Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Reformering av EU:s gemensamma jordbrukspolitik, Dir. 1995:109
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1995-07-27
Dir. 1994:109
Beslut vid regeringssammanträde den 27 juli 1995
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillsätts med uppgift att från svensk
utgångspunkt utarbeta ett samlat förslag till reformer av EU:s
gemensamma jordbrukspolitik (CAP) och en strategi för reformernas
genomförande.
Syftet med reformerna skall vara att marknadsorientera, avreglera och
miljöanpassa CAP.
Förslagen skall baseras på en analys av mål och medel i den gemensamma
jordbrukspolitiken i dag och i framtiden, kostnader för politiken,
åtaganden i Världshandelsorganisationen WTO och stödbehovet inom
jordbruket. Kommittén skall också föreslå alternativa handlingsvägar för
reformernas genomförande.
Bakgrund
Kritik har riktats mot EU:s genemsamma jordbrukspolitik särskilt från
utanförstående länder men även internt i medlemskretsen. Sverige hör
till de medlemsländer som klarast uttalat önskemål om ökad
marknadsorientering, avreglering och miljöanpassning av CAP.
Den analys av effekterna av den tidigare svenska jordbrukspolitiken som
ledde till 1990 års reform och avreglering, vilken beslöts under stor
politisk enighet, liknande den som låg till grund för 1992 års reform av
CAP.
Den svenska politiken före 1990 var alltför dyr och den gav dålig
måluppfyllelse. Kostnaderna för överskottsproduktionen ökade. Större
delen av det generella stödet kapitaliserades i höjda fastighetspriser,
vilket höjde kostnadsnivån i den mån det inte absorberades av
mellanleden. Mindre jordbruk i utsatta regioner klarade sig inte utan
ytterligare stöd. Annan produktion, utan stöd, hämmades av höga
alternativkostnader eftersom stödet inriktades mot jordbrukets
livsmedelsproduktion. Särskilt de svagare konsumentgrupperna drabbades
av höga inflationsdrivande livsmedelspriser. Intensiteten i jordbruket
ökade med negativ miljöverkan som följd.
Trots att analysen som låg bakom Sveriges reform likande den som låg
till grund för reformen av CAP år 1992 var den svenska reformen
betydligt mer långtgående. Stora likheter finns fortfarande mellan EU:s
nuvarande jordbrukspolitik och Sveriges politik före 1990 års reform.
EU:s politik kan dock sägas vara än mer komplicerad. I första hand beror
detta på de marknadsregleringar som syftar till att reglera såväl priser
som utbudskvantiteter.
Det är dock inte bara den växande kritiken mot CAP som motiverar en mer
genomgripande reform. Vid EU:s regeringskonferens år 1996 kommer en
utvidgning mot Central- och Östeuropa att diskuteras. Med en sådan
utvidgning kommer också nya krav att ställas på CAP. Uruguayrundans
åtaganden samt de ytterligare krav som kommer att ställas i samband med
den förhandlign om fortsatt reform år 2000 som redan beslutats, innebär
också ytterligare krav på reformering, liksom fortsättningen på 1992 års
CAP-reform, vars genomförandefas avslutas i år. Även besluten vid FN:s
konferens om miljö och utveckling (UNCED) år 1992 innebär krav på
förändringar av CAP.
Uppdraget
Analys av den nuvarande politiken
Kommittén skall först göra en analys av den hittills förda
jordbrukspolitiken inom EU. Analysen skall även omfatta vilka
konsekvenser en utvidgning mot Central- och östeuropa skulle få för CAP.
EU:s jordbrukspolitik har präglats av producentperspektivet i betydligt
högre grad än Sveriges jordbrukspolitik. Konsumenternas och
skattebetalarnas intressen har i EU traditionellt fått vika. Än i dag
gäller att det i de flesta EU-länder inte finns någon stark opinion mot
höga priser eller mot att över hälften av EU:s samlade budget går till
jordbruksstöd. Den tunga och ökande byråkratin, inte minst som en följd
av CAP-reformen, och det alltmer utbredda fusket med EU:s bidrag har i
stället hamnat i fokus. Dessa senare faktorer är självklart viktiga men
för svenskt vidkommande måste också såväl det makroekonomiska
perspektivet, som konsumenternas och skattebetalarnas intressen,
framhävas i analysen av den förda politiken.
Kommittén skall analysera den centrala frågan hur jordbrukspolitiken
påverkar effektivitet, struktur och inkomster i produktionen. En
utgångspunkt för analysen är en utvärdering av 1992 års CAP-reform.
EU och påtänkta nytillkommande medlemmar har gjort åtaganden i
Uruguayrundan. Dessa omfattar bl.a. neddragningar av internstöd,
gränsskydd och exportsubventioner. Kommittén skall analysera hur
alternativa antaganden om produktions- och konsumtionsutvecklingen
påverkar möjligheterna att med nuvarande politik klara åtagandena. En
sådan analys kan även ge anvisning om inriktning av en alternativ
politik som uppfyller åtagandena. En konsekvens av Uruguayrundan är att
frihandelsavtal/zoner hädanefter måste omfatta även jordbruk vilket
också skall beaktas. Även bortsett från formella åtaganden i WTO finns
ett latent tryck från länder utanför EU på grund av CAP:s snedvridande
effekter på handeln. Dessa förväntas öka vid utvidgningar med de
aktuella kandidatländerna.
Förslag till reformer
Kommittén skall lämna ett samlat förslag till reformer av EU:s
gemensamma jordbrukspolitik. Kommittén skall därvid precisera en svensk
ståndpunkt när det gäller målen för CAP och föreslå medel för att nå
dessa mål.
Kommitténs förslag till reformer skall åtföljas av en samhällsekonomisk
konsekvensanalys.
Kommittén skall mot bakgrund av analysen av den nuvarande gemensamma
jordbrukspolitiken föreslå reformer som syftar till att
marknadsorientera och avreglera politiken.
Alltmer uppmärksamhet riktas på jordbrukets miljökonsekvenser och
möjligheterna att bedriva en uthållig produktion. Om stödet till
jordbruket är produktanknutet ökar intensiteten i jordbruket, d.v.s.
användningen av bekämpningsmedel och gödsel vilket medför läckagerisker
och andra negativa miljöeffekter. Jordbrukets omvandling av
odlingslandskapet innebär ett hot mot den biologiska mångfalden. Å andra
sidan kan neddragning av traditionella stödformer innebära att
jordbruksverksamhet som anses önskvärd från miljösynpunkt riskerar att
upphöra. Kommittén skall analysera hur nuvarande politik bör reformeras
för att uppställda miljömål skall kunna nås.
Jordbrukets betydelse för regional balans har framhållits i olika
sammanhang. Möjligheterna att producera traditionella jordbruksprodukter
kommer dock sannolikt att vara begränsade även i framtiden, antingen på
grund av marknadsregleringar eller bristande lönsamhet i produktionen.
Ett viktigt led i den fortsatta reformeringen av CAP är därför en
förstärkning av de resurser inom ramen för jordbrukspolitiken som
avsätts för landsbygdsutveckling. Exempel på sådana åtgärder är stöd för
att finna kompletterande sysselsättningstillfällen till den
traditionella jordbruksdriften. Kommittén skall analysera hur nuvarande
politik bör reformeras för att på ett mer optimalt sätt nå dessa mål.
Livsmedelsförsörjningen i Sverige, EU och globalt påverkas av
jordbrukspolitiken i olika länder. Detta skall belysas.
Påverkan på utvecklingsländernas livsmedelsproduktion bör därvid
särskilt uppmärksammas. I detta sammanhang bör såväl möjligheterna för
som naturliga och andra begränsningar till livsmedelsproduktion i dessa
länder analyseras.
Ett område som har lyfts fram inte minst av Sverige under senare år är
hur kvalitets- och etikaspekterna tillgodoses i jordbrukspolitiken.
Exempel på detta är debatten om brukningsmetoder, djurhälsa och
matkvalitet. Bakom detta ligger ett allt starkare konumentengagemang. På
producentsidan verkar liknande krafter. Intresset för dessa frågor
förefaller öka i unionens olika medlemsländer. Effekterna härav måste
påverka politikens utformning och skall ingå i utredningens analys.
Den ökande relativa betydelsen för de vidareförädlade produkterna i
förhållande till de oförädlade produkterna i förhållande till de
oförädlade råvarorna skall belysas och dess konsekvenser för
utformningen av den gemensamma politiken skall ingå i analysen.
Kostnader
De kostnadsmässiga konsekvenserna av CAP skall analyseras särskilt.
Analysen skall även omfatta konsekvenserna av en utvidgning till
kandidatländerna. Ett samhällsekonomiskt resonemang är nödvändigt där
inte bara de omedelbara budgetkostnaderna kvantifieras. Analysen skall
innehålla de makroekonomiska konsekvenserna, och då särskilt de som
följer av en felaktig resursfördelning och höga konsumentpriser, men
också andra konsekvenser såsom miljöekonomiska. Analysen skall avse
konsekvenserna i nuvarande medlemsländer men givetvis också, och kanske
än mer påtagligt, i kandidatländerna med knappa resurser och viktiga
vägval att göra vid övergången till marknadsekonomi.
I sammanhanget bör även ändamålsenligheten i nuvarande konkurrenslag-
stiftning på området och särskilt ur ett konsumentperspektiv,
analyseras.
Kommittén bör också lämna förslag om fördelning av finansieringsansvar
mellan EU:s gemensamma budget och de nationella budgetarna där
utgångspunkten bör vara att minska kostnaderna för den gemensamma
budgeten. Effekterna på jordbruket i Sverige skall särskilt belysas.
Kompensation till jordbruket
Effekterna på jordbruket av en reformerad politik är en central
utgångspunkt för överväganden om eventuella stöd till jordbruket som
kompensation för inkomstbortfall till följd av föreslagna reformer.
Jordbrukets centrala roll bör vara att på marknadsmässiga villkor
producera varor som är efterfrågade. Stödformerna skall utformas så att
negativa effekter så långt möjligt kan undvikas. Andra varor och
tjänster som efterfrågas kollektivt och som produceras av jordbruket är
bevarande av en levande landsbygd, kulturlandskap, biologisk mångfald.
För sådana kollektiva nyttigheter bör jordbruket ersättas med direkta
bidrag och bara för kostnadshöjningar och/eller inkomstbortfall. Även
här bör konkurrensneutralitet således gälla.
Förslag skall ges avseende behov av samt former för eventuell
kompensation. Tidsramen för kompensation, behovsanpassning liksom
effekter avseende produktion, struktur, kapitalisering, konkurrens-
nuetralitet m.m. skall analyseras.
Genomförande av reformer
Kommittén skall även föreslå hur reformerna skall genomföras.
Strategiska överväganden med hänsyn till EU:s utvidgning och andra
medlemsländers ståndpunkter skall redovisas, liksom alternativa
handlingsvägar. Exempel på sådana överväganden är om övergripande
principer för framtidens CAP skall fastställas, om delmål skall
uppställas för reformarbetet, för- och nackdelar med att reformera olika
sektorer i olika takt etc.
Ramar för arbete samt tidsplan
Kommittén skall som underlag för sitt arbete bl.a. ta del av och beakta
vad som framkommit i olika utredningar på området, däribland rapporten
En möjlig reform av jordbrukspolitiken. Uppdraget redovisades för
regeringen den 28 juni 1995.
Kommittén skall beakta regeringens direktiv om att redovisa regional
politiska konsekvenser (dir 1992:50) och om att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:194). I analysarbetet och
vid konsekvensbedömningar av nuvarande CAP och av förslag till
förändringar skall regeringsbeslut den 1 september 1994 om en ordning
för systematisk genomgång i regeringskansliet av företagsregler följas i
tillämpliga delar.
Uppdraget skall slutföras till den 30 juni 1997.