Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv om en hållbar utveckling i landets fjällområden, Dir. 1995:10
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1995-01-26
Dir. 1995:10
Beslut vid regeringssammanträde den 26 januari 1995
Sammanfattning av uppdraget
Miljövårdsberedningen (Jo 1968:A) får genom tilläggsdirektiv i uppdrag
att göra en samlad analys av miljösituationen och lämna förslag till
åtgärder för en hållbar utveckling i landets fjällområden.
Den känsliga fjällmiljön kräver aktsamhet
Fjällområdet har som alla andra områden i vårt land påverkats av
mänsklig verksamhet men hör ändå till våra mest ursprungliga miljöer.
Sedan mycket lång tid har den samiska befolkningen bedrivit renskötsel i
fjällkedjan. Området har ett stort nationellt och internationellt
attraktionsvärde för turism och friluftsliv i olika former. Området har
också stor betydelse för ortsbefolkningens rekreation.
Fjällkedjan har utefter hela sin sträckning mycket höga
naturvårdsvärden. Förekomsten av ett stort antal växt- och djurarter
innebär att naturvårdsvärdena är av stor internationell betydelse. Vissa
arter, t.ex. bland de stora rovdjuren, förekommer nästan enbart i
fjällekosystemen.
Fjällområdet, särskilt ovanför trädgränsen, karakteriseras av låg
produktionsförmåga betingat av klimat- och mark-förhållanden. Detta
medför att vegetationen är mycket slitagekänslig. Redan ett måttligt
slitage kan ge upphov till att marken blottläggs och att vind och vatten
förstärker erosionen. Fjällfaunan är känslig för störningar genom t.ex.
buller och vägdragningar som skär genom vistelseområden.
Fjällmiljöns känslighet medför att mänsklig påverkan utgör eller kan
utgöra ett allvarligt hot mot de höga naturvärdena. Sedan länge har
utbyggnad av vattenkraft och basnäringar som skogsbruk och gruvindustri
satt mycket påtagliga spår i fjällmiljön. De har också bidragit till att
området gjorts väsentligt mer tillgängligt genom vägdragningar m.m.
Under det senaste decenniet har rennäringen, främst på grund av
överbetning, samt terrängkörning, jakt och turism nått en sådan nivå att
naturvärdena hotas. Dessutom har olika typer av markanvändning lett till
större konkurrens och konflikter under senare år.
En hållbar utveckling i regionen kräver många aktörers engagemang och
nya former av samarbete. Program för användningen av medel till norra
Sverige från EG:s strukturfonder utarbetas för närvarande. Stödet via
strukturfonderna skall så långt möjligt ta hänsyn till miljön i enlighet
med EU:s femte miljöhandlingsprogram.
Regeringen har i en skrivelse till riksdagen i december 1994 redovisat,
dels inriktningen av det miljöpolitiska arbetet dels tillståndet i
miljön (skr. 1994/95:120). I skrivelsen anförs följande. Fjällen tillhör
våra mest skyddsvärda områden och måste få ett starkare skydd mot olika
slags störningar. Markskador och andra olägenheter på grund av
terrängkörning bör begränsas. Rennäringen har på grund av överbetning
och terrängkörning, främst barmarkskörning, negativa effekter på bl.a.
vegetationsutvecklingen på kalfjället. Rennäringen måste anpassa sin
verksamhet till naturens förutsättningar. Inom ramen för dessa
förutsättningar måste dock näringen få rationalisera sin verksamhet.
Riksdagen har beslutat om en strategi för biologisk mångfald som
behandlar bl.a. frågan om högsta renantal. Strategin anger att antalet
renar inte får överskrida vad naturen kan bära i form av betestryck
(prop. 1993/94:30, bet. 1993/94:JoU9, rskr. 1993/94:87).
Regeringen har uttalat att renbetesinventeringar även i fortsättningen
bör ligga till grund för att fastställa högsta tillåtna renantal i en
sameby (prop. 1994/95:100 bilaga 10 s. 51). Regeringen anför att
renbetesinventeringarna bör tillgodose sektorns behov av underlag för
att bedriva en bärkraftig och långsiktigt uthållig rennäring.
Inventeringarna kan också behövas för bedömningar i frågor som rör den
hänsyn som skall tas vid renskötseln till naturvårdens och
kulturmiljövårdens intressen. Jordbruksverket bör i samarbete med
Naturvårdsverket, Sametinget och berörda länsstyrelser fortsätta sitt
utvecklingsarbete med en metod för renbetesinventeringar.
Regeringen har i regleringsbrevet för budgetåret 1994/95 givit Statens
naturvårdsverk i uppdrag att utarbeta förslag till praktiska lösningar
vad gäller kommersiellt ytnyttjande av allemansrätten. Uppdraget skall
redovisas 1 juli 1995.
Länsstyrelsen i Västerbottens län har i rapporten (Ds 1994:36)
Snöskotern i naturen kartlagt snöskotertrafikens effekter på naturmiljön
och lämnat förslag till åtgärder. I betänkandet Skoterkörning på
jordbruks- och skogsmark - kartläggning och åtgärdsförslag (SOU 1994:16)
har redovisats förslag som har samband med dessa frågor. Utredningarna
har remissbehandlats och övervägs för närvarande i regeringskansliet.
Regeringen har vidare i skrivelse 1993/94:175 till riksdagen om åtgärder
mot buller i fjällområden och skärgårdar m.m. redovisat olika
bullerbegränsande åtgärder. Regeringen har med anledning härav lämnat
vissa utredningsuppdrag, såsom, åt länsstyrelserna i Kopparbergs,
Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län att göra en översyn om
utökat skydd mot buller från snöskotrar m.m. och luftfartyg i vissa
fjällområden, åt den särskilde utredaren i Utredningen (M1993:08) om
vidareutveckling av systemet med miljöklasser för bilar m.m. att utreda
och lämna förslag till ett system för miljöklassning av snöskotrar, åt
Boverket att utarbeta råd och goda exempel för bullerfrågornas
behandling i översiktplaneringen, åt Vägverket att utreda och lämna
förslag om en skärpt bullernorm m.m. för snöskotrar och andra
terrängskotrar.
Uppdraget
Renskötsel och turism är näringar som både av kulturella skäl och
sysselsättningsskäl bör kunna utvecklas. Den bofasta befolkningen bör ha
möjlighet till meningsfull sysselsättning och rekreation.
Markanvändningen i fjällvärlden får dock inte ske på ett sådant sätt att
effekterna blir större än vad naturen tål. Detta skulle också ge
återverkningar på näringarna i sig.
Miljövårdsberedningen får i uppdrag att utifrån en samlad
lägesbeskrivning lämna förslag till åtgärder för en hållbar utveckling
inom fjällområdet. Förslagen bör ange hur olika anspråk på landets
fjällområden kan anpassas till vad naturen tål.
Miljövårdsberedningen bör redovisa hur fjälltrakterna kan utnyttjas i
ett mångbruksperspektiv och hur rennäringen, turismen,
försvarsintressen, ortsbefolkningens och övrig verksamhet kan utvecklas
inom ramen för ett hållbart nyttjande av naturresurserna.
Rennäringens påverkan på naturen
Miljövårdsberedningen bör utreda hur naturvårdsaspekter skall beaktas
vid fastställandet av högsta tillåtna renantal. Vidare bör behovet av
åtgärder mot överbetning och slitage av känsliga områden analyseras.
Ytterligare åtgärder vid för höga renantal bör dessutom övervägas.
Möjligheter till minskad barmarks-körning i samband med renskötsel bör
analyseras.
Turismens och friluftslivets miljöpåverkan
Miljövårdsberedningen bör analysera hur turistnäringen kan
vidareutveckla sitt ansvar för ett hållbart nyttjande av
naturresurserna. Åtgärder för att upprätthålla förbudet mot
barmarkskörning bör övervägas. Utveckling av användningen av
fyrhjulingar och andra fordon, som t.ex. cyklar, bör analyseras.
Tidsplan och arbetsformer
Miljövårdsberedningen bör senast den 15 oktober 1995 redo-visa
resultatet av sitt arbete.
Miljövårdsberedningen har möjlighet att pröva också andra frågor som har
samband med dem som aktualiseras här.
Miljövårdsberedningen bör i sitt arbete samråda med bl.a. Statens
naturvårdsverk, Statens jordbruksverk, Riksantikvarie-ämbetet,
Försvarsmakten, berörda länsstyrelser, Sametinget, Styrelsen för
Sverigebilden, berörda kommuner, Svenska Samernas Riksförbund, Svenska
Turistföreningen, Friluftsfrämjandets Riksorganisation och Svenska Rese-
och Turistindustrins Samarbetsorganisation.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).