Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredningen om arbetsmarknadspolitikens rill, omfatt-
ning, inriktning och avgränsning
, Dir. 1994:71
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1994-06-23
Dir. 1994:71
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
Uppdraget för utredningen om arbetsmarknadspolitikens roll, omfattning,
inriktning och avgränsning (A 1994:01, dir. 1993:132 ) skall vidgas till
att gälla också en fråga om arbetslöshetsersättning som anmäldes i
proposition Den fortsatta reformeringen av arbetslöshetsförsäkringen
(1993/94:209). Uppgiften är att offensivt hävda arbetslinjen inom
arbetsmarknadspolitiken. Kommittén skall föreslå de insatser som hävdar
arbetslinjen utan passiviserande rundgång.
Bakgrund
Utredningen om arbetsmarknadspolitikens roll, omfattning, inriktning och
avgränsning har i uppdrag att utvärdera dagens arbetsmarknadspolitik och
analysera de krav som den framtida utvecklingen på arbetsmarknaden, i
arbetslivet, i skilda regioner och i ekonomin i stort ställer på
arbetsmarknadspolitiken. Att se över arbetsmarknadspolitikens samspel
med andra politikområden ingår också i uppdraget.
Propositionen Den fortsatta reformeringen av arbetslöshetsförsäkringen
(1993/94:209) har nyligen antagits av riksdagen (bet. 1993/94:AU 18 och
26, rskr. 1993/94:459). Där har regeringen redovisat ett antal frågor
gällande arbetslöshetsersättnin som fortsatt bör övervägas och lämnas
förslag om. Det gäller bl.a. rundgången mellan åtgärder och arbetslöshets-
ersättning.
Kommittén skall se över även denna fråga.
Rundgången mellan åtgärder och arbetslöshetsersättning
En period med arbetslöshetsersättning är normalt högst 300 dagar för den
som inte har fyllt 55 år. När den perioden lider mot sitt slut prövas om
den arbetslöse har arbetat så att villkoren uppfylls för en ny period.
Om så inte är fallet har han eller hon i princip rätt att delta i en
arbetsmarknadspolitisk åtgärd som därefter kan ge rätt till en ny period
med arbetslöshetsersättning - s.k. utförsäkringsgaranti.
Detta leder ofta till en rundgång mellan perioder av arbetslöshetsersättning
och arbetmarknadspolitiska åtgärder. Med en hög arbetslöshet riskerar
åtgärderna alltmer att användas för att kvalificera till en ny period med
arbetslöshetrsersättning. Försäkringen förlorar därmed sin karaktär av
omställningsförsäkring och främjar därmed inte arbetslinjen.
Riksdagen beslutade den 11 juni 1994 att en första ersättningsperiod med
inkomstrelaterad ersättning skall få beviljas om den arbetslöse
uppfyller ett allmänt arbetsvillkor (bet. 1993/94:AU18 och 26, rskr.
1993/94:459). Detta uppfylls genom reguljärt förvärvsarbete.
Därefter lämnas ersättning under ytterligare en period, om den
arbetslöse under ersättningsperioden har uppfyllt ännu ett
arbetsvillkor, ett särskilt arbetsvillkor. Den arbetslöse skall under
denna period under någon tid ha deltagit i en arbetsmarknadspolitisk
åtgärd, ha haft föräldrapenning eller ha gjort värnplikt.
För att därefter få ersättning måste den arbetslöse uppfylla ett nytt
allmänt arbetsvillkor.
En sökande som under en ersättningsperiod har uppfyllt det särskilda
arbetsvillkoret men fortsätter att vara arbetslös bör erbjudas nya
åtgärder. Dessa skall i första hand syfta till att öka den arbetslöses
möjligheter till återgång till reguljärt arbete. De skall vara anpassade
såväl till arbetsmarknadens krav och förutsättningar som till den
enskildes möjligheter och önskemål.
I propositionen uttalade regeringen att utformningen av dessa insatser
och hur de skall samverka med arbetslöshetsersättningen skall utredas.
Genom att införa det allmänna arbetsvillkoret betonas att den
inkomstrelaterade ersättningen kräver att den arbetslöse har haft en
viss anknytning till arbetsmarknaden. Vidare framhålls
arbetslöshetsförsäkringens och det kontanta arbetsmarknadsstödets roll
som ett tillfälligt omställningsstöd under tiden då den arbetslöse söker
ett ett nytt arbete.
Enligt nuvarande praxis får en sökande som har arbetat heltid behålla
den höga normalarbetstiden även i påföljande ersättningsperioder även om
rätten till ny ersättning har uppfyllts genom deltidsarbete. Detta
medför att en deltidsarbetande kan få ersättning ända fram till
pensioneringen när rätten till nya perioder hela tiden uppfylls genom
deltidsarbetet.
Riksdagen beslutade den 11 juni 1994 att det arbete som ligger till
grund för ersättningsperioden också skall utgöra grunden för beräkningen
av ersättningsnivån. Därigenom upphör möjligheten att genom fortsatt
deltidsarbete kvalificera sig till ett obegränsat antal
ersättningsperioder med den inlåsning i deltidsarbetslöshet som dessa
regler kan medföra.
Riktlinjer för utredningsarbetet
Den svenska arbetsmarknadspolitiken kännetecknas av en stark
prioritering av aktiva åtgärder framför ett passivt uppbärande av
arbetslöshetsersättning. Utvecklingen har dock under ett antal år gått i
motsatt riktning. Möjligheterna att kvalificera sig för ersättning genom
allt fler arbetsmarknadspolitiska åtgärder har ökat och en garanterad
rätt till en åtgärd vid utförsäkring har införts. Allt större risker för
en rundgång mellan åtgärder och arbetslöshetsersättning har skapats.
De nu antagna reglerna som begränsar ersättningsperiodernas antal har
som syfte att bryta rundgången och påskynda arbetslösas återgång till
reguljärt arbete.
Den arbetslöse skall efter utförsäkring erbjudas en särskild åtgärd om
inte reguljärt arbete kan erbjudas. Dessa åtgärder skall - i likhet med
hittillsvarande arbetsmarknadspolitiska åtgärder - i första hand vara
inriktade på att öka möjligheterna för den arbetslöse att finna arbete
på den reguljära arbetsmarknaden. De åtgärder som kan bli aktuella kan
ha inslag av utbildning, praktik eller rehabilitering. Härvid skall
utredningen särskilt beakta behovet av en klar gränsdragning mellan
arbetsmarknadsrelaterade och ohälsorelaterade åtgärder. En individuell
handlingsplan skall upprättas för den arbetslöse senast i god tid före
utförsäkringsdatum.
Kommittén skall föreslå de åtgärder som skall kunna komma i fråga för
den som utförsäkras från arbetslöshetsersättning. Dessa åtgärder skall
inte kvalificera för ytterligare ersättning. Åtgärderna skall inte
heller medföra en ökad belastning på socialförsäkrings- eller
socialbidragssystemen. Kommittén skall vidare föreslå vilken ersättning
som skall lämnas under tid med sådana åtgärder samt hur länge den
arbetslöse skall kunna ha en sådan åtgärd.
Kommittén skall också lämna förslag om principerna för de särskilda
individuella handlingsplanerna för långtidarbetslösa. Kommittén skall
också redovisa hur hänsyn skall tas till den arbetslöses förutsättningar
och andra faktorer som påverkar möjligheterna att finna ett arbete samt
hur de arbetslösa aktivt skall engageras i genomförandet av denna plan.
Arbetets bedrivande
Kommitténs arbete med den fråga som avses i dessa tilläggsdirektiv skall
bedrivas skyndsamt. Kommittén skall redovisa sina förslag i denna del i
ett delbetänkande som skall lämnas senast den 30 april 1995.