Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Banverkets framtida organisation m.m., Dir. 1994:70
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1994-06-23
Dir. 1994:70
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
Mot bakgrund av riksdagens beslut om avreglering av järnvägstrafiken
(prop. 1993/94:166, bet. 1993/94:TU28, rskr. 1993/94:309) tillkallas en
utredare med uppdrag att utreda och föreslå hur Banverket bör
organiseras på kort och lång sikt. Utredaren skall i sina förslag följa
de trafikpolitiska mål och riktlinjer som riksdagen fastställt för
Banverkets verksamhet. Utredaren har ett uppdrag som innefattar två
huvuddelar.
Den första delen består i att utarbeta förslag till en ny tillsynsmyndighet
för järnvägstrafik som skall verka fr.o.m. den 1 januari 1995.
Myndigheten skall tills vidare, på samma sätt som Järnvägsinspektionen,
vara administrativt inordnad i Banverket och vara fristående i sin
myndighetsutövning. Denna första del av uppdraget skall redovisas senast
den 1 oktober 1994.
Andra delen av uppdraget består i att utreda och föreslå hur Banverket
på en avreglerad järnvägsmarknad lämpligast skall organiseras för att
myndighets-, beställar- och utförarrollerna skall kunna renodlas och
effektiviseras. Ett mål skall vara att Banverkets produktionsverksamhet
på sikt skall bolagiseras och föras över till annan huvudman. Denna
andra del av uppdraget skall redovisas senast den 1 juni 1995.
Beslutade åtgärder
Regeringen arbetar långsiktigt med att öka effektiviteten i
kommunikationssektorn bl.a. genom att avreglera marknader och
konkurrensutsätta verksamheter. Detta har resulterat i en avreglering av
flygtrafiken, taxitrafiken och busstrafiken inom länen samt en viss
avreglering av den långväga busstrafiken. Vidare har riksdagen fattat
beslut om att Vägverkets produktionsverksamhet successivt skall
konkurrensutsättas och den 1 januari 1996 bolagiseras (prop.
1993/94:180, bet. 1993/94:TU32, rskr. 1993/94:387).
Riksdagen beslutade den 5 maj 1994 (prop. 1993/94:166,
bet. 1993/94:TU28, rskr. 1993/94:309) att järnvägstrafiken på det
statliga bannätet skall öppnas för konkurrens fr.o.m. den 1 januari
1995. Detta innebär att SJ:s och trafikhuvudmännens ensamrätter slopas.
I princip skall alla som har ekonomiska förutsättningar ha rätt att
ansöka om tåglägen och de enskilda trafikintressenterna skall teckna
separata banupplåtelseavtal med Banverket. Rätten att driva trafik kan i
vissa fall inskränkas och regeringen avser att återkomma till riksdagen
med förslag till lagstiftning om tillståndsgivningen.
Avregleringen av järnvägstrafiken ligger väl i linje med EU:s
transportpolitik. EG-kommissionen har nyligen presenterat förslag till
två nya järnvägsdirektiv som skall komplettera 1991 års direktiv
(91/440/EEG) om bl.a. krav på en bokföringsmässig uppdelning av
infrastruktur och järnvägsdrift. Det ena förslaget (COM(93) 678 final)
innehåller regler om operativa licenser för järnvägsföretag och det
andra förslaget (COM(93) 719 final) innehåller regler om principer och
procedurer för tilldelning av bankapacitet och om avgifter för nyttjande
av infrastrukturen.
En ny tillsynsmyndighet, tills vidare administrativt inordnad i
Banverket, skall inrättas. Tillsynsmyndigheten skall utforma villkor och
fatta beslut om banfördelning, medla vid konflikter avseende
banupplåtelseavtal, pröva om den som söker tåglägen har ekonomiska och
övriga förutsättningar som är nödvändiga för att driva den sökta
trafiken, vara överklagandeinstans för trafikledningsbeslut samt utforma
regler för tillgången till gemensamma funktioner.
Reglerna för banfördelning skall utarbetas utifrån en administrativ
modell men tillsynsmyndigheten skall löpande utreda möjligheten att
införa en mera efterfrågestyrd banfördelningsmodell. Vidare skall
myndigheten utöva tillsyn över trafikledningen i syfte att skapa
konkurrensneutrala förhållanden. Tillsynsmyndigheten, SJ och övriga
operatörer med trafikledningsansvar skall ingå löpande avtal om genomförande
och finansiering av trafikledningen.
Regeringen anser att grundprincipen bör vara att trafikintressenterna
själva skall äga eller leasa den rullande materielen.
Tillsynsmyndigheten skall ansvara för bedömningen av förekomsten av
överflödig rullande materiel hos SJ.
Vidare skall tillsynsmyndigheten följa upp avregleringen med avseende på
ansvarsfördelning, marknadsutveckling samt utvecklingen av EG-regler
inom järnvägsområdet.
Vad gäller de gemensamma funktionerna såsom stationer, övriga
järnvägsfastigheter för järnvägsändamål, persontrafikens depåer,
sidospår, godsbangårdar, godsterminaler, färjor, biljett- och
informationssystem m.m. är det regeringens uppfattning att inga större
omorganisationer är aktuella i ett inledningsskede på grund av att
antalet nya järnvägsföretag bedöms bli begränsat.
Tillsynsmyndigheten skall löpande utarbeta förslag till regeringen
angående den exakta avgränsningen mellan de gemensamma funktioner som
skall göras tillgängliga till självkostnads- resp. marknadspris.
Myndigheten skall även utforma övriga villkor för tillgången till de
gemensamma funktionerna.
I syfte att inordna planeringen av järnvägar i existerande system för
samhällsplanering pågår ett arbete med en ny lag om järnvägsplanering,
delvis efter mönster från väglagens regelsystem. Ett förslag till ny lag
behandlas i departementspromemorian Lag om järnvägsplanering
(Ds 1994:65). Lagstiftningen föreslås träda i kraft den 1 juli 1995.
Nuvarande organisation
Tillkomsten av Banverket, som bildades år 1988, bygger på 1988 års
trafikpolitiska beslut då SJ delades i ett affärsverk med ansvar för
tågtrafiken och en myndighet, Banverket, med ansvar för infrastrukturen.
Vägtrafikmodellen infördes vilken bl.a. innebär att staten på
samhällsekonomiska grunder tar huvudansvaret för drift, underhåll och
nyinvesteringar i infrastrukturen.
Banverket är enligt sin instruktion (1988:707) en central förvaltnings-
myndighet för frågor som rör järnvägar. Verkets huvuduppgifter
är att främja järnvägens utveckling, driva och förvalta statens
spåranläggningar samt ha hand om säkerhetsfrågor för spårtrafik. Vidare
är Banverket enligt beredskapsförordningen (1993:242) beredskapsmyndighet
i den civila delen av totalförsvaret och ansvarar för banhållning inom
funktionen Transporter.
Den verksamhetsidé som Banverket har satt upp är "att möjliggöra för
järnvägstrafiken att bli en konkurrenskraftig, miljövänlig och
trafiksäker del av transportsystemet". Banverket har en hög teknisk
kompetens med verksamhet inom ban- och brobyggnad, spårteknik,
geoteknik, elteknik, signal- och telesystem. Organisationen har i sina
grunddrag inte förändrats nämnvärt sedan verkets bildande. Sedan en tid
pågår ett internt arbete med att beskriva, tydliggöra och avgränsa
Banverkets olika roller och ansvarsförhållanden i syfte att stärka den
interna och externa effektiviteten. Banverket är organiserat på följande
sätt:
- Huvudkontoret ansvarar bl.a. för den långsiktiga strategiska
planeringen samt övergripande teknik- och ekonomisystem.
- De fem regionerna har eget ansvar för planering av nyinvesteringar,
drift och ekonomi samt agerar självständigt i alla frågor som rör
järnvägsanläggningarna. Regionkontoren fungerar som teknikkonsulter åt
bandistrikten och sluter banupplåtelseavtal med trafikutövarna. Stora
enskilda nybyggnadsprojekt, som t.ex. Svealandsbanan, organiseras i
projektform på regionnivå.
- De tjugo bandistrikten, som organisatoriskt ingår i regionerna,
ansvarar för produktionen samt planering och prioritering av
underhållsinsatser och reinvesteringar.
- Industridivisionen, som behandlas i departementspromemorian
Entreprenader på nya spår (Ds 1994:27), är en egen resultatenhet och har
vissa strategiska verksamhetsresurser. Industridivisionen är uppdelad i
fyra affärsområden; bankomponenter, spårentreprenader, kontaktlednings-
entreprenader och signalentreprenader. Till en viss del konkurrerar
industridivisionen med externa företag och Banverket har uttryckt en
stark vilja att bolagisera verksamheten i syfte att öka effektiviteten
och konkurrensneutraliteten.
- Banskolan är ett järnvägstekniskt utbildningscentrum som primärt skall
tillgodose Banverkets behov av teknisk utbildning och bedriver även viss
extern utbildningsverksamhet.
- Järnvägsinspektionen är spårtrafikens säkerhetsmyndighet med ansvar
för tillsyn, tillståndsprövning och olycksundersökningar.
Järnvägsinspektionen är administrativt inordnad i Banverket men är
självständig i sin myndighetsutövning.
- Banverkets anställda fördelar sig enligt följande:
Huvudkontoret: 353
Regionkontoren (5): 682
Bandistrikten (20): 4 975
Industridivisionen: 404
Banskolan: 67
Järnvägsinspektionen: 27
Totalt: 6 508
Verksamheterna inom Industridivisionen, Banskolan och teleområdet är
avgiftsfinansierade. För att på sikt anpassa resurserna till en ökad
andel extern upphandling av tjänster och entreprenader, rekryteras
produktionspersonal huvudsakligen i form av tidsbegränsade
projektanställningar.
Regeringens överväganden
Avregleringen av järnvägstrafiken skall ses mot bakgrund av de
omfattande satsningar som sker på upprustning och modernisering av det
statliga bannätet samt som en förutsättning för att järnvägssektorn
skall kunna möta konkurrensen från andra trafikslag. För att fullt ut
kunna dra nytta av gjorda investeringar och de vinster som en avreglerad
järnvägstrafik medför, anser regeringen att det är av yttersta vikt att
anslagna medel för banhållningen används så effektivt som möjligt.
Banverkets verksamhet kan delas upp i olika roller. Som sektororgan
under regeringen skall Banverket bl.a. fatta beslut som berör
järnvägsnätets vidmakthållande och utveckling, utföra samhällsekonomiska
analyser och delta i tillämpning och utveckling av regler inom
järnvägssektorn. Som förvaltare ansvarar Banverket för de statliga
järnvägsanläggningarna. Slutligen har Banverket rollen som producent av
banhållningstjänster.
I framtiden bör Banverket inrikta sig på att verka som beställare av
banhållningstjänster och produkter inom ramen för riksdagens
trafikpolitiska mål.
Banverket bedriver verksamhet inom områden som är helt eller delvis
konkurrensutsatta, t.ex. projektering, reinvestering, nybyggnad av
järnvägar, televerksamheten samt delar av underhållsverksamheten.
Statens ägande bör begränsas till verksamheter på marknader där det
råder ofullständig konkurrens. Helt konkurrensutsatt verksamhet bör inte
ägas av staten utan bör avyttras under förutsättning att det finns en
väl fungerande marknad.
Regeringen anser att Banverket bör omorganiseras så att
produktionsverksamheten separeras från myndighetsverksamheten. En
renodling av Banverkets produktionsverksamhet leder sannolikt till en
högre kostnadseffektivitet. Banverkets framtida roll som
infrastrukturhållare skall inriktas mot att effektivisera och renodla
myndighets- och beställarfunktionerna.
Målet för Banverkets produktionsverksamhet skall vara en så hög grad av
konkurrensutsättning som möjligt samt på sikt bolagisering och
privatisering.
En grundläggande förutsättning för att genomföra organisationsförändringar
av denna storleksordning är att Banverket aktivt
arbetar med att utveckla beställar- och utförarrollerna inom den
nuvarande organisationen. Uppbyggnaden av en kompetent och väl utvecklad
beställarorganisation är en av de viktigaste förutsättningarna för att
en separation och framtida bolagisering av produktionsverksamheten skall
få de avsedda effekterna.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utarbeta förslag till en
tillsynsmyndighet för järnvägstrafik samt att på en avreglerad
järnvägsmarknad
föreslå organisationsförändringar i syfte att effektivisera
och renodla Banverkets myndighets-, beställar- och utförarroller.
Utredaren, som i sina förslag skall följa de riktlinjer som riksdagen
fastställt för Banverkets verksamhet, har ett uppdrag som består av två
huvuddelar.
- Avregleringen av järnvägstrafiken
Den första uppdragsdelen består av att utreda och föreslå ny
organisation för Banverket med anledning av den kommande avregleringen
av järnvägstrafiken. Utredaren skall utarbeta förslag till en ny
tillsynsmyndighet för järnvägstrafik som skall inrättas den 1 januari
1995. Tillsynsmyndigheten skall tills vidare vara administrativt
inordnad i Banverket men vara fristående ekonomiskt och i sin
myndighetsutövning.
I utredningen skall ingå förslag till lokalisering och finansiering av
tillsynsmyndigheten med den förutsättningen att verksamheten så långt
som möjligt skall avgiftsfinansieras.
I samarbete med SJ, Banverket och trafikhuvudmännen skall utredaren
föreslå principer för finansiering av trafikledningskostnader på stom-
och länsjärnvägar. En förutsättning skall vara att kostnaden för
trafikledningen skall bäras av järnvägsoperatörerna. Verksamheten skall
vara ekonomiskt självbärande utan vinstkrav. Ansvaret för ersättningen
för trafikledningskostnader på länsjärnvägar som i dag utbetalas via
anslaget för statens köp av interregional persontrafik på järnväg, skall
föras över till tillsynsmyndigheten fr.o.m. budgetåret 1995/96.
Vidare skall förslag redovisas hur tillsynsmyndighetens verksamhet
författningsmässigt skall regleras, vilket inkluderar förslag till
instruktion.
Denna första del av uppdraget skall redovisas senast den 1 oktober 1994.
- Effektivisering och renodling av Banverkets roller
Den andra delen består i att inom ramen för riksdagens trafikpolitiska
beslut utreda och föreslå hur Banverket på en avreglerad järnvägsmarknad
lämpligast skall organiseras på lång sikt så att myndighets-, beställar-
och utförarrollerna renodlas och effektiviseras. Syftet med utredarens
förslag skall vara att skapa goda förutsättningar för en mer
marknadsorienterad organisation och ett effektivare utnyttjande av
Banverkets resurser.
Den nuvarande organisationen och förslaget till framtida organisation
skall analyseras vad gäller samlade resurser, struktur, fördelning av
beslutsrätten, metoder för samordning av verksamheter samt formellt
styrsystem. Med formellt styrsystem avses verksamhetsstrategier,
verksamhetsplaner, budgeteringssystem och operativ styrning. Analysen
skall vidare innehålla en genomgripande belysning av nuvarande och
framtida samspel och ansvarsförhållande mellan Banverkets olika interna
funktioner och övriga externa aktörer inom järnvägssektorn. Banverkets
myndighetsuppgifter skall sedan produktionsverksamheten avskilts
preciseras och definieras.
Utredarens förslag till ny organisation m.m. skall utgå ifrån att
Banverkets produktionsverksamhet skall organiseras i ett mer renodlat
beställar- och leverantörsförhållande, på liknande sätt som skett inom
Vägverket. Målet skall vara att successivt utsätta Banverkets
produktionsverksamhet för full konkurrens samt på sikt bolagisera och
föra över verksamheten till en annan huvudman. Utredaren skall föreslå i
vilken takt Banverkets produktionsverksamhet skall konkurrensutsättas
med målet att 100 % av nyinvesteringarna skall upphandlas på
affärsmässiga grunder år 1998. För drift- och underhållsverksamheten
skall motsvarande mål vara att minst 50 % skall upphandlas på
affärsmässiga grunder år 1998.
Utredaren skall föreslå åtgärder som skapar goda förutsättningar för en
övergång till en mera renodlad beställar- och leverantörsorganisation.
Vidare skall förslag till åtgärder redovisas som syftar till ökad
konkurrens på drift- och underhållsmarknaden samt en förstärkning och
spridning av järnvägsteknisk kompetens hos marknadens aktörer.
De kriterier som krävs för en framgångsrik framtida bolagisering av
produktionsverksamheten skall anges och de ekonomiska konsekvenserna av
en bolagisering vid olika tidpunkter avseende pensionsskuld,
aktiekapitalets storlek m.m bedömas. I samband med att en eventuell
bolagisering av hela eller delar av produktionsverksamheten analyseras
skall utredaren även behandla möjligheterna till ett samgående med andra
aktörer på järnvägsmarknaden som kan tillföra kompetens, erfarenhet
eller kompletterande resurser.
Utredaren skall redovisa hur Banverkets totalförsvars-uppgifter
tillgodoses vid föreslagna organisationsförändringar och vid en
eventuell bolagisering av produktionsverksamheten. Vidare skall en
bedömning göras av förslagens konsekvenser för beredskapen och de
åtgärder detta bör föranleda.
Möjligheterna till en framtida sammanslagning av tillsynsmyndigheten för
järnvägstrafik och Järnvägsinspektionen skall behandlas. Utredaren skall
härvid beakta Riksdagens revisorers förslag (rapport 1993/94.8) att
samordna inspektionerna inom kommunikationsområdet.
I alla förslag till förändringar skall även redovisas hur de författnings-
mässigt skall regleras.
Denna andra del av uppdraget skall redovisas senast den 1 juni 1995.
Övrigt
Utredaren skall samordna sina förslag med det pågående arbetet angående
ny lagstiftning för järnvägsplanering. Vidare skall utredaren beakta vad
som sägs i direktiv till kommittéer och särskilda utredare angående
beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43), om att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) och om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23).