Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Skillnader mellan redovisningen av statsbudgetens inkomster och utgifter och
den redovisning som görs i nationalbudgeten
, Dir. 1995:103
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1995-06-29
Dir. 1995:103
Beslut vid regeringssammanträde den 29 juni 1995
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att beskriva skillnaderna mellan
redovisningen av statsbudgetens inkomster och utgifter och statens
samlade inkomster och utgifter enligt nationalräkenskaperna. I uppdraget
ingår också att utreda möjligheterna att konstruera s.k. nycklar eller
att utarbeta andra tekniker som kan göra uppgifterna i de olika
redovisningssystemen mer jämförbara. Syftet skall vara att tolkbara
avstämningar skall kunna göras mellan de olika redovisningssystemen
såväl vad gäller historiska data som prognosdata.
Bakgrund
Beräkningar och sammanställningar av statens finanser görs av flera
olika myndigheter. De fyller olika syften och bygger på olika
redovisningsprinciper och metoder vilket leder till svårigheter att göra
jämförelser och avstämningar mellan de olika beräkningarna.
Statsbudgetens inkomster och utgifter beräknas bl.a. av Riks-
revisionsverket (RRV) i enlighet med verkets instruktion.
Statsbudgeten omfattar inte statens samtliga inkomster och utgifter.
Utanför statsbudgeten ligger bl.a. Arbetsskadefonden och Delpensionsfonden.
Denna del av statens verksamhet finansieras främst med
avgifter och fondmedel. Vidare redovisas t.ex. uppdragsmyndigheternas
verksamhet utanför statsbudgeten.
Statens totala verksamhet redovisas också av RRV. Den redovisningen
utgör grunden för nationalräkenskaperna genom fördelning av statens
inkomster och utgifter på realekonomiska arter, dvs. typ av inkomster
och utgifter (konsumtion, transfereringar, investeringar osv.).
En skillnad mellan statsbudgeten och statens totala verksamhet är att
såväl statsbudgetens utgifts- som inkomstsida till viss del redovisas
netto. I statens totala verksamhet redovisas däremot alla inkomster och
utgifter brutto. Dessutom är statens totala verksamhet konsoliderad,
dvs. transaktioner inom och mellan myndigheter tas inte med.
RRV har sedan tidigare regeringens uppdrag att upprätta en nyckel över
skillnaderna mellan redovisningen av statsbudgetens inkomster och
utgifter och av statens totala verksamhet (regeringsbeslut 1991-06-13).
Statistiska centralbyrån, (SCB), sammanställer nationalräkenskaperna,
som omfattar hela den svenska ekonomin.
Nationalräkenskaperna redovisar realekonomiska arter. Underlaget till
beräkningarna för staten hämtas framför allt från totala verksamheten
men också direkt från olika myndigheter såsom Riksskatteverket,
Riksförsäkringsverket och Arbetsmarknadsstyrelsen. Totala verksamheten
är beroende av myndigheternas realekonomiska kodning, dvs.
myndigheternas fördelning av sina utgifter på realekonomiska arter.
Regeringen redovisar sin bedömning av det ekonomiska läget främst i
budgetpropositionen och andra ekonomiska propositioner. Detta sker dels
i form av förslag till statsbudget, dels som redovisning av
nationalbudgeten. I dessa sammanhang görs avstämningar bl.a. av vissa
statliga utgiftsposter mellan de båda dokumenten. Dessa avstämningar
försvåras dock av de olika metoder och principer som används för att
göra de olika beräkningarna.
Uppdraget
Utredaren skall i ett första steg redovisa skillnaderna mellan de olika
beräkningarna och undersöka möjligheterna av att ta fram s.k. nycklar
eller på annat sätt möjliggöra jämförelser mellan de olika redovisnings-
systemen. I detta sammanhang skall utredaren följa upp
Riksrevisionsverkets uppdrag att upprätta en nyckel över skillnaderna
mellan redovisningen statsbudgetens inkomster och utgifter och av
statens totala verksamhet. När denna del av utredningsuppdraget är klar
avser regeringen att återkomma med tilläggsdirektiv. Utredningens
fortsatta inriktning och arbete får fastställas mot bakgrund av de
slutsatser utredaren gör i detta första steg.
Utredaren kan överväga även andra frågor som har ett direkt och nära
samband med utredningsuppdraget.
Samråd och redovisningen av arbetet
Utredaren skall under arbetet samråda med RRV, Konjunkturinstitutet
(KI) och SCB. Utredaren skall även ta del av det arbete med nycklar som
har gjorts i samband med Budgetprognosutredningens (FI 1994:06) arbete.
Arbetet skall ske i nära kontakt med de budgetutvecklingsprojekt som
bedrivs på budgetavdelningen och ekonomiska avdelningen inom
Finansdepartementet.
Arbetet bör redovisas i två etapper. Under den första etappen, som skall
vara avslutad senaste den 31 december 1995, skall utredaren redovisa
skillnaderna mellan de olika beräkningarna och göra en bedömning av
möjligheterna att öka jämförbarheten mellan de olika
redovisningssystemen. Utredaren skall i detta skede också göra en
bedömning av vilka insatser som är nödvändiga för det fortsatta
utredningsarbetet.