Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppdrag i fråga om konkurrensneutralitet m.m. i arbetslöshetsförsäkringen, Dir. 1994:83
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1994-06-23
Dir. 1994:83 Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 1994 Enligt riksdagens beslut (prop. 1993/94:209, bet. 1993/94:AU26, rskr. 1993/94:459) skall en inkomstrelaterad ersättning vid arbetslöshet lämnas från de länsarbetsnämnder som handlägger ärenden om kontant arbetsmarknadsstöd ( de s.k. KAS-regionerna eller Arbetsmarknadskassorna), fr.o.m. den 1 juli 1994. Arbetslöshetsförsäkringen administreras av ca 40 arbetslöshetskassor som är anknutna till fackliga organisationer. Dessa är formellt sett helt fristående och är privaträttsliga subjekt. Från dessa organisationsanknutna arbetslöshetskassor betalas för närvarande en ersättning som är relaterad till den tidigare inkomsten. Enligt riksdagens beslut skall en inkomstrelaterad ersättning kunna lämnas också till den som inte är medlem i en arbetslöshetskassa. Denna inkomstrelaterade ersättning skall lämnas från arbetsmarknadskassorna. Den som är medlem i en arbetslöshetskassa betalar efter den 1 januari 1994 endast en mindre avgift till kassan för administrationen. Avgiften uppgår till lägst 10 kr per månad och är i genomsnitt ca 15 kr per månad. Kostnader för arbetsmarknadskassorna betalas via förvaltningsanslag till Arbetsmarknadsverket. I prop. 1993/94:209 intar regeringen den principiella ståndpunkten att konkurrensneutralitet skall råda mellan de olika formerna för anslutning till en arbetslöshetsförsäkring. Arbetsmarknadskassorna är för närvarande fyra till antalet och ingår administrativt i länsarbetsnämnderna i Gävleborgs län (Ljusdal), Älvsborgs län (Borås), Blekinge län (Olofström) och Gotlands län (Hemse). Länsarbetsnämnderna är självständiga myndigheter. Organisatoriskt är AMS chefsmyndighet för länsarbetsnämnderna. AMS är också den första instans till vilken arbetslöshetskassornas och arbetsmarknadskassornas beslut om stöd skall överklagas. Regeringen har bemyndigat AMS att utfärda bl.a. verkställighetsföreskrifter både vad gäller det kontanta arbetsmarknadsstödet (KAS) och arbetslöshetsförsäkringen. AMS är tillsynsmyndighet för arbetslöshetskassorna. Detta har sin grund i att dessa är privaträttsliga organ som administrerar en statligt finansierad försäkring. AMS har möjlighet att frånkänna arbetslöshetskassorna statsbidrag och är också första instans för överklagade ärenden som rör ersättning från en arbetslöshetskassa. I prop. 1993/94:209 anför regeringen att den organisatoriska hemvisten för arbetsmarknadskassorna skall utredas vidare. Uppdraget Den särskilda utredaren skall - föreslå den modell för hur konkurrensneutralitet skall åstadkommas mellan arbetsmarknadskassorna och arbetslöshetskassorna, - föreslå den organisatoriska hemvisten för arbetsmarknadskassorna och en organisation för dessa kassor som säkerställer en opartisk prövning av ersättningsärenden, - hur tillsynen över arbetsmarknadskassornas och arbetslöshetskassornas verksamhet skall utformas. Införandet av en allmän arbetslöshetsförsäkring innebär en grundläggande förändring i det nuvarande försäkringssystemet. Det nuvarande monopolet för dagens arbetslöshetskassor att erbjuda en inkomstrelaterad ersättning vid arbetslöshet upphör. Arbetsmarknadskassorna kommer att kunna erbjuda samma förmån. Detta skall ske på likartade villkor. Den ena försäkringsformen skall inte ha försteg framför den andra vid en likartad effektivitet. Konkurrensneutralitet skall således råda. Konkurrensneutralitet mellan arbetsmarknadskassorna och arbetslöshetskassorna kan uppnås på olika sätt, t.ex.; - en avgift för den som inte är ansluten till en arbetslöshetskassa, avgiften kan tas ut som en direktdebitering eller som en egenavgift på skattsedeln, eller - ett statsbidrag till såväl arbetslöshetskassorna som till arbetsmarknadskasskorna. En utgångspunkt för den särskilde utredarens överväganden i detta avseende skall vara att statens kostnader för att uppnå konkurrensneutralitet inte utan särskilda skäl får uppgå till ett högre belopp än vad som motsvarar kostnaderna för att administrera arbetsmarknadskassorna. En effektiv organisation måste eftersträvas. En annan utgångspunkt skall vara att uppnå effektivitetsvinster, t.ex. genom samordnade utbetalningsrutiner samt att undvika dubbelutbetalningar från de båda systemen. Vidare skall gälla att konkurrensneutralitet skall råda fr.o.m. den 1 januari 1995. Skillnader i administrationsavgifter skall grunda sig på effektiviteten i administrationsformen. Arbetslöshetskassorna har genomfört betydande ansträngningar i detta avseende. Bl.a. har ett gemensamt utbetalningssystem införts. Den särskilde utredaren skall utreda hur utbetalningarna kan göras så kostnadseffektivt som möjligt. En tänkbar möjlighet är att samordna utbetalningarna från arbetsmarknadskassor och arbetslöshetskassor. Den särskilde utredaren skall vidare föreslå andra åtgärder för att säkerställa att ersättning från arbetsmarknadskassorna samordnas med ersättningar från andra socialförsäkringssystem. Utredaren bör därvid se över möjligheten till samkörning av utbetalningsregister. Uppdraget i de delar som berör konkurrensneutralitet skall redovisas till regeringen senast den 1 september 1994. Arbetsmarknadskassorna ingår, som tidigare har nämnts, organisatoriskt i Arbetsmarknadsverket. Den särskilde utredaren skall pröva lämpligheten i denna ordning, bl.a. mot bakgrund att att AMS är chefs- och tillsynsmyndighet samt första instans i ärenden som rör överklaganden från arbetsmarknads- och arbetslöshetskassorna. Utredaren bör överväga om AMS roll som överklagningsmyndighet bör fortsätta och om Arbetsmarknads- kassorna organisatoriskt skall sortera under AMS. Utredaren bör även överväga möjligheten att administrationen av det kontanta arbetsmarknadsstödet sköts av någon annan myndighet. Uppdraget i denna del skall redovisas till regeringen senast den 1 mars 1995. Utredaren skall vid behov samråda med utredningen om arbetsmarknadspolitikens roll, omfattning. inrikning och avgränsning. (1994:01, dir. 1993:132)