Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nyval vid ändringar i den kommunala indelningen, Dir. 1994:92
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1994-09-08
Dir. 1994:92
Beslut vid regeringssammanträde 1994-09-08
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att överväga om möjligheter skall
införas att genomföra nyval av fullmäktige vid större ändringar i den
kommunala indelningen.
Bakgrund
Tidigare reglering av nyval
Bestämmelser om möjlighet till nyval av kommunfullmäktige vid indelnings-
ändringar fanns i den fram till den 1 juli 1979 gällande lagen
(1919:293) om ändring i kommunal och ecklesiastik indelning (KIL). I
14 § fanns regler för de fall som inte innebar någon nybildning av kommun,
medan 18 § reglerade förhållandena då en ny kommun bildades.
Enligt 14 § KIL kunde regeringen besluta att nyval av kommunfullmäktige
skulle ske i den ökade eller minskade kommunen. Valet avsåg tiden till
utgången av det år då allmänna val nästa gång skulle äga rum. Regeringen
fick beträffande den ökade eller minskade kommunen också förordna, att
uppdragen för ledamöter och suppleanter i kommunstyrelsen och övriga
nämnder eller i någon eller några av dem skulle upphöra när den nya
indelningen trädde i kraft samt att nytt val dessförinnan skulle
verkställas av de nya fullmäktige.
Enligt KIL skulle länsstyrelsen före viss tidpunkt bestämma dag för
valet samt förordna person att kungöra första sammanträdet med
fullmäktige och föra ordet till dess ordförande hade valts.
Länsstyrelsen kunde därvid också enligt bestämmelser i vallagen
(1972:620) förordna om kommunens indelning i valkretsar och valdistrikt
oberoende av bestämmelserna om tid för meddelande av sådant förordnande.
Om en indelningsändring innebar att en ny kommun bildades skulle ett
nytt kommunfullmäktige alltid väljas. När en eller flera mindre kommuner
lades samman med en väsentligt större kommun betraktades dock detta i
allmänhet inte som en nybildning. Indelningsändringen gavs i stället
innebörden att den större kommunen bestod som en vidgad kommun.
Enligt 18 § KIL skulle val av fullmäktige i nybildad kommun förrättas så
fort detta kunde ske under året innan indelningsändringen skulle träda i
kraft. Även i dessa fall skulle länsstyrelsen fatta beslut om tid för
valet samt besluta om motsvarande förordnanden.
Från år 1970, då treåriga mandatperioder och gemensam valdag för riksdagsval
och kommunala val infördes och fram till det att 1979 års indelningslag
trädde i kraft förrättades inte något nyval i samband med
indelningsändring. Detta undvek man genom att ändringarna sattes i kraft
endast vid årsskifte efter allmänna val.
Nuvarande reglering
I dag regleras förfarandet vid indelningsändringar i lagen (1979:411) om
ändringar i Sveriges indelning i kommuner och landsting
(indelningslagen). Lagen innehåller inte några regler som möjliggör
nyval vid kommundelningar eller andra ändringar i kommunindelningen.
Indelningslagskommittén fick år 1974 i uppdrag att göra en översyn av
indelningslagstiftningen i materiellt hänseende. En av de frågor som
berördes i direktiven var möjligheten att förordna om nyval. I det
betänkande som kommittén lämnade - Ny indelningslag för kommuner,
landstingskommuner och församlingar (SOU 1978:32) - föreslog man att
möjligheterna att förordna om nyval inte skulle föras över till den nya
lagen. Som skäl härför anfördes dels de korta mandatperioderna, dels att
indelningsändringar inte heller i framtiden torde förekomma särskilt
ofta. Vidare åberopades att extra val är dyra och besvärliga samt det
förhållandet att nyvalsförordnanden inte hade förekommit under 1970-talet.
Sammanläggnings- och indelningsdelegerade
Möjlighet för regeringen att förordna om sammanläggningsdelegerade
infördes 1965 genom dels ändring i KIL, dels i en särskild lag
(1965:596) om kommunala sammanläggningsdelegerade. Vid nybildning av
kommun skulle sammanläggningsdelegerade alltid utses. Även vid andra
större indelningsändringar förekom att sammanläggningsdelegerade utsågs.
Härigenom fick man ett organ som bättre än de gamla fullmäktige kunde
företräda kommunen enligt den nya indelningen.
I samband med den översyn som gjordes av indelningslagstiftningen år
1979 ersattes också 1965 års lag om kommunala sammanläggningsdelegerade
med en lag (1979:412) om kommunala indelningsdelegerade. Den nya lagen
innebar främst en anpassning i materiellt, språkligt och lagtekniskt
hänseende till 1977 års kommunallag. Den ändrade benämningen på
delegeradeorganet berodde på att indelningsdelegerade skall utses vid varje
indelningsändring som är så omfattande att de gamla fullmäktige inte är
tillräckligt representativa för kommunen enligt den nya indelningen och
således inte enbart vid sammanläggning.
Lokaldemokratikommitténs förslag
Lokaldemokratikommittén hade enligt sina direktiv (dir. 1992:12) bl.a.
till uppgift att analysera gällande regler och former för
kommundelningar samt, om man fann det befogat, lämna förslag till sådana
ändringar som kunde underlätta framtida kommundelningar.
I sitt slutbetänkande, Lokal demokrati i utveckling (SOU 1993:90),
konstaterade kommittén att det enda reformbehov som man i dag kunde peka
på var ett återinförande av möjligheten för regeringen att förordna om
nyval till fullmäktige i samband med en delning av en kommun. Detta
under förutsättning att beslut senare skulle fattas om förlängning av
mandatperioderna till fyra år. Kommittén ansåg dock att möjligheten att
förordna om nyval borde begränsas på så sätt att ett sådant förordnande
endast får göras om regeringens beslut om delning meddelas minst tre år
före nästa ordinarie val. Eftersom de politiska partierna vid denna
tidpunkt ännu inte blivit överens om en förlängning av valperioden
lämnade kommittén inte något preciserat lagförslag i denna del.
I sina överväganden anförde kommittén bl.a. följande. Det finns ofta en
stor entusiasm och ett stort engagemang bland de lokala politikerna och
medborgarna både i samband med att man verkar för en kommundelning och
vid själva delningsbeslutet. Med fyraåriga mandatperioder riskerar den
tid som förflyter mellan ett beslut om delning och valet samt själva
delningen att bli så lång att en del av den entusiasm och det engagemang
som så väl behövs i inledningsskedet lätt kan gå förlorad.
Endast ett fåtal av remissinstanserna kommenterade vad kommittén anförde
i denna del. I stort sett alla var dock positiva till att återinföra
möjligheten till nyval.
En remissinstans, Kammarkollegiet, ansåg dock att det inte fanns skäl
att begränsa regeringens möjlighet att förordna om nyval på det sätt
kommittén föreslagit. Kollegiet ansåg att det i stället borde ankomma på
regeringen att från fall till fall bedöma om förutsättningar finns för
ett sådant förordnande.
Propositionen om lokal demokrati
I propositionen Lokal demokrati (prop. 1993/94:188) som antogs av riksdagen
i juni 1994, berörs frågan om nyval vid kommundelningar. Enligt
propositionen finns det ett klart lokaldemokratiskt intresse av att en
beslutad indelningsändring kan träda i kraft så fort som det är
praktiskt möjligt, men anges det, flera aspekter bör dock utredas
närmare, bl.a. bestämmelserna om att utse indelningsdelegerade och
bestämmelserna i vallagstiftningen.
Förlängda valperioder
Riksdagen har numera fattat ett första vilande beslut om att ordinarie
allmänna val fortsättningsvis skall hållas vart fjärde år i stället för
som i dag vart tredje år. Ett andra beslut skall fattas i höst av den
nyvalda riksdagen. Ändringen av valperioden gäller även för val av
fullmäktige i kommuner och landsting. Beslutet innebär att valperioden
blir fyra år redan efter 1994 års val (prop. 1993/94:115, bet.
1993/94:KU44, rskr. 1993/94:315).
Utredarens uppgifter
Utredaren skall mot bakgrund av bl.a. lokaldemokratiska aspekter
överväga behovet av att kunna genomföra nyval mellan ordinarie val i
samband med kommunala indelningsändringar. Om utredaren finner det
befogat att införa sådana möjligheter skall förslag till lagregler
utarbetas. Möjligheten att förrätta nyval skall omfatta såväl kommun-
delningar som sammanläggningar av kommuner samt andra större indelnings-
ändringar. Förslag till de eventuella ändringar som därvid behöver göras
av bestämmelserna i lagen om kommunala indelningsdelegerade och i
vallagstiftningen skall också lämnas.
Utredaren skall också närmare analysera om de regler som föreslås om
regeringens möjligheter att förordna om nyval bör innefatta en begränsning
till en viss tidpunkt mellan ordinarie allmänna val eller om de bör
utformas så att det skall ankomma på regeringen att från fall till fall
bedöma om förutsättningar finns för ett sådant förordnande.
För utredningen skall gälla regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23).
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 31 mars 1995.