Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ägarlägenheter - en ny bostadsform, Dir. 1994:82
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1994-08-25
Dir. 1994:82
Beslut vid regeringssammanträde den 25 augusti 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag till författningsändringar som
gör det möjligt att dels skapa rättsligt självständiga enheter av
lägenheter i skilda plan i flerbostadshus, dels lösa vissa problem som i
dag uppkommer när olika slag av verksamhet skall samordnas i
komplicerade byggnadsanläggningar. Utredaren skall därvid göra en
genomgång av de fastighetsrättsliga och andra frågor som förslagen kan
föranleda.
Bakgrund
Nuvarande reglering
I 1 kap. 1 § jordabalken anges att fast egendom är "jord". Även vad som
finns under markytan innefattas i begreppet jord. Till fast egendom
räknas också en del av luftrummet ovanför jordytan.
Den svenska fastighetsrätten bygger på principen att den fasta egendomen
är indelad i fastigheter som är utlagda på marken. I 1 kap. 3 §
jordabalken anges att gräns som blivit lagligen bestämd har den
sträckning som utmärkts på marken i laga ordning. Gränsen på marken blir
då bestämmande inte bara för rätten till fastighetens markyta utan även
för rätten till vad som finns rakt under och ovan denna.
Det nu angivna sättet att dra gränsen mellan två fastigheter innebär att
det inte är möjligt att bilda en fastighet så att den skjuter in över
eller under en annan fastighet. Detta innebär vidare att det inte är
möjligt att bilda särskilda fastigheter av de olika lägenheterna i ett
flerbostadshus, om lägenheterna ligger i skilda plan.
Lagfart beviljas den som har förvärvat en hel fastighet eller en ideell
andel av en fastighet. Den som vill ta ut en inteckning och lämnalämna
pantbrev som säkerhet för ett lån kan göra detta endast i hela fastigheten.
Om fastigheten ägs av flera gemensamt och någon vill lämna ett
pantbrev som säkerhet för ett lån, måste samtliga delägare gemensamt
ansöka om inteckning. Även pantsättningen måste göras av delägarna
gemensamt.
Ägarlägenhetsutredningens förslag
Frågan om att införa en möjlighet att äga lägenheter i flerbostadshus
har diskuterats vid olika tillfällen i riksdagen. I juni 1980
tillkallades en särskild utredare för att utreda de fastighetsrättsliga
förutsättningarna för att skapa en möjlighet att äga lägenheter i
flerfamiljshus (Ägarlägenhetsutredningen, dir. 1980:55).
Ägarlägenhetsutredningen överlämnade i juli 1982 till chefen för
Justitiedepartementet betänkandet Ägarlägenheter (SOU 1982:40).
Ägarlägenhetsutredningens förslag innebär i korthet följande.
Fastighetsbegreppet ändras så att en lägenhet kan bli en egen fastighet.
Genom en särskild fastighetsbildningsförrättning delas byggnaden upp så
att lägenheterna bildar självständiga fastigheter. Av det som kvarstår
av ursprungsfastigheten, dvs. marken, byggnadens hölje,
gemensamhetsutrymmen m.m. bildas en särskild fastighet. Denna fastighet
skall utgöra en gemensamhetsanläggning, som lägenheterna har del i och
som förvaltas av en samfällighetsförening (ägarlägenhetsförening).
Ägarlägenhetsföreningens fordringar på ägarlägenhetshavarna för
betalning av drifts- och underhållskostnader skall, med viss
begränsning, vara förenade med legal förmånsrätt i respektive
ägarlägenhet. Endast bebyggda fastigheter skall kunna delas upp i
ägarlägenheter. Det skall således inte vara möjligt att bilda
ägarlägenheter under projekterings- och byggnadsstadiet vid
nyproduktion. En uppdelning av en bostadsfastighet skall vara möjlig
endast om den leder till att hyresgästerna blir ägare till lägenheterna.
Även byggnader på mark som innehas med tomträtt skall kunna delas upp i
ägarlägenheter.
Ägarlägenhetsutredningens betänkande fick ett blandat mottagande hos
remissinstanserna. Flertalet av dem ansåg att förslaget inte borde tas
till utgångspunkt för en lagstiftning och anmärkte bl.a. att regelsystemet
skulle bli mycket komplicerat. Utredningens betänkande kom inte
heller att leda till något regeringsförslag.
Justitiedepartementets promemoria om förstärkt bostadsrätt
Ägarlägenhetsfrågan har emellertid fortsatt att debatteras i riksdagen
och övervägas inom regeringskansliet. I budgetpropositionen 1992/93
(prop. 1992/93:100 bil. 3 s. 17) redogjordes för att det inom
Justitiedepartementet pågick ett beredningsarbete som avser
ägarlägenheter. I början av år 1994 presenterade Justitiedepartementet
promemorian Förstärkt bostadsrätt - en enklare modell av ägarlägenheter
(Ds 1994:59). I promemorian konstateras att det finns viktiga skillnader
mellan bostadsrätter och ägarlägenheter, nämligen i fråga om
1. lägenhetens värde som pant,
2. lägenhetsinnehavarens ekonomiska oberoende i förhållande till övriga
lägenhetsinnehavare, och
3. lägenhetsinnehavarens frihet att överlåta respektive hyra ut sin
lägenhet.
I promemorian konstateras vidare att dessa skillnader är så väsentliga
att det bör införas ett system med ägarlägenheter. Behovet av ett sådant
system är enligt promemorian av så brådskande natur att det inom
Justitiedepartementet övervägts om en sådan upplåtelseform kan
åstadkommas utan genomförande av de komplicerade tekniska lösningar som
Ägarlägenhetsutredningen föreslog. I promemorian föreslås att det vid
sidan av den traditionella bostadsrätten skall införas ett nytt slags
bostadsrätt, kallad förstärkt bostadsrätt. Utmärkande för den föreslagna
bostadsrättsformen är följande:
1. Föreningen får inte ta upp lån, utan lånen får i stället tas upp av
bostadsrättshavarna mot säkerhet i de enskilda bostadsrätterna.
2. En bostadsrättshavare har en i princip obegränsad rätt att upplåta
sin lägenhet i andra hand.
3. Juridiska personer har samma möjlighet som fysiska personer att bli
medlemmar i föreningen.
Promemorian remissbehandlas för närvarande.
Lantmäteriverkets idéskiss
Statens lantmäteriverk har på eget initiativ utarbetat en idéskiss till
fastighetsbildning i flera plan, vilken överlämnats till
Justitiedepartementet. Lantmäteriverket anför att behovet av
finansieringsmöjligheter för vissa kommersiella byggnadsanläggningar i
städer och tätorter med den ordning som gäller i dag har nödvändiggjort
förhållandevis invecklade rättsliga konstruktioner med konsortier,
bolagsbildningar och avtal om begränsade rättigheter.
Byggnader och anläggningar i städernas innerkärnor uppförs för att rymma
flera olika verksamheter som är besläktade eller på annat sätt har ett
samband med varandra. Samtidigt strävas efter att verksamheternas
huvudmän skall kunna disponera sina utrymmen på ett självständigt sätt i
fråga om försäljning, belåning, uthyrning etc. I mer speciella fall
byggs anläggningarna ihop med järnvägsstationer, bussterminaler och det
kommunala gatunätet.
Lantmäteriverket pekar på att det saknas rättsliga instrument som dels
gör det möjligt att registrera olika avgränsade utrymmen i en byggnad
eller en anläggning som särskilda fastigheter, dels reglerar den
samverkan mellan inblandade parter som krävs i form av ett gemensamt
ansvar för byggandet och driften av en sådan anläggning.
Lantmäteriverkets förslag är av lantmäteriteknisk karaktär och bygger på
tanken att det skall öppnas möjlighet att registrera olika avgränsade
utrymmen i en byggnad eller anläggning som enskilda fastigheter. Dessa
fastigheter skall kunna lagfaras och pantsättas som sedvanliga
fastigheter. Det föreslagna systemet skall även göra det möjligt att
bilda ägarlägenheter för bostadsändamål.
Lantmäteriverkets idéskiss innebär följande: En eller flera personer som
äger en bebyggd eller obebyggd fastighet ansöker hos
fastighetsbildningsmyndigheten om en delningsåtgärd.
Fastighetsbildningsmyndigheten fattar därefter tre olika beslut, först
ett fastighetsbildningsbeslut, därefter ett lägenhetsrättsbeslut och
slutligen ett anläggningsbeslut.
Fastighetsbildningsbeslutet går ut på att andelsfastigheter utan enskild
ägovidd bildas. Dessa andelsfastigheter består inte av någon mark utan
endast av en andel av den mark som den ursprungliga fastigheten bestod
av. Själva markområdet blir samfälld mark för andelsfastigheterna.
Lägenhetsrättsbeslutet är till för att lokalisera andelsrätten och
innebär att till varje andelsfastighet knyts en lägenhetsrätt som svarar
mot respektive lägenhet som finns i byggnaden. De gemensamma delarna av
byggnaden (fasader, yttertak, hissar etc.) är tillbehör till den
samfällda marken.
Samtidigt som lägenhetsrättsbeslutet fattas skall ett anläggningsbeslut
fattas om inrättandet av en gemensamhetsanläggning.
Gemensamhetsanläggningen skall förvaltas av en samfällighetsförening som
varje andelsägare är medlem i. Fastighetsbildningsmyndigheten skall
också fastställa ett förmånsrättsbelopp för varje fastighet till förmån
för samfällighetsföreningen om lägenhetsägaren inte kan betala sina
skulder till föreningen.
Rättsläget i andra länder
I ett flertal andra länder finns särskild lagstiftning om ägarlägenheter.
Ägarlägenhetsutredningen har gjort en kortfattad beskrivning
av bl.a. de danska och tyska systemen (se bilaga 3 till
Ägarlägenhetsutredningens betänkande). I några länder finns, i olika
former, en lagreglerad möjlighet att med hjälp av lantmäteriåtgärder
bilda "strata titles", en form av besittningsrätt till en volym i en
byggnad som kan lagfaras och pantsättas, trots att volymen inte har
kontakt med marken eller är någon del av den.
Ytterligare utredning behövs
Det står mot bakgrund av den debatt som förts och som redovisats i det
föregående klart att det finns ett behov av en rättslig reglering som
gör det möjligt att dels skapa ägarlägenheter för bostadsändamål, dels
dela upp fastigheter när större komplicerade anläggningar för t.ex.
trafikändamål skall byggas och drivas.
Det förslag till rättslig reglering som Ägarlägenhetsutredningen
presenterade år 1982 kan inte nu omedelbart läggas till grund för
lagstiftning. Det innehåller nämligen begränsningar som gör att
ytterligare utredning behövs. En av begränsningarna utgörs av att
förslagets utgångspunkt varit att endast bebyggda fastigheter skall
kunna delas upp i ägarlägenheter. En annan begränsning består i att
utredningens förslag, liksom Lantmäteriverkets idéskiss, inte innehåller
något förslag till särskild grannelagsrättslig reglering. Detta
kritiserades av flera remissinstanser som yttrade sig över
Ägarlägenhetsutredningens betänkande. I betänkandet behandlas inte
heller frågan om lagstiftning för komplicerade kommersiella
anläggningar. Denna fråga har däremot varit utgångspunkten för
Lantmäteriverkets idéskiss. Idéskissens förslag måste emellertid
kompletteras och analyseras närmare. Inte heller kan det system med
ägarlägenheter som finns i t.ex. Danmark införlivas i den svenska
rättsordningen utan någon särskild utredning. Det danska
ägarlägenhetssystemet är nämligen uppbyggt utifrån ett rättssystem på
fastighetsområdet som avsevärt skiljer sig från det svenska.
Av det anförda framgår att det finns ett behov av att ytterligare utreda
hur en rättslig reglering skall vara utformad som gör det möjligt att
bilda särskilda fastigheter eller att på annat vis skapa
fastighetsanknutna rättigheter som inte hänför sig till någon viss del
av markytan. Uppgiften att utarbeta förslag till en sådan reglering
skall anförtros åt en särskild utredare.
Utredningsuppdraget
Utredarens utgångspunkt skall vara att förutsättningslöst ta ställning
till hur det fastighetsrättsliga systemet skall kunna ändras så att det
blir möjligt att bilda fastigheter eller på annat vis skapa
fastighetsanknutna rättigheter i skilda plan. De behov som skall
tillgodoses är dels utökad valfrihet i boendet genom att ägarlägenheter
skapas, dels ett system för en rättslig uppdelning av fastigheter när
större kommersiella byggnadsanläggningar, t.ex. järnvägsstationer,
trafiktunnlar eller varuhus skall byggas och drivas. Utredaren skall i
första hand undersöka om dessa båda behov går att tillgodose inom ramen
för en och samma rättsliga konstruktion. Ett mål skall vara att de
skapade enheterna skall kunna överlåtas, pantsättas och upplåtas efter
ungefär samma principer som gäller för sedvanliga fastigheter.
Utredaren skall ta ställning till bl.a.
- om det krävs en lantmäteriförrättning och hur förrättningen i sådant
fall skall gå till,
- om det kan göras möjligt att genom fastighetsbildning eller någon
annan fastighetsrättslig reglering, illustrerat på en planritning eller
liknande, bilda särskilda rättsliga enheter redan innan en byggnad är
uppförd och hur det i sådana fall skall kunna skapas fullgod säkerhet
för finansieringen under byggnadstiden,
- hur en tillförlitlig registrering i fastighetsdatasystemet skall
åstadkommas,
- hur utrymmen och byggnadsdelar som är av gemensam betydelse för den
nya typen av fastighetsrättsliga enheter skall förvaltas,
- hur åtgärder för underhåll av gemensamhetsutrymmen skall finansieras,
- hur ombildning av hyres- och bostadsrättslägenheter till
ägarlägenheter skall gå till,
- hur det kan göras möjlighet att ombilda ägarlägenheter till hyres-
resp. bostadsrättslägenheter,
- hur byggherrens och fastighetsägarens ansvar enligt plan- och
bygglagen (1987:10) och lagen (1994:847) om tekniska egenskapskrav på
byggnadsverk, m.m. skall fördelas mellan de olika ägarlägenhetsägarna,
och
- hur en grannelagsrättslig reglering skall åstadkommas.
Utredaren skall göra en uppskattning av de samhällsekonomiska
konsekvenserna av det föreslagna systemet samt en uppskattning av vilka
kostnader införandet av ett sådant system kan medföra vid
fastighetsbildnings- och inskrivningsmyndigheter. Utgångspunkten skall
vara att de kostnader som kan uppkomma i princip skall täckas genom
avgifter.
Något förslag till skattemässig författningsreglering behöver inte
lämnas.
Det skall stå utredaren fritt att även ta upp andra frågor som har
anknytning till dem som berörts i det föregående.
Utredningsuppdraget skall utmynna i ett förslag till de författningsändringar
som behövs.
Utredningsarbetet
Utredaren skall hålla sig underrättad om vad som kan komma att föreslås
med anledning av det arbete med en översyn av organisationen för
lantmäteri-, fastighetsdata- och inskrivningsverksamhet m.m. som bedrivs
av Lantmäteri- och inskrivningsutredningen (M 1993:01, dir. 1993:11)
samt med anledning av det arbete med fastighetsdatasystemets författnings-
reglering som pågår inom regeringskansliet (Justitie- samt Miljö-
och naturresursdepartementen). Utredaren skall även i övrigt hålla sig
underrättad om vad som kan komma att föreslås av de utredningar som
pågår inom aktuella och angränsande områden.
Utredaren skall vidare studera hur systemen i länder som tillåter
fastighetsbildning i flera plan är uppbyggda för att få uppslag till
lösningar.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43), om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om att
pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Utredningsarbetet skall vara avslutat före utgången av år 1995.