internationellt bistånd i form av
utrustning, rådgivning och utbildning m.m. i lagen (1994:693) om rätt
för kommuner, landsting och kyrkliga kommuner att lämna internationell
katastrofhjälp och annat bistånd.
Sverige anslöt sig år 1989 till den europeiska konventionen om kommunal
självstyrelse (prop. 1988/89:119, bet. 1988/89:KU32, rskr. 1988/89:251).
Där slås fast vissa grundläggande principer för statens förhållande till
kommunerna. Bland annat berörs den kommunala självstyrelsens rättsliga
reglering, skyddet för den kommunala indelningen, den administrativa
strukturen, statlig tillsyn samt frågan om kommunernas ekonomiska
resurser.
Diskussionen om regeringens förslag till inomkommunal
utjämning
Regeringen har i årets kompletteringsproposition (prop. 1994/95:150 bil.
7) föreslagit ett nytt bidrags- och utjämningssystem för kommuner och
landsting fr.o.m. den 1 januari 1996. I propositionen aviserar
regeringen också att ett tak för de offentliga utgifterna bör införas.
Finansutskottet beslutade att inhämta Lagrådets yttrande över förslaget
till nytt bidrags- och utjämningssystem. Lagrådet avstyrkte förslaget
med motiveringen att förslaget medför att "kommuner och landsting, vilka
kommer att vidkännas avdrag från skatteintäkterna, genom uttagande av
kommunalskatt och landstingsskatt bidrar till att täcka behov av medel i
andra kommuner och landsting". Frågan är enligt Lagrådet om en sådan
skatt kan anses uttagen för skötseln av kommunens och landstingets
uppgifter. Den föreslagna ordningen kan enligt Lagrådet inte anses stå i
överensstämmelse med ordalagen i 1 kap. 7 § andra stycket
regeringsformen. Lagrådet sökte vägledning för tolkningen av begreppet
"skötseln av sina uppgifter" i denna bestämmelse i vad som i lag och
praxis ansetts vara en kommuns eller ett landstings angelägenheter.
Lagrådet fann att bestämmelserna i kommunallagen och ett stort antal
andra lagar som innehåller föreskrifter om kommunernas och landstingens
befogenheter och skyldigheter på vissa områden utgår från den s.k.
lokaliseringsprincipen. Mot denna bakgrund framstår det enligt Lagrådet
som helt främmande att betrakta skatt, som av en kommun eller ett
landsting tas ut för att tillföras andra kommuner eller landsting, som
uttagen för skötseln av vederbörande kommuns eller landstings uppgifter.
Den ordning beträffande utjämning av skatteinkomster som har tillämpats
under senare år kan enligt Lagrådet inte föranleda någon annan
bedömning. Uttagandet av skatt i kommuner och landsting, som får
vidkännas avdrag kommer därmed att strida mot vad som i 1 kap. 7 § andra
stycket regeringsformen anges om ändamålet med den kommunala
beskattningen. Lagrådet tillade att syftet med den föreslagna lagen
möjligen kan, åtminstone delvis, tillgodoses med någon annan teknik
avseende avgifter och bidrag, vilken inte skulle strida mot
regeringsformens bestämmelser. Detta kan dock inte anses inverka på
bedömningen av det nu förevarande förslaget. På grund av det anförda
ansåg Lagrådet att den föreslagna lagen inte är förenlig med
bestämmelsen i 1 kap. 7 § andra stycket regeringsformen.
Finansutskottet gav även Konstitutionsutskottet tillfälle att yttra sig
över regeringens förslag till nytt bidrags- och utjämningssystem. I sitt
yttrande anförde Konstitutionsutskottet bl.a. att bestämmelsen i 1 kap.
7 § regeringsformen skall ses mot den bakgrunden att det redan vid tiden
för regeringsformens införande förekom lagregler om kommunal
skatteutjämning och att ett ganska renodlat utjämningssystem mellan
kommuner fanns på det kyrkliga området. Utskottet fann att bestämmelsen
bör tolkas på så sätt att den dels ger kommunerna en rätt att ta ut
skatt, dels begränsar denna rätt till att gälla skatt för sådana
uppgifter som de genom lag enligt 8 kap. 5 § regeringsformen getts
kompetens resp. ålagts att sköta. Bestämmelsen kan när det gäller
begreppet "skötseln av sina uppgifter" enligt utskottets mening ses som
riktad i första hand till kommunerna och mindre mot staten och vad som
närmare skall anses ligga inom ramen för kommunernas åligganden enligt
regeringsformens principstadgande får närmare bestämmas genom
lagstiftning. Utskottet uttalade att utvecklingen av denna konsti-
tutionella praxis har varit tydlig och erinrade om att lagar som
utsträcker den kommunala kompetensen längre än vad lokaliserings-
principen innebär antagits vid flera tillfällen efter regeringsformens
ikraftträdande.
Enligt utskottet finns det således flera omständigheter som ger utrymme
för en annan tolkning än den Lagrådet gjort. Utskottet uttalade vidare
att det framhölls i förarbetena till regeringsformens bestämmelse om
lagprövning (bet. 1978/79:KU39 s. 12) att det är naturligt att riksdagen
som grundlagsstiftare är den instans som är bäst ägnad att pröva om en
viss föreskrift är grundlagsenlig. Enligt utskottet är det mycket
angeläget att det inte finns någon tveksamhet kring tillämpningen av
regeringsformen. Utskottet förordade i likhet med Lagrådet den möjlighet
med en annan teknik än den föreslagna för att uppnå det eftersträvade
syftet och fann att en tänkbar lösning kan vara att avdragen och
tilläggen omvandlas till avgift respektive statligt utjämningsbidrag. En
sådan ordning är enligt utskottet klart godtagbar och förenlig med den
konstitutionella praxis som utvecklats som utfyllnad av
grundlagsregleringen och innebär samtidigt den ordningen att det i den
kommunala skattesatsen inte direkt ligger ett uttag för skötseln av en
annan kommuns uppgifter.
Konstitutionsutskottet ansåg att det självfallet är angeläget att
grundlagsbestämmelserna inte ger utrymme för så skilda bedömningar som
nu framkommit i ett tillämpningssammanhang och förordade därför att
frågan om innebörden av den kommunala självstyrelsen och beskattnings-
rätten och dess förhållande till utformningen av grundlagsbestämmelserna
analyseras och eventuellt förtydligas. Utskottet pekade i sammanhanget
även på att den i kompletteringspropositionen redovisade frågan om
utgiftstak för kommunerna och frågan om statlig förvaltning av kommun i
betalningssvårigheter måste ses från den utgångspunkten att kommunerna
enligt regeringsformen är tillförsäkrade självstyrelse. Utskottet
förutsatte därför - och även mot bakgrund av vad Lagrådet anfört - att
grundlagsenligheten av de aviserade förslagen kommer att utredas
ordentligt innan förslagen läggs fram.
Riksdagen ställde sig bakom de grundläggande principerna i regerings-
förslaget när det gäller syfte, inriktning, omfattning och införande-
regler (bet. 1994/95:FiU19, rskr. 1994/95:416). Finansutskottet
uttalade att det mot bakgrund av den analys av grundlagsfrågan som
Konstitutionsutskottet presenterat i och för sig skulle vara möjligt för
riksdagen att godkänna det nu föreliggande förslaget. Utskottet ansåg
emellertid - bl.a. mot bakgrund av de synpunkter som Konstitutions-
utskottet har anfört om en alternativ utformning - att man i första
hand bör välja en annan lagstiftningsteknik för att uppnå de
utjämningseffekter som regeringsförslaget eftersträvar.
Riksdagen godkände även vad regeringen anfört om ett tak för de
offentliga utgifterna (bet. 1994/95:FiU20, rskr. 1994/95:447).
Finansutskottet ansåg att det är angeläget att förstärka budgetprocessen
i alla led och biträdde med hänsyn härtill det aviserade förslaget om
ett utgiftstak. Finansutskottet utgick från att regeringen ordentligt
utreder om det aviserade förslaget är förenligt med kommunernas
grundlagsenligt tillförsäkrade självstyrelse. Finansutskottet tillade
att man måste beakta att förslaget ges en sådan utformning att
regeringsformens föreskrifter om dispositionen av statliga medel
tillgodoses.
Uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall tillkallas med uppgift att analysera
innebörden av den kommunala självstyrelsen och beskattningsrätten och
dess förhållande till grundlagsbestämmelserna. Om kommittén finner att
det behövs förtydliganden av eller ändringar i grundlagsbestämmelserna
om den kommunala självstyrelsen och beskattningsrätten, skall kommittén
lämna förslag till sådana ändringar.
Mot bakgrund av vad som redovisats i det föregående skall kommittén
särskilt uppmärksamma hur olika former av inomkommunal inkomstutjämning
och frågan om kommunalt utgiftstak förhåller sig till grundlagsbestämmel-
serna om den kommunala självstyrelsen och beskattningsrätten.
Kommittén skall ta del av de alternativa former för kommunal
inkomstutjämning som redovisas i betänkandet Kommunal inkomstutjämning -
alternativa modeller (Ds 1993:68) samt bedöma de olika modellerna i
förhållande till regeringsformen.
Kommittén skall också på Finansdepartementets initiativ yttra sig över
sådana förslag med anknytning till grundlagsbestämmelserna som under det
närmaste året avses utarbetas inom Finansdepartementet. Det gäller bl.a.
förslag om utgiftstak för kommunerna, förslag om budgetbalans och
redovisningsprinciper i kommuner och landsting samt bestämmelser om hur
man hanterar problem som uppstår när kommuner eller landsting inte kan
fullgöra sina betalningsförpliktelser.
Kommittén skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Kommittén skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 juli 1996.