Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förbud mot indirekt tobaksreklam, Dir. 1994:88
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1994-09-01
Dir. 1994:88
Beslut vid regeringssammanträde den 1 september 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda frågan om förbud mot indirekt tobaksreklam
och möjligheterna att införa ett sådant förbud.
Utredaren skall i det sammanhanget särskilt
- analysera det nuvarande rättsläget och pröva frågan med hänsyn till
bl.a. tryckfrihetsförordningen, yttrandefrihetsgrundlagen och
varumärkesrätten,
- utforma förslag till lagreglering.
Bakgrund
Gällande lagstiftning
Tobakslagen (1993:581) innebär bl.a. att Sverige sedan den 1 juli 1994
har ett förbud för näringsidkare att marknadsföra tobaksvaror till
konsumenter i kommersiella annonser i periodiska skrifter eller därmed
jämförbara skrifter på vilka tryckfrihetsförordningen är tillämplig.
Kommersiella annonser där tobak marknadsförs av näringsidkare till
konsumenter får inte heller förekomma i ljudradio- eller televisionsprogram.
Detta gäller även sådana televisionssändningar som omfattas av
lagen (1992:1356) om satellitsändningar av televisionsprogram till
allmänheten och som bara kan tas emot i något annat land som är bundet
av avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES-avtalet).
Genom tobakslagens bestämmelser införlivades i svensk rätt EG:s direktiv
(89/522/EEG) om TV-sändningar till allmänheten vilket omfattas av
EES-avtalet.
Tobakslagen föreskriver också att näringsidkare skall iaktta särskild
måttfullhet när de på annat sätt marknadsför tobaksvaror till
konsumenter. Reklam eller annan marknadsföring av tobaksvaror får inte
vara påträngande eller uppsökande och inte heller uppmuntra till bruk av
tobak. Tobakslagen anknyter till marknadsföringslagen på det sättet att
en marknadsföringsåtgärd som strider mot lagen skall anses vara
otillbörlig vid tillämpningen av marknadsföringslagens generalklausul
mot otillbörlig marknadsföring.
Indirekt eller förtäckt tobaksreklam
Direkt tobaksreklam avser tobaksreklam som riktar sig direkt mot konsumenter
av tobaksprodukter, medan indirekt tobaksreklam avser reklam som
på annat sätt vänder sig till dessa konsumenter. Exempel på indirekt
reklam är fall då en tobaksvara avbildas i reklam för andra produkter.
En annan relativt vanligt förekommande typ av sådan reklam är när ett
varumärke som är inarbetat för en tobaksprodukt används för andra varor,
för tjänster eller för annat, s.k. brand stretching. Som exempel kan
nämnas när cigarettmärken används i namn på fritidskläder, stövlar,
klockor och resor. Förhållandet kan också vara det omvända, t.ex. när
kända formgivare använder sitt etablerade firmamärke till att
marknadsföra cigaretter. Vidare kan en produkt användas som rekvisita i
filmer, s.k. varuplacering, eller omnämns i en tidningsartikel.
Förtäckt tobaksreklam avser sådana fall av indirekt reklam där näringsidkaren
har en avsikt att främja avsättningen av tobaksvaran. En regel
om förbud mot förtäckt reklam skulle därmed förutsätta att det kan
bevisas att det finns ett klart samband/avtal mellan tobaksbolaget och
den som svarar för den förtäckta marknadsföringen.
Begreppet indirekt tobaksreklam förutsätter inte en avsikt hos näringsidkaren
att marknadsföra tobaksvaran. En regel om förbud mot indirekt
tobaksreklam skulle inte ställa några krav på att bevisa sambandet
mellan tobaksbolaget och den som svarar för marknadsföringen av
tobaksvaran.
Problematik
En lagstiftning mot indirekt reklam kräver komplicerade överväganden.
Det gäller framför allt om en sådan reglering kan vara förenlig med
tryckfrihetsförordningen (TF), yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och
författningar av känneteckens- och marknadsrättslig natur. Både TF och
YGL är grundlagar och eftersom ett ingripande i grundlagarna berör
grunderna för vårt rättssamhälle, krävs en ännu högre grad av
försiktighet än vid annan lagstiftning.
Förbudet mot direkt tobaksreklam i tobakslagen innebär en begränsning av
yttrandefriheten. Om även den indirekta reklamen skulle omfattas av ett
förbud begränsas yttrandefriheten ytterligare. Yttrandefriheten beträffande
tryckta skrifter skyddas av tryckfrihetsförordningen. Förbudet mot
tobaksreklam i kommersiella annonser i tryckta skrifter m.m. möjliggjordes
av att det år 1974 infördes en bestämmelse i 1 kap. 9 § TF enligt
vilken lagbestämmelser om förbud mot kommersiell annons gäller utan
hinder av tryckfrihetsförordningen i den mån annonsen används vid
marknadsföring av tobaksvaror. Med tobaksvaror menas i detta sammanhang
cigarrer, cigariller, cigaretter, röktobak, tuggtobak och snus.
Yttrandefriheten i radio, TV samt film skyddas av
yttrandefrihetsgrundlagen. I denna grundlag har en motsvarande
begränsning av yttrandefriheten gjorts. YGL hindrar vidare inte att det
i lag meddelas föreskrifter om förbud i övrigt mot kommersiell reklam i
radioprogram eller om villkor för sådan reklam. Med radioprogram avses
här förutom program i ljudradio även program i television och innehållet
i vissa andra sändningar. Ett generellt förbud mot indirekt tobaksreklam
skulle således få direkt stöd i TF och YGL endast under förutsättning
att det begränsas till yttranden i kommersiell annons.
Det är oklart huruvida varumärkeslagen (1960:644) och Sveriges åtaganden
enligt internationella överenskommelser på immaterialrättens område
lägger hinder i vägen för ett förbud mot indirekt tobaksreklam. Enligt
varumärkeslagen och Pariskonventionen om industriellt rättsskydd får en
näringsidkare registrera samma varumärke för tobaksvaror och för andra
varor och tjänster. Enligt Pariskonventionen gäller att beskaffenheten
hos de varor för vilket ett varumärke är avsett att användas inte får
vara ett hinder mot märkets registrering.
EG och förbud mot indirekt tobaksreklam
Frågan om indirekt tobaksreklam behandlas för närvarande inom EG.
Kommissionen har lagt fram ett förslag till ett direktiv om förbud mot
alla former av direkt och indirekt tobaksreklam (COM[92]196 final SYN
194). Detta diskuterades i rådets folkhälsogrupp i juli månad och kommer
att diskuteras ytterligare under hösten 1994. Det finns skilda meningar
mellan medlemsländerna bl.a. om betydelsen av subsidiaritetsprincipen i
detta fall. Innan ärendet åter behandlas i folkhälsogruppen skall
kommissionen närmare granska sitt förslag till direktiv mot bakgrund av
subsidiaritetprincipen.
Uppdraget
I samband med riksdagsbehandlingen av propositionen 1993/94:98 Vissa
ändringar i tobakslagen (1993:581) gav riksdagen regeringen till känna
att frågan om förtäckt tobaksreklam skyndsamt måste utredas (bet.
1993/94:SoU 17 och rskr. 1993/94:149). Denna fråga hade inte behandlats
i propositionen.
Begreppen indirekt reklam och förtäckt reklam har i olika sammanhang
behandlats synonymt. Någon distinktion mellan begreppen har inte gjorts.
Regeringen tolkar riksdagens tillkännagivande som att riksdagen velat
att även sådan indirekt reklam som enligt vad tidigare sagts inte utgör
förtäckt reklam skall utredas.
En särskild utredare skall därför utreda frågan om indirekt tobaksreklam
och möjligheterna att införa ett förbud mot sådan reklam. Utredaren
skall vara oförhindrad att pröva om det skall röra sig om ett förbud mot
indirekt eller förtäckt tobaksreklam. Utredaren skall analysera det
nuvarande rättsläget och särskilt pröva frågan mot bakgrund av
bestämmelserna i tryckfrihetsförordningen, yttrandefrihetsgrundlagen och
den varumärkesrättsliga lagstiftningen samt med hänsynstagande till
Sveriges internationella åtaganden på det immaterialrättsliga området.
Utredaren skall i detta sammanhang beakta konsekvenserna av det arbete
rörande varumärkesrätten som pågår inom regeringskansliet med anledning
av Sveriges förpliktelser enligt avtalet om det europeiska ekonomiska
samarbetsområdet (EES-avtalet) att senast den 1 januari 1995 tillträda
det s.k. Madridprotokollet om internationell registrering av varumärken.
Utredaren skall vidare beakta rättsläget vad avser indirekt tobaksreklam
i de övriga nordiska länderna. Utredaren skall också utforma förslag
till grundlagsändringar om sådana erfordras samt lämna förslag till
lagreglering. Utredaren skall även belysa för- och nackdelar med ett
förbud mot indirekt tobaksreklam samt de samhällsekonomiska
konsekvenserna av ett sådant förbud.
Utredaren skall överväga de praktiska tillämpningsproblem som ett
eventuellt förbud mot indirekt tobaksreklam skulle medföra. Effekterna av
ett sådant förbud skall också bedömas mot bakgrund av den ökade
internationaliseringen inom media och inom reklambranschen. Eventuella
konkurrenssnedvridande effekter mellan inhemska och utländska företag
skall redovisas.
Utredaren får ta upp ytterligare aspekter kring frågan om indirekt
tobaksreklam.
För utredaren skall gälla regeringens direktiv till samtliga kommitteér
och särskilda utredare om EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43), om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om prövning
av offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Utredningsarbetet skall vara avslutat den 31 maj 1995.