Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppdrag angående flygplatskapacitet i Stockholmsregionen, Dir. 1994:69
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1994-06-30
Dir. 1994:69
Beslut vid regeringssammanträde den 30 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté skall tillkallas med uppgift att analysera behoven av
flygplatskapaciteten i Stockholmsregionen och ge förslag till åtgärder
för att tillförsäkra denna kapacitet långsiktigt.
Bakgrund
Den 30 december 1946 träffades ett avtal mellan staten och Stockholms
stad om bl.a. upplåtelse av Bromma flygplats. Genom avtalet uppläts
rätten att nyttja området Bromma flygplats till staten för att användas
som av staten förvaltad allmän flygplats under 50 år, räknat från den 1
januari 1947. Tidigare denna dag har regeringen godkänt ett avtal som
träffats mellan staten och Stockholms kommun i mars 1994 om förlängning
av 1946 års avtal såvitt avser Bromma flygplats på vissa villkor under
högst 15 år, räknat från och med den 1 januari 1997. Det nya avtalet
innebär således att Bromma flygplats kan användas för flygändamål som
längst fram till den 1 januari 2012.
För närvarande prövar Koncessionsnämnden för miljöskydd villkoren för
verksamheten vid Bromma flygplats. Ansökan om sådan prövning lämnades in
av Luftfartsverket den 24 juni 1993 och omfattar dels omprövning av
gällande gränser för buller från flygplatsen, dels en prövning av utsläpp
till luft, mark och vatten för flygplatsens del. Koncessionsnämnden har
uppgett att beslut i ärendet kan förväntas under våren 1995.
Regeringen beslöt den 29 april 1992 att avreglera den inrikes luftfarten
i Sverige fr.o.m. den 1 juli 1992. Delvis som en följd av detta beslut
kom Bromma flygplats att åter börja utnyttjas för regelbunden
linjetrafik i mer betydande utsträckning. Den 19 november 1992 beslöt
regeringen om vissa principer för tilldelning av tillgänglig kapacitet
för linjetrafik på Bromma flygplats inom ramen för gällande koncessions-
villkor för buller från flygplatsen. Principerna innebär sammanfattningsvis
att utrikestrafik, chartertrafik och trafik med
flygplantyper som endast marginellt kan klara Brommas bullervillkor
hänvisas till Arlanda flygplats.
Enligt tidigare gällande riktlinjer för flygplatsdrift var flygplatser
med enbart inrikes sekundärtrafik samt affärs- och privatflyg inte en
angelägenhet för staten och Luftfartsverket, utan föll under det
regionala och kommunala ansvarsområdet. Regeringen berörde i
budgetpropositionen år 1994 (prop. 1993/94:100 bil. 7, bet.
1993/94:TU15, rskr. 1993/94:159) frågor om statens ansvar för
flygplatsnätet. Regeringen konstaterade därvid att avregleringen av
reguljärflyget kommit att på flera sätt förändra situationen, bl.a. hade
Bromma flygplats på nytt fått en roll inom inrikestrafiken. Det statliga
intresset inom luftfartens infrastruktur borde enligt regeringen fokuseras
mot en helhetssyn på trafikförsörjningen i landets olika delar.
Flygplatsernas roll och betydelse kan därmed variera över landet och
över tiden, oavsett huvudmannaskap, bl.a. beroende på statens insatser
och investeringar inom andra transportslag, men också beroende på
marknadsförutsättningarna. Därmed bortföll enligt regeringen behovet av att
i förväg definiera ett särskilt "primär-" eller "stomnät" för flygplatser.
Regeringens överväganden i denna del berör flygplatser med
linjetrafik och innebär således inte någon förändring av ansvarsområdet
beträffande flygplatser för andra typer av flyg.
Uppdraget
Bromma flygplats representerar för närvarande en viktig resurs i flygets
infrastruktur. Under år 1993 hade Bromma flygplats således nära 500 000
passagerare och drygt 70 000 flygrörelser totalt, vilket gör den till en
av landets mest utnyttjade. Bromma utgör för närvarande Stockholms
flygplats för den typ av flygtrafik, bl.a. affärs- och privatflyg, som
av bl.a. operativa skäl inte är lämpliga att lokalisera till Arlanda
flygplats.
Brommas speciella begränsningar lokaliserings- och miljömässigt är
samtidigt väl kända och har redan tidigare motiverat en rad
inskränkningar i flygplatsens utnyttjande m.m. Genom det nu träffade
avtalet om förlängning av markupplåtelsen för Bromma flygplats har
förutsättningar skapats för att bibehålla den flygplatskapacitet som
Bromma representerar efter det hittillsvarande markupplåtelseavtalets
slut år 1997. Emellertid löper det nya avtalet fram till år 2012 om inte
annan lösning på flygplatsfrågan kunnat uppnås dessförinnan. Genom
avtalet förbinder sig vidare staten att begränsa antalet rörelser med
flygplan som har en maximal startvikt som överstiger 12 ton till 15 500
per år. Som nämnts pågår också en koncessionsprövning av flygplatsen som
kommer att föreskriva ytterligare villkor för verksamheten. Denna prövning
kan följaktligen innebära ytterligare inskränkningar i flygverksamheten.
Mot denna bakgrund är det enligt regeringens mening nödvändigt att
analysera de behov av flygplatskapacitet som finns i Stockholmsregionen
i dag och vilka behov som kan förväntas på längre sikt. Ett förslag bör
presenteras om hur dessa behov kan tillgodoses med hänsyn tagen till
skärpta krav avseende miljö och säkerhet. Hänsyn bör därvid tas dels
till de befintliga flygplatserna i regionen i vid mening, men också
möjligheterna att finna nya lösningar på behovet av flygplatskapacitet.
En kommitté bör utreda förutsättningarna för - och om den finner det
lämpligt lägga förslag om - en långsiktig lösning av flygplatsfrågan som
innebär att flygverksamheten på Bromma kan upphöra före avtalstidens
utgång.
Kommitténs arbete bör ske i samverkan med berörda myndigheter, kommuner
och regionala organ, och skall vara avslutat den 1 januari 1996.
Kommittén skall beakta vad som sägs i direktiv till kommittéer och
särskilda utredare angående beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43) och om att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt i direktiv till
samtliga kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23).