Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Organisationskommitté för nya Militärhögskolan, Dir. 1994:7
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1994-03-17
Dir. 1994:7 Beslut vid regeringssammanträde 17 mars 1994 Sammanfattning av uppdraget Riksdagen beslutade den 16 mars 1994 (bet. 1993/94:FöU8, rskr. 1993/94:175) med anledning av regeringens förslag i 1994 års budgetproposition (prop. 1993/94:100, bil.5) att inrätta en ny myndighet, Militärhögskolan, den 1 juli 1994. De nuvarande högskolorna Militärhögskolan och Försvarets förvaltningsskola läggs samtidigt ned den 30 juni 1994. En organisationskommitté skall tillkallas för att lämna förslag till verksamhetsformer och organisation för den nya myndigheten Militärhögskolan. Organisationskommittén skall lämna förslag i fråga om - övergripande mål och verksamhetsformer för högskolan - högskolans organisation i stort - instruktion m.m.för högskolan - principer för sammansättning och uppgifter för en styrelse - hur stora forskningsresurser från Försvarets forskningsanstalt som bör överföras till högskolan, i vilken form de skall föras över och lämpliga tidpunkter för detta - lämpliga samverkansformer med Försvarsmakten bl.a. för att säkerställa dess möjlighet att ställa uppdrag beträffande den militära utbildningen vid högskolan - lämpliga samverkansformer med universitet och högskolor bl.a. vad gäller examinationsfrågor och inrättande av professurer. Kommittén skall också granska de ekonomiska förutsättningarna för högskolans verksamhet under budgetåret 1994/95. Kommittén skall, intill dess att den nya myndigheten bildats, i dess ställe besluta i sådana ärenden som rör myndighetens verksamhet. Bakgrund Utredningen om lednings- och myndighetsorganisationen för försvaret (LEMO) lämnade i maj 1993 delbetänkandet Försvarets högskolor (SOU 1993:42) till regeringen. Utredningen föreslog att den verksamhet som bedrivs vid de tre myndigheterna Militärhögskolan, Försvarets förvaltningshögskola och Försvarshögskolan fr.o.m. den 1 juli 1994 skulle bedrivas av en ny myndighet utanför Försvarsmakten men inom Försvarsdepartementets ansvarsområde. Den sålunda bildade högskolan borde vidare, enligt utredningen, ges väsentlig forskningsanknytning. Enligt förslaget skulle samtidigt de tre nuvarande högskolorna läggas ned. Regeringen har i 1994 års budgetproposition (1993/94:100 bil 5, avsnitt 2.6) föreslagit att det den 1 juli 1994 skall inrättas en ny myndighet, Militärhögskolan och att samtidigt de nuvarande skolorna Militärhögskolan och Försvarets förvaltningshögskola skall läggas ned. Denna högskola bör -enligt regeringens förslag - ges forskningsanknytning genom att vissa resurser från Försvarets forskningsanstalt överförs till skolan. Regeringen föreslog vidare i propositionen att högskolan organiseras med styrelse, skolchef eller rektor, institutioner samt enheter för kursverksamhet. Ledning, centraladministration och huvuddelen av skolans verksamhet bör enligt propositionen lokaliseras till Stockholm. Omfattningen av verksamheten i Östersund och Karlstad bör prövas i annat sammanhang. Militärhögskolans huvuduppgift blir - enligt vad som anges i propositionen - att genom utbildning och forskning stödja Försvarsmaktens personella kompetensuppbyggnad av såväl militär som civil personal. I propositionen framhålls att Militärhögskolans resurser även bör kunna utnyttjas för motsvarande ändamål för myndigheter med anknytning till totalförsvaret och för samhället i övrigt. Den vidare utformningen av den nya myndigheten Militärhögskolan bör, enligt propositionen, uppdras åt en organisationskommitté, som enligt regeringens närmare direktiv utarbetar verksamhetsformer och organisation. I organisationskommitténs uppgifter bör ingå att lämna förslag till vilka resurser från Försvarets forskningsanstalt som bör överföras till den nya högskolan. Organisationskommittén bör vidare lämna förslag till principer för vidare samverkan med universitet och högskolor. Riksdagen beslutade den 16 mars 1994 i enlighet med regeringens förslag. Uppdrag En organisationskommitté tillkallas med uppgift att vidta de åtgärder, respektive lämna förslag till regeringen om sådana åtgärder som behövs för att den nya högskolan skall kunna organiseras den 1 juli 1994. Ledamöterna i kommittén bör ha erfarenheter från bl.a. Militärhögskolan, Försvarets förvaltningshögskola, Försvarets forskningsanstalt, försvarsmakten resp. det högre civila utbildningsväsendet. Målsättning och verksamhetsformer Organisationskommittén bör inledningsvis ange högskolans mål vad gäller utbildning och forskning. Den kompetensgivande utbildningen för yrkes- officerare är den mest väsentliga uppgiften för högskolan. Organiserandet av den nya myndigheten är ett betydelsefullt led i strävan att höja kvaliteten på denna utbildning bl.a. genom en tydligare koppling till den akademiska utbildningen i stort. Forskningsresurser skall därför knytas till utbildningen, och möjligheter finnas för ett begränsat antal särskilt lämpliga yrkesofficerare att, inom för ramen för sitt yrke, bedriva forskning inom ämnesområden som är väsentliga för det militära försvaret. I denna del av uppgiften ingår även att ta ställning till vilken forskning som högskolan bör bedriva. I den förut nämnda propositionen anges även översiktligt Militärhögskolans utbildningsuppgifter i andra avseenden än vad som direkt behandlats i det föregående. Utbildning av civil personal inom Försvarsmakten och vid myndigheter som bedriver verksamhet inom totalförsvaret skall således vara delar av högskolans verksamhet. Även studerande från andra delar av samhället bör kunna anlita högskolan. Organisationskommittén skall ange omfattningen och formerna för dessa utbildningsinsatser. Av propositionen framgår regeringens inriktning i fråga om högskolans organisation. Det är kommitténs uppgift att utforma organisationen, både vad gäller innehåll och genomförande och att genom tidiga beslut säkerställa detta. Styrelse m.m. Organisationskommittén bör närmare överväga hur sammansättning, befogenheter och verksamhetsformer för en styrelse för Militärhögskolan bör vara. Kommittén bör i detta sammanhang även överväga behovet av ett eller flera till högskolan knutna råd, som kan bidra med synpunkter på inriktning av utbildning, forskning och utveckling. Forskningsresurser Av propositionen framgår vidare att vissa forskningsresurser från Försvarets forskningsanstalt bör överföras till högskolan. Det är kommitténs uppgift att föreslå hur stora resurser som bör överföras till högskolan, när de skall överföras och slutligen, i vilken form de skall överföras. I detta avseende kan skilda lösningar förekomma inom olika ämnesområden, alltifrån fasta forskningsresurser till köp av tjänster på uppdragsbasis. Kommittén bör även söka klarlägga vilka forskningsresurser i övrigt som bör utnyttjas i högskolans verksamhet. Vad kommittén kommer fram till bör återspeglas i skolans organisation, t.ex. vad gäller uppbyggnad av institutioner inom olika ämnesområden. Lokalisering Kommittén skall i sitt arbete förutsätta, att de delar av högskolans verksamhet som för närvarande finns i Östersund och Karlstad, vid ingången i den nya organisationen bibehåller sin nuvarande lokalisering. Ekonomiska förutsättningar I princip bör högskolan fr.o.m. budgetåret 1995/96 bedriva sin framtida verksamhet med avgiftsfinansiering. Undantag från denna princip kan övervägas, t.ex. när det gäller militärhistorisk och viss annan forskning. Kommittén skall lämna förslag i dessa frågor. Av budgetpropositionen (avsnitt 4.4) framgår vilka ekonomiska resurser som regeringen föreslår för högskolans verksamhet avseende budgetåret 1994/95. Dessa ekonomiska resurser har beräknats med utgångspunkt i de båda anslagsframställningar som inkommit från de nuvarande skolorna Militärhögskolan och Försvarets förvaltningshögskola. Organisationskommittén har att ta ställning till vilka förutsättningar detta ger för högskolans verksamhet och hur de ekonomiska relationerna till bl.a. Försvarsmakten skall regleras under budgetåret. Samverkan med Försvarsmakten Som inledningsvis framhållits är Försvarsmakten högskolans viktigaste uppdragsgivare och utbildningen av yrkesofficerare dess viktigaste uppgift. Detta innebär i första hand utbildning på bataljonschefsnivå och högre nivå för krigsuppgifter men även erforderlig chefsutbildning som betingas av grundorganisationens krav. Remissinstanserna har i viss utsträckning uppehållit sig vid behovet av påverkan från Försvarsmakten på högskolans verksamhet. Denna påverkan får dock inte drivas så långt att Militärhögskolans ställning som en fri högskola ifrågasätts. Regeringens förslag att lägga högskolan utanför Försvarsmakten skall ses mot denna bakgrund. Organisationskommittén skall utforma förslag till lämpliga former för påverkan och uppdragsstyrning mellan de båda myndigheterna Militärhögskolan och Försvarsmakten. Häri innefattas även behovet av att högskolans kompetens inom vissa ämnes- och metodikområden, t.ex. ledarskap och distansutbildning, utnyttjas vid Försvarsmaktens skolor. Kontakterna mellan Militärhögskolan och olika taktiska centra och skolor inom Försvarsmakten bör regleras. Slutligen bör förslag lämnas beträffande Militärhögskolans ställning och uppgifter under höjd beredskap. Samverkan med universitet och högskolor En väsentlig del av högskolans verksamhet kommer att bestå av samverkan med universitet och högskolor. Denna samverkan omfattar organisations- och metodikfrågor, forskning och utbildning och syftar till att säkerställa mångfald och kvalitet i dessa avseenden. Inledningsvis och under överskådlig framtid torde det finnas ett behov av att det högre civila utbildningsväsendet stöder högskolan beträffande tillgången till lärare, handledare och forskningsresurser i vissa ämnen samt beträffande inrättandet av professurer och vad gäller examinationsfrågor. Formerna för ett sådant stöd skall fastläggas av organisationskommittén. Kommittén skall också säkerställa den viktiga samverkan med Försvarshögskolan. Detta innebär bl.a. att utforma Militärhögskolans resurser så att stöd beträffande forskning m.m. kan lämnas till Försvarshögskolan. Kommittén skall i dessa avseenden samverka med Försvarshögskolan. Dimensionering Avslutningsvis skall kommittén analysera högskolans resursbehov och framtida dimensionering med hänsyn till dess verksamhetsformer och lämna nödvändiga förslag. Förslag som innebär ökat resursbehov skall innehålla förslag till finansiering. Genomförande Organisationskommitténs arbete skall vara avslutat den 30 juni 1994. Mot bakgrund av kommitténs arbete med högskolans målsättning, verksamhets- former och organisation skall kommittén lämna underlag till regeringen för bestämmelser i regleringsbrev och i högskolans instruktion. I anslutning till detta bör förslag lämnas om vilka delar av högskoleförord- ningen som bör gälla för verksamheten. Förslag i dessa delar skall redovisas till regeringen senast den 2 maj 1994. Organisationskommittén skall fram till dess att myndigheten har inrättats i dess ställe besluta i frågor som rör verksamheten vid den nya högskolan. Sådana beslut fattas efter hörande av de nuvarande myndigheterna Militärhögskolan och Försvarets förvaltningshögskola samt, i den utsträckning besluten har beröring med verksamheten vid Försvarets forskningsanstalt, denna myndighet. Organisationskommittén skall informera berörda personalorganisationer om sitt arbete och bereda dem tillfälle att föra fram synpunkter. Organisationskommittén skall samråda med Myndigheten för avveckling av vissa verksamheter inom totalförsvaret. För Kommittén gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5), angående EG-aspekten i utredningsverksamhet (dir. 1988:43) samt om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).