Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Flexibel arbetstid och konsekvenser av EG:s arbetstidsdirektiv, Dir. 1994:99
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1994-09-08
Dir. 1994:99
Beslut vid regeringssammanträde den 8 september 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift
- att pröva behovet av flexibla arbetstidslösningar samt lägga fram de
förslag som kan föranledas härav och
- att utreda konsekvenserna av EG:s arbetstidsdirektiv för det svenska
regelsystemet på arbetstidsområdet.
Bakgrund
1987 års arbetstidskommitté hade i uppgift (dir. 1987:23) att analysera
konsekvenserna av olika arbetstidsreformer och förändrade
arbetstidsmönster. Kommittén uttalade i sitt betänkande Arbetstid och
välfärd (SOU 1989:53) att en ny modell för arbetstidspolitiken bör
prövas. Kommittén konstaterade att det behövdes en norm för
heltidsarbete och att en sådan norm borde vara likartad över hela
arbetsmarknaden.
En ny norm för beräkning av arbetstid skulle enligt 1987 års
arbetstidskommitté kunna utgöras av den samlade årsarbetstiden. En
årsarbetstidsnorm skulle enligt kommittén ge fördelar i form av bättre
överblick över den totala arbetstiden under ett år. Denna norm skulle
vidare skapa möjlighet till flexibla lösningar och ökad valfrihet för
den enskilde vid uttag av arbetstidsförkortningar och ledigheter.
Kommittén föreslog därmed att en övergång till årsarbetstid borde
utredas.
En särskild utredare tillkallades i februari 1991 (dir. 1991:7) för att
undersöka om mer flexibla regler för arbetstid och semester borde
införas i svensk lagstiftning. Utredningen om mer flexibla regler för
arbetstid och semester lämnade i mars 1992 sitt slutbetänkande
Årsarbetstid (SOU 1992:27).
Utredningen föreslog en gemensam lag om arbetstid och semester. Enligt
förslaget skulle den lagstadgade 40-timmarsveckan omvandlas till en
årsarbetstid och semestern ingå i årsarbetstiden. På arbetsplatser som
har kollektivavtal om löner och allmänna anställningsvillkor skulle
arbetstidslagens regler om arbetstidens förläggning slopas. Förläggning
av arbetstiden som inte fastställts enligt kollektivavtal skulle beslutas
av arbetsgivaren. Vad gäller arbetsplatser som saknar kollektivavtal
skulle enligt förslaget arbetstidslagens nuvarande regler om
förläggningen av arbetstiden behållas. Reglerna om ordinarie
veckoarbetstid föreslogs dock kunna frångås genom personliga avtal.
Betänkandet remissbehandlades. Flertalet remissinstanser var i princip
positiva till flexibla arbetstider. I övrigt var remissopinionen
blandad. Såväl arbetsgivar- som arbetstagarorganisationer uttalade
kritik mot utredningens principiella åtskillnad mellan arbetsplatser som
har kollektivavtal och sådana, där avtal saknas. Landsorganisation i
Sverige och Tjänstemännens centralorganisation ansåg att utredningens
förslag inte i tillräcklig grad tillgodosåg den enskilde arbetstagarens
rätt till inflytande över arbetstiden. Några remissinstanser hävdade att
förslaget om årsarbetstid stred mot de arbetstidsregler som var under
övervägande inom EG.
I budgetpropositionen (prop. 1992/93:100, bil 11) konstaterade
arbetsmarknadsministern att utredningens förslag i väsentliga avseenden
avvek från det då föreliggande förslaget till EG-direktiv på
arbetstidsområdet. Eventuella lagändringar med anledning av förslaget
till årsarbetstid skulle prövas, då EG-direktivet slutligt antagits.
Arbetsmarknadsutskottet ansåg i betänkandena 1992/93: AU4 och
1993/94:AU3 att en friare arbetstidsförläggning är en viktig
framtidsfråga. Utskottet uppehöll sig särskilt vid de positiva
konsekvenserna av flexibla arbetstider, sedda såväl utifrån
produktionens som den enskilde arbetstagarens perspektiv.
EU-rådet antog den 23 november 1993 ett direktiv om arbetstidens
förläggning i vissa avseenden (93/104/EEG).
Direktivet skall införlivas i medlemsstaternas lagstiftning inom tre år
efter antagandet, dvs. senast den 23 november 1996.
Direktivet upptar regler om dygnsvila, raster, veckovila,
veckoarbetstidens längd samt semester. Vidare regleras nattarbete,
skiftarbete och tempoarbete. Veckoarbetstiden får enligt direktivet
uppgå till högst 48 timmar i veckan, övertid inräknat.
Avsikten är att arbetstidsdirektivet skall tillföras EES-avtalet efter
beslut av Gemensamma EES-kommittén; ett beslut som förutsätter att
EFTA-länderna är eniga om att inte motsätta sig direktivet. Ett beslut av
Gemensamma EES-kommittén innebär vidare en skyldighet för Sverige att
införliva direktivet i svensk rättsordning. Hittills har emellertid
Gemensamma EES-kommittén inte fattat något sådant beslut, eftersom
EFTA-länderna än så länge inte har en gemensam ståndpunkt vad gäller
direktivet.
Chefen för Arbetsmarknadsdepartementet tillkallade i november 1993 en
arbetsgrupp med uppgift att systematiskt gå igenom direktivets
bestämmelser och jämföra dessa med arbetstidslagen. Arbetsgruppen har
lämnat sin rapport (Ds 1994:74).
Ett införlivande av direktivet förutsätter enligt arbetsgruppen en
anpassning av det svenska regelsystemet till direktivets bestämmelser i
vissa avseenden. På vissa punkter kan det, enligt gruppens uppfattning,
finnas anledning att överväga en ändring av arbetstidslagen.
Gruppen anser att det krävs en fördjupad utvärdering av direktivets
konsekvenser för det svenska regelsystemet på arbetstidsområdet och
föreslår därför att en utredning tillsätts.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att föreslå ändringar i det
svenska regelsystemet på arbetstidsområdet.
Syftet skall vara att eftersträva en ökad flexibilitet i arbetstids-
regleringen. Utredaren skall därvid föreslå de lagtekniska lösningar,
som kan vara lämpliga.
Utredaren skall göra en avvägning av olika intressen. Å ena sidan skall
hänsyn tas till den enskilde arbetstagarens möjlighet till inflytande
och valfrihet vad gäller arbetstidens förläggning. Å andra sidan skall
sambandet mellan flexibla arbetstider samt ökad produktivitet och
sysselsättning beaktas.
Utredaren skall i detta sammanhang beakta de förslag, som presenterats i
betänkandet om Årsarbetstid (SOU 1992:27), där det föreslås att
arbetstids- och semesterreglerna skall föras samman i en gemensam lag.
Utredaren skall även beakta remissvaren på betänkandet samt de
uttalanden som gjorts av arbetsmarknadsutskottet i frågan.
Utredaren skall vid utformningen av förslagen ta vederbörlig hänsyn till
EG:s arbetstidsdirektiv.
Utredaren skall ange eventuella kostnadskonsekvenser av de förslag som
presenteras.
Utredaren skall beakta innehållet i regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) samt regeringens direktiv angående beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43). Utredningen skall vidare
analysera och redovisa effekterna av sina förslag ur ett
jämställdhetsperspektiv.
I utredningsarbetet skall de av Sverige ratificerade ILO-konventionerna
nr (14) om veckovila i industriarbete, (nr 47) om fyrtiotimmarsvecka
samt (nr. 132) om semester beaktas.
Redovisning av uppdraget
Utredarens arbete skall vara avslutat före maj månads utgång 1995.