Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Partierna och de förtroendevalda i kommuner och landsting, Dir. 1994:86
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1994-08-25
Dir. 1994:86
Beslut vid regeringssammanträde 1994-08-25
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté skall utreda vissa frågor om partiernas och de
förtroendevaldas villkor i kommuner och landsting.
Utredningen skall
- se över kommunallagens regler om rätt till ersättning för förlorad
arbetsförtjänst och rätt till ledighet i samband med utövandet av kommunala
förtroendeuppdrag,
- överväga utformningen av reglerna om stöd till de politiska partierna,
- föreslå åtgärder för att förbättra arbetsförutsättningarna för de
politiska partierna och de förtroendevalda i kommuner och landsting.
Nya förutsättningar för partierna och de förtroendevalda
Nya former för politiskt arbete
Den svenska demokratin förverkligas i hög grad genom de politiska
partierna. I partierna vävs olika åsikter samman till en helhet med
idéerna som ledstjärnor. Alternativ inför valen utarbetas. Partierna har
en viktig opinionsbildande roll genom att man utarbetar politiska
program på olika områden och genom att man driver en allmän debatt i
olika frågor. En viktig uppgift för partierna är att rekrytera personer
till uppdrag i beslutande församlingar. Partierna driver valkampanjer
och bidrar till kontakt mellan väljare och valda.
Undersökningar under de senaste årtiondena visar dock att misstroendet
mot partier och förtroendevalda växer. Engagemanget i de politiska
partierna har stagnerat. Detta betyder dock inte att medborgarnas
allmänna engagemang har minskat. Det politiska engagemanget tar sig i
stället andra former, särskilt sådana som har att göra med individuell
opinionsbildning. Allt fler väljer att engagera sig i det som direkt
berör dem. Partiväsendets ställning framstår därmed som relativt sett
försvagat. Den traditionella representativa demokratin via partier
utmanas av nya, mer direktdemokratiska beslutsformer.
Förlängd mandatperiod och personval
Riksdagen har under våren 1994 behandlat frågan om att förlänga mandat-
perioden från tre till fyra år från och med 1994 års val (prop.
1993/94:115, KU 22 och KU 44). Riksdagen har beslutat om att det från
och med valet år 1998 kommer att tillämpas ett ökat inslag av personval
i de kommunala valen (prop. 1993/94:129, KU 23, rskr 232). Den förlängda
mandatperioden torde skapa bättre förutsättningar för partiernas
möjligheter att bedriva en långsiktig kommunalpolitik. De förstärkta
möjligheterna till personval i de kommunala valen torde också komma att
stimulera partierna och deras kandidater att föra mer aktiva lokala och
regionala valkampanjer.
Nya kommunikationsformer
Den snabba utvecklingen av informationstekniken har på ett avgörande
sätt förändrat förutsättningarna för att fördjupa dialogen mellan
medborgarna, de kommunala myndigheterna och de förtroendevalda. Telefax,
elektronisk post och andra former av datakommunikation har förbättrat
förutsättningarna för en snabb och effektiv kommunikation. Den tekniska
utvecklingen gör det möjligt för såväl förtroendevalda som medborgarna
att själva söka information både via s.k. publika terminaler eller
hembaserade persondatorer med kommunikationsmöjligheter. Det öppnar
bl.a. möjligheter till s.k. elektroniska sammanträden.
Nya styr- och organisationsformer
En tydlig tendens under senare år i kommuner och landsting är utvecklingen
av marknadsmässiga styr- och produktionsformer för kommunal
verksamhet. Under 1980-talet började många kommuner att tillämpa en s.k.
funktionell organisation där förvaltningarna delades upp i beställare
och utförare/producenter. Under 1990-talet har ett nytt inslag
tillkommit som innebär att beställarfunktionen separeras från
förvaltningsorganisationen. Det grundläggande är att en skarp gräns dras
mellan beställare (politiker) och utförare/producenter. Genom att skilja
den direkta produktionen från policybesluten upptas inte den politiska
ledningen av detaljfrågor utan kan koncentrera sig på målformuleringar
samt uppföljning och utvärdering.
Under senare år har kommunal verksamhet i allt högre grad kommit att
bedrivas i privaträttsliga former. Sedan ett par år tillbaka har
ambitionen hos åtskilliga kommuner och landsting också varit att öka
medborgarnas valfrihet genom att införa olika former av kundvalssystem.
På många håll har s.k. checksystem eller skol-, barnomsorgs- eller
äldreomsorgspeng införts. Det har även införts en friare etableringsrätt
för företagare inom skola, barnomsorg, äldreomsorg, hälso- och sjukvård
samt tandvård.
Lokaldemokratikommittén
Lokaldemokratikommittén menar i sitt slutbetänkande Lokal demokrati i
utveckling (SOU 1993:90) att införandet av nya organisations- och
styrformer, framför allt beställar - utförar-modellen, innebär ett
radikalt nytt sätt både att se på den kommunala verksamheten och dess
grunder och att tillhandahålla instrument för att på ett effektivt sätt
driva verksamheten. Kommittén pekar på att det i denna nya situation
växer fram en mer differentierad politikerroll än den vi hittills varit
vana vid.
I en särskild studie (SOU 1993:73) finner kommittén att de radikala
organisationsförändringarna haft både positiva och negativa effekter för
politikerrollen. Drygt hälften av de tillfrågade ledamöterna i styrelser
och nämnder anser att de kan ägna mer tid åt politiskt arbete utanför de
kommunala organen och att de har fått fler kontakter med medborgarna
tack vare övergången till beställarstyrning av verksamheten. Tre
fjärdedelar av de förtroendevalda i beställarnämnderna anser att de
faktiskt avstått från att påverka verkställigheten när den har reglerats
i kontrakt med utförarna. Bland de negativa erfarenheterna nämner
kommittén att de politiska partierna inte aktivt deltagit i
förändringsprocessen i någon större utsträckning. En betydande minoritet
av de förtroendevalda anser sig inte vara direkt involverade i den
process som lett fram till beställningarna.
Enligt Lokaldemokratikommittén finns det betydande problem när det
gäller de politiska partierna och deras förmåga att fylla sina
grundläggande roller i det politiska systemet. Den pekar främst på
brister i partiernas viktiga funktion att vara förbindelselänkar mellan
allmänheten/väljarna och de offentliga beslutsorganen. Dessa brister kan
enligt kommittén på sikt leda till en allvarlig legitimitetskris för den
lokala demokratin. Kommittén anser att det behövs en öppen och
förutsättningslös diskussion om de politiska partiernas framtida roll
och villkoren för deras verksamhet på lokal och regional nivå, inklusive
de nuvarande stödformerna. Kommittén har därför föreslagit att frågan
blir föremål för en allmän politisk bedömning inom ramen för en
parlamentarisk beredning.
Kommunallagens regler om stöd till de politiska partierna samt om vissa
rättigheter för de förtroendevalda
Det kommunala partistödet
Möjligheten att ge kommunalt partistöd infördes i slutet av 1960-talet.
Det kommunala partistödet är i första hand ett allmänt samhälleligt stöd
för att stärka de politiska partiernas ställning i opinionsbildningen.
Det har bl.a. inneburit att partierna kan utbilda dem som får kommunala
förtroendeuppdrag. De kan också informera allmänheten om sina program
och sina ståndpunkter i viktiga sakfrågor.
Partistödet har väsentligen utgått i proportion till partiernas
styrkeförhållanden. I den nya kommunallagen ändrades de tidigare
reglerna om partistöd. Reglerna återfinns i 2 kap. 9 och 10 §§
kommunallagen. Huvudsyftet med de ändringar som gjordes var att vart och
ett av de partier som är representerade i fullmäktige tillförsäkras ett
grundstöd, lika för alla partier. Detta får inte utformas så att det
otillbörligt gynnar eller missgynnar ett parti. Enligt 4 kap. 35 §
kommunallagen får kommunerna och landstingen anställa politiska
sekreterare att biträda de förtroendevalda i det politiska arbetet. Om
det med stöd av denna bestämmelse har anställts en politisk sekreterare
för de förtroendevalda i ett parti skall detta beaktas när stödet
bestäms. Fullmäktige skall besluta om partistödets omfattning och
formerna för det.
På uppdrag av Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, ESO
(B 1981:03), har Statskontoret utrett partistödet i syfte att ge en bild
av den offentliga finansieringen av partiernas verksamhet (Ds 1994:31).
Några av de frågor som har utretts är vilken betydelse stödet har för
finansieringen av partiernas verksamhet, vilka alternativ som finns till
offentlig finansiering samt eventuella samband mellan storleken på
partistödet och bl.a. valdeltagande, medlemsantal och aktiviteter.
Utredningen fann att de nya reglerna om kommunalt partistöd har kommit
att tillämpas mycket olika, vilket har lett till betydande variationer
mellan kommunerna och landstingen när det gäller grundstödets storlek.
I propositionen Lokal demokrati (prop. 1993/94:188) anför regeringen att
det finns skäl att följa upp hur partistödsreglerna i kommunallagen har
tillämpats i praktiken och att analysera om tillämpningen står i
överensstämmelse med intentionerna bakom de nya reglerna om kommunalt
partistöd.
Ersättning till de förtroendevalda
De nuvarande reglerna i kommunallagen, 4 kap. 11-15 §§, ger de förtroende-
valda en rätt att i viss utsträckning närvara vid nämndernas sammanträden
och att vara lediga från sina anställningar i den utsträckning
som behövs för att de skall kunna fullgöra sina uppdrag. De har också
rätt till ekonomisk ersättning för sina insatser och för den
arbetsinkomst m.m. som de förlorar när de fullgör sina uppdrag. De nya
reglerna innebär att förtroendevalda har rätt till skälig ersättning för
förlorad arbetsinkomst samt pensions- och semesterförmåner som de
förlorar när de fullgör sina uppdrag.
Lokaldemokratikommittén konstaterar i sitt slutbetänkande (SOU 1993:90)
att de i 1992 års kommunallag införda reglerna om ersättning till
förtroendevalda för förlorade pensions- och semesterförmåner och för
förlorad arbetsinkomst har varit mycket besvärliga att tillämpa.
Kommittén har därför föreslagit en återgång till de frivilliga regler
för ersättning till förtroendevalda som infördes år 1983.
I propositionen Lokal demokrati (prop. 1993/94:188) delar regeringen
uppfattningen att ersättningsreglerna har skapat tilllämpningsproblem.
Regeringen är dock inte övertygad om att den rätta lösningen är att
slopa bestämmelserna, som ju har kommit till i syfte att underlätta
rekryteringen av förtroendevalda. Slopas rätten till ersättning kan
enligt regeringen effekten bli den motsatta. Med hänvisning till att
bestämmelserna har varit i kraft så kort tid är regeringen inte beredd
att genomföra den av kommittén föreslagna ändringen. Regeringen anser
emellertid att det finns skäl att ytterligare se över utformningen och
om möjligt finna ett ersättningssystem som är lätt att administrera och
som underlättar rekryteringen av förtroendevalda kvinnor och män med
skiftande bakgrund.
Enligt propositionen har även reglerna om rätt till ersättning för förlorad
arbetsförtjänst visat sig ställa till problem för personer som får
pension i olika former. Regeringen anser därför att det kan finnas
anledning att även se hur kommunallagens bestämmelser är samordnade med
olika socialförsäkringsystem och eventuellt andra former av
ersättningar.
Dessutom har riksdagen hos regeringen begärt en utredning om de
skiftarbetandes rätt till ledighet från sina arbeten (bet. 1993/94:KU9,
rskr. 1993/94:34). Enligt den motion som ligger till grund för
konstitutionsutskottets ställningstagande (Mot. 1992/93:K805) innebär
reglerna om ledighet för kommunala förtroendeuppdrag i 4 kap. 11 §
kommunallagen att den stora grupp på arbetsmarknaden som har skiftarbete
är utlämnad till sin arbetsgivares godtycke om han eller hon skall ha
möjlighet att åta sig kommunala förtroendeuppdrag på rimliga villkor.
Vidare har arbetsmarknadsutskottet i sitt betänkande (1993/94:17) över
propositionen Delad makt - delat ansvar (prop. 1993/94:147 s. 19 f)
angett att man utgår ifrån att kvinnliga förtroendevaldas
arbetsförutsättningar uppmärksammas i utredningen om partierna och de
förtroendevalda i kommuner och landsting.
Mot denna bakgrund tillkallar regeringen en kommitté för att utreda
vissa frågor om partiernas och de förtroendevaldas villkor i kommuner
och landsting.
Kommitténs uppdrag
En utgångspunkt för kommitténs arbete bör vara de betydande problem som
finns när det gäller de politiska partierna och deras förmåga att fylla
sina grundläggande roller i det politiska systemet på lokal och regional
nivå. Kommittén bör därför undersöka vilka åtgärder som kan vidtas för
att underlätta de politiska partiernas arbete på lokal och regional nivå
inom ramen för den kommunala självstyrelsen.
En annan utgångspunkt bör vara att en vital demokrati förutsätter att
det finns människor från olika befolkningsgrupper som är beredda att ta
på sig kommunala uppdrag. Det har blivit allt svårare att rekrytera nya,
speciellt yngre personer, till politiskt arbete. Det är därför viktigt
att det finns goda arbetsförutsättningar för de förtroendevalda så att
de kommunala förtroendeuppdragen upplevs som stimulerande och
utvecklande.
Ytterligare en utgångspunkt bör vara att det politiska livet inte särskilt
väl speglar sammansättningen av befolkningen som helhet. Kvinnor
är underrepresenterade i förhållande till män i de kommunala organen.
Vidare är andelen unga, äldre samt invandrare underrepresenterade i
förhållande till andra befolkningsgrupper. Efter 1991 års val har
antalet förtroendevalda minskat med ca tio procent. Risken med det
minskande antalet förtroendeuppdrag är att det återverkar på
möjligheterna att få till stånd en god representativitet. De redan nu
underrepresenterade grupperna kan då få ännu svårare än i dag att åta
sig kommunala förtroendeuppdrag.
Här kan nämnas att regeringen i propositionen (prop. 1993/94:147) Delad
makt Delat ansvar om jämställdhetspolitiken har föreslagit att särskilda
medel anslås för ett utvecklingsarbete för att öka
kvinnorepresentationen i beslutande församlingar. Där betonas att det
finns anledning att aktivera jämställdhetsarbetet på den kommunala nivån
och att uppmärksamma kvinnorepresentationen inte minst i nämnderna.
Som har nämnts i det föregående ändras förutsättningarna för de politiska
partiernas arbete på lokal och regional nivå, bl.a. genom förlängd
mandatperiod och personval. Kommittén skall göra en bred analys av de
nya förutsättningarna för de politiska partiernas verksamhet inom ramen
för den kommunala självstyrelsen. Syftet med en sådan analys skall vara
att bidra med underlag till en öppen och förutsättningslös diskussion om
de politiska partiernas framtida roll i den lokala demokratin.
Analys av hur partistödsreglerna har tillämpats
Kommittén skall följa upp hur de nya partistödsreglerna i 1992 års
kommunallag har tillämpats och analysera om tillämpningen står i
överensstämmelse med intentionerna bakom de nya reglerna. Kommittén bör
särskilt överväga om kravet på ett grundstöd för samtliga
fullmäktigepartier bör få ett tydligare uttryck i kommunallagen. Vidare
skall kommittén pröva om det finns behov av att förtydliga i vilken
utsträckning kommunala medel får användas för politiska ändamål vid
sidan av det kommunala partistödet.
Kommittén bör med utgångspunkt i en djupare analys av det kommunala
partistödet pröva i vad mån konstruktionen av partistödet bör förändras
i syfte att stärka dialogen mellan de förtroendevalda, partimedlemmar
och medborgare i allmänhet.
Översyn av reglerna om rätt till ledighet och ersättning
Kommittén skall göra en översyn av de regler om rätt till ledighet och
ersättning för kommunala förtroendeuppdrag som finns i kommunallagen.
Därvid skall kommittén i första hand behandla följande frågor:
- Möjligheterna att finna ett ersättningssystem som är enklare än dagens
men som ändå bidrar till att skapa representativa beslutsförsamlingar.
- Möjligheterna att samordna kommunallagens ersättningsbestämmelser med
andra ersättningssystem, bl.a. socialförsäkringssystemet.
- Åtgärder för att stärka de skiftarbetandes möjligheter att åta sig
kommunala förtroendeuppdrag.
Kommittén är oförhindrad att ta upp andra frågor med anknytning till
kommunallagens regler om ledighet och ersättning i samband med kommunala
förtroendeuppdrag. Utgångspunkten för kommitténs förslag i dessa
avseenden bör vara att underlätta rekryteringen till kommunala
förtroendeuppdrag från olika befolkningsgrupper. Kommittén skall särskilt
beakta strävandena att åstadkomma en jämn fördelning mellan kvinnor och män i
kommuner och landsting och analysera konsekvenserna av sina förslag ur
ett jämställdhetsperspektiv.
Förbättring av de förtroendevaldas arbetssituation
Kommittén skall också göra vissa kartläggningar och studier som kan
bidra till den allmänna diskussionen om de förtroendevaldas
arbetssituation i kommuner och landsting. Kommittén skall i det
sammanhanget redovisa hur de förtroendevaldas antal och
representativitet har förändrats efter valet år 1994. Redovisningen
skall vara uppdelad på kön. Kommittén skall vidare undersöka hur de
förtroendevalda ser på sin roll och sina arbetsförutsättningar samt hur
kommunikationen med medborgarna fungerar. Kommittén skall lämna förslag
om hur ett lokalt utvecklingsarbete kan läggas upp i syfte att, bl.a.
med stöd av den nya informationstekniken, dels fördjupa dialogen mellan
medborgare och förtroendevalda, dels pröva möjligheterna till s.k.
elektroniska sammanträden i kommunala nämnder.
I samband med att riksdagen behandlade regeringens proposition
1993/94:188 om lokal demokrati (1993/94:KU40) gav riksdagen regeringen i
uppdrag att göra en bred uppföljning och utvärdering av de reformer och
omfattande förändringar som har genomförts inom den kommunala verksamheten
under senare år. Enligt konstitutionsutskottet borde denna uppföljning och
utvärdering bl.a. omfatta de effekter som olika
organisatoriska förändringar och nya verksamhetsformer har haft i olika
avseenden inom kommuner och landsting. Regeringen kommer senare att
besluta om direktiv till en kommitté med uppgift att genomföra den
uppföljning och utvärdering av det kommunala förändringsarbetet som
rikdagen har beställt. Det är naturligt att denna kommitté får till
uppgift att bl.a. utvärdera hur de nya organiations- och verksamhetsformerna
i kommunerna och landstingen påverkar de förtroendevaldas
arbetsförutsättningar.
Tidplan
Kommitténs arbete skall vara avslutat senast den 1 januari år 1996.