Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till vissa kommittéer och särskilda utredare om företagens
uppgiftslämnande
, Dir. 1994:73
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1994-07-14
Dir. 1994:73
Beslut vid regeringssammanträde den 14 juli 1994
Sammanfattning av direktiven
Vissa kommittéer och särskilda utredare får i uppdrag att närmare utreda
hur myndigheternas krav på uppgiftslämnande från företagen inom för
utredningen aktuella områden kan begränsas och förenklas. Främst bör
arbetet inriktas på den belastning de mindre företagen utsätts för till
följd av uppgiftslämnandet.
Myndigheternas uppgiftskrav på mindre företag
Avreglering och regelreformering är viktiga inslag i regeringens
strategi för ekonomisk tillväxt och ökad sysselsättning. Åtgärder som
underlättar för företagen att driva sin verksamhet eller för nya företag
att etablera sig är av stor betydelse. En viktig uppgift inom ramen för
detta arbete är att begränsa uppgiftsinsamlingen för den offentliga
tillsynen, kontrollen, uppbörden, statistiken m.m. så långt det är
möjligt och att se till att insamlingen sker effektivt.
Bestämmelser om krav på företagens uppgiftslämnande ges i lagar och
förordningar på respektive myndighetsområde. För att kunna ålägga
företag skyldighet att lämna uppgifter måste myndigheten ha stöd i lag
eller annan författning. Det finns ett mycket stort antal sådana
bestämmelser.
När det gäller skatter, tullar och avgifter bestämmer riksdagen och
regeringen relativt detaljerat kraven på uppgifter från företagen. På
andra områden, t.ex. vad gäller myndigheternas tillsynsverksamhet, är
det vanligt att lagar och förordningar enbart anger att företagen är
skyldiga att på begäran lämna de upplysningar som behövs för tillsynen
e.d. Myndigheterna ges alltså i dessa fall större möjligheter att själva
detaljreglera uppgiftskraven.
I verksförordningen (1987:1100), samrådsförordningen (1982:668) och
begränsningsförordningen (1987:1347) finns bestämmelser som syftar till
att begränsa myndigheternas uppgiftsinhämtande på olika sätt.
Sekretesslagen (1980:100) och datalagen (1973:289) inskränker
myndigheternas möjligheter att använda inhämtade uppgifter.
Myndigheternas regelstyrning regleras i 14-15 §§ verksförordningen. Här
ställs bl.a. krav på att myndigheterna skall skaffa nödvändiga
upplysningar och yttranden innan föreskrifterna beslutas och överväga
föreskrifternas ändamålsenlighet. Myndigheten skall även sträva efter
att begränsa och förenkla uppgiftslämnandet för bl.a. enskilda (17 §).
Genom samrådsförordningen har myndigheterna ålagts att samråda med de
organisationer som företräder uppgiftslämnarna. Företagens
Uppgiftslämnardelegation företräder företagen gentemot myndigheter när
dessa fullgör sin skyldighet att samråda om uppgiftsinsamladet.
Begränsningsförordningen syftar till att begränsa kostnadsdrivande
effekter av myndigheternas regelgivning i form av föreskrifter och
allmänna råd. Förordningen ses för närvarande över.
Myndigheterna skall enligt 23 § förordningen om myndigheternas
årsredovisning och anslagsframställning (1993:134) även pröva
ändamålsenligheten av de regler som styr verksamheten.
Den yttre gränsen för myndigheternas möjligheter att använda inhämtade
uppgifter anges i sekretesslagen (1981:100). De uppgifter som skyddas
får inte lämnas ut eller på annat sätt röjas. Vidare ställer datalagen
(1973:289) upp en rad föreskrifter för ADB-behandling av uppgifterna.
Den europeiska integrationen och utvecklingen av informationsteknologin
ger delvis nya förutsättningar när det gäller uppgiftsinsamlingen för
tillsyn, kontroll, uppbörd, statistik m.m.
Informationsbehovet kan förutses bli omfattande i det europeiska
samarbetet. Den inre marknaden kräver effektiva informationsflöden. Den
nya teknologi som finns tillgänglig medger dock effektivisering när det
gäller företagens uppgiftslämnande. En särskild utredare har tillkallats
med uppgift att utarbeta sådana förslag till rättslig reglering som kan
behövas, bl.a. för användningen av elektroniska dokument inom både
förvaltning och näringsliv (Ju 1994:05).
Behovet av en begränsning av uppgiftsinsamlingen för statistikändamål
och vikten av att uppgifter, som samlas in för officiell statistik,
samutnyttjas har uppmärksammats i betänkandet Ändrad ansvarsfördelning
för den statliga statistiken (SOU 1994:1).
Även om en rad åtgärder har vidtagits under senare år för att begränsa
företagens uppgiftsskyldighet finns det skäl att fortlöpande
uppmärksamma de problem som möter företagen. För gruppen små och
medelstora företag med en liten administrativ kapacitet är det särskilt
viktigt att begränsa den belastning som olika offentliga regleringar
medför. Frågan har uppmärksammats särskilt i det arbete som
Avregleringsdelegationen (N 1993:07) bedriver.
Regeringen har den 23 juni 1994 givit Statskontoret i uppdrag att göra
en enkätundersökning om de problem uppgiftskraven från offentliga
myndigheter - såväl statliga som kommunala och landstingskommunala -
medför för de mindre företagen. Statskontoret skall även lämna sådana
förslag till förändringar av uppgiftskraven, formerna för
uppgiftsinsamlingen m.m. som kan underlätta för företagen att driva sin
verksamhet. Detta arbete skall bedrivas målinriktat så att konkreta
förslag skall kunna redovisas senast den 31 januari 1995. Arbetet kommer
därför att främst inriktas på de problem som uppgiftskraven medför för
de mindre företagen då de befinner sig i de känsliga skedena i sin
utveckling, såsom nyetablering, expansion, omlokalisering m.m. Likaså
skall insatserna riktas in på sådana branscher som har en särprägel
vilken medför att uppgiftskraven på dem är omfattande. Statskontorets
uppdrag är främst inriktat på sådana sektorer som inte berörs av
pågående arbete inom kommittéer och särskilda utredningar.
Granskningen av företagens uppgiftslämnande till staten, kommunerna och
landstingen bör således även ske inom arbetande kommittéer och
utredningar. Härigenom kan den kompetens och det faktaunderlag som finns
på olika sakområden inom det offentliga utredningsväsendet utnyttjas. På
detta sätt skapas möjlighet att snabbt kunna få resultat i form av
konkreta förslag om åtgärder inom ett brett område.
Uppdraget
Kommittéer och särskilda utredare, som har utredningsuppgifter inom
områden där uppgiftslämnandet från företagen berörs, ges i särskilt
uppdrag att i sitt fortsatta arbete belysa möjligheterna att begränsa
och förenkla företagens uppgiftslämnande. Därvid skall behovet av
uppgiftsinhämtandet prövas och de problem som uppgiftslämnarna åsamkas
analyseras. Mot bakgrund härav skall förslag ges om de begränsningar
eller förenklingar som kan vara motiverade. Främst skall arbetet riktas
in på den belastning som de mindre företagen utsätts för till följd av
uppgiftslämnandet.
Vid prövningen skall särskilt beaktas
- möjligheterna att samordna den aktuella insamlingen av uppgifter med
uppgiftsinsamlingar för andra ändamål,
- möjligheterna att genom undantag eller förenklade förfaranden begränsa
uppgiftslämnandet för de små och medelstora företagen,
- utformningen av en eventuell föreskriftsrätt för myndigheterna om
uppgiftsskyldighet.
Kommittéerna och de särskilda utredarna bör även redovisa hur
uppfyllelsen av de uppsatta målen inom sakområdet påverkas om företagens
uppgiftsskyldighet, särskilt de små och medelstora företagens
uppgiftsskyldighet, skulle påtagligt begränsas.
Regeringen kommer genom särskilda beslut att meddela vilka kommittéer
som omfattas av dessa direktiv.