Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av körkortsförfattningarna m.m., Dir. 1994:90
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1994-09-15
Dir. 1994:90
Beslut vid regeringssammanträde den 15 september 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas med uppdrag att göra en översyn av
körkortsförfattningarna samt analysera hur EG:s direktiv 91/439/EEG av
den 29 juli 1991 om körkort skall införlivas med svensk rätt. Han skall
vidare utreda möjligheterna att samordna körkortsbehörigheten taxi och
den förarlegitimation för taxiförare som föreskrivs i yrkestrafiklagen
(1988:263). Utredaren skall utarbeta förslag till författningsändringar
och övergångsbestämmelser som behövs.
Bakgrund
Svåröverskådliga författningar
Bestämmelser om körkort och traktorkort finns huvudsakligen i
körkortslagen (1977:477), körkortsförordningen (1977:722) och
förordningen (1981:96) om godkännande och utbyte av utländska körkort.
Vägverket, tidigare Trafiksäkerhetsverket och Socialstyrelsen, har med
stöd av dessa författningar utfärdat kompletterande föreskrifter om
körkort. Författningarna berör en mycket stor del av befolkningen.
Författningarna har genom åren ändrats och kompletterats i sådan
omfattning att regelverket nu blivit svårtillgängligt och därmed gett
upphov till tillämpningsproblem. Exempelvis gäller detta tillämpningen
av bestämmelserna om omedelbart omhändertagande av körkort.
EES-anpassning
Efter ändring i EES-avtalet har Sverige åtagit sig att anpassa
körkortsregleringen till EG:s bestämmelser på området. Dessa finns i
rådets direktiv 91/439/EEG av den 29 juli 1991 om körkort. EG-direktivet
innhåller bl.a. bestämmelser om körkortsklasser och behörigheter, om
godkännande och utbyte av körkort utfärdade i andra EG-stater och om
minimikrav för utfärdande av körkort. Det behandlar frågor som i Sverige
regleras i såväl körkortslagen och körkortsförordningen som förordningen
om godkännande och utbyte av utländska körkort. EG-direktivets
bestämmelser kommer att innebära vissa justeringar i körkortsklasserna
bl.a. vad gäller motorcyklar. Bestämmelserna i EG-direktivet skall
införlivas i de nationella rättsordningarna för att kunna träda i kraft
senast den 1 juli 1996.
Samordning av taxibehörighet
Enligt bestämmelser i 14 a § yrkestrafiklagen, som trädde i kraft den 1
augusti 1994 (1994:589), får fordon i taxitrafik endast föras av den som
har särskild förarlegitimation. Sådan legitimation får ges till den som
har föreskriven körkortsbehörighet och som med hänsyn till yrkeskunnande
och laglydnad är lämplig som taxiförare. En förarlegitimation kan under
vissa förutsättningar återkallas. Nuvarande ordning innebär att en
taxiförare dels skall ha körkort med taxibehörighet, dels en
förarlegitimation. Denna ordning har kritiserats av bl.a. Lagrådet när
kravet på förarlegitimation infördes.
Uppdraget
Mot bakgrund av vad som anförts om körkortsförfattningarna anser
regeringen det nödvändigt med en lagteknisk översyn av författningarna.
Det är av största vikt att en reglering som berör allmänheten i så stor
utsträckning som körkortslagstiftningen görs tydlig och lättöverskådlig.
Utredaren skall särskilt uppmärksamma vilka möjligheter som finns att
förenkla, förtydliga och om så behövs justera de materiella
bestämmelserna för att på detta sätt främja en enhetlig praxis i
körkortshanteringen hos olika myndigheter.
Utredaren skall analysera rådets direktiv 91/439/EEG samt utarbeta och
lämna förslag till de författningsändringar och övergångsbestämmelser
som behövs för att införliva direktivets bestämmelser med svensk rätt.
Därvid kommer det att krävas en översyn av bl.a. körkortsklasser och
behörigheter samt bestämmelser om utbyte av utländska körkort. Uppdraget
avser inte de delar av EG-direktivet som det enligt bemyndigande får
föreskrivas om av myndighet.
Regeringen anser att det bör övervägas om de två behörigheter som i dag
krävs för taxiförare, enligt körkortslagen och yrkestrafiklagen,
lämpligen kan samordnas på ett sådant sätt att det framöver endast
ställs krav på en särskild taxibehörighet. I denna fråga bör utredaren
samråda med utredningen om översyn av yrkestrafiklagstiftningen
(K 1994:89).
Utredaren skall vidare beakta Vägverkets utredning om mopeder
(K94/2246/RS).
Övrigt
Om utredaren under sitt arbete uppmärksammar problem som ligger utanför
det egentliga uppdraget, bör han vara oförhindrad att lämna förslag till
lösning av dessa.
Utredaren skall också beakta regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23) och om EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 maj 1995.