Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av den rättsliga regleringen av den kommunala självstyrelsen, Dir. 1994:87
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1994-05-25
Dir. 1994:87
Beslut vid regeringssammanträde den 25 augusti 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att göra en översyn av den
rättsliga regleringen av den kommunala självstyrelsen.
Den kommunala självstyrelsen
Den kommunala självstyrelsen har en central ställning i Sverige och
utgör en viktig del av vårt demokratiska system. Kommuner och landsting
utgör sedan lång tid tillbaka grundläggande inslag i den svenska
folkstyrelsen.
Ideologin bakom våra dagars kommunala självstyrelse växte fram under
förra delen av 1800-talet och befästes genom 1862 års kommunalförordningar.
I 1974 års regeringsform sägs att det i riket finns primärkommuner och
landstingskommuner, att beslutanderätten i kommunerna utövas av valda
församlingar (1 kap. 7 §) och att det för den offentliga förvaltningen
finns både statliga och kommunala förvaltningsmyndigheter (1 kap. 8 §).
På grund av den betydelse som de kommunala författningsmyndigheterna har
i regeringsformens förvaltningskapitel har där också direkt angetts att
förvaltningsuppgift kan anförtros åt kommun (11 kap. 6 §).
Vid tillkomsten av 1974 års regeringsform underströks att den kommunala
självstyrelsen utgör en av grundstenarna för den svenska demokratin
(bet. 1973:KU26 s. 39). Uttrycket för detta är regeringsformens portal-
paragraf där det sägs att den svenska folkstyrelsen förverkligas genom
ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal
självstyrelse (1 kap. 1 §). Numera anges också i kommunallagen
(1991:900) att kommunerna och landstingen på den kommunala självstyrelsens
grund sköter de angelägenheter som anges i kommunallagen eller i
särskilda föreskrifter (1 kap. 1 §).
Det finns ingen rättsligt bindande definition av vad som egentligen
avses med kommunal självstyrelse. Synen på dess innebörd har också
varierat över tiden, vilket också kom till uttryck i förarbetena till
regeringsformen. Där uttalas att arbets- och befogenhetsfördelningen
mellan stat och kommun i ganska vid omfattning måste kunna ändras i takt
med samhällsutvecklingen (prop. 1973:90 s. 190). Även i förarbetena till
kommunallagen uttalas att principen om kommunal självstyrelse aldrig kan
vara total (prop. 1990/91:117 s. 23), eftersom riksdagen genom lag
bestämmer kommunernas befogenheter och åligganden (8 kap. 5 §
regeringsformen). Bestämmelsen markerar således att det handlar om en
princip för relationen mellan staten och den kommunala nivån och att
principen gäller för all kommunal verksamhet.
Beskattningsrätten är en förutsättning för den kommunala självstyrelsen
och en väsentlig grund för kommunernas ekonomiska oberoende. De svenska
kommunernas beskattningsrätt har ett principiellt grundlagsskydd (1 kap.
7 § regeringsformen). Beskattningsrätten är i princip obegränsad.
Grunderna för den kommunala beskattningsrätten skall dock enligt 8 kap.
5 § regeringsformen bestämmas i lag.
Stadgandet i 1 kap. 7 § regeringsformen indikerar att riksdagen inte
helt fritt genom lag kan disponera över kommunernas beskattningsrätt.
Styrkan i grundlagsskyddet för beskattningsrätten kom att ställas på sin
spets och bli föremål för en viss rättslig analys och en livlig debatt
dels i samband med besluten om den s.k. Robin Hood-skatten (omfördelning
av skatteintäkter mellan kommunerna), dels i samband med att riksdagen
år 1990 beslutade om ett kommunalt skattestopp genom att anta lagen
(1990:608) om tillfällig begränsning av kommunernas rätt att ta ut
skatt. År 1992 beslöt riksdagen att förlänga lagens giltighetstid också
under år 1993. Skattestoppet upphörde i och med årsskiftet 1993/94 men
har under ett år ersatts med starka ekonomiska incitament för att
motverka skattehöjningar.
Lagrådet yttrade sig vid de båda tillfällena över skattestoppens förenlighet
med grundlagen (prop. 1991/92:150 bil. II:4.1 s. 137, prop.
1989/90:150 bil. 4 s. 32 f.). Lagrådet konstaterade att inskränkningar i
beskattningsrätten innebär en inskränkning i den kommunala
självstyrelsen. Lagrådet fann dock att de föreslagna inskränkningarna
inte gick utöver vad som från konstitutionell synpunkt får anses möjligt
att acceptera.
Sverige ratificerade i augusti 1989 den europeiska konventionen om
kommunal självstyrelse. Konventionen är ett betydelsefullt resultat av
Europarådssamarbetet på det kommunala området och ett led i strävandena
att stärka och utveckla den kommunala självstyrelsen i Europa. Riksdagen
godkände i maj 1989 att Sverige ratificerar konventionen (prop.
1988/89:119, bet. 1988/89:KU32, rskr. 1988/89:251) och regeringens
beslut togs den 21 juni samma år. Vårt rättssystem ansågs uppfylla
konventionens krav. I konventionen slås fast vissa grundläggande principer
för statens förhållande till kommunerna. Områden som berörs i
konventionen är bl.a. den kommunala självstyrelsens rättsliga reglering,
skyddet för den kommunala indelningen, den administrativa strukturen, de
förtroendevaldas arbetsvillkor, statlig tillsyn, ekonomiska resurser
samt rätten att samarbeta och bilda sammanslutningar.
Det har under senare år förts en debatt om det rättsliga skyddet för den
kommunala självstyrelsen. Särskilt företrädare för kommunerna och landstingen
har anfört att det finns ett behov av att ge den kommunala självstyrelsen ett
starkare rättsligt skydd. Med tanke på den grundläggande
betydelse som den kommunala självstyrelsen tillmäts för folkstyret anser
bl.a. företrädare för kommunerna att det är otillfredsställande att bara
några få stadganden om skyddet av den kommunala självstyrelsen har fått
grundlagskaraktär.
Kärnan i den kommunala självbestämmanderätten utgörs enligt regeringsformen
av den initiativrätt som kommunerna har i sin egen fria sektor
beträffande sina egna angelägenheter. Den fria sektorns gränser är dock
inte uttryckligen angivna i grundlagen och gränserna kan dessutom ändras
genom lag. Det är vidare oklart i vilken omfattning grundlagsskyddet för
den kommunala självstyrelsen även omfattar den specialreglerade delen av
den kommunala sektorn. Vissa hävdar att även denna sektor skall vila på
den kommunala självstyrelsens grund.
Det har vidare hävdats i debatten att det handlingsutrymme som regeringen
och riksdagen har i fråga om regleringen av kommunala frågor gör
det svårt att förutse hur relationen mellan stat och kommun skall
gestaltas i enskilda frågor. I regeringsformen sägs nämligen inte
någonting om fördelningen mellan stat och kommun när det gäller ansvaret
för uppgifter och ansvaret för deras finansiering.
Svenska Kommunförbundet har i en skrivelse till regeringen aktualiserat
frågan om ett vidgat grundlagsskydd för den kommunala självstyrelsen
(dnr C93/540). Syftet med ett stärkt skydd skulle enligt förbundet vara
att åstadkomma en konsekvent handlingslinje i den lagstiftning som rör
kommunerna. Därigenom skulle man kunna få en bättre förutsägbarhet och
en mer regelmässig avvägning mot självstyrelseintressena i lagstiftningen.
Lokaldemokratikommittén föreslog i sitt slutbetänkande Lokal demokrati i
utveckling (SOU 1993:90) att regeringen skulle vidta åtgärder för att ge
den kommunala självstyrelsen ett vidgat grundlagsskydd. En majoritet av
remissinstanserna delade kommitténs uppfattning (jfr Ds 1994:39).
Mot denna bakgrund har regeringen i prop. 1993/94:188 Lokal demokrati
aviserat att en särskild utredare skall tillkallas för att utreda den
rättsliga regleringen och innebörden av den kommunala självstyrelsens
princip.
Verksamhet i förändring
Under senare år har förutsättningarna för den kommunala verksamheten
ändrats i väsentliga avseenden.
Staten har medvetet strävat efter att minska regleringen av den kommunala
verksamheten i syfte att öka kommunernas handlingsutrymme. Exempel
på detta är kommunernas frihet enligt den nya kommunallagen från år 1992
att organisera sin verksamhet efter lokala behov och önskemål.
Även det statliga bidragssystemet har ändrats i syfte att öka kommunernas
rätt att själva bestämma om statsbidragens användning. Genom en
större omläggning av statsbidragssystemet år 1993 överfördes merparten
av de tidigare specialdestinerade statsbidragen för bl.a. barnomsorg,
äldreomsorg och undervisning till ett generellt bidrag. I samband med
införandet av det nya statliga bidragssystemet formulerade regeringen
den s.k. finansieringsprincipen som en grund för de finansiella
relationerna mellan staten och den kommunala sektorn (prop. 1991/92:150
del II, prop. 1991/92:100, bet. 1991/92:FiU29). Denna princip innebär
att staten inte skall ålägga kommunerna nya uppgifter utan att samtidigt
säkerställa kommunernas möjligheter att finansiera dessa. Finansierings-
principens innebörd och praktiska uttolkning har varit föremål
för diskussioner och överväganden i olika sammanhang (prop. 1993/94:150,
bil. 7, bet. 1993/94:FiU19, rskr. 1993/94:442).
För att säkerställa att nationella mål får genomslag i den kommunala
verksamheten även i en situation där kommunerna har fått ett ökat
inflytande över de statliga bidragens användning har lagstiftningen
ändrats inom vissa verksamhetsområden. Ett exempel är att kommunerna
genom ändringar i socialtjänstlagen från och med den 1 januari 1995 är
skyldiga att tillhandahålla barnomsorg för barn som fyllt ett år.
Företrädare för kommunerna har pekat på att ett ökat inslag av denna typ
av rättighetslagstiftning begränsar den kommunala självstyrelsen.
Den kommunala verksamheten präglas allt mer av internationaliseringen.
En särskild utredare har på regeringens uppdrag analyserat
konsekvenserna för kommuner och landsting vid olika former av medverkan
i den västeuropeiska integrationen (dir. 1993:49). Utredarens slutsats
(SOU 1994:2) är att EG:s lagstiftning får de tydligaste konsekvenserna
för kommuner och landsting inom områdena upphandling, stöd till
näringslivet samt miljövården. De begränsningar i kommunernas och
landstingens självbestämmanderätt, som följer av EG-rätten, är enligt
utredaren inte av den karaktären att de kan anses inskränka den
kommunala självstyrelsen i någon avgörande grad.
Svenska Kommunförbundet har föreslagit att den svenska regeringen skall
verka för att Europarådets konvention om kommunal självstyrelse införlivas
med EG-lagstiftningen. Syftet med detta skulle vara att slå vakt
om den kommunala självstyrelsen både i förhållande till den nationella
lagstiftningen och i förhållande till den lagstiftning som utgår från
den Europeiska Unionen.
Utredarens uppgifter
Den kommunala självstyrelsen är en viktig förutsättning för en levande
lokal demokrati. Staten har genom sin lagstiftningsmakt stora
möjligheter att bestämma den kommunala självstyrelsens faktiska
innebörd. Därför är det viktigt att erhålla en samlad bild av den
lagstiftning som inom olika verksamhetsområden påverkar
förutsättningarna för den kommunala självstyrelsen.
Utredaren skall göra en kartläggning av de regler, såväl nationella som
internationella, som har betydelse för den kommunala självstyrelsen.
Kartläggningen skall avse både sådana regler som ger ett skydd för den
kommunala självstyrelsen och sådana regler som begränsar utrymmet för
den kommunala självstyrelsen.
I utredarens uppdrag ingår också att analysera om det nuvarande regelverket
i praktiken innefattar ett reellt skydd för den kommunala
självstyrelsen. Kartläggningen skall med andra ord ge besked om på
vilket sätt och i vilken omfattning olika regelgivare,
tillsynsmyndigheter och andra har att i sin verksamhet beakta den
kommunala självstyrelsen och i vilken omfattning självstyrelseaspekterna
får genomslag i deras respektive verksamheter. I detta sammanhang kan
det t.ex. vara av intresse att se i vilken omfattning som kommunala
beslut kan överprövas av domstolar, myndigheter eller av regeringen och
vilka principer som gäller för detta.
I syfte att skapa underlag för en fortsatt allmän diskussion om
villkoren för den kommunala självstyrelsen skall utredaren redovisa
alternativa möjligheter att tydliggöra den rättsliga regleringen av den
kommunala självstyrelsen.
De lokala och regionala nivåerna ägnas allt större uppmärksamhet inom
Europeiska Unionen (EU). Inrättandet av den regionala kommittén och
inskrivandet av subsidiaritetsprincipen i Maastrichtfördraget är de
tydligaste uttrycken för detta. Även inom Europarådet pågår ett arbete
med att utveckla formerna för den kommunala självstyrelsen. Utredaren
skall därför också följa och redovisa det pågående arbetet med frågor om
lokalt självstyre och subsidiaritetsprincipen inom EU och Europarådet.
Utredaren skall redovisa sina kartläggningar, analyser och förslag
senast den 1 november 1995.