Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om fristående gymnasieskolor, Dir. 1995:107
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1995-07-13
Dir. 1995:107
Beslut vid regeringssammanträde den 13 juli 1995
Sammanfattning av uppdraget
En utredare skall utreda frågor som rör villkor för att förklara
utbildning vid en fristående gymnasieskola berättigad till
offentligt stöd.
Uppdraget skall vara slutfört den l november 1995.
Utredaren skall
ge förslag till
* villkor för att en fristående gymnasieskola skall förklaras be-
rättigad till offentligt stöd,
* ordningen för sådana beslut och hur ansvaret skall fördelas
mellan olika aktörer,
* hur tillsynsansvaret skall fördelas mellan olika parter samt
* regler för bidragsgivning.
Bakgrund
Rätten till gymnasieutbildning
Stat och kommun har det övergripande ansvaret för barns och
ungdomars skolgång och utbildning.
Alla barn och ungdomar har enligt skollagen rätt till en
likvärdig utbildning var de än bor i Sverige. Varje kommun är
vidare enligt skollagen skyldig att erbjuda gymnasieutbildning
på i första hand nationella program och i andra hand special-
utformat eller individuellt program för samtliga ungdomar i
kommunen förutsatt att de slutfört sista årskursen i grundskolan
eller motsvarande. Erbjudandet skall omfatta ett allsidigt urval
av nationella program och antalet platser skall anpassas med
hänsyn till elevernas önskemål. Erbjudandet skall avse ut-
bildning som anordnas inom kommunen eller i en annan
kommun eller ett annat landsting i enlighet med samverkans-
avtal. Ett sådant avtal innebär att en elev som söker till en
gymnasieskola i den andra kommunen hänförs till den grupp
elever som i första hand skall bli mottagna i sådan gymnasie-
skola och att hemkommunen automatiskt blir skyldig att betala
för elevens utbildning.
Utbildningarna i den kommunala gymnasieskolan har en stor
bredd både vad gäller antal program och olika ämnesinrikt-
ningar. Om elevunderlaget blir för litet kan utbudets bredd
hotas.
Begränsningen av rätten för elever att genomgå gymnasie-
utbildning i en annan kommun eller ett annat landstings
gymnasieskola utan samverkansavtal med hemkommunen gäller
inte om eleven väljer en fristående gymnasieskola.
Fristående gymnasieskolor
Fristående gymnasieskolor är skolor med utbildningar som till
innehållet kan anses motsvara den kommunala gymnasieskolans
utbildning på nationella eller specialutformade program.
Genomgången utbildning i dessa skolor ger samma möjligheter
till yrkesliv eller högskolestudier som avslutad utbildning i den
kommunala gymnasieskolan.
En fristående gymnasieskola kan av regeringen förklaras
berättigad till offentligt stöd som i sådant fall består av dels
bidrag från elevernas hemkommuner för utbildningen, dels
statlig tillsyn vilken i sin tur ger rätt till studiestöd för eleverna.
Utbildningen i en sådan skola skall ge kunskaper och färdig-
heter som till art och nivå väsentligen svarar mot de kunskaper
som den kommunala gymnasieskolan skall ge. Den skall också
i övrigt väsentligen svara mot gymnasieskolans allmänna mål.
Det är därvid särskilt viktigt att de allmänna mål som anges i
1 kap. 2 § andra och tredje styckena skollagen (1985:1100)
beaktas vilket innebär att skolans verksamhet skall utformas i
överensstämmelse med grundläggande demokratiska värde-
ringar. Skolan skall vidare vara öppen för alla och inte medges
offentligt stöd om den brister i öppenhet och insyn. Under-
visningen måste vara saklig och allsidig.
Ett villkor är vidare att intagningsbestämmelserna är god-
tagbara. Elevernas studieresultat skall redovisas i betyg eller
intyg som är jämförbart med gymnasieskolans betyg. Skolan
måste delta i Skolverkets uppföljning och utvärdering. Vidare
måste elevavgifterna, om sådana tas ut, vara skäliga med
hänsyn till de särskilda kostnader som skolan har, under
förutsättning att kostnaderna för verksamheten är rimliga.
Vid regeringens bedömning enligt 9 kap. 8 § skollagen om
en fristående gymnasieskola skall förklaras berättigad till
offentligt stöd skall hänsyn tas till om den har påtagligt negativ
inverkan på möjligheterna att upprätthålla bredden i det
offentliga skolväsendet.
Ansökan
En skola som vill bli förklarad berättigad till offentligt bidrag
skall enligt 9 kap. 9 § skollagen lämna in en ansökan om detta
till länsstyrelsen i det län där skolan är belägen. Ansökan skall
lämnas före den l augusti året före bidragsåret. (Fr.o.m. 1996
skall ansökan i stället lämnas senast den l april året före
bidragsåret.)
Länsstyrelsen skall tillsammans med eget yttrande vida-
rebefordra ansökan till Statens skolverk. Av yttrandet skall
framgå länsstyrelsens bedömning av om utbildningen kommer
att få påtagliga negativa följder för gymnasieskolan inom det
offentliga skolväsendet i regionen. Innan länsstyrelsen yttrar sig
skall den aktuella kommunen samt i förekommande fall
närliggande kommuner ges tillfälle att göra sina bedömningar
av den nya skolans inverkan på det offentliga skolväsendet i
kommunen.
Skolverket skall därefter vidarebefordra handlingarna till
regeringen tillsammans med eget yttrande av vilket särskilt
skall framgå om inträdesvillkor och urvalsgrunder vid skolan är
godtagbara.
Om regeringen förklarar utbildningen bidragsberättigad skall
elevernas hemkommuner lämna bidrag till skolan. Den friståen-
de skolan och hemkommunerna skall i första hand komma
överens om bidragets storlek. Om den fristående skolan inte
kommer överens om annat med elevernas hemkommuner, skall
dessa betala det belopp som har föreskrivits av regeringen eller
den myndighet regeringen bestämt. Sådana föreskrifter finns i
bilaga 2 till förordningen (1993:884) om offentligt stöd till
fristående skolor.
Konsekvenser och erfarenheter av gällande regelverk
De nuvarande reglerna för stöd till fristående gymnasieskolor
gäller fr.o.m. den l juli 1994. Antalet sådana skolor har ökat
från ett femtontal med statligt stöd vid utgången av juni 1994
till 45 stycken inför läsåret 1995/96.
De tidigare fristående gymnasieskolorna gav huvudsakligen
utbildningar inom området för samhällsvetenskapsprogrammet.
Utbildningarna vid de nytillkomna skolorna avser i några fall
estetiska programmet, medieprogrammet och samhällsveten-
skapsprogrammet medan flertalet har mera yrkesinriktade
program. Dessutom har de nytillkomna skolorna en större
regional spridning.
Regeringen anser att fristående gymnasieskolor även
fortsättningsvis skall finnas som ett komplement till kommunala
skolor. De fristående gymnasieskolorna kan bidra till att öka
mångfalden och förnyelsen inom skolväsendet.
De nuvarande reglerna har som nämnts gällt endast ett
budgetår varför erfarenheter av systemet är begränsade. Det
finns dock problem som redan nu är synliga och som är av
sådan art att regeringen anser att systemet behöver ses över.
1. Etablering av fristående gymnasieskolor har naturligtvis
effekter på det befintliga skolväsendet i kommunen och regio-
nen både på kort och lång sikt.
Kommunen har skyldighet att erbjuda en elev gymnasie-
utbildning på ett brett urval av nationella program. Därför
måste beredskap finnas inom kommunens gymnasieorganisation
för att kunna ta emot samtliga ungdomar i kommunen, även
sådana elever som börjat utbildning i en fristående gymnasies-
kola men avbrutit studierna där. Etablering av fristående
gymnasieskolor kan i vissa fall leda till ökade kommunala
kostnader, svårigheter att erbjuda ett brett urval av nationella
program och ökad risk för segregation.
Enligt gällande beslutsordning har såväl den kommun där
den nya skolan skall ligga som angränsande kommuner möjlig-
het att ge sin uppfattning om den nya skolans inverkan på
kommunens gymnasieskola innan länsstyrelsen i sitt yttrande
ger en bedömning av inverkan i regionen. Det bör övervägas
om kommunernas inflytande vid nyetablering av fristående
gymnasieskolor skall stärkas. Det bör också prövas vilken
betydelse påtagligt ökade kommunala kostnader eller betydande
risk för ökad segregation i skolväsendet skall tillmätas i
sammanhanget. Det bör även övervägas om det är ändamålsen-
ligt att också i fortsättningen låta frågan avgöras genom rege-
ringsbeslut.
2. Målsättningen med reformerna på skolområdet är att ge
alla ungdomar en sammanhållen och bred utbildning av hög
kvalitet i en gymnasieskola för alla. En viktig del av en
gymnasieskola för alla är den kvalitet som skapas i mötet
mellan ungdomar med olika bakgrund, erfarenheter och
referensramar. Det bör övervägas vad som krävs för att nya
fristående gymnasieskolor skall ge den bredd och kvalitet i
utbildningen som fordras för att motsvara den i den kommunala
gymnasieskolan samt särskilt om det är en liten skola ge
möjlighet till allsidig social fostran.
3. Kritik har framförts mot vissa konfessionella skolor.
Kritikerna har ifrågasatt om skolorna verkligen uppfyller
läroplanens krav på allsidighet och saklighet i undervisningen.
Det bör prövas om den hittillsvarande ordningen för god-
kännande och tillsyn ger tillräckliga möjligheter att se till att
alla ungdomar får en gymnasieutbildning grundad på allsidighet
och saklighet samt präglad av de demokratiska värderingar som
uttrycks i skollag och läroplan.
4. En kommun har efter den första prövningen ingen insyn
i en fristående gymnasieskolas verksamhet. Den prövning som
sker inför förklaring om rätt till offentligt stöd baseras på den
kommande planerade verksamheten. Det är Skolverket som
ansvarar för tillsynen av fristående gymnasieskolor. Mot bak-
grund av kommunernas ansvar vad gäller gymnasieutbildning
för sina ungdomar är ett visst kommunalt ansvar för tillsynen
av de fristående gymnasieskolorna berättigad.
5. Reglerna för bidragsnivån till fristående gymnasieskolor
förutsätter överläggning mellan hemkommunen och skolan. Om
överenskommelse inte kan nås skall det belopp regeringen fast-
lagt gälla. Från de fristående gymnasieskolornas sida har redo-
visats att sådana överläggningar tenderar att snarast utgöra ett
konstaterande från hemkommunens sida att det av regeringen
fastlagda beloppet skall gälla. Regeringen finner det olyckligt
om den kontakt mellan kommun och skola som i sig har ett
betydande värde sätts ur spel på grund av regeringens centralt
fastställda belopp. Det bör därför övervägas om systemet med
att regeringen fastställer belopp skall finnas kvar. I det sam-
manhanget bör också övervägas om fristående gymnasieskolor
även fortsättningsvis skall ha rätt att ta ut elevavgifter och hur
de i så fall bör påverka bidragsnivåerna.
Uppdraget
En översyn av gällande regler är mot denna bakgrund an-
gelägen. Det är regeringens ambition att såväl kommuner som
fristående gymnasieskolor får klara regler som kan förväntas
ligga fast under en längre tid.
En särskild utredare bör utses att ge förslag till
* villkor för att en fristående gymnasieskola skall förklaras
berättigad till offentligt stöd,
* ordningen för sådana beslut och hur ansvaret skall fördelas
mellan olika aktörer,
* hur tillsynsansvaret skall fördelas mellan olika parter samt
* regler för bidragsgivning.
Ramar för utredningens arbete
Utredaren skall redovisa uppdraget senast den l november 1995.
Utredaren skall lägga fram förslag till de författnings-
ändringar som föranleds av ställningstagandena.
I arbetet skall utredaren hålla kontakt med Friskolekommit-
tén. Utredaren bör vidare hålla sig informerad om Skolverkets
arbete med översyn av utbildningar vid sådana fristående skolor
som den 30 juni 1993 hade statligt stöd.
Om utredaren föreslår förändringar som innebär utgiftsök-
ningar eller inkomstminskningar skall konkreta förslag ges till
hur dessa skall finansieras. Utredaren skall också göra en be-
dömning av de kommunalekonomiska effekterna och om den
s.k. finansieringsprincipen är tillämplig.
För arbetet gäller vidare regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) och om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och om jämställdhet mellan
könen (dir. 1994:124).