Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommission för att främja en bred användning av informationsteknik, Dir. 1995:1
Departement: Statsrådsberedningen
Beslut: 1995-01-19
Dir. 1995:1
Beslut vid regeringssammanträde den 19 januari 1995
Sammanfattning av uppdraget
Kommissionen för att främja en bred användning av informationsteknik
skall vara rådgivande till regeringen i övergripande och strategiska
frågor inom informationsteknikens område. Kommissionen skall vara
pådrivande och kunskapsspridande i fråga om informationsteknikens
möjligheter i samhällsutvecklingen.
Kommissionen skall lämna förslag till åtgärder som främjar
användningen av informationsteknik med särskild inriktning på
företagande och arbetsliv samt utbildning och kompetensutveckling.
Kommissionen skall följa nätverksutbyggnaden, vara pådrivande när det
gäller användning av informationsteknik i offentlig sektor samt bidra
till att de rättsliga frågor som är av betydelse för att få till stånd
en ökad användning av informationstekniken skyndsamt kan lösas.
Kommissionen skall belysa vilka följder utnyttjandet av
informationsteknik kan få i samhällslivet i vid mening samt till följd
av kommissionens förslag och överväganden.
Kommissionen skall särskilt belysa utvecklingen inom kultur- och
mediasektorn till följd av en ökad användning av informationsteknik inom
denna sektor.
Bakgrund
Informationsteknik (IT) används för att snabbt insamla, lagra, bearbeta,
presentera och distribuera ljud, text och bild i stora mängder oberoende
av geografiska avstånd. Utvecklingen av bl.a. mikroprocessorer, nya
tekniker för databashantering, tal- och bildkodning samt lagring av
information öppnar väg för nya användningsmöjligheter. Datorerna blir
mindre, kraftfullare och mer tillgängliga. Nya tekniska lösningar leder
till att telekommunikation, data, medier och hemelektronik integreras
och länkas samman över nationsgränserna. Detta innebär att
industristruktur, arbetsvillkor och levnadsmönster i samhället är på väg
att förändras i grunden.
En allt större del av samhället baseras på kunskap och
informationshantering. Därigenom har informationssamhället kommit att
bli ett begrepp. Informationssamhället innebär att det för många
arbetsuppgifter krävs förmåga att hantera stora mängder information.
Den internationella ekonomiska integrationen medför att ett snabbt
utbyte av information blir en viktig konkurrensfaktor. Detta innebär att
en bred användning av informationsteknik i samhället är en väsentlig
faktor för ekonomisk tillväxt och sysselsättning.
Informationssamhället förändrar också levnadsmönster i vid mening genom
att tekniken gör det möjligt att i ökad utsträckning lokalisera
arbetstillfällen till geografiskt avlägsna platser och genom att den
enskilde medborgaren erbjuds ett ökat utbud av mer eller mindre
avancerade elektroniska tjänster i hemmet. Detta innebär att
informationstekniken på ett påtagligt sätt kan förändra sociala och
kulturella mönster.
Som en följd av de nya förutsättningar för samhällsutvecklingen som ges
av informationstekniken har flera industrinationer tagit upp
användningen och utvecklingen av informationsteknik i samhället på den
politiska dagordningen. Inom Europeiska Unionen (EU) samt i USA,
Japan och andra länder utvecklas långsiktiga politiska strategier för
att främja en ökad användning av informationsteknik. Gemensamt för de
initiativ som tagits är att det politiska ledarskapet markerar
informationsteknikens betydelse som en positiv kraft i
samhällsutvecklingen samt behovet av vissa strategiska initiativ från
statsmakternas sida för att informationstekniken skall få ett så brett
genomslag som möjligt.
En huvudlinje inom EU är att det är den privata sektorn som skall stå
för merparten av investeringarna och att gemensamma EU-medel främst
skall användas till forsknings-och utbildnings program, till
pilotprojekt samt i en kraftig satsning på ökad användning av
informationsteknik inom EU:s offentliga organ. Behovet av
standardisering och konkurrensfrämjande regelverk, som omfattar
samtliga medlemsländer, lyfts också fram.
EU har bl.a. avsatt särskilda medel för forskning rörande
informationsteknik i det s.k. fjärde ramprogrammet för forskning och
utveckling. Svenska företag och forskningsinstitutioner har möjlighet
att i samverkan med andra europeiska företag delta i forskningsprojekt
som syftar till att bl.a. sprida användningen av informationsteknik.
Den förra regeringen initierade en satsning på ökad användning av
informationsteknik genom att bl.a. inrätta en IT-kommission med
uppdraget att bl.a. analysera behovet av och föreslå åtgärder i syfte
att "till år 2010 få Sverige att tillhöra den globala utvecklingens
absoluta spjutspetsar när det gäller varje del av utnyttjandet av
informationsteknologin". Denna kommission pekade ut utbildning och
forskning, lagstiftning och den offentliga förvaltningen som särskilt
betydelsefulla för möjligheterna att få till stånd en ökad användning. I
ett betänkande från kommissionen, "Vingar åt människans förmåga" (SOU
1994:118), redovisas ytterligare områden där samhälleliga insatser är
motiverade.
Riksdagen beslutade den 3 juni 1994 att anslå en viss andel av de
återstående löntagarfonderna, sammantaget drygt en miljard kronor, till
stöd för sådana åtgärder som IT-kommissionen kunde komma att aktualisera
(prop. 1993/94:177, bet. 1993/94:UbU12, rskr. 1993/94:399). Genom
riksdagsbeslutet inrättades Stiftelsen för kunskaps-och
kompetensutveckling, som gavs uppdraget att förvalta de anslagna medlen.
Genom skrivelser från dåvarande statsministern (den 18 augusti 1994),
kulturminstern (den 15 september 1994) och utbildningsministern (den
30 september 1994) har IT-kommissionen lämnat förslag till Stiftelsen
för kunskaps- och kompetensutveckling om hur en del av stiftelsens
medel skulle kunna användas för främjandet av ökad IT-användning.
Inom regeringskansliet pågår en rad utredningar, översyner och projekt
inom informationsteknikområdet. Företrädare för statliga myndigheter
samt för kommun- och landstingsförbunden har bildat en samverkansgrupp
med namnet Toppledarforum i syfte att bl.a. främja tillkomsten av en
öppen elektronisk infrastruktur för informationsförsörjning i offentlig
förvaltning. Frågor rörande informationsteknik behandlas även av
delegationen för transportinformatik (dir. 1994:41) samt i utredningen
om kulturpolitikens inriktning (dir. 1993:03). Vissa lagstift-
ningsfrågor behandlas i utredningen om rättsliga överväganden kring
informationsteknologi (dir. 1994:42) och i utredningen om nya medier och
grundlagarna (dir. 1994:104).
Utgångspunkter för att främja användningen av informationsteknik
Användningen av informationsteknik styrs i hög grad av priserna på
persondatorer och kringsutrustning samt av kommunikationskostnaderna.
Priserna förändras mycket snabbt med allt lägre priser till följd av
nya tekniska lösningar.
Den fysiska infrastrukturen är av strategisk betydelse för vilket
genomslag olika tillämpningar av informationsteknik kan få i samhället
som helhet. Infrastrukturen för informationsteknik är i huvudsak väl
utbyggd i Sverige.
De grundläggande förutsättningarna för att nu få en ökad och bredare
användning av informationsteknik i landet får sammantaget anses som
mycket goda. Sverige har också goda förutsättningar att ligga i täten
av den internationella utvecklingen när det gäller användning av
informationsteknik och teknikutveckling.
Staten, kommunerna, näringslivet och arbetsmarknadens parter kan alla,
på olika sätt, bidra till att informationstekniken får ett brett
genomslag och blir en nyttig och positiv kraft i den ekonomiska
utvecklingen och i samhällsutvecklingen i vid mening. Det är viktigt
att få till stånd en nationell samling och en bred förankring av
åtgärderna. Det är angeläget att alla inblandade är medvetna om att det
också finns risker med den snabba utvecklingen inom
informationsteknikens område i form av t.ex. ökad sårbarhet och
utanförskap och finner former för att motverka dessa risker.
Regeringen har ett särskilt ansvar för att utvecklingen inom
informationsteknikens område tas till vara som en positiv kraft i
samhällsutvecklingen. Regeringen avser att ge åtgärder som främjar en
bred användning av informationsteknik hög prioritet.
Det är angeläget att användningen av informationsteknik och
teknikutvecklingen bidrar till att människors vilja till arbete och
skapande tas tillvara, att kompetensen hos både kvinnor och män samt i
företag utvecklas och utnyttjas. Rätt använd kan informationstekniken
bidra till att stärka Sveriges produktionsförmåga och den svenska
ekonomins konkurrenskraft samt medverka till att skapa nya
arbetstillfällen. Med detta synsätt betonas informationsteknikens
betydelse för dels företagens och arbetslivets utveckling, dels
utbildning och kompetensutveckling som en förutsättning för att möta
företagens och arbetslivets krav på ny kunskap och kompetens.
Ambitionen måste vara att göra den nya tekniken tillgänglig för alla
och inom samtliga samhällssektorer. Funktionshindrades tillgång till
tekniken bör uppmärksammas. Det är mycket viktigt att uppmärksamma
tendenser till ökande klyftor i samhället till följd av att vissa
grupper inte har kunskap om eller tillgång till den nya tekniken. Skolan
spelar en avgörande roll när det gäller att skapa förutsättningar för en
likvärdig tillgång till informationsteknik. Könsskillnader i användning
av informationstekniken måste motverkas.
Tillverkare och användare kan ha delvis olika utgångspunkter för sitt
engagemang i ny informationteknik vilket bör uppmärksammas inom ramen
för strävan att åstadkomma en så bred användning av tekniken som
möjligt.
Nätutbyggnaden sker nu snabbt och av olika företag i det som brukar
kallas det elektroniska motorvägsbygget. Regeringen avser att följa
utvecklingen inom detta område och vid behov vidta åtgärder för att
säkerställa likvärdiga villkor över hela landet när det gäller
tillgången till modern data-,och telekommunikation. Beredskap bör
hållas för att, i takt med den tekniska utvecklingen, se till att
investeringar i infrastrukturen kommer till stånd i den omfattning som
behövs för att så många som möjligt skall få tillgång till den nya
tekniken på likvärdiga villkor.
Ambitionerna när det gäller att öka den offentliga förvaltningens
användning av informationsteknik skall vara fortsatt höga. En ökad
IT-användning i offentlig förvaltning är angelägen från effektivitets-
och servicesynpunkt. Medborgarnas tillgång till information om den
verksamhet som bedrivs i offentlig regi är betydelsefull för
utvecklingen av demokratin.
Inom många delar av den offentliga sektorn kan en ökad användning av
informationsteknik ge samhällsekonomiska vinster. Tillskapande av
offentliga databaser när det gäller t.ex. geografisk information och
landskapsinformation kan stärka förutsättningarna för att få till stånd
en ökad användning av informationstekniken. Ny teknik kan också ge
ökade möjligheter att förbättra trafik- och transportsystemet ur
effektivitets-, miljö- och säkerhetssynpunkt. Ökad uppmärksamhet bör ges
åt hur en ökad IT-användning kan förnya och effektivisera dessa områden.
Arbetet med att se över relevant lagstiftning skall påskyndas. Det
gäller bl.a. lagstiftningen om upphovsrätt, sekretess, integritetsskydd,
arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetstid. Hänsyn måste i detta sammanhang
tas till den rättsliga utvecklingen inom EU samt till annat
internationellt arbete inom dessa områden.
Produktionen av elektroniska system och tjänster i multimedieform för
kultur, nöje och medier är en av de snabbast växande branscherna idag.
Denna utveckling väcker frågor om ekonomisk och kulturell obalans och
dominans från företag och länder som först skaffar sig inflytande över
den nya tekniken. Det finns påtagliga risker för att ett fåtal företag
kommer att dominera marknaden. Dessa frågor måste ägnas särskild
uppmärksamhet.
Kommissionens uppdrag
Kommissionen skall vara rådgivande till regeringen i övergripande och
strategiska frågor inom informationsteknikens område.
Kommissionen skall vara pådrivande och kunskapsspridande i fråga om
informationsteknikens möjligheter i samhällsutvecklingen.
Kommissionen skall hålla sig orienterad om utvecklingen internationellt
och särskilt inom EU.
Kommissionen skall vara framåtblickande, aktualisera nya
frågeställningar samt ta initiativ som uppmuntrar en ökad användning av
informationsteknik.
Kommissionen skall belysa vilka följder utnyttjandet av
informationsteknik kan få i samhällslivet i vid mening samt till följd
av kommissionens förslag och överväganden.
Kommissionen skall inrikta sitt arbete på att ta fram förslag till
konkreta åtgärder inom framför allt följande områden.
Utvecklingen av företagandet och företagandets villkor
En fråga som bör aktualiseras och analyseras är hur små och medelstora
företag kan stimuleras att i ökad omfattning utnyttja den nya tekniken.
Kommissionen bör överväga hur företagen kan få ökad tillgång till
offentliga organs databaser samt hur information om nya tekniska
lösningar kan komma företagen till del. Hur kan samarbete mellan företag
främjas och underleverantörer stärkas i sin roll? Hur kan fler företag
uppmuntras att etablera ny verksamhet inom program - och
utrustningsindustrierna?
Kommissionen bör analysera behovet av tillämpad forskning och utveckling
kring olika typer av IT-användning såsom distansarbete, industriell
design, nya samverkansformer mellan företag samt programvaruteknik.
Utvecklingen av arbetslivet och arbetsorganisationen
Kunskapen om konsekvenserna för arbetslivet och för den nuvarande
arbetsorganisationen till följd av en ökad användning av
informationsteknik behöver fördjupas. Kommissionen bör bl.a. belysa
konsekvenserna för arbetstagarna till följd av ett ökat inslag av
distansarbete. Vilka förändringar av t.ex. arbets- miljö- och
arbetstidslagstiftningen kan behöva aktualiseras?
Kommer sammanträden och och informationsinsamling på distans att påverka
resmönster och minska behovet av fysiska transporter? Hur kan
funktionshindrades möjligheter i arbetslivet stärkas genom den nya
tekniken? En annan fråga är hur vidareutbildning kan bedrivas integrerat
i arbetslivet med stöd av informationsteknik.
Kommissionen bör även belysa hur informationsteknik kan medverka till en
bättre fungerande arbetsmarknad genom t.ex. nya former för förmedling av
arbete.
Kunskap och utbildning
Insatser inom det reguljära utbildningsväsendet, i den utbildning som
genomförs inom ramen för arbetsmarknadspolitiken samt i vidareutbildning
och kompetensutveckling i företagen är nödvändiga för att
informationstekniken skall få ett brett genomslag och för att kunskap om
den nya tekniken skall komma så många som möjligt till del.
Kommissionen bör lämna förslag till konkreta insatser i skolväsendet, i
vuxenutbildningen och i den högre utbildningen samt i den utbildning som
erbjuds dem som står utanför arbetsmarknaden. Hur kan t.ex. kunskap om
den nya tekniken och dess möjligheter integreras i lärarutbildningen?
Hur kan informationsteknik användas som pedagogiskt hjälpmedel? Hur
kan kunskap om tekniken och om dess användningsmöjligheter spridas i
fortbildning och kompetensutveckling av människor i arbete?
Kommissionen bör föreslå åtgärder som motverkar att den nya tekniken
leder till ökande klyftor i samhället till följd av att vissa grupper
inte är delaktiga i utvecklingen inom informationsteknikens område.
Särskild uppmärksamhet bör riktas mot tendenser till stora
könsskillnader när det gäller IT-användning.
Kommissionen bör även uppmärksamma behov av åtgärder för att
funktionshindrade skall få en likvärdig tillgång till nya IT-tjänster.
Kommunikationsnätverken och rättsordningen
Kommissionen bör följa nätutbyggnaden och föreslå lämpliga åtgärder när
det gäller såväl den fysiska infrastrukturen som tillskapande av
likvärdiga villkor för tillgång till modern data- och telekommunikation
i hela landet.
En annan fråga är vilka nationella åtgärder som behöver vidtas för att
trygga en säker och väl fungerande elektronisk marknad. Det kan t.ex.
gälla åtgärder rörande standardisering, debitering samt adress - och
kataloguppgifter.
Kommissionen bör belysa rättsliga frågor som berörs i detta sammanhang,
bl.a. upphovsrätt, sekretess, integritetsskydd och datasäkerhet. Det bör
vara en uppgift för kommissionen att vara pådrivande i dessa frågor och
verka för att rättsliga problem får sin lösning i den mån dessa inte
redan är föremål för utredning.
Informationsteknikens möjligheter att göra information om rättsnormer
överblickbar och tillgänglig kan behöva uppmärksammas i dett sammanhang.
Den offentliga sektorn
Kommissionen skall följa arbetet inom olika delar av offentlig sektor
och aktualisera åtgärder som kan påskynda en ökad användning av
informationsteknik. Samverkan bör i denna del ske med bl.a. det arbete
som bedrivs inom ramen för Toppledarforum.
Kultur och medier
Kommissionen bör överväga åtgärder för att motverka risken för ekonomisk
och kulturell obalans och dominans från företag och länder som skaffar
sig inflytande över den nya tekniken avseende produktion och
distribution av multimedia för kultur, nöjen och medier. Hur skapas
förutsättningar för en ökad nationell produktion av multimedia för
kultur och nöje? Hur kan motkrafter till det kommersiella utbudet
skapas?
En ökad tillgänglighet till databaser och datanät är väsentlig inom
folkbiblioteken. Kommissionen bör föreslå åtgärder som främjar en sådan
tillgänglighet.
Tillverkare och användare
Tillverkare av utrustning, programvara m.m. har i stor utsträckning
varit styrande när det gäller framtagadet av nya tjänster och
tillämpningsområden inom informationsteknikens område Tillverkare och
användare kan dock ha delvis olika utgångspunkter. Effekter av dessa
olika utgångspunkter bör analyseras och värderas.
Kommissionen bör även lämna förslag till hur användarnas intressen kan
tas tillvara inom ramen för strävan att åstadkomma en så bred användning
av tekniken som möjligt.
Konsekvensanalys
Kommissionen skall belysa vilka följder utnyttjandet av
informationsteknik kan få i samhällslivet i vid mening samt till följd
av kommissionens förslag och överväganden. Kommissionen skall särskilt
belysa potentiella risker med den snabba utvecklingen inom
informationsteknikens område i form av t.ex. ökad sårbarhet och
utanförskap och föreslå åtgärder för att motverka dessa risker.
Arbetsformer, tidplan m.m
Kommissionen kan indela arbetet i arbets- och referensgrupper.
Kommissionen kan värdera och vid behov utveckla förslag som presenteras
i betänkandet "Vingar åt människans förmåga" (SOU 1994:118).
Kommissionen kan föreslå pilotprojekt, med eller utan statlig
finansieringsmedverkan, som anses vara av betydelse för att få till
stånd en ökad användning av informationsteknik eller ger andra viktiga
erfarenheter av användning av tekniken.
Kommissionen kan lämna nya förslag till hur de medel som förvaltas av
Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling kan användas till stöd
för en ökad användning av informationsteknik.
Kommissionen kan föreslå åtgärder som kan genomföras av olika
departement och myndigheter och skall i övrigt bedriva arbetet i nära
samverkan med berörda myndigheter och organisationer. Kommissionen skall
samordna sitt arbete med det arbete som pågår inom respektive
fackdepartements ansvarsområde. Kommissionens arbete bör vidare ske i
kontakt med det arbete som kommer att bedrivas med att ta fram program
inom ramen för EU:s strukturfonder.
Kommissionen skall beakta regeringens direktiv angående beaktande av
EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43), om att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23) och om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124).
Regeringen avser att senare denna dag tillkalla ett råd för att främja
barn och ungdomars användning av informationsteknik,
Junior IT-rådet. Kommissionen skall hålla sig underrättad om det arbete
som kommer att bedrivas av rådet.
Kommissionen skall lämna en första rapport senast den 1 juni 1995.
Kommissionen skall därefter årligen den 1 oktober redovisa resultatet av
arbetet. Kommissionens uppdrag gäller till utgången av år 1996.