Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Inriktning och organisation av statens insatser för konst i offentlig
miljö m.m.
, Dir. 1994:63
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1994-06-23
Dir. 1994:63
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda frågan om inriktning och organisation
av statens insatser för konst i offentlig miljö m.m.
Utredaren skall utvärdera nuvarande statliga insatser för konst i
offentlig miljö.
Om motiv för fortsatta statliga insatser för konst i offentlig miljö
anses föreligga skall utredaren
* formulera övergripande mål för insatserna och visa hur en utvärdering
av dem kan genomföras,
* precisera statens ansvar för konst i olika offentliga miljöer,
* analysera förutsättningarna för samverkan mellan konstnärer och andra
berörda yrkesgrupper vid utformning av offentliga miljöer,
* lämna förslag till organisation och finansiering för statens framtida
insatser för konst i offentlig miljö.
Bakgrund
Genom samhällets utveckling förändras ständigt det offentliga rummet och
därmed de miljöer som kan utgöra mötesplats mellan konstnärer och
publik. Ett exempel på detta är den satsning på infrastruktur i form av
vägar, järnvägar m.m. som nu genomförs. Ett annat exempel är
överförandet i enskild ägo av ett stort antal statliga byggnader, vilket
påverkar förutsättningarna för att med statliga medel bidra till
utsmyckningen av den yttre miljön.
Regeringen har bl.a. i 1994 års budgetproposition (prop. 1993/94:100
bil. 12 s. 59*60) uttalat att staten som ett övergripande
kulturpolitiskt mål skall skapa en offentlig miljö där konst är ett
naturligt och framträdande inslag. Detta kräver att konstnärliga
aspekter beaktas vid utformningen av den yttre miljön och att konst-
närliga insatser integreras i planering och vid genomförande av
byggprojekt i offentlig regi. Ett initiativ med detta syfte är den ut-
bildning för samverkan mellan konstnärer, arkitekter, landskapsarki-
tekter och ingenjörer som tagits av Konstakademien i samarbete med
Vägverket och Konsthögskolan.
Staten har en lång tradition vad gäller satsning på konst i offentliga
miljöer. De olika uppgifter och former för ansvar som finns i samband
med dessa satsningar vilar främst på följande myndigheter och
institutioner.
Statens konstråd
Statens konstråd, som inrättades år 1937, har till uppgift att genom
förvärv av konstnärliga arbeten till statens byggnader och andra lokaler
för statliga myndigheter verka för att konstnärliga värden införlivas
med samhällsmiljön. Rådet skall vidare lämna statliga myndigheter,
kommunala och landstingskommunala förvaltningar samt enskilda personer
och företag information om förvärv av konstnärliga arbeten som är av
betydelse för samhällsmiljön samt i övrigt om konsten i denna miljö. Den
kvantitativa målsättningen för statens insatser vid nybyggnad av
statliga fastigheter har varit att en procent av byggkostnaden skulle
avse konstnärlig utsmyckning. Principen för enprocentmålet har blivit
vägledande även för många kommuner och landsting.
Konstrådets verksamhet avser såväl fast som lös konst. Med fast konst
menas sådan konst som är en del av en byggnad. Detta slags konst har
även benämnts monumentalkonst. Även lös konst kan ha en stark anknytning
till en byggnad (byggnadsanknuten konst) eller vara s.k. stafflikonst.
Förutsättningarna för Konstrådets verksamhet har avsevärt förändrats i
och med Byggnadsstyrelsens avveckling. Flertalet av de fastigheter som
rådets verksamhet omfattat har numera övergått i privaträttslig
ägandeform. Denna utveckling och dess ekonomiska konsekvenser har
beskrivits i 1994 års budgetproposition. I propositionen framhålls att
dessa ändrade förhållanden har medfört att enprocentmålet inte kan
tillämpas på det sätt som hittills skett.
Intresset från myndigheternas sida för att beställa lös konst i äldre,
ej nybyggda lokaler är stort och Konstrådet har haft svårt att tillgodo-
se önskemålen. Myndigheternas väntetid för behandling av direkt-
ansökningar är för närvarande ca 2,5 år. Årligen behandlas ca 75 an-
sökningar.
När det gäller lös konst har Statens konstråd och Statens konstmuseer
delvis närbesläktade uppgifter i samband med placering, dokumentation
och lagring.
Konstrådet skall svara för att information finns tillgänglig i anslut-
ning till de av rådet placerade konstverken. Informationscentrum för
offentlig konst utgör basen för Konstrådets konstbildande och in-
formerande funktion.
Statens konstråds styrelse består av nio ledamöter inkl. ordförande. För
ledamöterna utom för ordföranden finns ersättare. Fem av ledamöterna
jämte ersättare är aktiva konstnärer. De fungerar även som projektledare
och arvoderas särskilt för detta.
Statens konstråds organisation utreddes under år 1990. År 1991
förstärktes ledningsfunktionen genom att uppdraget att vara ordförande i
rådet förenades med uppgiften att vara chef för Konstrådets kansli. I
1992 års budgetproposition (prop. 1991/92:100 bil. 12 s. 58) redogjordes
för denna organisationsförändring.
Statens konstmuseer
Statens konstmuseer skall enligt sin instruktion (SFS 1988:677) bl.a.
driva utlånings- och depositionsverksamhet. Genom denna verksamhet finns
konstverk deponerade hos olika statliga myndigheter m.m. Statens
konstmuseer har tillsyn över de statliga myndigheternas vård av konst
som tillhör staten och som inte står under tillsyn av annan myndighet.
Konstrådet och Statens konstmuseer samverkar när det gäller
dokumentation av konst och i skyddsfrågor som rör fast konst som
tidigare varit i statlig ägo. Statens konstmuseer har hösten 1993 lämnat
in en inventering till Kulturdepartementet av sådana föremål som enligt
Statens konstmuseers uppfattning bör skyddas.
Boverket
Statliga insatser kan enligt förordningen (1987:316) om bidrag till
konstnärlig utsmyckning i bostadsområden komma i fråga för konstnärlig
utsmyckning eller gestaltning vid nybyggnad, ombyggnad eller förbättring
av hyres- och bostadsrättshus. Bidrag för dessa ändamål fördelas av
Boverket. Bidragsramen är innevarande budgetår 15 miljoner kronor.
Bidrag söks av fastighetsägaren, som har att lämna in ansökan till
länsstyrelsen. Statens konstråd har till uppgift att informera om denna
bidragsmöjlighet och rådet har vid behandlingen av ansökningarna en
kvalitetsgranskande roll. Främst till följd av ett lågt bostadsbyggande
har antalet ansökningar under innevarande budgetår varit litet.
Bostadsutskottet uttalade i samband med budgetberedningen att en
vidgning av ändamålet med bidragsgivningen temporärt borde medges.
Enligt utskottet borde bidrag sålunda kunna utgå även om åtgärden inte
vidtas i samband med ny- eller ombyggnad eller förbättring av hyres- och
bostadsrättshus (bet. 1993/94:BoU8) Kulturstöd vid ombyggnad m.m.
Riksdagen anslöt sig till förslaget (rskr. 1993/94:259). Regeringen har
därefter beslutat (förordning 1994:461) om tillfälligt ändrade
bestämmelser för bidrag enligt förordningen (1987:316) om bidrag till
konstnärlig utsmyckning i bostadsområden. Ändringen syftar till att öka
möjligheterna att genom statliga insatser höja den konstnärliga
kvaliteten i bostadsområden.
Övriga statliga medel
Särskilda statliga medel kan utgå som bidrag för konstinköp till folk-
parker, Folkets hus, bygdegårdar och nykterhetsorganisationernas
samlingslokaler. Medlen anvisas under anslaget B 19. Förvärv av konst
för statens byggnader m.m. och de uppgår innevarande budgetår till 3,9
miljoner kronor. Statens kulturråd har ansvar för dessa medel när det
gäller att ange behov samt lämna redovisning till Kulturdepartementet.
Kulturrådet har också egna möjligheter att stödja projekt och
erfarenhetsutbyte inom bildkonsten och har även ansvar för de
konstbildande organisationernas statsbidrag.
Konkurrensbegränsning vid upphandling av konst
Konkurrensverket har i ett beslut från den 4 januari 1994 prövat frågan
om konkurrensbegränsning vid upphandling av bild- och formkonst.
Prövningen var påkallad av en skrivelse från Svenska konstnärsförbundet
där förbundet var kritiskt över det sätt på vilket myndigheter fördelar
uppdrag avseende konstnärlig utsmyckning. Konkurrensverket konstaterade
i beslutet att konkurrenslagen (1993:20) inte är tillämplig på flertalet
av de konstupphandlingar som anmälan avser.
Konkurrensverket ansåg emellertid, liksom dåvarande Näringsfri-
hetsombudsmannen, att det från konkurrenssynpunkt är olämpligt att
representanter för viss konstnärsorganisation deltar i beslutande organ.
Vidare ansåg Konkurrensverket att det vid upphandling av konst är
väsentligt att möjligheten till anbudstävlan tillvaratas, i vart fall
vid större utsmyckningsprojekt, samt att konstnärer, oavsett
organisationstillhörighet, får information om aktuella och kommande
utsmyckningsprojekt.
Uppdraget
Som framgår av redogörelsen har förutsättningarna för de statliga
insatserna för konst i offentlig miljö genom olika myndigheter och
organisationer förändrats. En särskild utredare bör därför tillkallas
med uppgift att göra en analys av statens nuvarande insatser för konst i
offentlig miljö, bl.a. vad beträffar berörda myndigheter, samverkan dem
emellan och den nuvarande organisationsstrukturen med avseende på
uppnådda resultat. Om motiv för fortsatta statliga insatser anses
föreligga skall utredaren formulera övergripande mål och uppgifter för
dem samt lämna förslag till organisation och finansiering. Utredaren
skall vidare ange metoder för utvärdering av insatserna.
Det står utredaren fritt att pröva olika alternativ till framtida
organisation.
Utredaren skall överväga vilka slags offentliga miljöer som kan komma
att utgöra mötesplatser mellan konstnärer och publik, samt ge förslag
till former för statliga insatser för att öka de konstnärliga
kvaliteterna i dessa miljöer. Därvid skall utredaren belysa, hur de
konstnärliga insatserna skall kunna integreras vid planering och
genomförande av olika slags byggnadsverksamhet.
Utredaren skall precisera hur statens långsiktiga ekonomiska ansvar
skall utformas när det gäller konst i olika slags byggnader och miljöer
för statlig verksamhet med hänsyn till byggnadernas karaktär och
beställarnas ekonomiska situation m.m.
Om utredaren finner att nuvarande organisationsstruktur i princip kan
bibehållas, skall en analys ske av Statens konstråds framtida roll inom
konstbildningen och möjligheter till samverkan i dess informa-
tionsverksamhet med andra institutioner eller organisationer som har
liknande uppgifter. Vidare skall utredaren belysa vilka möjligheter det
finns till ett utvidgat samarbete mellan Statens konstråd och Statens
konstmuseer när det gäller placering, depositioner, dokumentation, vård,
bevarande och skydd av konst med syfte att effektivare utnyttja de
gemensamma resurserna.
När det gäller konst i miljöer som staten inte svarar för, skall utre-
daren ange under vilka villkor statliga insatser kan komma i fråga.
Utredaren skall analysera organisation, informationsarbete, bidrags-
villkor m.m. för anslaget för konstnärlig utsmyckning i bostadsområden
samt föreslå framtida mål och inriktning. Därvid bör former för boendes
medverkan och dialog med bostadsföretag resp. konstnärer särskilt
beaktas.
Självklart bör det inom den statliga organisationen finnas tillgång till
god kompetens inom skilda konstnärliga uttrycksformer för konst i
offentlig miljö. Organisationen bör kunna arbeta öppet och rörligt i
förhållande till konstnärer och andra berörda yrkesgrupper, institu-
tioner och organisationer. De konstnärliga kvalitetsbedömningarna måste
kunna göras obundet. De aspekter på konkurrensbegränsning vid
upphandling av konst som Konkurrensverket pekat på måste även beaktas.
Erfarenheter av forsknings- och utvecklingsarbete liksom den
internationella utvecklingen måste beaktas i såväl det konstnärliga
arbetet som i informationsverksamheten.
Utredaren skall samråda med utredningen om kulturpolitikens inriktning
(dir. 1993:24) samt i förekommande fall med berörda
personalorganisationer.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare om utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:05), om beaktande
av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43), om redovisning
av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Utredningsarbetet skall vara avslutat före utgången av december 1994.