Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av bestämmelserna om kapitalförlust och organisationskostnader, Dir. 1994:64
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1994-06-30
Dir. 1994:64
Beslut vid regeringssammanträde den 30 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över kapitalförlustbegreppet.
Nuvarande bestämmelser innebär i princip ett avdragsförbud för kapital-
förluster. Avdragsförbudet framstår många gånger som orättvist och svår-
förklarligt. Det gäller särskilt i fråga om förluster på grund av brott.
Syftet är att utreda om nuvarande bestämmelser lämpligen kan ändras och
avdragsrätten utvidgas.
Utredaren skall vidare se över bestämmelserna om avdrag för s.k.
organisationskostnader och andra utgifter som har att göra med förvärv,
utvidgning eller förbättring av en förvärvskälla. Dessa bestämmelser bör
anpassas till dagens förutsättningar att driva näringsverksamhet. Vidare
bör förutsättningarna för avdrag för olika typer av
organisationskostnader bli mer likformiga än vad som nu är fallet.
Utredarens arbete skall vara avslutat före utgången av år 1995.
Bakgrund och framförd kritik
Inledning
Utredningsuppdraget avser grundläggande principer för inkomstbeskattningen
och framför allt för företagsbeskattningen. Trots att avdragsförbuden för
kapitalförlust samt för förvärv, förbättring och utvidgning av
en förvärvskälla är äldre än kommunalskattelagen (1928:370), KL uppkommer
alltjämt i den praktiska tillämpningen frågor om vad dessa principer
innebär och var gränserna går för avdrag. Detta är en naturlig följd av
förändringar inom näringslivet och samhället i stort men också en
konsekvens av utvecklingen på skatteområdet. Sedan KL:s tillkomst har
stora förändringar skett på centrala områden inom inkomstbeskattningen.
Förändringarna har ofta tagit sikte på olika delfrågor och det har inte
alla gånger varit möjligt att överblicka samspelet med de grundläggande
bestämmelserna. Även om vissa reformer varit mycket omfattande har
flertalet av de aktuella principerna endast förändrats mer marginellt.
Det behövs därför en bred analys av detta område för att utröna behovet
av och möjligheterna till att anpassa bestämmelserna till dagens
ekonomiska verklighet.
Kapitalförlustbegreppet m.m.
En grundläggande princip är att en kapitalförlust är avdragsgill endast
under vissa speciella förutsättningar. Till kapitalförlust räknas
förlust som inte har samband med någon förvärvskälla samt förlust som
visserligen har ett sådant samband men inte kan anses normal för
förvärvskällan i fråga.
Avdrag får inte heller göras för förvärv av en förvärvskälla eller för
att utvidga eller förbättra den. Å andra sidan beaktas kapitalförluster
och utgifter som har att göra med förvärv av förvärvskällan vid
reavinstbeskattningen.
Det finns ett samband mellan kapitalförlustbegreppet och frågan om
förvärv etc. av en förvärvskälla. Kapitalförlust kan definieras som en
förlust som drabbar förvärvskällan som sådan. Motsatsen kan sägas vara
förvärv, utvidgning eller förbättring av förvärvskällan. Vid den löpande
beskattningen får avdrag alltså varken göras för förlust av eller för
förvärv etc. av en förvärvskälla.
Ursprungligen definierades driftförlust som ett uteblivande av en intäkt
som normalt borde inflyta i rörelsen. Intäktens uteblivande skulle vara
av sådan beskaffenhet att det i förvärvsverksamheten kunde räknas med
eventuellt uppkommande förlust i stället för vinst samt att förlusten
alltså ingick som ett led i förvärvsverksamheten.
Som kapitalförlust definierades en förlust som föranleddes av en oberoende
av rörelsen uppkommen skada. Hit räknades en förlust som den
skattskyldige hade lidit vid sidan av vad som normalt ingick som ett led
i förvärvsverksamheten.
I samband med att rörelsebeskattning infördes vid avyttring av inventarier
m.m. inskränktes kapitalförlustbegreppet i fråga om andra anläggningstill-
gångar än fastigheter.
År 1965 infördes avdragsrätt för ackordsförlust om ackordet hade sin
grund i intressegemenskap mellan borgenär och gäldenär.
Ytterligare inskränkningar av kapitalförlustbegreppet gjordes år 1981
(prop. 1980/81:68, bet. 1980/81:SkU25, SFS 1981:295). Skador på byggnader
eller markanläggningar och resultatlösa utgifter för projektering
av byggnader hänfördes i fortsättningen inte till kapitalförlust. Inte
heller skada, förstörelse eller förlust räknas som kapitalförlust i den
mån köpeskilling vid en försäljning hade utgjort skattepliktig intäkt i
förvärvskällan.
Förlust på lånefordringar, aktier eller liknande tillgångar blev
avdragsgilla om innehavet betingades av näringsverksamheten. Efter
skattereformen år 1990 är en reaförlust i princip fullt ut avdragsgill i
näringsverksamheten om en motsvarande vinst beskattas i verksamheten.
Gällande bestämmelser finns efter skattereformen i 20 § KL och punkt 5
av anvisningarna till 20 § KL.
Frågor om en förlust skall anses som en avdragsgill driftförlust eller
som en inte avdragsgill kapitalförlust uppkommer relativt ofta. En fråga
som tilldragit sig särskild uppmärksamhet är avdragsrätten vid skada på
grund av brott. Det har framför allt gällt fall där näringsidkare blivit
bestulna på kontanta medel men vägrats avdrag eftersom förlusten bedömts
som en kapitalförlust.
Ett aktuellt avgörande gällde stöld av tre dagskassor vid ett inbrott i
en livsmedelsbutik. Genom dom den 29 mars 1994 vägrade Regeringsrätten
avdrag för förlusten med hänsyn till att den var att anse som en
kapitalförlust och inte som en avdragsgill driftförlust. Hade inbrottet
avsett varor i stället för pengar hade avdrag medgetts. Sådana fall har
lett till berättigad uppmärksamhet. Avsaknaden av avdragsrätt upplevs
som orättvis och stridande mot våra rättsprinciper. Under årens lopp har
flera riksdagsmotioner väckts i ämnet och Skatteutskottet har inte varit
främmande för att nuvarande regler kan behöva omprövas (bet. 1992/93:
SkU21).
Organisationskostnader
Begreppet organisationskostnader har inte någon enhetlig innebörd. Det
kan vara fråga om utgifter i samband med att ett företag bildas,
utgifter för omorganisation av ett företags förvaltning, drift eller
struktur, utgifter för förvärv av ett annat företag, utgifter vid
fusion, flyttkostnader, utgifter i samband med emission eller
börsintroduktion eller andra utgifter för anskaffning av företagets
kapital. Åtgärderna har betydelse för verksamheten under ett flertal år
och det finns likheter med anskaffning av anläggningstillgångar. Många
organisationskostnader kan anses falla in under det större området som
avser förvärv, utvidgning eller förbättring av en förvärvskälla.
Vissa organisationskostnader är avdragsgilla, t.ex. utgifter för planeringen
av driften inom en verksamhet. Andra organisationskostnader,
som rör förvaltningen av bolagskapitalet (ibland kallade förvaltnings-
kostnader), är inte avdragsgilla.
En form av organisationskostnader är kostnader för anskaffning av ett
aktiebolags kapital. Enligt lagen (1970:599) om avdrag vid inkomsttaxeringen
för avgifter till Värdepapperscentralen VPC AB (VPC) medges
avdrag för avgifter som betalas till VPC. Genom lagen möjliggörs avdrag
för vissa utgifter som inte avser intäkternas förvärvande eller
bibehållande.
Redan år 1949 föreslogs att avdragsrätt skulle införas för organisations-
kostnader i samband med att förändringar gjordes när det gällde
avdrag för goodwill m.m. (SOU 1949:9). Förslaget om organisationskostnader
ledde dock inte till lagstiftning.
När det gäller avdragsförbudet vid förvärv, utvidgning eller förbättring
av förvärvskälla samt frågorna om organisationskostnader har kritik
riktats mot nuvarande bestämmelser och praxis (se t.ex. Skattenytt 1986
s. 479 f. och Svensk Skattetidning 1992 s. 173 f.).
I praktiken är det svårt att skilja mellan de fall då en kostnad för
omorganisation av ett företag eller en annan åtgärd av organisatorisk
natur är en driftkostnad i en förvärvskälla och när så inte är fallet.
Kostnaden för en åtgärd kan syfta till att öka lönsamheten i en
befintlig förvärvskälla samtidigt som en ny förvärvskälla införlivas.
Det finns situationer där olika åtgärder (t.ex. inkråmsförvärv i stället
för aktieförvärv) kan ha samma syfte men där skattereglerna föranleder
att utgifterna bedöms olika.
I många fall är det knappast möjligt att skilja mellan driftkostnader
och utgifter för utvidgning etc. av en förvärvskälla när arbetet utförs
av företagets egen personal.
Kostnader i samband med förhandlingar m.m. om aktieförvärv är inte
avdragsgilla om ett förvärv kommer till stånd, men avdragsgilla om inget
förvärv sker. Det är svårt att dra gränserna och det framstår inte
alltid som relevant att utgå från förvärvskällan.
Ett exempel som visar svårigheterna att avgöra om utgifter har att göra
med förvärv av en förvärvskälla eller om det är fråga om utgifter i
förvärvskällan är ett aktuellt regeringsrättsavgörande där avdrag medgavs
för advokat- och skiljemannakostnader vid en tolkningstvist som rörde en
klausul i ett köpeavtal av ett företag (RÅ 1994 ref. 18). Eftersom
tvisten hade uppkommit först efter köpet och inte ansågs ha ett direkt
samband med aktieförvärvet samt att någon återgång av köpet inte varit
aktuell ansågs utgifterna som driftkostnader.
När det gäller avdrag för avgifter till VPC var det enligt förarbetena
önskvärt att alla avgifter i sin helhet blev avdragsgilla. För att
undvika tveksamhet reglerades avdragsfrågan i den särskilda lagen.
Samtidigt underströks att den skattemässiga behandlingen av kostnader
för nyemissioner m.m. utanför den förenklade aktiehanteringen skulle
lösas i ett annat sammanhang. Den frågan borde enligt departmentschefen
utredas särskilt (prop. 1970:99 s. 79). Någon sådan utredning har
emellertid aldrig kommit till stånd.
Genom den särskilda avdragsrätten för avgifter till VPC medges avdrag
för organisationskostnader som inte är avdragsgilla om arbetet utförs av
någon annan än VPC eller en underleverantör till VPC.
Vad som antyds är att såväl frågan om avdragsrätten för organisationskost-
nader som avdragsförbudet för kostnader för utvidgning eller
förbättring av en förvärvskälla i takt med utvecklingen på skatteområdet
och i övrigt tenderar att bli formell när grundvalarna för principerna
har ändrats. En tänkbar möjlighet är att generellt utvidga avdragsrätten
för organisationskostnader.
En annan frågeställning gäller hur det genom 1990 och 1993 års skatte-
reformer ändrade förvärvskällebegreppet påverkar avdragsrätten för
organisationskostnader.
Ytterligare en fråga som har relevans i sammanhanget gäller avdragsrätt
för lantmäterikostnader vid den löpande inkomstbeskattningen. Enligt
praxis anses lantmäterikostnader som regel inte som driftkostnad i
näringsverksamheten. Med undantag för skogsavdrag vid rationaliserings-
förvärv beaktas sådana utgifter först vid en avyttring av fastigheten.
Frågan om avdrag för lantmäterikostnader har varit uppe i andra
sammanhang (jfr bl.a. prop. 1978/79:204 och SOU 1990:9). Argumenten för
avdragsrätt är att fastighetsregleringar och andra åtgärder inte alltid
resulterar i en utvidgning av förvärvskällan. I många fall är syftet i
stället att effektivisera driften eller att reducera kostnaderna. En
invändning mot avdragsrätt har varit att strukturrationaliseringar inte
bara behöver innebära smärre ägojämkningar utan också kan avse så stora
förändringar att kostnaderna har karaktär av förvärv av en fastighet.
Utredningsuppdraget
Kapitalförlustbegreppet
Avgörande för avdragsrätten för en förlust är om förlusten kan anses
normal för verksamheten eller inte. Bedömningarna i de enskilda fallen
grundas på situationen och verksamhetens art. I de fall avdrag vägras är
motivet alltså att förlusten anses som en kapitalförlust.
Som redan nämnts kan avdragsförbudet många gånger framstå som orättvist
och svårförklarigt. Det gäller särskilt vid förlust på grund av brott.
En utvidgning av avdragsrätten framstår emellertid inte som
invändningsfri, inte ens vid förluster genom brott. En invändning gäller
risken för missbruk eller andra slag av inte önskvärda beteendeförändringar.
Riskerna för sådana effekter kräver en allsidig belysning.
Därvid kan även försäkringspolitiska aspekter komma in.
En utvidgad avdragsrätt kan med hänsyn till det anförda behöva omgärdas
av restriktioner, t.ex. genom särskilda beviskrav och i form av
kvalitativa begränsningar.
Utredaren skall analysera förutsättningarna för och belysa konsekvenserna
av en utvidgning av avdragsrätten samt även ta ställning till
lämpligheten av en sådan åtgärd. Oavsett vilket ställningstagande utredaren
kommer fram till bör en teknisk lösning till en utvidgning av avdragsrätten
presenteras.
Frågor om förvärvskällor
Avgörande för den löpande avdragsrätten i en förvärvskälla är att det är
fråga om en utgift för intäkternas förvärvande och bibehållande. Avdrag
medges inte för kostnader för förvärvskällans förvärvande och inte
heller för dess utvidgning eller förbättring.
Sedan dessa principer lagts fast har stora förändringar skett i skattelag-
stiftningen. Evig reavinstbeskattning har införts och skillnaderna
i beskattning av reavinster och andra inkomster i näringsverksamhet har
även i övrigt minskat. Som nämnts har kapitalförlustbegreppet inskränkts
och förluster som tidigare inte varit avdragsgilla får numera många
gånger dras av i näringsverksamheten. Förbudet mot avdrag för kostnader
för förvärv eller utvidgning av förvärvskällan har genom senare
lagstiftning förlorat mycket av sin betydelse, bl.a. i fråga om behandlingen
av byggnader och inventarier samt utgifter för forsknings- och
utvecklingsarbete (jfr dissidenterna i RÅ 1992 ref. 55). Nyligen har
ytterligare förändringar skett på företagsbeskattningens område som
motiverar en översyn av frågorna kring förvärvskällebegreppet. Efter
1990 års skattereform hänförs skilda verksamheter i aktiebolag eller
ekonomiska föreningar m.fl. till ett inkomstslag och till en och samma
förvärvskälla. Genom 1993 års reformering av beskattningen av enskilda
näringsidkare utgör skilda verksamheter även för en fysisk person som
regel en förvärvskälla. Någon studie har inte ägt rum i vad mån dessa
förändringar påverkat eller bör påverka frågan om avdragsrätt vid
förvärv m.m. av en förvärvskälla.
Även på ett annat plan bör förvärvskällefrågan belysas. Förvärvskälle-
begreppet är gammalt och grundläggande inom inkomstbeskattningen. Det
speglar - om än inte ett statiskt - ett samhälle som genomgår långsamma
förändringar. Samhället ser i dag annorlunda ut och anpassningstakten
till förändringar är hög, inte minst i de mindre och medelstora
företagen. Under låt oss säga en period av tjugo år kan ett företag ha
ändrat inriktning flera gånger och genomgått omfattande förändringar.
Villkoren är väsentligt annorlunda i dag jämfört med de förhållanden som
rådde när reglerna infördes. I många fall ställs krav på snabba
anpassningar. En fråga är därför i vad mån avdragsförbudet för kostnader
för bl.a. utvidgning eller förbättring av en förvärvskälla fortfarande
har relevans och vilka förändringar som kan anses erforderliga.
Organisationskostnader
Omstrukturering av företag förekommer i stor utsträckning som ett led i
att höja effektiviteten och öka konkurrenskraften. Den ökande
internationaliseringen av ekonomin leder till att företagen alltmer söker sig
utomlands samtidigt som utländska företag ökar sitt intresse för den
svenska marknaden. Det är naturligtvis angeläget att gällande bestämmelser
på skatteområdet inte lägger hinder i vägen för nödvändiga omstruktureringar.
Utredaren bör därför kartlägga vilka organisationskostnader i vid mening som
förekommer och vad som gäller för dessa i syfte att lämna förslag till
de regelförändringar som behövs för att anpassa bestämmelserna till dagens
förhållanden. Vidare bör utredaren analysera och lämna förslag till de
förändringar som kan anses nödvändiga för att åstadkomma en mer likformig
avdragsrätt för organisationskostnader.
Lantmäterikostnader
Även inom jord- och skogsbruket är förändringstakten hög vilket leder
till strukturrationaliseringar. För dessa näringsgrenar är
markanvändningen av strategisk betydelse och för att möta de nya kraven
genomförs försäljning och köp av mark. Vidare sker omarronderingar för
att minska ägosplittringen och skapa produktiva brukningsenheter i syfte
att rationalisera verksamheten.
Genomförandet av strukturrationaliseringar inom de areella näringarna
kräver ofta någon form av fastighetsbildningsförrättningar. Utredaren
skall överväga i vilken utsträckning lantmäterikostnader bör vara
avdragsgilla som en driftkostnad. En viktig fråga är om det bör krävas att
åtgärderna är ett led i en strukturrationalisering. Vidare bör ställning
tas till om en utvidgad avdragsrätt bör omfatta även annan
näringsverksamhet än jord- och skogsbruk. Utredaren bör ta hänsyn till
att rationaliseringar kan ske även utan fastighetsbildningsåtgärder,
t.ex. genom förvärv av en grannfastighet.
Övriga frågor
De frågor som utredaren behandlar går inte bara in i varandra utan påverkar
även andra inkomstslag än näringsverksamhet. Utredaren är därför
oförhindrad att ta upp även frågor som har ett samband med de frågor som
särskilt skall behandlas.
Budgetaspekter, m.m.
De förslag som utredaren lägger fram bör sammantagna vara kostnadsmässigt
neutrala för den offentliga sektorn. Innebär några förslag
minskade inkomster skall utredaren också ange finansieringsförslag.
För utredningen skall gälla regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) och angående EG-aspekter i utredningsverksamhet (dir. 1988:43).
Utredningsuppdraget skall vara avslutat före utgången av år 1995.