Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fortsatt reformering av studiestödet, Dir. 1994:93
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1994-09-08
Dir. 1994:93
Beslut vid regeringssammanträde den 8 september 1994
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas med uppdrag att dra upp
riktlinjer för en fortsatt reformering av studiestödssystemet.
Därvid är bl.a. följande frågor av betydelse.
Behovet av en långsiktigt förbättrad stimulans och vidgad
rekrytering till utbildning. Den huvudsakliga metoden bör vara
att minska risken för hög skuldsättning, vilket kan göras såväl
med incitament till effektiva studier och ett minskat låntagande
som med en höjd bidragsandel.
Större rättvisa. Det kan åstadkommas genom en högre grad
av enhetlighet i systemet såsom att studier på samma nivå i
princip ger samma studiestöd. Därvid bör också samspelet med
andra trygghetssystem och stödformer, t.ex. utbildningsbidrag
beaktas.
Behovet av att stimulera fördjupningsstudier. Därvid bör
bland annat olika inslag av premier eller avskrivningar kunna
prövas.
De statsfinansiella restriktionerna. Statens kostnader för
utbildning, innefattande såväl de direkta utbildningskostnaderna
som studiestödet bör ses som en helhet. Därav följer att för-
delningen mellan områdena inte är given. Medlen för studiestöd
bör kunna utnyttjas mer effektivt och ökade avskrivningskost-
nader undvikas.
Vissa andra delområden, t.ex. inkomstprövningen i studie-
medelssystemet, antal år för vilka studiestöd bör beviljas, ål-
dersgränser för rätt till stöd m.m.
Uppdraget skall vara slutfört senast den 30 juni 1995.
Bakgrund
Tidigare utredningar
På Utbildningsdepartementets uppdrag har Jan Bröms, chefs-
ekonom på SACO, gjort en förutsättningslös analys av främst
studiemedelssystemets effekter och lämnat förslag till åtgärder.
Arbetet redovisades i december 1992 genom rapporten Mål-
relaterade statsstipendier (Ds 1992:123).
För den fortsatta beredningen tillsattes därefter en särskild
arbetsgrupp inom Utbildningsdepartementet, Studiestödsbered-
ningen. I september 1993 anordnades en s.k. hearing, där be-
redningen presenterade rapporten Hur förändra dagens studie-
finansieringssystem? huvudproblem och möjliga åtgärder.
Med anledning av denna rapport lämnades synpunkter från
olika myndigheter och organisationer.
Av vikt för den fortsatta behandlingen av studiefinansier-
ingsfrågorna är också delbetänkandet Social bakgrund studie-
stöd och övergång till högre studier (SOU 1992:122) från ut-
redningen om den studiesociala snedrekryteringen.
Även Generationsutredningen (1992:07) har i sitt betänkande
Tillvarons trösklar (SOU 1994:77) berört det framtida studie-
stödet. Betänkandet är för närvarande föremål för remissbehand-
ling.
Pågående utredningsarbete
Arbetsmarknadsministern har uppdragit åt en parlamentarisk
kommitté att se över arbetsmarknadspolitikens roll, omfattning,
inriktning och avgränsning (dir. 1993:132). Av direktiven fram-
går att gränsdragningen mellan arbetsmarknadspolitiken och
utbildningspolitiken skall behandlas.
Socialdepartementet bereder för närvarande vissa återstående
frågor rörande reformeringen av det allmänna pensionssystemet.
Hit hör pensionsrätten vid studier som finansieras med studie-
medel. Bl.a. skall prövas om bidraget i studiemedlen skall göras
skattepliktigt och därmed utgöra pensionsgrundande inkomst,
eller om någon annan teknisk lösning för uppräkning av bidra-
get bör väljas.
Frågan om sjukförsäkring för studerande bereds inom Ut-
bildningsdepartementet.
Behandlingen av studiestödsfrågorna under våren 1994
Regeringens proposition Vissa förändringar i studiestödssyste-
met (prop. 1993/94:156, bet. 1993/94:SfU25) godkändes av
riksdagen under våren (rskr. 1993/94:438). Det innebär, när det
gäller beviljningsreglerna, att bidraget i studiemedlen kommer
att betalas ut med sammanlagt det belopp som motsvaras av
utbildningens omfattning och längd. Vid en eventuell försening
kan i princip endast studielån beviljas. För studerande vid uni-
versitet och högskolor innebär principen att studiebidraget av-
passas i förhållande till avklarade poäng under tidigare termin.
Om bidragsdelen minskar, kan i stället lånedelen öka så att
totalbeloppet motsvarar vad som maximalt kan beviljas i studie-
medel.
För deltidsstuderande i komvux kommer studiestödet att
avpassas i förhållande till studiernas omfattning under terminen.
Den nuvarande bestämmelsen att stödet vid deltidsstudier alltid
skall vara hälften av ett heltidsstöd upphör.
Vidare godtog riksdagen principer för ändrade lånevillkor.
Låntagaren skall kunna välja mellan två återbetalningssystem,
antingen en inkomstrelaterad återbetalning eller återbetalning i
form av annuiteter. Det inkomstrelaterade systemet motsvarar
dagens system. En förändring görs dock, nämligen att rätten till
avskrivning vid 65 års ålder upphör. Detsamma gäller för an-
nuitetslånesystemet. Däremot kommer avskrivning vid dödsfall
att ske i båda systemen. Annuitetslånet löper med bruttoränta,
som är avdragsgill, utom under studietiden, då lånet räknas upp
med nettoränta.
Åtgärderna skall ses som ett första steg i en utveckling av
studiestödet med syfte att förbättra incitamenten för studier,
minska skuldsättningen för de studerande samt minska risken
för stora avskrivningskostnader för staten.
Uppdraget
Allmänna utgångspunkter
Individens intresse och möjligheter att investera i sin egen kompetens-
och kunskapsutveckling är av strategisk betydelse för hela det
svenska samhällets utveckling och välstånd. Utbildning ger
förmåga att ta tillvara de möjligheter som en föränderlig och
alltmer internationaliserad värld erbjuder.
Ett offentligt studiefinansieringssystem är i första hand ut-
bildningspolitiskt motiverat. Dess huvudsyfte är att ge individen
stimulans och möjligheter till studier av hög kvalitet och i
nödvändig omfattning.
Genom att minska kostnader och risktagande stimulerar ett
väl fungerande studiestödssystem den enskilde att satsa tid och
kraft på sin utbildning oavsett social bakgrund.
Studiestödet kan emellertid inte ses isolerat från förhållan-
den utanför utbildningsväsendet. Bl.a. är lönebildningen av stor
betydelse för att främja en god rekrytering till studier.
Ett enkelt och begripligt studiefinansieringssystem kan i sig
vara rekryteringsfrämjande. Samtidigt underlättas information
om systemets regler och villkor.
Studiestödssystemet bör utöver sin rekryterande uppgift
också främja en effektiv kunskapsinhämtning under studierna
och stimulera till en god hushållning med givna resurser inom
utbildningssystemet. Genom effektiva och målinriktade studier
kan fler ges möjlighet till statligt finansierad utbildning, samti-
digt som den enskildes skuldsättning kan hållas nere. Denna
strävan får dock inte gå ut över kvaliteten i utbildningen.
Utbildning ger positiva effekter för samhället utöver de
fördelar som tillfaller individen. Ett väl fungerande studiefinan-
sieringssystem bidrar till att de enskilda individernas intresse
och engagemang för sin egen framtid också leder till en sådan
kompetensutveckling som hela samhället är betjänt av.
En grundläggande förutsättning för översynen av studiestöds-
systemet är att den fogas in i ett utbildningspolitiskt samman-
hang. Studiestödet är i första hand ett utbildningspolitiskt red-
skap och som sådant underordnat målen för utbildningspoliti-
ken.
Finansieringen
Eftersom studiestödet i första hand är ett utbildningspolitiskt
instrument, bör det också finansiellt ses som en del av de totala
utbildningsresurserna.
Det offentligas egentliga kostnader i studiefinansieringssyste-
met bör renodlas och tydliggöras. Subventionerna skall vara
tydliga och målrelaterade. Det betyder t.ex. att återbetalnings-
systemet i princip bör bära sina egna kostnader, eftersom sub-
ventioner i detta sammanhang både är otydliga och mindre
målinriktade. Detta syfte har till stor del uppnåtts genom riks-
dagens beslut (SfU 1993/94:25, rskr. 1993/94:438) i anledning
av proposition 1993/94:156.
Utbildningspolitiken
Under de senaste åren har statens styrning av utbildningen
förändrats från regelstyrning till mål- och resultatstyrning. Ut-
bildningsanordnarna har fått större frihet att utforma utbildning-
en utifrån de mål som statsmakterna har angett.
Kommittén skall utgå från att studiestödet skall samverka
med den övriga utbildningspolitiken för att bidra till att de
utbildningspolitiska målen förverkligas.
Studiestödet har sina begränsningar som utbildningspolitiskt
verktyg. En sådan begränsning är av praktisk natur. För att
fungera som administrativt system kan större förändringar inte
genomföras alltför ofta, främst eftersom återbetalning av lån
sker under lång tid.
Det offentligas stöd till studier måste för studenterna och
eleverna över tiden framstå som konsistent och pålitligt. Det
vore synnerligen olyckligt om snabba och täta förändringar i
studiestödet ledde till uppskjutna eller aldrig påbörjade studier
på grund av svårigheterna att förutse systemets verkningar på
sikt.
Av både administrativa och utbildningspolitiska skäl är det
sålunda fördelaktigt om det råder en bred uppslutning kring det
huvudsakliga innehållet i studiestödet.
Detta innebär i sin tur att de utbildningspolitiska mål som
studiestödet kan bidra till att främja måste vara långsiktiga.
Redan från dessa utgångspunkter är det exempelvis inte lämp-
ligt att genom förändringar av studiestödet åtgärda olika brist-
yrkesområden. Sådana åtgärder skulle dessutom rubba en
grundläggande ansvarsfördelning i samhället. Arbetskraftsrek-
ryteringen är en fråga för arbetsgivare och arbetstagare, medan
utbildningspolitiken, här tillhandahållandet av utbildning, vä-
sentligen är en samhällelig uppgift.
På följande punkter kan studiestödet lämna långsiktiga bi-
drag till förverkligande av de utbildningspolitiska målen.
1. Andelen studerande på eftergymnasial nivå är för låg.
Statsmakterna har som långsiktigt mål lagt fast att en väsentligt
större andel av en årskull bör påbörja en eftergymnasial utbild-
ning. För att det målet skall förverkligas krävs det en ökad
rekrytering bland alla grupper i samhället, inte minst bland dem
som för närvarande i mindre grad söker sig vidare till högre
utbildning. En huvuduppgift för kommittén är att belysa studies-
tödets effekter och komma med förslag som förbättrar dess
funktion i dessa avseenden.
2. En fortsatt kraftig tillväxt av högre utbildning förutsätter
ett effektivt resursutnyttjande. Förändringarna i universitetens
och högskolornas finansiering har i påtaglig grad haft den in-
riktningen, liksom satsningen på sommaruniversitet. Beslutet
om prestationsrelaterade bidrag i studiemedelssystemet (prop.
1993/94:156 Vissa förändringar i studiestödssystemet) har sam-
ma syfte. Kommittén bör undersöka om andra åtgärder inom
studiestödet kan verka i samma riktning.
3. Sverige har idag en relativt låg andel längre akademiskt
utbildade på arbetsmarknaden. En ökning av grundutbildningen
på fördjupningsnivå är därför angelägen. Därtill är det angeläget
att öka andelen fördjupningsstudier för att förbättra rekryterings-
basen för forskarutbildning.
4. Utbildning i grundskolan är en rättighet och en skyldighet
för eleverna. Vuxenutbildning på grundskolenivå är också en
rättighet. Kunskaper på denna nivå är en förutsättning för att
man skall kunna fungera som en fullvärdig medborgare. Likväl
finns det fortfarande många i vårt samhälle som inte når upp till
grundskolans utbildningsnivå. Kommittén bör överväga i vilken
utsträckning detta bör påverka utformningen av studiestödet och
i så fall hur. Kommittén är även oförhindrad att göra en sådan
prövning vad avser stödet vid gymnasieutbildning.
Nivåfrågor
Nivån på studiestödet måste å ena sidan vara tillräcklig för att
den studerande skall kunna bedriva studier på heltid och under
acceptabla materiella förhållanden, å andra sidan inte högre än
att bidragsnivån och totalnivån kan accepteras av dem som med
sina skattemedel bidrar till finansieringen.
De undersökningar som gjorts av studiestödets rekryterande
förmåga visar att nivån knappast avhåller någon från att börja
studera. Från rekryteringssynpunkt är snarare den befarade höga
skuldsättningen det största problemet. Kommittén bör pröva
vilka möjligheter som kan finnas att nedbringa riskerna för en
hög skuldsättning. Kommittén bör därvid också söka kartlägga
i vad mån detta är ett påtagligt problem i praktiken med en
rimlig samhällsekonomisk utveckling.
Lönebildningen är en faktor av betydelse i detta samman-
hang. Kommittén bör analysera samspelet mellan denna faktor
och studiestödets utformning.
Ett mer enhetligt stöd
Att det offentliga tillhandahåller olika former av studiestöd för
studerande i utbildningar på samma nivå har kritiserats under
lång tid. Det är angeläget att finna en lösning på denna fråga.
Ett differentierat studiestöd, oavsett om det gäller olika
behov eller utbildningsinriktningar, riskerar att bli godtyckligt
och byråkratiskt. Det kan också uppfattas som orättvist, vilket
t.ex. ofta framförs när studiemedlen jämförs med det arbets-
marknadspolitiska utbildningsbidraget. Staten har inte möjlighet
att förutse vilka utbildningsinriktningar som är viktigare än
andra eller vilka behov med anknytning till studierna, som
resor, bostad osv., som är mer angelägna än andra för den
studerande.
En utgångspunkt bör därför vara att stödet skall vara så
generellt verkande som möjligt.
Inom universitets- och högskoleområdet har studenter i ut-
bildningar som leder till specialpedagogexamen rätt till särskilt
vuxenstudiestöd (svux). De som är föremål för arbetsmarknads-
åtgärder kan erbjudas kortare högskoleutbildningar och få ut-
bildningsbidrag och i vissa fall särskilt vuxenstudiestöd för
arbetslösa (svuxa). Även ersättningar inom socialförsäkrings-
området, t.ex. rehabiliteringsersättning eller livränta, finansierar
i vissa fall högre studier. På grundskole- och gymnasieskolenivå
är problemen med olika studie- och finansieringsformer än mer
uttalade. De delvis parallella systemen ger motstridiga signaler
till människor med likartad bakgrund och jämförbara förhållan-
den. Ur individens synpunkt är givetvis det ekonomiska utbytet
viktigast.
Inriktningen bör vara att nå enhetlighet i studiestödssystemet
med utgångspunkt i att studier på samma nivå i princip skall ge
samma stöd. Samspelet med andra trygghetssystem och stöd-
former bör därvid beaktas. Om kommittén stannar för att olika
insatser ändå är motiverade, bör avgränsningen av målgrupperna
för stöden klargöras och målen preciseras. I dessa frågor bör
kommittén samråda med den nämnda utredningen inom Arbets-
marknadsdepartementet om arbetsmarknadspolitikens roll, om-
fattning, inriktning och avgränsning (dir. 1993:132).
Sammanläggning av olika stöd
Enligt socialförsäkringsutskottets av riksdagen godkända ut-
talande (bet. 1993/94:SfU25, rskr. 1993/94:438) bör den avise-
rade studiestödsutredningen med förtur behandla de problem
som de många olika formerna av vuxenstudiestöd ger upphov
till. Inriktningen bör vara att förslag skall läggas i sådan tid att
ett beslut kan träda i kraft den 1 januari 1995.
Svux är ett utbildningspolitiskt betingat reguljärt studiestöd
som tillkommmit för att underlätta kompetensutvecklingen inom
arbetskraften. Svuxa-stödet, som riktar sig enbart till arbetslösa,
kan snarast betraktas som ett arbetsmarknadspolitiskt instru-
ment. Svuxa liknar till stor del det s.k. ubl-stödet (utbildnings-
bidrag med lånedel) inom arbetsmarknadsområdet. Administrati-
va problem, i form av informationssvårigheter, dubbelansök-
ningar m.m., gäller i minst lika hög grad svuxa i förhållande till
ubl som svuxa i förhållande till svux.
Under Utbildningsdepartementets huvudtitel anvisas för svux
under budgetåret 1994/95 951 miljoner kronor. För svuxa har
beräknats 2 674 miljoner kronor, varav den övervägande delen
(ca 2 600 miljoner kronor) är för detta budgetår särskilt avsatta
resurser på grund av den akuta arbetslöshetsituationen. Under
Arbetsmarknadsdepartementets huvudtitel har beräknats 1 076
miljoner kronor för ubl till personer som beviljats arbetsmark-
nadsutbildning inom det reguljära utbildningsväsendet.
Kommittén skall med förtur se över samordningen mellan
svux och de arbetsmarknadspolitiskt betingade stöden, främst
svuxa och ubl. En utgångspunkt bör därvid vara att åstadkomma
administrativa förenklingar. Kommittén bör särskilt beakta de
olika syftena hos svux å ena sidan och svuxa och ubl å den
andra sidan och utifrån detta även väga in motiven för en sam-
ordning mellan de utbildningspolitiska stöden för sig och de
arbetsmarknadspolitiska för sig.
Återbetalningssystemet
Genom de beslutade principiella förändringarna i återbetal-
ningssystemet, vilka kommer att följas av förslag från regering-
en under hösten 1994 om den lagtekniska regleringen, bör
kommitténs arbete kunna koncentreras till främst frågor som rör
tilldelningssidan. Utgångspunkten bör alltså vara att lånesyste-
met ligger fast i sina huvuddrag så som det beslutats. Kommit-
tén är dock oförhindrad att lämna förslag till justeringar av
reglerna.
Andra frågor
Normalt får en heltidsstuderande som utnyttjar studiemedel ha
en bruttoinkomst på cirka 53 000 kronor innan reducering av
stödet börjar. När inkomsten uppgår till omkring 170 000 kro-
nor upphör rätten till stöd. I diskussionen om inkomstprövning-
en har främst två aspekter berörts. Reglerna anses å ena sidan
hindra den enskilde från att genom egna arbetsinsatser minska
sin framtida skuldbörda eller bättra på sin egen ekonomi i stör-
sta allmänhet. Å andra sidan förutsätter studiemedlen att studi-
erna för en heltidsstuderande kräver en heltidsinsats. Ett ge-
neröst fribelopp kan leda till att den studerande förvärvsarbetar
i större utsträckning, varvid risk finns att studietiden förlängs.
Kommittén bör pröva om en skärpning eller en liberalisering av
inkomstprövningsreglerna är angelägen.
Den längsta tid för vilken studiestöd kan beviljas är när det
gäller studier på grundskole- och gymnasieskolenivå tre år.
Studiemedel för studier på högskolenivå kan beviljas för högst
sex år. Stöd under ytterligare terminer kan ges om det finns
särskilda skäl. Den som uppbär studiemedel för studier på både
grundskole/gymnasieskolenivå och högskolenivå kan alltså få
studiemedel under nio år, utan att någon prövning av särskilda
skäl behöver göras. Risken för orimliga studieskulder, i den
meningen att den enskilde inte har en rimlig möjlighet att åter-
betala lånen, är därmed stor. Kommittén bör pröva förutsätt-
ningarna för en nedkortning av den tid under vilken studiestöd
normalt skall beviljas.
Det är ett jämförelsevis litet antal personer som söker studie-
stöd för deltidstudier. Flertalet deltidsstuderande bedriver studi-
erna på fritiden. Kommittén bör utvärdera effekterna av deltids-
studiestödet och överväga om det finns behov av förändringar.
I sammanhanget är det viktigt att beakta det ökande utbudet av
distansundervisning på alla nivåer. Studiefinansieringssystemet
bör ha en rekryteringsfrämjande verkan också i fråga om dis-
tansutbildning. I sammanhanget bör dock även avgränsnings-
och kontrollfrågor prövas.
Till andra frågor som kommittén bör pröva hör åldersgrän-
serna för rätt till studiestöd. Vidare bör kommittén överväga
vilka krav på studieresultat som bör ställas på studerande i
universitet och högskolor vid beviljning av studielån för fortsat-
ta studier. I båda fallen är det viktigt att skuldsättningsfrågan
tas med i bilden.
Kommittén bör analysera förhållandet mellan studiestödet
och olika former av stöd till funktionshindrade och mot den
bakgrunden utreda om olika slag av funktionshinder medför
särskilda behov för att kunna påbörja och fullfölja studier som
kan och bör åtgärdas inom ramen för studiestödssystemet.
Studiemedlens betydelse ur ett jämställdhetsperspektiv bör
beaktas. Det innebär bl.a. att kommittén skall analysera reform-
förslag ur ett jämställdhetsperspektiv och beskriva konsekven-
serna för kvinnor respektive män.
Enligt nuvarande regler kan studiehjälp beviljas för studier
inom Norden som är jämförbara med studier i Sverige. För
studier utanför Norden får studiehjälp beviljas bara om studier-
na inte med lika stor fördel kan bedrivas i Sverige. Barn som
är bosatta utomlands tillsammans med sina föräldrar kan ges
studiehjälp, om någon av föräldrarna är verksam i svensk ut-
rikestjänst, missionsarbete etc.
Frågan om utvidgade möjligheter till studiehjälp vid studier
utanför Norden har diskuterats under flera år. Önskemålen
härvidlag har främst gällt ungdomar som avbryter gymnasiestu-
dierna för studier utomlands under ett år, t.ex. för ett high-scho-
ol-år i USA. Efter en översyn av frågorna om skolans interna-
tionalisering lämnades i betänkandet Svensk skola i världen
(SOU 1992:93) förslag om utvidgade möjligheter till studiehjälp
för ungdomar vid studier i utlandet.
Förslagen ledde emellertid inte till någon åtgärd från rege-
ringens sida, främst med hänsyn till kostnaderna. Kommittén
bör ta upp denna fråga till förnyad prövning.
Samråd m.m.
Kommittén bör till sig knyta en referensgrupp med företrädare
för berörda myndigheter, studerandegrupper och utbildningsan-
ordnare. Kommittén skall också samverka med andra kommit-
téer i frågor som kan beröra uppdraget.
Ramar för kommitténs arbete
Uppdraget skall vara avslutat senast den 30 juni 1995.
Kommittén skall beakta regeringens direktiv (dir. 1994:23)
till samtliga kommittéer och särskilda utredare att pröva offent-
liga åtaganden. Kommittén skall även i tillämpliga delar följa
regeringens direktiv (dir. 1988:43) till kommittéer och särskilda
utredare angående beaktande av EG-aspekter i utredningsverk-
samheten, samt (dir. 1992:50) om regionalpolitiska konsekven-
ser.
Förslagen får inte leda till kostnadsökningar för staten eller
kommunerna. Eventuella förslag som medför ökade utgifter
skall finansieras genom omprioriteringar inom berörda områden.
Kostnaderna för utredningen skall belasta första huvudtitelns
anslag C1. Regeringskansliet m.m., anslagsposten 7. Utbild-
ningsdepartementet, delpost 2. Utredningar m.m. Kommittén
skall före den 1 november 1994 inkomma med en budgetplan
över beräknade kostnader för utredningen.