Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1993 års skattebrottsutredning (Fi 1993:08), Dir. 1994:94
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1994-09-15
Dir. 1994:94
Beslut vid regeringssammanträde den 15 september 1994
Sammanfattning av uppdraget
Enligt regeringens bemyndigande den 25 februari 1993 har en särskild utredare
tillkallats med uppdrag att göra en översyn av skattebrottslagen (1971:69)
och sanktionssystemet i övrigt på skatte- och avgiftsområdet (dir. 1993:23).
Utredningen har antagit namnet 1993 års skattebrottsutredning (Fi 1993:08).
Den särskilde utredaren skall, utöver vad som omfattas av redan givna
direktiv, göra en allmän översyn av bestämmelserna i 11 kap. brottsbalken om
brotten mot borgenärer m.m. och utreda frågan om införande av en
straffsanktionerad bestämmelse om försvårande av konkursutredning och därmed
sammanhängande frågor.
Reformbehovet
Bestämmelserna om brott mot borgenärer i 11 kap. brottsbalken fick
huvudsakligen sin nuvarande utformning år 1986. Till grund för de
förändringar som då företogs låg departementspromemorian Gäldenärsbrott En
översyn av 11 kap. brottsbalken med förslag till ändringar (Ds Ju 1983:17).
Efter bearbetning av promemorieförslaget inom Justitiedepartementet förelade
regeringen riksdagen ett förslag till ändringar av bestämmelserna i 11 kap.
brottsbalken (prop. 1985/86:30). Förslaget antogs av riksdagen (bet.
1985/86:JuU12, rskr. 1985/86:66). Lagändringen innebar en justering av vissa
rekvisit i bestämmelserna i 11 kap. brottsbalken.
Utredning och lagföring av brott mot borgenärer är ofta mycket
resurskrävande. Detta gäller såväl förundersökning som beslut i åtalsfrågan
och förhandling i domstol. Att det förhåller sig på det viset framhålls i
bl.a. Riksåklagarens och Rikspolisstyrelsens rapport Utredning angående vissa
frågor om ekonomisk brottslighet samt Riksåklagarens och Riksskatteverkets
s.k. RUBICON-rapport.
I rapporterna poängteras som ett av skälen till att brotten mot borgenärer
(främst oredlighet och vårdslöshet mot borgenärer) är svårutredda att de
flesta av dessa brott anknyter till en obeståndssituation. Det anses nämligen
svårt att med någon exakthet ange när någon som har befunnit sig i ekonomiskt
trångmål har kommit på obestånd. I en del fall klaras tillfälliga ekonomiska
kriser av och företagen lever vidare i flera år innan en konkurs inträffar. I
andra fall kan de ekonomiska förutsättningarna vara sådana att ett företag i
princip aldrig har varit ekonomiskt bärkraftigt.
Ett genomgående drag för de fall där misstanke om ekonomisk brottslighet
uppkommer är brister i bokföringen och underlaget för den. Inte sällan är
bristerna, särskilt mot slutet av den verksamma tiden, så stora att det är
mycket svårt att bilda sig en uppfattning om hur den ekonomiska ställningen i
företaget har varit. Även vilseledande bokföring förekommer. I situationer
som de här beskrivna kan det vara svårt att få fram ens en ungefärlig
tidpunkt för när företaget kom på obestånd.
Eftersom obestånd är ett av de grundläggande rekvisiten vid brott mot
borgenärer kan i åtskilliga fall straffrättsligt ansvar inte utkrävas
beroende på att bevissvårigheterna blir alltför stora.
Det har i de nyss nämnda rapporterna också framhållits att
straffbestämmelserna i 11 kap. brottsbalken har en språklig utformning som i
vissa fall framstår som ålderdomlig, vilket kan få till följd att
bestämmelserna kan vara svåra att tillämpa på dagens ekonomiska
transaktioner.
Vidare synes viss oklarhet råda beträffande förhållandet mellan
straffbestämmelserna om oredlighet mot borgenärer (1 och 2 §§) och
vårdslöshet mot borgenärer (3 §).
För utredning i konkurs är det av avgörande betydelse att konkursförvaltaren
har tillgång till gäldenärens räkenskapsmaterial. En gäldenär som lämnar
oriktiga uppgifter om räkenskapsmaterialet eller vägrar att lämna uppgifter
om det kan förorsaka problem för såväl konkursförvaltaren vid konkursutred-
ningen som åklagaren vid en eventuell brottsutredning.
I departementspromemorian Konkursgäldenären (Ds 1994:96) föreslås att
bestämmelserna i 6 kap. 3 § konkurslagen (1987:672) förtydligas så att det
klart framgår att bouppteckningseden omfattar också uppgifter om räkenskaps-
materialet. I promemorian uttalas (s. 73 f.) att det genom ett sådant
förtydligande blir klarlagt att gäldenären är skyldig att lämna t.ex. rätten,
tillsynsmyndigheten och förvaltaren upplysningar om alla sina tillgångar och
om allt som rör räkenskapsmaterialet. Detta avses enligt promemorian
innefatta upplysningar om vilket räkenskapsmaterial som finns och var det
finns samt i vilken utsträckning som räkenskapsmaterial saknas. Gäldenären är
också enligt vad som uttalas i promemorian skyldig att till förvaltaren lämna
de upplysningar som krävs för att förvaltaren skall kunna fullgöra sin
skyldighet enligt 7 kap. 12 § konkurslagen att omhänderta gäldenärens
räkenskapsmaterial. Enligt 7 kap. 14 § konkurslagen kan förvaltaren begära
handräckning av kronofogdemyndigheten för att få tillgång till räkenskaps-
materialet.
Utredningsuppdraget
1993 års skattebrottsutredning har till uppgift att bl.a. behandla
förhållandet mellan brottet försvårande av skattekontroll enligt 10 §
skattebrottslagen och bokföringsbrott enligt 11 kap. 5 § brottsbalken.
Utredningen skall dessutom behandla frågan om avkriminalisering av det ringa
bokföringsbrottet med hänsyn till bestämmelsens begränsade tillämpningsområde
och brottets låga straffvärde.
Dessa frågor har en naturlig anknytning till dem som nyss har berörts. Mot
den bakgrunden framstår det som följdriktigt att ovannämnda utredning ges i
uppdrag att fortsätta sitt arbete med de frågor som faller inom detta
direktivs ram.
Brotten mot borgenärer m.m.
Utformningen av straffbestämmelserna i 11 kap. brottsbalken medför i vissa
fall tillämpningssvårigheter. Svårigheterna kvarstår trots de förändringar
som har gjorts i bestämmelserna under senare tid. Med hänsyn till detta bör
nu göras en allmän översyn av dessa bestämmelser.
Det står utredaren fritt att komma med de förslag som översynen kan leda
till. Här skall endast pekas på några frågor som bör ägnas särskilt
intresse.
En central fråga är att utreda förutsättningarna för att ersätta nuvarande
obeståndsrekvisit med ett annat, mera lättillämpbart rekvisit. En möjlig
lagteknisk lösning föreslogs i departementspromemorian Gäldenärsbrott En
översyn av 11 kap. brottsbalken med förslag till ändringar (Ds Ju 1983:17).
Såväl det förslag som lades fram där som andra lösningar bör övervägas.
Behålls obeståndsbegreppet, bör utgångspunkten emellertid vara att det
alltjämt skall råda överensstämmelse mellan det straffrättsliga begreppet och
det konkursrättsliga.
Den som uppsåtligen avhänder sig egendom av betydande värde genom att
förstöra egendomen eller ge bort den eller vidta någon annan liknande åtgärd
med den, kan dömas för oredlighet mot borgenärer (1 § första stycket) om han
var på obestånd när åtgärden vidtogs eller det då förelåg påtaglig fara för
att han skulle komma på obestånd. Enligt den s.k. RUBICON-rapporten råder det
oklarhet om en sådan åtgärd kan bli att bedöma som vårdslöshet mot borgenärer
(3 §) när den vidtas av oaktsamhet. Det bör vara en uppgift för utredaren att
analysera bestämmelserna och komma med de förslag till ändringar av
bestämmelserna som erfordras för att straffansvaret får en ändamålsenlig
utformning.
När det gäller oredlighet mot borgenärer och vårdslöshet mot borgenärer krävs
i fråga om obeståndsrekvisitet endast en påtaglig fara för obestånd.
Straffrättsligt ansvar för mannamån mot borgenärer (4 §) förutsätter däremot
obestånd. Även i detta avseende bör en överensstämmelse mellan bestämmelserna
eftersträvas.
Utredaren har också att överväga om det i 11 kap. brottsbalken
kriminaliserade området är väl avgränsat liksom om straffskalorna för brotten
i kapitlet är väl avvägda och om de står i rimligt förhållande till varandra.
Därutöver bör det ankomma på utredaren att göra en språklig översyn av
bestämmelserna i 11 kap. brottsbalken så att de bättre svarar mot dagens
förhållanden.
Försvårande av konkursutredning
Enligt 10 § skattebrottslagen kan den som bl.a. genom åsidosättande av
bokföringsskyldighet allvarligt försvårar myndighets kontrollverksamhet vid
beräkning eller uppbörd av skatt eller avgift dömas för försvårande av
skattekontroll. En gäldenär - eller någon annan - som lämnar oriktiga
uppgifter om räkenskapsmaterialet eller vägrar att lämna uppgifter om
materialet försvårar på ett liknande sätt utredningen i konkursen. Ett sådant
förfarande kan leda till förluster för borgenärerna.
I departementspromemorian Konkursgäldenären (Ds 1994:96) konstateras (s. 47)
att det i dag framstår som oklart om edgången i konkurs omfattar också den
förteckning av räkenskapsmaterialet som konkursbouppteckningen skall inne-
hålla. Mot den bakgrunden föreslås i promemorian ett förtydligande av
bestämmelserna i 6 kap. 3 § konkurslagen så att det direkt av lagtexten
framgår att edgången omfattar även räkenskapsmaterialet. Därmed kan den som
under ed lämnar oriktiga uppgifter om t.ex. räkenskapsmaterialet dömas till
straff enligt bestämmelsen i 15 kap. 1 § brottsbalken om mened.
Om den nyssnämnda förändringen i konkurslagen genomförs kan det ifrågasättas
om det är motiverat att införa en särskild straffbestämmelse för den som
avsiktligt försvårar en konkursutredning. Mot den bakgrunden bör utredaren
följa beredningen i regeringskansliet av förslagen i promemorian.
För det fall utredaren finner det påkallat att föreslå en straffbestämmelse
med den angivna inriktningen bör den från systematisk synpunkt passa väl in i
11 kap. brottsbalken. Tänkbart är också att placera en sådan bestämmelse i
konkurslagen.
Införandet av en straffbestämmelse om försvårande av konkursutredning torde
medföra att en förändring - i linje med vad som föreslås i den nyssnämnda
departementspromemorian - av bestämmelserna i 6 kap. konkurslagen om
gäldenärens skyldigheter m.m. måste övervägas.
Utredningsarbetet skall - enligt de ursprungliga direktiven - vara avslutat
före utgången av år 1994. Förslagen i den delen skall redovisas i ett
delbetänkande. De överväganden och förslag som tilläggsdirektivet föranleder
skall redovisas före utgången av år 1995.