Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av socialförsäkringsadministrationens organisationsstruktur, Dir. 1995:110
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1995-07-13
Dir. 1995:110
Beslut vid regeringssammanträde den 1995-07-13
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av
socialförsäkringsadministrationens organisationsstruktur.
Utredaren skall
- kartlägga Riksförsäkringsverkets (RFV) och försäkringskassornas
hittillsvarande roll- och ansvarsfördelning.
- analysera på vilket sätt den nuvarande organisationsstrukturen inom
socialförsäkringsadministrationen inklusive försäkringskassornas särskilda
ställning innebär begränsningar och skapar möjligheter för verksamheten.
- beskriva och analysera försäkringskassornas samverkan inom ramen för
Försäkringskasseförbundet (FKF) och de olika uppgifter som FKF utför för
försäkringskassornas räkning såsom intresse-, service- och arbetsgivar-
organisation.
- lämna förslag till förändringar som tydliggör försäkringskassans
organisatoriska ställning samt den roll RFV som central myndighet skall
inta i förhållande till försäkringskassan.
- arbeta fram former för samverkan som innebär utveckling av en
individualiserad relation mellan de allmänna försäkringskassorna och RFV.
Bakgrund
Behovet av en översyn
Verksamheten inom socialförsäkringsadministrationen, dvs Riksförsäkrings-
verket (RFV) och de allmänna försäkringskassorna, har fått en mer
sammansatt karaktär. Detta är en följd bl.a. av administrationens ansvar
för samordning av rehabiliteringsåtgärder och insatser för att begränsa
behovet av ersättning vid ohälsa. Den allmänna utvecklingen inom den
offentliga sektorn mot resultatorienterad styrning har också inneburit
förändringar. Ett omfattande förändringsarbete pågår på flera
verksamhetsområden inom socialförsäkringen. Ålderspensionsreformen
ställer socialförsäkringsadministrationen inför nya uppgifter. Även
förslag från Sjuk- och arbetsskadekommittén (S 1993:07) kan medföra
förändringar. Tillämpningen av EU-rätten ställer nya krav.
Vidare har under senare tid frågor aktualiserats vad gäller roll- och
ansvarsfördelningen mellan RFV och de allmänna försäkringskassorna.
Riksdagen har funnit det angeläget att en översyn kommer till stånd vad
gäller de krav som bör ställas på försäkringskassornas lokalkontorsnät
och vilket inflytande försäkringskassorna själva skall ha på
utformningen av detta respektive vilken styrande roll RFV skall ha (bet.
1994/95:SfU7, rskr. 1994/95:118). Vid en sådan översyn bör enligt
riksdagen också formerna för RFV:s tillsyn av försäkringskassornas
organisation ses över.
Det ansträngda statsfinansiella läget innebär för socialförsäkrings-
administrationen, liksom för andra statliga verksamheter, krav på att
verksamheten skall kunna bedrivas med minskade resurser.
Försäkringskassorna har sedan 1980-talet gjort besparingar. De
ekonomiska kraven på socialförsäkringsadministrationen kommer dock även
i fortsättningen att vara strama.
Statsmakterna har under senare år ställt ökade krav på den ekonomiska
redovisningen inom statsförvaltningen. Formerna för att uppnå dessa krav
är på vissa håll inom förvaltningen inte helt utvecklade (jmf
departementspromemorian ELMA - Åtgärder för att stärka
resultatstyrningen Ds 1995:6). Riksrevisionsverket bedömde RFV:s
årsredovisning för år 1993/94 som i allt väsentligt rättvisande men
anmärkte på att resultatredovisningen inte gav tillfredställande
information vad avser
- kommentarer och analys av resultat i förhållande till målen,
- väsentliga slutprestationer för socialförsäkringsadministrationen,
- kvalitet i slutprestationerna.
I 1995 års budgetproposition (prop. 1994/95:100 bil. 6) har regeringen
aviserat en översyn av socialförsäkringsadministrationen.
Nuvarande organisationsstruktur
Socialförsäkringsadministrationens funktion är att handlägga den
allmänna socialförsäkringen samt ett antal bidragssystem.
Administrationen har hand om bl.a. barnbidrag, föräldraförsäkring,
sjukförsäkring, arbetsskadeförsäkring, förtidspension/sjukbidrag, olika
ersättningar till funktionshindrade, ålderspension,
värnpliktsersättning, kontant arbetsmarknadsstöd och utbildningsbidrag.
Verksamheten är organiserad på en central, en regional och en lokal
nivå. Den centrala nivån utgörs av RFV. Den regionala nivån består av de
25 allmänna försäkringskassorna. Det finns en försäkringskassa för
varje län samt en särskild för Göteborgs kommun. Försäkringskassorna är
organiserade i ett centralkontor och i ett varierande antal lokalkontor.
Enligt 18 kap. 1 § lagen (1962:381) om allmän försäkring skall
försäkringskassan inrätta lokalkontor i den mån så prövas erforderligt.
RFV har utfärdat föreskrifter (RFFS 1987:6) att det skall finnas minst
ett lokalkontor per kommun. Den 1 januari 1995 fanns 364 lokalkontor.
Försäkringskassorna handlägger enskilda ärenden inom socialförsäkrings-
och bidragssystemen. RFV är central tillsyns- och förvaltningsmyndighet
med uppgift att fördela resurser och utöva tillsyn över försäkringskassorna
så att den allmänna försäkringen tillämpas likformigt och
rättvist i landet. RFV ansvarar även för administrationens gemensamma
ADB-system.
Socialförsäkringsadministrationen är reglerad i lagen (1962:381) om
allmän försäkring. De allmänna försäkringskassorna är från staten
fristående offentligrättsliga organ men är i sin myndighetsutövning att
betrakta som förvaltningsmyndigheter. Förklaringen till
försäkringskassornas särskilda ställning är historisk.
Sjukkasserörelsens framväxt som folkrörelse med början under 1800-talet
bildar grunden för dagens struktur.
Försäkringskassan leds av en styrelse och en direktör. Direktören utses
av RFV men anställs av försäkringskassan och är således ansvarig inför
dess styrelse. Styrelsen består vanligen av en ordförande och vice
ordförande som utses av regeringen samt fyra övriga ledamöter som utses av
landstingsfullmäktige (i Göteborg och på Gotland av kommunfullmäktige; i
Malmöhus läns försäkringskassa utses två ledamöter av Malmö kommunfullmäktige
och två ledamöter av Malmöhus landstingsfullmäktige). I
styrelserna för Stockholms och Malmöhus läns allmänna försäkringskassor
utser kommun- respektive landstingsfullmäktige sex övriga ledamöter.
Styrelsen för försäkringskassan har inom givna ramar det samlade ansvaret
för att försäkringen och bidragssystemen hanteras korrekt.
Styrelsen ansvarar också för arbetsgivarfrågor (löne- och
personalpolitik, kompetensutveckling m.m.) samt frågor rörande budget,
organisation samt lokaler. Handläggningen av enskilda försäkringsärenden
är delegerad till tjänstemän. De förtroendevalda utgör en kontaktlänk
dels mot medborgarna dels mot andra aktörer och samarbetspartner.
Inom en försäkringskassa finns en eller flera socialförsäkringsnämnder,
vars uppgift är att pröva ärenden som är av stor ekonomisk betydelse för
den enskilde och som har betydande inslag av skälighetsbedömning.
Exempel på sådana ärenden är prövning av rätt till förtidspension,
handikappersättning, vårdbidrag och ersättning vid arbetsskada samt
vissa omprövningsbeslut.
Socialförsäkringsnämnderna ersatte år 1987 de tidigare pensions-
delegationerna och försäkringsnämnderna. Avsikten med denna förändring var
att
stärka förtroendemannainflytandet vid försäkringskassorna. En social-
försäkringsnämnd består av sju ledamöter. Regeringen utser ordföranden, RFV
utser tre ledamöter efter förslag av arbetsmarknadens parter och tre
ledamöter väljs av landstingsfullmäktige (i Göteborg och på Gotland av
kommunfullmäktige; i Malmöhus läns försäkringskassa utses två ledamöter
av Malmö kommunfullmäktige och en ledamot av Malmöhus landstingsfullmäktige).
RFV har enligt förordningen (1988:1204) med instruktion för Riksförsäkrings-
verket till uppgift att
- svara för den centrala ledningen och för tillsynen av försäkringskassornas
verksamhet,
- verka för att socialförsäkrings- och bidragssystemet tillämpas likformigt
och rättvist samt att aktiva åtgärder vidtas för att minska behovet av långa
sjukskrivningar och förtidspensioneringar,
- meddela de föreskrifter enligt givna bemyndiganden och de allmänna råd
som fordras för tillämpning av lagstiftningen och för säkerställande av
en effektiv resursanvändning och administration,
- se till att allmänheten får en tillfredsställande service och
information om trygghetsanordningarna,
- ansvara centralt för informations- och utbildningsverksamheten på området,
- vidta de åtgärder som behövs för förvaltningen av RFV:s fonder,
- följa utvecklingen av de olika grenarna inom trygghetssystemet och
utvärdera trygghetsanordningarnas effekter för individ och samhälle,
- ansvara för officiell statistik enligt förordningen (1992:1668) om den
officiella statistiken.
RFV leds av en generaldirektör tillsammans med en styrelse om nio
ledamöter, generaldirektören inräknad. Utöver vad som anges i 13 §
verksförordningen (1987:1100 ) skall styrelsen, enligt instruktionen,
besluta i frågor om
- framställningar till regeringen vad gäller författningsfrågor av
större vikt,
- överlämnande till regeringen av utvärderingsrapporter och liknande
redovisningar som avser utveckling och behovet av åtgärder inom
administrationen,
- tillsättning av tjänst hos allmänna försäkringskassor när det ankommer
på verket.
RFV är organiserat i sju avdelningar:
- planeringsavdelningen (med ekonomifunktion),
- försäkringsavdelning I (läkemedelsfrågor och vårdersättning),
- försäkringsavdelning II (bidrag, pensioner, rehabilitering,
sjukförsäkring),
- utvärderingsavdelningen,
- juridiska avdelningen,
- ADB-avdelningen,
- verksadministrativa avdelningen (information, kontorsservice, personal).
Försäkringskasseförbundet (FKF) är försäkringskassornas intresse-, service-,
och arbetsgivarorganisation. FKF arbetar bl.a. med socialpolitisk
bevakning, administrativ utveckling för försäkringskassornas verksamhet,
information om socialförsäkringen, remiss- och utredningsverksamhet inom
socialförsäkringsområdet. FKF ger ut tidningen Social Försäkring och
bedriver förlagsverksamhet. På uppdrag av försäkringskassorna är FKF
central arbetsgivarorganisation och arbetar därvid med förhandlings-
verksamhet, löne- och personalpolitik, arbetsmiljö och arbetsrätt. FKF
håller kongress året efter att ordinarie allmänna val till riksdagen ägt
rum samt förbundsmöten övriga år. Vid kongressen utses FKF:s styrelse.
På kongressen och förbundsmötet behandlas budgetfrågor,
försäkringskassornas avgifter till FKF och andra frågor av gemensamt
intresse för försäkringkassorna.
Hittillsvarande roll- och ansvarsfördelning
Socialförsäkringsadministrationen utgör en modell som avviker från övrig
statlig verksamhet med myndighetskaraktär. Detta har sitt ursprung i
sjukkassornas framväxt som folkrörelse med en tydlig lokal förankring.
Det var först senare som staten successivt tog ansvar för en allmän
socialförsäkring samtidigt som verksamheten fick alltmer statlig
karaktär. Ett samordnat ersättningssystem och en samlad statligt
reglerad administration, som i allt väsentligt gäller fortfarande,
etablerades år 1962 i och med att riksdagen antog lagen (1962:381) om
allmän försäkring. Dessförinnan hade socialförsäkringen varit uppdelad
på två separata grenar med å ena sidan sjukförsäkring framvuxen som en
folkrörelse, å andra sidan pensionsförsäkring utvecklad efter statligt
initiativ.
En generell förutsättning för att en rikstäckande organisation skall
fungera är att roll- och ansvarsfördelningen mellan central, regional
och lokal nivå är tydlig. I alla stora organisationer som består av ett
centrum och med tyngdpunkt på den lokala nivån, behövs former och
processer för att säkerställa att verksamhetens ändamål uppnås. Vad
gäller socialförsäkringsadministrationen kräver olika uppgifter olika
grad av central, regional eller lokal tyngdpunkt i administrationen.
Rehabiliteringsarbetet är exempel på ett område som kan behöva en högre
grad av lokalt handlingsutrymme än andra områden i socialförsäkringen.
I början av år 1995 genomfördes inom Socialdepartementet en förstudie
kring socialförsäkringens administration och ledningsformer. Bakgrunden
var bl.a. att det under senare tid förekommit skilda uppfattningar om
rollfördelningen inom socialförsäkringsadministrationen. Ur förstudien
och ett efterföljande seminarium med representanter för
socialförsäkringsadministrationen utkristalliserades huvudsakligen två
frågeställningar. Den första gäller den formella roll- och
ansvarsfördelningen mellan socialförsäkringsadministrationens olika
delar. Den andra frågan, delvis sammanhängande med den första, rör
former och processer för hur de olika nivåerna i administrationen
samverkar med varandra i den löpande verksamheten.
Ett exempel på oklarhet i roll- och ansvarsfördelning som noterades i
förstudien är försäkringskassedirektörens dubbla ansvar gentemot RFV som
utser direktören respektive försäkringskassans styrelse. Om en motsättning
skulle uppstå mellan dessa hamnar direktören i en lojalitetskonflikt,
vilket i sin tur kan hämma en effektiv ledning av verksamheten.
Det finns således skäl att i en översyn undersöka hur roll- och
ansvarsfördelningen mellan de olika organisatoriska enheterna inom
socialförsäkringsadministrationen kan göras tydligare. Den lokala
förankring som finns i den nuvarande organisationen ger fördelar i form
av möjligheter till ett flexibelt utnyttjande av resurser och kompetens
i form av bl.a. regional och lokal samverkan med myndigheter från andra
sektorer. Det finns samtidigt stort behov av central samordning för att
socialförsäkringen skall kunna administreras på ett likformigt och
rättvist sätt i landet. Översynen bör därför inriktas på en undersökning
av hur en säkerställd likformighet i handläggningen av den allmänna
försäkringen samt en väl fungerande uppföljning och utvärdering av
verksamheten kan förenas i en organisationslösning med den regionala och
lokala förankring som präglar dagens organisation.
Beträffande former för nivåernas samverkan inom socialförsäkrings-
administrationen har detta i långa stycken bedrivits som om verksamheten
vore enhetlig. Detta har avspeglats inte minst på den centrala nivåns
funktionsinriktade organisering av socialförsäkringsadministrationen.
Förstudien har visat på en utveckling mot en mer decentraliserad
organisation och på ett behov av en fortsatt sådan utveckling. Formerna
för en väl fungerande styrning i en decentraliserad organisation behöver
utvecklas ytterligare oavsett hur den formella roll- och
ansvarsfördelningen kommer att förändras. Kraven på en sådan utveckling
har förstärkts i och med försäkringskassornas ansvar för rehabilitering.
Enligt Socialdepartementets förstudie finns det skäl att eftersträva en
individualisering av RFV:s ledningsinsatser gentemot
försäkringskassorna. Försäkringskassorna verkar inom olika regioner
under skilda förutsättningar samtidigt som verkets insatser bör
prioriteras så att resultatet av socialförsäkringsadministrationens
verksamhet vad avser regeltillämpning blir likformig i landet. Detta
skulle underlättas av en individualiserad relation mellan RFV och varje
försäkringskassa. En sådan relation skulle samtidigt förbättra
möjligheterna att tillvarata och sprida lokalt utvecklade förbättringar
i organiseringen av verksamheten till andra delar av socialförsäkrings-
administrationen.
Uppdraget
Utredningsuppdraget består av två delar
- den formella roll- och ansvarsfördelningen inom socialförsäkrings-
administrationen,
- formerna för hur de olika delarna inom socialförsäkringsadministrationen
skall samverka med varandra.
Den formella roll- och ansvarsfördelningen
Utredaren skall kartlägga RFV:s och försäkringskassornas hittillsvarande
roll- och ansvarsfördelning. Utredaren skall även belysa
kassastyrelsernas roll och ansvar. Vidare skall utredaren analysera på
vilket sätt den nuvarande organisationsstrukturen inom
socialförsäkringsadministrationen inklusive försäkringskassornas
särskilda ställning innebär begränsningar av och skapar möjligheter för
verksamheten.
Utredaren skall vidare beskriva och analysera försäkringskassornas
samverkan inom ramen för FKF och de olika uppgifter som FKF utför för
försäkringskassornas räkning såsom intresse-, service- och arbetsgivar-
organisation.
På grundval av denna analys skall utredaren lämna förslag till
förändringar som tydliggör försäkringskassans organisatoriska ställning samt
den roll RFV som central myndighet skall inta i förhållande till
försäkringskassan. I denna del skall särskilt anges funktioner av sådan
betydelse för styrning och uppföljning av socialförsäkringen att de bör
fullgöras av den centrala förvaltningsmyndigheten. För- och nackdelar
med att uppgifter av genomförande- och servicekaraktär lämnas till
kassorna separat eller i samverkan skall belysas. Utredarens förslag
till förändrad roll- och ansvarsfördelning för
socialförsäkringsadministrationen kan komma att förändra
förutsättningarna för FKF:s verksamhet. Utredaren skall i detta
sammanhang belysa behovet av reglering och om så bedöms nödvändigt lämna
förslag.
Utgångspunkten för förslagen skall vara att en likformig, rättssäker och
effektiv tillämpning av förmånsreglerna inom socialförsäkringen
säkerställs samtidigt som fördelarna med ett lokalt och regionalt
ansvarstagande för verksamhet, kompetens och resultat tas till vara.
Frågor om uppföljning och utvärdering är av särskild vikt.
Utredarens förslag skall vidare syfta till att precisera ansvaret hos
olika enheter och nivåer inom organisationen och klargöra hur detta
ansvar skall kunna utkrävas. Vid utformningen av sitt förslag bör
utredaren beakta de förslag till reformering av organisation och
styrning av den statliga förvaltningen som redovisas i
departementspromemorian ELMA - Åtgärder för att stärka
resultatstyrningen (Ds 1995:6). Utredaren bör i sitt arbete hålla
kontakt med Sjuk- och arbetsskadekommittén (S 1993:07) och Kommissionen
om den statliga förvaltningens uppgifter och organisation (1995:93).
Utredaren skall vidare beakta kraven på besparingar inom administrationen.
Den föreslagna organisationens förmåga till anpassning och
rationalisering bör därvid tillmätas stor betydelse. I denna del av
utredningsuppdraget ingår att beakta hur organisationen påverkas av de
möjligheter och begränsningar som följer av utnyttjandet av ADB-teknik
som hjälpmedel i verksamheten. Centralt i detta sammanhang är hur den
pågående utvecklingen av ADB-teknik skall kunna tas till vara på bästa
sätt. Utredaren skall vidare i enlighet med riksdagens tillkännagivande
(bet. 1994/95:SfU7, rskr. 1994/95:118) överväga och föreslå de krav som
bör ställas på lokalkontorsnätet, vilket inflytande den regionala nivån
skall ha på nätets utformning samt den styrande roll den centrala nivån
skall ha. I övervägandena under denna punkt bör tillgängligheten och
kvaliteten på service ges stor vikt vid sidan av mer geografiska hänsyn.
En mer individualiserad relation mellan försäkringskassorna och RFV
Uppgiften för utredaren i denna del är att mot bakgrund av den kartläggning
och analys som gjorts i utredningsuppdragets första del utveckla
former för samverkan mellan RFV och försäkringskassorna. Detta har en
koppling till den generella förnyelsen av styrningen av offentliga
verksamheter enligt vad som redovisats bl.a. i departementspromemoriorna
En Social Försäkring (Ds 1994:81) och ELMA - Åtgärder för att stärka
resultatstyrningen (Ds 1995:6).
Utredningsarbetet i denna del bör beakta behovet av en individualiserad
relation mellan verket och försäkringskassorna. I förstudien har detta
beskrivits i termer av beställare och utförare med den centrala nivån
som beställare och de regionala och lokala nivåerna som utförare, något
som kan vara en av flera tänkbara utgångspunkter. Utredaren skall arbeta
fram former för hur en individualiserad relation mellan
försäkringskassorna och RFV skall kunna utvecklas.
En mer individualiserad relation mellan RFV och försäkringskassorna kan
förväntas ställa krav på förändringar av verksamheten på såväl central
som på regional och lokal nivå i socialförsäkringsadministrationen.
Utredaren bör redovisa dessa krav.
Arbetets uppläggning och tidplan
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) och att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredningsuppdraget vad avser den första delen skall vara avslutat
senast den 1 december 1995 samt i sin helhet den 1 april 1996.