Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny lag mot skatteflykt, omprövning av 1994 års ändringar i revisions-
reglerna m.m.
, Dir. 1995:11
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-01-26
Dir. 1995:11
Beslut vid regeringssammanträde den 26 januari 1995
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas för att utforma en ny lagstiftning mot
skatteflykt mot bakgrund av de erfarenheter som vunnits vid
tillämpningen av lagen (1980:865) mot skatteflykt. Vidare skall
kommittén ompröva de regler om revision m.m. som infördes den 1 juli
1994 och föreslå de ändringar som är motiverade i syfte att stärka och
effektivisera skattekontrollen.
Kommitténs arbete skall vara slutfört före utgången av år 1995.
En ny lag mot skatteflykt
Lagen mot skatteflykt tillkom år 1980 (prop. 1980/81:17, bet.
1980/81:SkU8, rskr. 1980/81:27, SFS 1980:865). Lagstiftningen tog sikte
på sådana skatteflyktsförfaranden som innebar att den skattskyldige vid
genomförandet av ekonomiska affärer skaffar sig skatteförmåner som inte
är avsedda av lagstiftaren genom att använda förfaranden som från
kommersiella och liknande synpunkter utgör omvägar. Lagen tidsbegränsades
till att gälla i fråga om rättshandlingar som företogs under
åren 1981 t.o.m. 1985. Tidsbegränsningen motiverades med att lagen mot
slutet av femårsperioden skulle utvärderas från rättssäkerhetssynpunkt
och kunna omprövas.
Efter ett par år utvidgades lagens tillämpningsområde till att även
gälla förfaranden som, utan att kunna karakteriseras som omvägar,
tillkommit uteslutande i avsikt att uppnå skatteförmåner (prop.
1982/83:84, bet. Kommittédirektiv
En ny lag mot skatteflykt, omprövning av 1994 års ändringar i
revisionsreglerna m.m. 1982/83:SkU20, rskr. 1982/83:139, SFS 1983:75).
Lagens giltighetstid förlängdes i olika omgångar t.o.m. utgången av år
1993.
Justitiekanslern har fram till år 1988 haft i uppdrag att granska till-
lämpningen av skatteflyktslagen från rättssäkerhetssynpunkt. Han har
redovisat sitt uppdrag dels år 1985, dels år 1988 (se prop. 1985/86:49
och prop. 1987/88:150 bil. 3). Justitiekanslern fann vid sin granskning
att tillämpningen av lagen präglats av stor försiktighet och att det
genomgångna materialet inte gav stöd för antagandet att lagen och dess
tillämpning lett till att kraven på rättssäkerhet och förutsebarhet för
de skattskyldiga blivit åsidosatta. Även efter år 1988 synes
tillämpningen av skatteflyktslagen ha varit fortsatt restriktiv.
Lagen har också varit föremål för en översyn av Skatteflyktsutredningen.
Utredningens betänkande Ny generalklausul mot skatteflykt (SOU 1989:81)
föranledde dock inte några ändringar i lagstiftningen. Remissopinionen
var i det övervägande antalet fall avvaktande eller helt avvisande till
utredningens förslag.
I samband med att skatteflyktslagens giltighetstid utsträcktes till
utgången av år 1993 uttalades att det fanns skäl att vänta med att pröva
skatteflyktslagens utformning till dess att erfarenheter från
tillämpningen av skattereformens regler förelåg (prop. 1990/91:56 s.
17).
Skatteflyktslagen upphävdes emellertid fr.o.m. januari 1993 (prop.
1992/93:127, bet. 1992/93:SkU14, rskr. 1992/93:148, SFS 1992:1600). Den
upphävda lagen tillämpas alltjämt på rättshandlingar som företagits
under tiden den 1 januari 1981 - den 31 december 1992.
Olika åsikter finns om lagtolkningsmetoder och möjligheterna till s.k.
genomsyn vid tillämpningen av skattereglerna. De domstolsavgöranden som
finns där frågan om genomsyn tagits upp till diskussion visar att någon
enhetlighet inte finns om tillämpningen av genomsynsprincipen. Det finns
dessutom ett behov av spärrar mot kringgåenden som i vissa fall kan
ligga utanför området för genomsyn. Nuvarande ordning är således inte
tillräcklig för att effektivt komma till rätta med olika
skatteflyktsförfaranden.
Några negativa effekter av tillämpningen av skatteflyktslagen har inte
kunnat konstaterats. Tvärtom får det anses att lagen haft en väsentlig
preventiv funktion och varit ett betydelsefullt redskap i kampen mot
skatteflykt och olika former av skatteundandraganden. Regeringen avser
därför att under våren 1995 överlämna en proposition till riksdagen om
ett återinförande av skatteflyktslagen.
Den utvärdering av lagen som aviserades i prop. 1990/91:56 kom aldrig
till stånd. Kommittén skall nu utarbeta en ny lag mot skatteflykt.
Därvid skall de erfarenheter som vunnits vid tillämpningen av den
tidigare lagen beaktas, särskilt efter skattereformens genomförande. Vid
utformningen av den nya lagstiftningen skall rättssäkerhetssynpunkter
sammanvägas med samhällsintresset av att ha ett effektivt verkande medel
mot skatteflykt. Tillämpningsområdet för den nya lagen och kriterierna
för skatteflykt bör ägnas särskild uppmärksamhet i syfte att
effektivisera lagstiftningen. Den nya lagen bör utformas på ett sådant
sätt att den inte inverkar menligt på möjligheterna att bedriva en
rationell affärsverksamhet. Näringsidkarens frihet att ingå avtal och
möjligheten att överblicka avtalens konsekvenser måste därför särskilt
beaktas.
Kommittén bör vidare beakta den skatteflyktsbestämmelse som finns i
lagen (1994:1854) om inkomstbeskattningen vid gränsöverskridande
omstruktureringar inom EG och föreslå de eventuella anpassningar i
bestämmelsen som kan följa av den nya lagstiftningen.
Omprövning av 1994 års ändringar i revisionsreglerna m.m.
En effektiv skattekontroll är viktig från flera utgångspunkter. Den
leder till inkomstökningar för det allmänna samt bättre skattemoral och
större lojalitet till systemet som på sikt ger ytterligare
skatteintäkter. Den leder också till höjd effektivitet i företagen och
en förbättrad marknadsfunktion genom att skattefusket försvinner som
konkurrensmedel. En grundläggande förutsättning för en effektiv
skattekontroll är en ändamålsenlig lagstiftning om bl.a. skatterevision
och andra kontrollåtgärder.
År 1992 tillkallade dåvarande regering en kommitté för att se över
rättssäkerheten vid beskattningen (dir. 1992:27), Rättssäkerhetskommittén.
Kommittén lade i juni 1993 fram betänkandet Rättssäkerheten vid
beskattningen (SOU 1993:62). Betänkandet lades i prop. 1993/94:151 till
grund för genomgripande lagändringar som trädde i kraft den 1 juli 1994.
Bevissäkringslagen (1975:1027) för skatte- och avgiftsprocessen
upphävdes och ersattes med en ny lag, lagen (1994:466) om särskilda
tvångsåtgärder i beskattningsförfarandet. Revisionsreglerna ändrades i
väsentliga avseenden, bl.a. genom att möjligheten att besluta om s.k.
tredjemansrevision slopades och ersattes av en
kontrolluppgiftsskyldighet och genom att reglerna om efterkontroll i
tullagen (1987:1065) utformades efter motsvarande bestämmelser i
taxeringslagen (1990:324). Vidare ändrades bl.a. lagen (1978:880) om
betalningssäkring för skatter, tullar och avgifter samt lagen (1989:479)
om ersättning för kostnader i ärenden och mål om skatt, m.m.
Förändringarna har mött en hel del invändningar. Såväl vid remissomgången
som vid riksdagsbehandlingen ifrågasattes det välbetänkta i
flera av förslagen. Bl.a. framfördes att den nya lagstiftningen innebär
att skattemyndigheterna avhänts betydelsefulla instrument för att
bekämpa skattefusket och att möjligheten att göra tredjemansrevisioner
är en förutsättning för att Sverige skulle kunna fullgöra sina åtaganden
enligt internationella konventioner och EG:s handräckningsdirektiv på
ett tillfredsställande sätt.
Lagstiftningen har nu varit i kraft en tid. Kommittén skall ompröva de
nya reglerna mot bakgrund av de erfarenheter som vunnits och föreslå de
lagändringar som behövs för att få en ändamålsenlig lagstiftning på
kontrollområdet. Därvid skall intresset av att skatte- och tullmyndigheterna
har instrument till sitt förfogande för att utöva en effektiv
kontroll av att skatte- resp. tullagstiftningen efterlevs sammanvägas
med kravet att lagstiftningen tillgodoser rimliga
rättssäkerhetsgarantier.
Redovisning av uppdraget m.m.
Kommittén skall i sitt arbete beakta vad som sägs i direktiven till
samtliga kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23). Uppdraget skall slutföras före utgången av år
1995.