Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Organisationskommitté för nya Militärhögskolan, Dir. 1994:7
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1994-03-17
Dir. 1994:7
Beslut vid regeringssammanträde 17 mars 1994
Sammanfattning av uppdraget
Riksdagen beslutade den 16 mars 1994 (bet. 1993/94:FöU8, rskr.
1993/94:175) med anledning av regeringens förslag i 1994 års
budgetproposition (prop. 1993/94:100, bil.5) att inrätta en ny
myndighet, Militärhögskolan, den 1 juli 1994. De nuvarande högskolorna
Militärhögskolan och Försvarets förvaltningsskola läggs samtidigt ned
den 30 juni 1994.
En organisationskommitté skall tillkallas för att lämna förslag till
verksamhetsformer och organisation för den nya myndigheten
Militärhögskolan.
Organisationskommittén skall lämna förslag i fråga om
- övergripande mål och verksamhetsformer för högskolan
- högskolans organisation i stort
- instruktion m.m.för högskolan
- principer för sammansättning och uppgifter för en styrelse
- hur stora forskningsresurser från Försvarets forskningsanstalt som bör
överföras till högskolan, i vilken form de skall föras över och lämpliga
tidpunkter för detta
- lämpliga samverkansformer med Försvarsmakten bl.a. för att säkerställa
dess möjlighet att ställa uppdrag beträffande den militära utbildningen
vid högskolan
- lämpliga samverkansformer med universitet och högskolor bl.a. vad
gäller examinationsfrågor och inrättande av professurer.
Kommittén skall också granska de ekonomiska förutsättningarna för
högskolans verksamhet under budgetåret 1994/95.
Kommittén skall, intill dess att den nya myndigheten bildats, i dess
ställe besluta i sådana ärenden som rör myndighetens verksamhet.
Bakgrund
Utredningen om lednings- och myndighetsorganisationen för försvaret
(LEMO) lämnade i maj 1993 delbetänkandet Försvarets högskolor (SOU
1993:42) till regeringen. Utredningen föreslog att den verksamhet som
bedrivs vid de tre myndigheterna Militärhögskolan, Försvarets
förvaltningshögskola och Försvarshögskolan fr.o.m. den 1 juli 1994
skulle bedrivas av en ny myndighet utanför Försvarsmakten men inom
Försvarsdepartementets ansvarsområde. Den sålunda bildade högskolan
borde vidare, enligt utredningen, ges väsentlig forskningsanknytning.
Enligt förslaget skulle samtidigt de tre nuvarande högskolorna läggas
ned.
Regeringen har i 1994 års budgetproposition (1993/94:100 bil 5, avsnitt
2.6) föreslagit att det den 1 juli 1994 skall inrättas en ny myndighet,
Militärhögskolan och att samtidigt de nuvarande skolorna
Militärhögskolan och Försvarets förvaltningshögskola skall läggas ned.
Denna högskola bör -enligt regeringens förslag - ges
forskningsanknytning genom att vissa resurser från Försvarets
forskningsanstalt överförs till skolan.
Regeringen föreslog vidare i propositionen att högskolan organiseras med
styrelse, skolchef eller rektor, institutioner samt enheter för
kursverksamhet.
Ledning, centraladministration och huvuddelen av skolans verksamhet bör
enligt propositionen lokaliseras till Stockholm. Omfattningen av
verksamheten i Östersund och Karlstad bör prövas i annat sammanhang.
Militärhögskolans huvuduppgift blir - enligt vad som anges i
propositionen - att genom utbildning och forskning stödja
Försvarsmaktens personella kompetensuppbyggnad av såväl militär som
civil personal.
I propositionen framhålls att Militärhögskolans resurser även bör kunna
utnyttjas för motsvarande ändamål för myndigheter med anknytning till
totalförsvaret och för samhället i övrigt.
Den vidare utformningen av den nya myndigheten Militärhögskolan bör,
enligt propositionen, uppdras åt en organisationskommitté, som enligt
regeringens närmare direktiv utarbetar verksamhetsformer och
organisation.
I organisationskommitténs uppgifter bör ingå att lämna förslag till
vilka resurser från Försvarets forskningsanstalt som bör överföras till
den nya högskolan.
Organisationskommittén bör vidare lämna förslag till principer för
vidare samverkan med universitet och högskolor.
Riksdagen beslutade den 16 mars 1994 i enlighet med regeringens förslag.
Uppdrag
En organisationskommitté tillkallas med uppgift att vidta de åtgärder,
respektive lämna förslag till regeringen om sådana åtgärder som behövs
för att den nya högskolan skall kunna organiseras den 1 juli 1994.
Ledamöterna i kommittén bör ha erfarenheter från bl.a. Militärhögskolan,
Försvarets förvaltningshögskola, Försvarets forskningsanstalt, försvarsmakten
resp. det högre civila utbildningsväsendet.
Målsättning och verksamhetsformer
Organisationskommittén bör inledningsvis ange högskolans mål vad gäller
utbildning och forskning. Den kompetensgivande utbildningen för yrkes-
officerare är den mest väsentliga uppgiften för högskolan.
Organiserandet av den nya myndigheten är ett betydelsefullt led i
strävan att höja kvaliteten på denna utbildning bl.a. genom en tydligare
koppling till den akademiska utbildningen i stort. Forskningsresurser
skall därför knytas till utbildningen, och möjligheter finnas för ett
begränsat antal särskilt lämpliga yrkesofficerare att, inom för ramen
för sitt yrke, bedriva forskning inom ämnesområden som är väsentliga för
det militära försvaret. I denna del av uppgiften ingår även att ta
ställning till vilken forskning som högskolan bör bedriva.
I den förut nämnda propositionen anges även översiktligt Militärhögskolans
utbildningsuppgifter i andra avseenden än vad som direkt
behandlats i det föregående. Utbildning av civil personal inom
Försvarsmakten och vid myndigheter som bedriver verksamhet inom
totalförsvaret skall således vara delar av högskolans verksamhet. Även
studerande från andra delar av samhället bör kunna anlita högskolan.
Organisationskommittén skall ange omfattningen och formerna för dessa
utbildningsinsatser.
Av propositionen framgår regeringens inriktning i fråga om högskolans
organisation. Det är kommitténs uppgift att utforma organisationen, både
vad gäller innehåll och genomförande och att genom tidiga beslut
säkerställa detta.
Styrelse m.m.
Organisationskommittén bör närmare överväga hur sammansättning, befogenheter
och verksamhetsformer för en styrelse för Militärhögskolan bör
vara.
Kommittén bör i detta sammanhang även överväga behovet av ett eller
flera till högskolan knutna råd, som kan bidra med synpunkter på
inriktning av utbildning, forskning och utveckling.
Forskningsresurser
Av propositionen framgår vidare att vissa forskningsresurser från
Försvarets forskningsanstalt bör överföras till högskolan. Det är
kommitténs uppgift att föreslå hur stora resurser som bör överföras till
högskolan, när de skall överföras och slutligen, i vilken form de skall
överföras. I detta avseende kan skilda lösningar förekomma inom olika
ämnesområden, alltifrån fasta forskningsresurser till köp av tjänster på
uppdragsbasis.
Kommittén bör även söka klarlägga vilka forskningsresurser i övrigt som
bör utnyttjas i högskolans verksamhet. Vad kommittén kommer fram till
bör återspeglas i skolans organisation, t.ex. vad gäller uppbyggnad av
institutioner inom olika ämnesområden.
Lokalisering
Kommittén skall i sitt arbete förutsätta, att de delar av högskolans
verksamhet som för närvarande finns i Östersund och Karlstad, vid
ingången i den nya organisationen bibehåller sin nuvarande lokalisering.
Ekonomiska förutsättningar
I princip bör högskolan fr.o.m. budgetåret 1995/96 bedriva sin framtida
verksamhet med avgiftsfinansiering. Undantag från denna princip kan
övervägas, t.ex. när det gäller militärhistorisk och viss annan
forskning. Kommittén skall lämna förslag i dessa frågor.
Av budgetpropositionen (avsnitt 4.4) framgår vilka ekonomiska resurser
som regeringen föreslår för högskolans verksamhet avseende budgetåret
1994/95. Dessa ekonomiska resurser har beräknats med utgångspunkt i de
båda anslagsframställningar som inkommit från de nuvarande skolorna
Militärhögskolan och Försvarets förvaltningshögskola.
Organisationskommittén har att ta ställning till vilka förutsättningar
detta ger för högskolans verksamhet och hur de ekonomiska relationerna
till bl.a. Försvarsmakten skall regleras under budgetåret.
Samverkan med Försvarsmakten
Som inledningsvis framhållits är Försvarsmakten högskolans viktigaste
uppdragsgivare och utbildningen av yrkesofficerare dess viktigaste
uppgift. Detta innebär i första hand utbildning på bataljonschefsnivå
och högre nivå för krigsuppgifter men även erforderlig chefsutbildning
som betingas av grundorganisationens krav. Remissinstanserna har i viss
utsträckning uppehållit sig vid behovet av påverkan från Försvarsmakten
på högskolans verksamhet. Denna påverkan får dock inte drivas så långt
att Militärhögskolans ställning som en fri högskola ifrågasätts.
Regeringens förslag att lägga högskolan utanför Försvarsmakten skall ses
mot denna bakgrund.
Organisationskommittén skall utforma förslag till lämpliga former för
påverkan och uppdragsstyrning mellan de båda myndigheterna Militärhögskolan
och Försvarsmakten. Häri innefattas även behovet av att
högskolans kompetens inom vissa ämnes- och metodikområden, t.ex.
ledarskap och distansutbildning, utnyttjas vid Försvarsmaktens skolor.
Kontakterna mellan Militärhögskolan och olika taktiska centra och skolor
inom Försvarsmakten bör regleras.
Slutligen bör förslag lämnas beträffande Militärhögskolans ställning och
uppgifter under höjd beredskap.
Samverkan med universitet och högskolor
En väsentlig del av högskolans verksamhet kommer att bestå av samverkan
med universitet och högskolor. Denna samverkan omfattar organisations-
och metodikfrågor, forskning och utbildning och syftar till att
säkerställa mångfald och kvalitet i dessa avseenden.
Inledningsvis och under överskådlig framtid torde det finnas ett behov
av att det högre civila utbildningsväsendet stöder högskolan beträffande
tillgången till lärare, handledare och forskningsresurser i vissa ämnen
samt beträffande inrättandet av professurer och vad gäller
examinationsfrågor. Formerna för ett sådant stöd skall fastläggas av
organisationskommittén.
Kommittén skall också säkerställa den viktiga samverkan med
Försvarshögskolan.
Detta innebär bl.a. att utforma Militärhögskolans resurser så
att stöd beträffande forskning m.m. kan lämnas till Försvarshögskolan.
Kommittén skall i dessa avseenden samverka med Försvarshögskolan.
Dimensionering
Avslutningsvis skall kommittén analysera högskolans resursbehov och
framtida dimensionering med hänsyn till dess verksamhetsformer och lämna
nödvändiga förslag. Förslag som innebär ökat resursbehov skall innehålla
förslag till finansiering.
Genomförande
Organisationskommitténs arbete skall vara avslutat den 30 juni 1994.
Mot bakgrund av kommitténs arbete med högskolans målsättning, verksamhets-
former och organisation skall kommittén lämna underlag till regeringen för
bestämmelser i regleringsbrev och i högskolans instruktion. I
anslutning till detta bör förslag lämnas om vilka delar av högskoleförord-
ningen som bör gälla för verksamheten. Förslag i dessa delar skall
redovisas till regeringen senast den 2 maj 1994.
Organisationskommittén skall fram till dess att myndigheten har
inrättats i dess ställe besluta i frågor som rör verksamheten vid den
nya högskolan. Sådana beslut fattas efter hörande av de nuvarande
myndigheterna Militärhögskolan och Försvarets förvaltningshögskola samt,
i den utsträckning besluten har beröring med verksamheten vid Försvarets
forskningsanstalt, denna myndighet.
Organisationskommittén skall informera berörda personalorganisationer om
sitt arbete och bereda dem tillfälle att föra fram synpunkter.
Organisationskommittén skall samråda med Myndigheten för avveckling av
vissa verksamheter inom totalförsvaret.
För Kommittén gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5),
angående EG-aspekten i utredningsverksamhet (dir. 1988:43) samt om att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).